Hur får surfplattan plats i era liv?

Permalänk
Medlem

Hur får surfplattan plats i era liv?

Scenario:

Jag äger för tillfället en desktop, en laptop, en TV, en smartphone och en dumbphone (avstängd och dammar i garderoben). När jag åker till skolan så har jag alltid med mig min smartphone som jag surfar på, och ibland min laptop om jag behöver göra något skolarbete på den (t.ex. programmering).

Hemma så sitter jag antingen framför min desktop eller laptop, beroende på var jag är i hemmet. Mobilen sitter på bordet och använd endast för samtal och sms - för surf, spel eller media används TV:n eller datorerna.

Ni som sitter i samma sits som mig och har även en tablet/funderar på att skaffa en tablet, hur får den plats i era liv? Den enda användningen jag ser av min tablet är för film/spel i sängen/på flyget och småsurfande när man vill sitta i soffan, men är de extra 2-3 tusen kronorna värt att göra detta?

Diskutera!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Hmmm, har ett gäng laptops, en onödigt dyr desktop osv osv. Det slutar för det mest i om jag inte jobbar eller spelar så startas aldrig datornerna. Allt som jag gör som privat-person förutom att spela sköts på surfplattan. Smidig att ha med i köket för att kolla recept. Betalar räkningarna via den, kollar på netflix, kopplar den till tvn via hdmi och kollar på saker, skrivet ut via wifi. Skriver i Word och excel med kopplingsbart tangentbord om det bara är småsaker som jag ska göra.
Jag hade nog känt mig mer handikappad i hemmet utan surfplattan än utan desktop och laptop i dagsläget, om man ser till vardag och inte när jag väl har tid att spela eller labba med vpc:er.
Sedan har jag den som pendlings-kompis.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

På resor och när jag läser serier/böcker.
För småsurfande i soffan har jag mestadels gått tillbaka till laptopen.
Min stationära används bara till spel.
Skulle tyckt det var värt enbart för resor, men så reser jag rätt mycket med jobbet för tillfället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Icte:

Scenario:

Jag äger för tillfället en desktop, en laptop, en TV, en smartphone och en dumbphone (avstängd och dammar i garderoben). När jag åker till skolan så har jag alltid med mig min smartphone som jag surfar på, och ibland min laptop om jag behöver göra något skolarbete på den (t.ex. programmering).

Hemma så sitter jag antingen framför min desktop eller laptop, beroende på var jag är i hemmet. Mobilen sitter på bordet och använd endast för samtal och sms - för surf, spel eller media används TV:n eller datorerna.

Ni som sitter i samma sits som mig och har även en tablet/funderar på att skaffa en tablet, hur får den plats i era liv? Den enda användningen jag ser av min tablet är för film/spel i sängen/på flyget och småsurfande när man vill sitta i soffan, men är de extra 2-3 tusen kronorna värt att göra detta?

Diskutera!

Jag sitter i en snarlik sits och funderar också över vad en tablet hade varit bra till. Har väl kommit på två grejer, minimap/commander när man kör bf4 och kolla på film. Mer kommer jag inte på! Därför kommer jag inte heller köpa en tablet för det känns helt enkelt inte värt det.

Permalänk
Medlem

Jag har en galaxy note 10.1 som jag lånade ut till en kollega för närmare 4 månader sedan, har inte saknat den alls och även när jag hade den användes den ytterst sällan. Tror inte jag kommer be om att få tillbaka den.

Annars är det desktop som gäller och i vissa fall laptop. Mobilen ringer jag med samt använder den som xbmc-fjärr.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Det ända jag skulle göra med en tablet skulle vara att slösurfa när man väntar på att pastan ska bli klar. annars tror jag inte att jag kan komma på något..
Film skulle jag inte kunna tänka mig att se på en tablet då det är för liten skärm och ljudet suger, kanske också att skärmen är för liten om man är fler än en person.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Den fyller en större uppgift än jag först hoppades på, i dagsläget har jag en smartphone(1), tablet(2), laptop(3) & stationär(4).

1. Mobilen används för samtal/sms/kalender samt att snabbläsa mail (kort sagt hålla mig uppdaterad).
3. Bärbara datorn ligger i en garderob, har inte rört den på evigheter (sen jag köpte en stationär efter att jag slutade plugga).
4. Stort intresse och mycke pengar bakom den, mekaniskt tangentbord, fin skärm, trevliga hörlurar osv.

