Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Tror också att man får tänka igenom sitt behov innan man skaffar så man inte skaffar i onödan. Det jag ville ha är en lite extra PC som jag kan använda när jag är iväg, när jag åker bort, när jag är hemma och skall kolla något snabbt och det är onödigt att starta stationära. Grymt för mig att kunna använda den som en vanlig PC, för mig är inte Android produktiv. Eftersom jag sysslar mycket med trading och investeringar så jag har program och sidor som inte går att köra på Android, på denna går det hur lätt som helst......

Exakt min tanke. Win8 plattorna har ett riktigt mervärde jämfört med andra plattorn om man också tänker använda sin enhet som en liten/portabel laptop (något som kräver att man skaffar tangetbord+mus/touchpad). Använder normalt sett 15" laptops som inte är speciellt portabla, så för mig är V11P definitivt också en 11" laptop för resor.

Det är en riktigt bra pekplatta, men ska man bara använda den som platta så finns egentligen inga uppenbara fördelar mot Android/iOS plattorna, snarare nackdel i att de två senare har långt mycket fler "appar".

Om man bara bedömer enheten som surfplatta så tycker jag MS helt klart har en bättre webbläsare i Modern UI IE än vad Apple har i Safari på iOS7, Chrome på Android hamnar någonstans mitt emellan (helt subjektivt naturligtvis, men äger i alla fall plattor med alla 3 OS).

Dell lyckades paketera ihop tangentbords-dockan till V11P med den XPS15 som jag köpte samtidigt som plattan, nu är även den på väg (tydligt väldiga problem att få tag i 15" 3200x1800 paneler) så kommer snart få testa V11P som laptop, gissar att Jacobs stora V11P test är ute innan jag får detta paket annars skriver jag en rad eller två om hur den fungerar som laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Updates som precis släppts till venue 11 pro 7130:

Dell Venue 11 Pro 7130 MS A10 BIOS : http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Panel Touch Firmware: http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Intel HD 4200 driver and HDD driver: http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Relik 📜

Jag fick tillbaka min Venue 11 Pro (5130) från InfoCare idag. Peppar, peppar verkar problemet vara löst, än så länge fungerar touchpanelen perfekt. De har helt enkelt bytt hela LCD-panelen, inklusive touchdelen.

Måste ge InfoCare en liten eloge med. Hanteringen gick väldigt snabbt, de hade plattan i måndags och jag fick tillbaka den idag. Kunde dessutom följa hela ärendet på deras webbplats, och kontakten med kundtjänst fungerade bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Updates som precis släppts till venue 11 pro 7130:

Dell Venue 11 Pro 7130 MS A10 BIOS : http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Panel Touch Firmware: http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Intel HD 4200 driver and HDD driver: http://www.dell.com/support/drivers/us/en/04/DriverDetails/Pr...

Har uppdaterat till dessa nu på 2st 7130 vPro men det återstår fortfarande två problem:
- datorerna fryser till i 5 sekunder då och då
- datorerna tappar connection då och då med tangentbordet (mobile keyboard). Ibland 3 gånger inom 30 sekunder.

Jag har inte hittat var man ska stänga av "panel self refresh" under grafikinställningarna som en del pratar om.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Erzian:

Jag har inte hittat var man ska stänga av "panel self refresh" under grafikinställningarna som en del pratar om.

Gå till desktop, högerklicka (håll nere fingret i ca 1s om du kör med touch) på skrivbordet, välj "Graphics Properties...", välj "Power". Där har du nu "Panel Self-Refresh" On/Off.

Edit: ska tillägga att jag har en 5130, så det kanske inte fungerar på 7130.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Till slut så beställde jag två venue 11 pro till jobbet men kan inte säga att det har gått smidigt...

Beställde och betalde två plattor och två tgbord med batteri, so far so good. Allt gick bra till jag fick leveransen, då det visar sig att endast tangentborden kom ensamma i ett paket och inte en tillstymmelse av plattorna...

Ringer då kundtjänst och får till svar att ordern på plattorn har annulerats... Detta helt utan någon notis eller mail om att den har blivit det. Fortfarande så var dock pengarna reserverade på kontot.

Slutar med eftet mycket strul (och en hjälpsam säljare) med två nya beställningar men surt nog så har leveransdatum blivit framflyttade till 14e April! pga. Dells strul

Beställde dessa två plattor i god tid för att kunna använda på en tjänsteresa... vilket inte är möjligt pga uppskjutet levdatum.