2. Surfplattan (Sony tablet Z)
*Kokbok
*Instruktionsbok/video
*Musikspelare (bluetooth-högtalare, väldigt trevligt)
*Slösurf (klicka-kolla-surf mao)
*XBMC-kontroll
*Netflix (då jag inte är i vardagsrummet).
*Funderar på att byta insprutning i lekbilen och börja köra Shadow Dash MS, då blir det även att köpa bättre GPS-navigering till den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Jag sitter i en snarlik sits och funderar också över vad en tablet hade varit bra till. Har väl kommit på två grejer, minimap/commander när man kör bf4 och kolla på film. Mer kommer jag inte på! Därför kommer jag inte heller köpa en tablet för det känns helt enkelt inte värt det.

Minimap/commander glömde jag att tillägga

Men då har jag hittat några användningar för en tablet!

• Slösurf i soffan/köket/när man vill kolla upp något lite snabbt

• Film i sängen

• Något att trycka på på vägen till skolan/jobbet (värt att betala extra för 3G/4G?)

• Battlefield 4 Commander/Minimap

Läste även nyss att många kompletterar t.ex. sin Androidtelefon med en iPad eller vice versa bara för att ha access till alla appar. Men känns fortfarande som att en Tablet är ett femte hjul.. Helt ok att ha men inte nödvändigt

Moarr dicussions!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

har en galaxy tab 10.1, gammal sak nu mera, men när jag fick den använde jag den till en hel del slösurf etc, styra spotify etc, digitalt anteckningsblock typ, då jag inte har en bärbar så blev det mitt substitut till det med hjälp av ett bluetooth tangentbord, nu mera står den mest på laddning och används för att kolla på film i badkaret eller se på nyheter vid frukosten, annars har min mobil (Note3) tagit över all slappsurf etc.
den teknikbereoende delen av mig skulle utan att tveka skaffa en ny platta om ekonomin tillåter, men den skulle nog används i en månad typ sen stå brevid den jag har nu

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Den fyller en större uppgift än jag först hoppades på, i dagsläget har jag en smartphone(1), tablet(2), laptop(3) & stationär(4).

1. Mobilen används för samtal/sms/kalender samt att snabbläsa mail (kort sagt hålla mig uppdaterad).
3. Bärbara datorn ligger i en garderob, har inte rört den på evigheter (sen jag köpte en stationär efter att jag slutade plugga).
4. Stort intresse och mycke pengar bakom den, mekaniskt tangentbord, fin skärm, trevliga hörlurar osv.

2. Surfplattan (Sony tablet Z)
*Kokbok
*Instruktionsbok/video
*Musikspelare (bluetooth-högtalare, väldigt trevligt)
*Slösurf (klicka-kolla-surf mao)
*XBMC-kontroll
*Netflix (då jag inte är i vardagsrummet).
*Funderar på att byta insprutning i lekbilen och börja köra Shadow Dash MS, då blir det även att köpa bättre GPS-navigering till den.

Så din tablet dödade i princip din laptop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med!

Det finns myckeeeet prylar och gapet mellan de är små.

Mobil 5" surfplatta 7", minidator 10" surfplatta 10" ultrabook 13" fullstor dator, tv mm.

Ibland känns det som man har så mkt prylar att man knappt hinner vänja sig med allt eller nyttja allt.

Permalänk
Medlem

Har ägt en galaxy tab 10.1 för att sedan byta till en Windows baserad platta med atom cpu och tillhörande tangentbordsdocka. Min användning har varit typ 90 % film i sängen, 10 % leta användningsområden Har kommit fram till att allt är så mycket bekvämare på en desktop pc så det har varit några tusenlappar för filmtittning =/
Är dock generellt nöjd med Windows på plattan, med ökade skärmstorlekar så känner jag 0 behov för Android på en platta.

Permalänk
Medlem

har en ipad för att tex styra SSH och vid arbete som ljudtekniker för att hålla koll på schema, ladda ljud osvosv...privat så används den gaaanska sällan

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en laptop vars enda syfte var att vara reskompis då jag reser en hel del i jobbet, bytte för ett halvår sedan ut denna mot en Kinaplatta på 7" då jag personligen tycker att det funkar helt ok att titta på film/läsa e-böcker/slösurfa på och den är dessutom extremt mycket smidigare än en laptop. När jag är hemma används inte plattan alls så för mig är det enbart en tidsfördrivare på resande fot samt att jag eventuellt surfar lite på den i sängen innan jag går och lägger mig. Laptopen fick brorsan, och jag kommer troligtvis aldrig att köpa en privat laptop igen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Min laptop används i princip aldrig sen jag köpte en surfplatta (ipad) och stationära används mindre. Stationära datorn tar hand om spelen och surfplattan om resten t.ex surfning, mail, facebook, recept, film, youtube, spel, böcker, nyheter och musik.
Innan jag jag köpte den var jag osäker om jag skulle ha någon nytta av den men den har verkligen tagit över allt.
I somras när jag höll upp med spelandet var ipaden ungefär det enda som användes.

Så innan du köper en surfplatta, ställ dig frågan: Är du beredd att förändra ditt digitala liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Scenario:

Diskutera!

min nexus 7 fick inte plats efter jag köpte min nexus 4 så sålde den, den kändes helt enkelt överflödig och låg och dammade på en hylla

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Scenario:

Diskutera!

Vår Samsung Galaxy Tab åker med oss på resor för att titta på film osv, följer med i sängen för läsning, film osv och dyker upp lite här och var i lägenheten när vi känner för det. Till och med i badet ibland. Nu funderar vi på att kasta ut våra laptopar och köpa 2 nya surfplattor med tangentbord att ersätta dem med. Mindre smidigare och uppfyller troligen våra behov för laptoparna...

Skrivet av Icte:

Minimap/commander glömde jag att tillägga

Men då har jag hittat några användningar för en tablet!

• Slösurf i soffan/köket/när man vill kolla upp något lite snabbt

• Film i sängen

• Något att trycka på på vägen till skolan/jobbet (värt att betala extra för 3G/4G?)

• Battlefield 4 Commander/Minimap

Läste även nyss att många kompletterar t.ex. sin Androidtelefon med en iPad eller vice versa bara för att ha access till alla appar. Men känns fortfarande som att en Tablet är ett femte hjul.. Helt ok att ha men inte nödvändigt

Moarr dicussions!

Om man har en Smartphone skulle jag säga nej, hemma kör vi ett trådlöst nätverk vi kan koppla upp plattan mot och annars kopplar vi helt enkelt med Wifi mot mobilen så får den agera 3G-modem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Tänkte att det var onödigt jag med, tills jag fick en i julklapp. Rätt skönt med 7"+ om man har den till studier (typ läsa pdf, eböcker, komma åt filer). Egentligen samma som en mobil, men förvånansvärt mycket skönare. Såklart upp till användaren om man väljer att lägga pengar på det. Mycket längre batteritid än mobil.

Har en Samsung Galaxy Tab 3 7", lite klen prestanda, men duger bra för eböcker och till viss del pdf. Surf mm blir betydligt rappare på Galaxy S3n.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Har som många andra i tråden en hel hög med stationära datorer (fyra kompletta, två som används ofta, komponenter till säkert tre kompletta datorer till), bärbara (fyra stycken, två som används ofta), surfplattor (två) och div. telefoner (en reserv dummobil, två smarta).

När jag är hemma används min stationära dator (dator nr1 i sign) till nästan allting, mobilen till samtal, sms, kalender och ibland för att snabbt läsa något mail. Den bärbara används när jag ska iväg någonstans och jag vet med mig att jag behöver en dator med.

Det surfplattan används till är att slösurfa, kolla film; youtubeklipp, twitch och liknande och att läsa e-böcker i sängen/soffan.

Om det är värt pengarna? tja inte om den hade kostat 3000kr men min Acer A10-810 kostade bara 749kr (999kr och 250kr i cashback från Acer) och med tanke på hur mycket jag använder den, i princip varje dag, så tycker jag definitivt att det är värt det.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Känner lite samma sak som TS i frågan. Stationära datorn används till allt tack vare sin bekvämlighet och prestanda, laptopen om man tröttnar på "stordatorns" ljudnivå eller behöver mobilitet, samt två smartphones - en privat och en i jobbet (funderar även på att inhandla ytterligare en laptop för retrospel).