Får hoppas plattorna lever upp till förväntningarna bara och att ala problem är lösta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en riktigt korkad fråga. Hur får ni upp luckan för SD-minne? Riktigt litet hål och i snabbguiden ser det ut som dom använder något litet verktyg med krok.

Frågade på Inet och säljaren sa att sådant skall nog följa med i så fall när man köper den....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har en riktigt korkad fråga. Hur får ni upp luckan för SD-minne? Riktigt litet hål och i snabbguiden ser det ut som dom använder något litet verktyg med krok.

Frågade på Inet och säljaren sa att sådant skall nog följa med i så fall när man köper den....

Borde fungera med ett gem eller en liten nål om du inte har ett sådant verktyg som följer med iPhone, Nexus 5 eller andra telefoner med likande lucka för simkort.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Borde fungera med ett gem eller en liten nål om du inte har ett sådant verktyg som följer med iPhone, Nexus 5 eller andra telefoner med likande lucka för simkort.

Ok precis det jag själv tänkt på då. Otur att jag inte har ett gem eller nål

Antar att SD-minnet måste ligga ett tag då....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Relik 📜

Tyvärrr verkar det som jag hurrade lite tidigt. Jag får fortfarande dubbeeltecccken bitvis nuu när plattan legat i connectedd standby över natten, även om det inte är lika ofta som innan. Ttappar även ikoneer, precis somm innan. Vet iintte riktigt hurr jag ska hantterrraaa problemet, efftersomm de bytte tochhpanel verkar ju felet ligga djupare. Blä.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Märkligt. När jag satte in minneskortet och startade enheten så gjorde datorn någon koll efter fel. Dessutom började skärmen med flimret som det pratats om på många ställen. Dock funkade enheten och minneskortet som det skulle sen. Tog ut och satte in det igen och då gick datorn in i BIOS och grejer. Gick ur och sen startade allt okej och dator och minneskort funkar bra.

Någon som haft strul när dom satt in minneskortet? Gillar aldrig när det beter sig på något sätt som jag inte förväntar mig. Men allt funkar som det skall nu så det är väl bara att köra på.

Tycker dock ändå att det var lite märkligt att det kunde bli så från början. Minneskortet är ett Samsung 64 GB SDXC.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Fick skyddet hard cover till min VP11 igår. Eftersom produkten inte har speciellt bra omdöme om man läser på Dells hemsida så måste jag bara säga att jag är kanonnöjd. Gör precis vad den skall, nämligen att skydda enheten utan att störa för mycket och inte blockera och skymma portar.

Har även köpt detta tangentbord och denna mus. Tangentbordet är jag kanonnöjd med, visst lite mindre tangenter men vad förväntar man sig av ett sånt litet tangentbord. Tycker den är kanonsnygg med aluminium på baksidan och sidorna. Snyggt! Musen är dock lite tung och klumpig känns det som, inte helt nöjd men den får duga helt enkelt

Nu när det är lite mer lättarbetat på skrivbordet så gjorde jag ett litet "minnestest". Intressant eftersom jag riktat en del kritik mot 2 GB RAM och en del andra har nog också varit lite skeptiska. Så.....

Körde 8 tabbar i Firefox med youtube i 2 tabbar. Hade igång 2 flikar Word och 1 flik Excel och systemet enligt aktivitetshanteraren tog i början upp 1.6 GB RAM. Konstigt nog är det nu nere i 1.2/1.3GB. Firefox tar ca 400 MB och Excel + Word ca 200 MB, så systemet borde hur som helst räcka för att ha igång detta samtidigt tycker jag. Räcker nog definitivt för mina behov och borde täcka dom flestas behov.

Skall kolla lite mer om detta och batteritiden måste undersökas lite mer. Vardagsanvändning tycker jag är dom trevligaste testerna.

Angående användningen av en sån här enhet så är det ju i första hand om man är iväg. Tjänsteresa, annan resa, om man är hos sina föräldrar över helgen, skola, you name it. Är man aldrig iväg eller inte behöver eller vill kolla något på datorn så kan jag förstå att den bara blir liggande. Just nu har jag inte varit iväg sen jag skaffade den och det är klart då använder man den inte så mycket. Det är då man kan göra lite såna små trevliga tester så man vet vad den duger till. Det är klart bekvämare att sitta vid ett skrivbord med stor skärm, speciellt längre stunder. Å andra sidan skall man kolla något snabbt så kan det vara behändigt med denna eftersom den är snabb och lätt att trycka igång. Så ser jag på det

Däremot tycker jag fortfarande 1080p hackar för mig ibland. Både på stora spelfilmer och youtube (trots att det finns buffer). Däremot ser jag inget hackande på mina hemmafilmer med 1080i. Tycker det är konstigt. Trodde Bay Trail var kapabel till 1080p utan problem och även mer än så om det skulle krävas.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

För att följa upp. Så här står det..

"The GPU laps up high-definition video of all kinds – one demonstration showed 4K H.264 video playing smoothly – and Intel’s "Burst Technology 2.0" automatically balances power between the GPU and CPU cores as needed."

"Thanks to the new GPU, video playback is more efficient than ever – during the 4K video playback demo, CPU usage was below 10%."

Låter inte som något jag har, trots att det är precis vad jag har.....

källa : http://www.pcpro.co.uk/news/384040/intels-bay-trail-atoms-to-...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Notera "GPU", använder du dig av DXVA eller Intel Quick Sync? Gamla PowerVR-kretsar i gamla sletna Atom netbooks kan ju spela upp 1080P med grafikaccelering even.

Har svårt att tro att CPU'n inte skulle klara att sköta tunga 1080P videos i mjukvaran dock, i sådana fall använder man nog fel program och codecs. MPC-HC samt LAV och du borde vara all set.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Notera "GPU", använder du dig av DXVA eller Intel Quick Sync? Gamla PowerVR-kretsar i gamla sletna Atom netbooks kan ju spela upp 1080P med grafikaccelering even.

Har svårt att tro att CPU'n inte skulle klara att sköta tunga 1080P videos i mjukvaran dock, i sådana fall använder man nog fel program och codecs. MPC-HC samt LAV och du borde vara all set.

Ja, detta klarar grejerna av utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Notera "GPU", använder du dig av DXVA eller Intel Quick Sync? Gamla PowerVR-kretsar i gamla sletna Atom netbooks kan ju spela upp 1080P med grafikaccelering even.

Har svårt att tro att CPU'n inte skulle klara att sköta tunga 1080P videos i mjukvaran dock, i sådana fall använder man nog fel program och codecs. MPC-HC samt LAV och du borde vara all set.

Kör VLC (som jag alltid gör) och så mycket mer än så tänker jag inte på vad jag kör. Kollade i inställningar på VLC (på den stationära) och det finns något som heter "Hårdvaruaccelererad avkodning" som står på inaktiverad. Går att välja automatisk eller DirectX Video Acceleration (DXVA) 2.0 antar att det är denna du menar?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JockeII:

Notera "GPU", använder du dig av DXVA eller Intel Quick Sync? Gamla PowerVR-kretsar i gamla sletna Atom netbooks kan ju spela upp 1080P med grafikaccelering even.

Har svårt att tro att CPU'n inte skulle klara att sköta tunga 1080P videos i mjukvaran dock, i sådana fall använder man nog fel program och codecs. MPC-HC samt LAV och du borde vara all set.

Dessvärre är youtube för tungt för Intel Atom N455. Klarar bara 360p

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

shogun-r

För youtube filmer kan du testa appen Hyper som finns i microsoft store. 1080p flyter på hur fint som helst i den för mig.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att min venue 8 pro ej klarar av HW info,
när jag väljer sensor så fryser plattan.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kör VLC (som jag alltid gör) och så mycket mer än så tänker jag inte på vad jag kör. Kollade i inställningar på VLC (på den stationära) och det finns något som heter "Hårdvaruaccelererad avkodning" som står på inaktiverad. Går att välja automatisk eller DirectX Video Acceleration (DXVA) 2.0 antar att det är denna du menar?

VLC är enligt min erfarenhet ganska bloated och ineffektiv, brukar bara rekommendera den för de som inte kan eller orkar spendera 10 minuter på att fixa något bättre. Men ja, hårdvaruaccelererad avkodning är vad det handlar om. Så testa för all del att aktivera den, även om det inte borde behövas så drar det generellt sett mindre ström så det är en god idé i vilket fall.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dessvärre är youtube för tungt för Intel Atom N455. Klarar bara 360p

Kommer inte ihåg alla gamla modeller men förutsatt att det finns stöd för grafikaccelerering så får nog skulden snarare läggas på onödigt tungdrivna flash och ickeexisterande eller ineffektiv grafikaccelerering. ^^

Skrivet av Bantex:

shogun-r

För youtube filmer kan du testa appen Hyper som finns i microsoft store. 1080p flyter på hur fint som helst i den för mig.