Just för filmtittande i t.ex. sängen eller på bussen uppfyller plattan ett gott syfte, särskilt tack vare sin storlek. Likaledes att visa recept som någon skrev. Annars vete fasen om jag kan se något specifikt användningsområde för en surfplatta överhuvudtaget, provsurfade en stund på iPad 3 hos en bekant och fick ganska snabbt spasmer på touchen (personligen föredrar jag att peka runt på en 1" musplatta än en 10" skärm).

Vad som sedan är roligt är hur många surfplatteförespråkare tycker det är stencoolt att plattorna saknar tangentbord. Veckan därpå kommer de tillbaka och visar hur smidig deras platta blivit MED tangentbord... då är det ju nästan en fullvärdig laptop (fast långsammare och klart mer begränsad)

Skulle jag få välja en platta idag skulle det utan tvekan bli en Windowsplatta. Det är så uppenbart att det är området där Windows 8 träffat bäst.

Visa signatur

60 datorer, 18 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad i helve..e hände med förbrukningsådran från tonåren!? 🥳

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en Kindle för att läsa böcker till och från jobbet och på raster. Bestämde mig sedan för att jag ville ha en surfplatta för att titta på serier/spela/surfa osv. Köpte en Nexus 7 från ebay och har inte ångrat det en sekund. Just nu ligger min Kindle hemma och samlar damm

Jag hade en laptop när vi flyttade hit till England, sålde den senare till förmån för en stationär då jag spelar mycket. Hade även en skruttig mobil som nu är utbytt till en SGS3. Den används nu till musik, spel och Facebook när jag inte är hemma. Fortfarande väldigt nöjd med min Nexus, telefonen är fortfarande för liten för att kolla på serier.

Jag använder dock inte plattan hemma, knappt mobilen heller. Datorn står för underhållningen på kvällarna

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

skithusplatta behöver jag säga mer ?

Permalänk
Medlem

Min används mest som slötittande på SVTplay, viaplay, twitch och MLB. Perfekt att ha bredvid sig när man gör annat på laptoppen tex.
Spelar spel på den också ibland och ibland får den hänga med när man ska ut och resa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Scenario:

Diskutera!

Den dagen du får barn och du sitter i bilen så kommer den frågan att besvara sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Den dagen du får barn och du sitter i bilen så kommer den frågan att besvara sig själv

Exakt. 90% av tiden med min Nexus 7 Är ungarna som använder den. Själv ser jag inte så stor användning. Lite netflix ibland, lite bf4 gömmandet och så lite surt så klart.

Min fru däremot har ett starkt ipad beroende och fattar inte att man orkar sitta med den så mycket... Men antar en iJunkie hittar användningsområden...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Ja, det glömde jag ju... *duh*
Dottern spelar en del på den, mest på helgerna. Hon är sjukt flink med den, trots sin ringa ålder (knappt 3).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Inte alls för mig. Men barnen nöter på paddan... Så för mig är en surfplatta en dyr barnleksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv

Jag använder nästan bara iPad & iPhone. Laptop startas bara ibland och stationär dator har jag inte ägt på flera år. Så.. Frågan om surfplatta skulle vara nödvändigt/värt/motiverat är enligt mig en gnutta komisk. Vad behöver en privatperson stationär dator till hemma idag?

Permalänk
Medlem

Hittade ett bra erbjudande på en Acer Iconia under tusenlappen och då kändes det värt det. Använder den väldigt sparsamt men det var trevligt att ha den på min förra resa och jag lär ta med den på framtida resor.

Vissa spel fungerar bättre på platta som t ex Plants vs Zombies 2 och Candy Crush (även om jag inte spelar det utan bara ville testa och se vad grejen var med det).

Annars använder jag mobilen som mediaenhet när jag inte är hemma och när jag väl är hemma så är det min stationära dator jag använder då jag lagt väldigt mycket pengar på den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Icte:

Svaret ligger i att prioritera.

Jag har en 7" surfplatta som är härlig när man ligger i soffan osv. Till den har jag parat en billig smartphone som lätt ryms i fickan när jag är ute. Jag skulle aldrig få för mig att förutom surfplattan köpa en smartphone/phablet som kostar massvis med pengar och har MINDRE skärm än min surfplatta, men ändå jobbigare att ta med sig än min smidiga smartphone.

Synpunkter på detta tas tacksamt emot!