Jag använder MegaTube, den fungerar också fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bantex:

shogun-r

För youtube filmer kan du testa appen Hyper som finns i microsoft store. 1080p flyter på hur fint som helst i den för mig.

Jo den appen har jag också. Kör dock ofta youtube i läsaren även på plattan, men man borde nog kanske lära sig appen mer.

Skrivet av JockeII:

VLC är enligt min erfarenhet ganska bloated och ineffektiv, brukar bara rekommendera den för de som inte kan eller orkar spendera 10 minuter på att fixa något bättre. Men ja, hårdvaruaccelererad avkodning är vad det handlar om. Så testa för all del att aktivera den, även om det inte borde behövas så drar det generellt sett mindre ström så det är en god idé i vilket fall.

Vad rekommenderar du istället för VLC? Har alltid gillat VLC för dess enkelhet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jo den appen har jag också. Kör dock ofta youtube i läsaren även på plattan, men man borde nog kanske lära sig appen mer.

Vad rekommenderar du istället för VLC? Har alltid gillat VLC för dess enkelhet.

IE Metro fungerar ganska dåligt med flash, så om det är vad du använder så bör du undvika det.

Rekommenderar MPC-HC, du kan ju testa att köra det direkt utan några inställningar eller andra codecs, det ingår det mesta man behöver från ffdshow tryouts och dylikt tillsammans med spelaren. Tror till och med det är inställt på att köra DXVA direkt för format som stödjer det. Annars har jag inaktiverat alla medföljande codecs och kör LAV filters. Men det borde icke vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Tillverkningen av pennorna är tydligen igång.
Fick e-post idag om att min är på väg och ska vara hos Schenker den 4/3(tidigare utlovat 17/3).
Dock syns den inte som tillbehör på Dell's svenska hemsida.
Enligt forumet tabletpcreview ska den fungera som det var tänkt.

Permalänk
Medlem

Undra när SweC recension på VP11 kommer. Tiden börjar gå men ingen recension

Nu har jag visserligen köpt en med Atom redan, men hade ändå varit kul att läsa ett omdöme och recension utifrån från proffs. Med lite mer detaljerade spec och jämförelser som är svårt att göra själv. Som t ex batteri, temp och benchmark...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Sitter med och väntar som bara den Ska förmodligen köpa en när jag och sambon kommet till staterna, om ungefär två månader, lite billigare..

Men som sagt, vill med ha lite proffsläsning innan
Mvh

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av shogun-r:

Undra när SweC recension på VP11 kommer. Tiden börjar gå men ingen recension

Nu har jag visserligen köpt en med Atom redan, men hade ändå varit kul att läsa ett omdöme och recension utifrån från proffs. Med lite mer detaljerade spec och jämförelser som är svårt att göra själv. Som t ex batteri, temp och benchmark...

Tanken var att recensionen skulle varit ute för drygt två veckor sedan. Åkte på en dunderförkylning och har t.o.m. var sjukskriven, vilket ledde till att mitt testschema gick i spillror. Sista andetaget för Dell Venue 11 Pro (5130 och 7130) nu i alla fall, recensionen borde vara ute inom de kommande dagarna!

Passar på att ta lärdom av den här incidenten och ska framöver försöka att inte lova för mycket om kommande tester.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Tanken var att recensionen skulle varit ute för drygt två veckor sedan. Åkte på en dunderförkylning och har t.o.m. var sjukskriven, vilket ledde till att mitt testschema gick i spillror. Sista andetaget för Dell Venue 11 Pro (5130 och 7130) nu i alla fall, recensionen borde vara ute inom de kommande dagarna!

Passar på att ta lärdom av den här incidenten och ska framöver försöka att inte lova för mycket om kommande tester.

Ska blir riktigt intressant att läsa om 5130 kontra 7130. Tänkte länge gå på 7130, men är rätt säker på att den 5130 som det blev i slutändan är det bättre valet.

Har tillslut fått tangentbordsdockan: knappast det bästa tangentbord man använt, men helt ok. Så fort man börjar använda 5130 som "laptop" (i.e. köra "vanliga" Windows-appar) känner man att det inte är speciellt mycket pulver i CPUn. Duger i alla fall till den plan jag hade för dockan, kunna använda V11P som liten laptop under resor. Visst var det så att du också har med tangentbordsdockan med batteri i testet?

5130 fungerar däremot super i Modern UI och Modern UI är faktiskt riktigt trevligt på platta, lite tunt med "appar" bara...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Ska blir riktigt intressant att läsa om 5130 kontra 7130. Tänkte länge gå på 7130, men är rätt säker på att den 5130 som det blev i slutändan är det bättre valet.

Har tillslut fått tangentbordsdockan: knappast det bästa tangentbord man använt, men helt ok. Så fort man börjar använda 5130 som "laptop" (i.e. köra "vanliga" Windows-appar) känner man att det inte är speciellt mycket pulver i CPUn. Duger i alla fall till den plan jag hade för dockan, kunna använda V11P som liten laptop under resor. Visst var det så att du också har med tangentbordsdockan med batteri i testet?

5130 fungerar däremot super i Modern UI och Modern UI är faktiskt riktigt trevligt på platta, lite tunt med "appar" bara...

Stämmer, resultat finns både med och utan tangentbord för båda modeller! Kort sagt en jävla massa batteritester som tog en dryg vecka av min vakna tid att köra. Har även passat på att ändra på flera saker stora som små (tester och presentation) i testsviten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska blir riktigt intressant att läsa om 5130 kontra 7130. Tänkte länge gå på 7130, men är rätt säker på att den 5130 som det blev i slutändan är det bättre valet.

Har tillslut fått tangentbordsdockan: knappast det bästa tangentbord man använt, men helt ok. Så fort man börjar använda 5130 som "laptop" (i.e. köra "vanliga" Windows-appar) känner man att det inte är speciellt mycket pulver i CPUn. Duger i alla fall till den plan jag hade för dockan, kunna använda V11P som liten laptop under resor. Visst var det så att du också har med tangentbordsdockan med batteri i testet?

5130 fungerar däremot super i Modern UI och Modern UI är faktiskt riktigt trevligt på platta, lite tunt med "appar" bara...

Ser inte ut som att tangentbordsdockan är något att satsa på då utan kör vidare med Microsoft Wedge och Sculpt mouse vid behov.

Tycker att kraften räcker till bra för kontorstillämpningar och surf med multitasking. Vad kör du för typ av program som inte räcker till?

Jo utbudet av appar är inte det bästa. Annars är det kanon.

Skrivet av Jacob:

Stämmer, resultat finns både med och utan tangentbord för båda modeller! Kort sagt en jävla massa batteritester som tog en dryg vecka av min vakna tid att köra. Har även passat på att ändra på flera saker stora som små (tester och presentation) i testsviten.

Tackar för det! Skall bli riktigt intressant.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Ser inte ut som att tangentbordsdockan är något att satsa på då utan kör vidare med Microsoft Wedge och Sculpt mouse vid behov.

Tycker att kraften räcker till bra för kontorstillämpningar och surf med multitasking. Vad kör du för typ av program som inte räcker till?

Fördelen med dockan är att det verkligen blir en laptop, d.v.s går att fälla ihop den så skärmen skyddas, skärmen kan vinklas "steglöst" precis som på en laptop. Sedan borde ju batteritiden bli lätt bra, hur bra får Jacob reda ut, själv har jag överhuvudtaget inte testa den aspekten än.

Är själv ganska petig med just tangentbord, och är något jag är beredd att lägga rätt mycket pengar på. Min referensen med "är helt ok" är laptops som MBP, Sony Vaio (dyrare varianter) och Dell XPS. Jämför man med en genomsnittlig laptop så står sig nog V11P tangentbordet rätt bra, men det är inte helt fullstort p.g.a. 11" begränsningen.

Visst går det att köra saker som MS Office och liknande applikationer, men jämfört man responstid och rent generellt hur "snabbt" saker känns så råder inga tvivel att BayTrail-T överhuvudtaget inte kan mäta sig med min XPS15 (i7-4702) eller ens med en 4 år gammal MBP (i5-520). Så det är definitivt ingen ersättare för en "riktig" laptop, men fullt duglig som substitut för att slippa släpa på en 15" laptop...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer