Hjälp med vilka delar jag kan använda av min gammla dator till bygga nya

Permalänk

Hjälp med vilka delar jag kan använda av min gammla dator till bygga nya

Hej

Så klart vill jag försöka få ut det mesta för pengarna allt som går använda är ju bra sen byta lite då och då. Man har ju familj nu så man kan ju inte få allt man vill ha

Vill tacka alla på förhand. Varit inne på Sweclockers läst väldigt mycket här om många bra förslag när det gäller grejer till datorn
Nu skulle jag vilja få själv lite hjälp

Det är min första dator jag ska bygga. Jag spelar även en hel del wow, bf4, dota2, southpark, metalgear, cod ja det mesta som är nytt kan man väl säga
Har märkt nu att datorn är ju inte alls lika snabb som den har varit en gång i tiden men då har jag inte testat min SSD ännu men mitt moderkort stödjer ju inte 3.0 så får väl inte ut all hastighet ur den

Det jag har köpt nytt är:
Samsung SSD 840 EVO 250GB
Corsair H110 Hydro Serie
Corsair SP120 PWM Quiet Edt. 120mm x 3
Corsair SP120 High Pre. Edt. 120m Fläkt x 1
NZXT 630 gunmetal

dessa är inte använda ännu.

Inköpt när jag uppgradera datorn förra gången ( skulle dessa gå använda eller bör man byta)

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB
ASUS GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

datorn från början
Intel® Core™ i5-750 Processor
Socket-LGA1156, Quad Core, 2.66Ghz, 8MB, 95W
MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3

mitt nätagg är på 800 vet ej modul då min gamla gick sönder och gick på garanti skulle lägga 800 kr men blev inte så då dom strulade, Kan kolla när jag kommer hem vad det är för serie om det spelar någon roll är corsair i alla fall

Det jag skulle behöva hjälp med är kan jag använda minnen om jag köper nytt moderkort med ny processor. ska jag använda alla delar jag har sen bytta modekort och processor. Om ni tycker jag ska byta kan ni rek ett bra modurkort vill nog ha en Icore7 3.4 quar i alla fall då bf4 ska ju kunna använda den

Om jag byter moderkort ska försöka hitta ett grafikkort till köra SLI eller uppgradera det direkt eller kan man vänta lite skaffa process och modekort först sen nästa steg byta grafikort vill gärna ha ett TI kort men så dyrt nu att det omöjligt för mig lägga 5000 kr på ett sånt kort

Tack på förhand

MVH/ CONNY

Permalänk

Minnena är DDR3, så de kan användas utan problem i nyare moderkort. Även kylaren kan användas på de flesta sockets.

Skulle personligen gått för att skaffa nytt moderkort och processor, sen vänta ett tag och gå för grafikkort. Men känns inte som att det är någon kris där än.

EDIT: Kanske en: Intel i5 4670K och ett Gigabyte Z87X

Permalänk

Jag har funderat på 4 olika kort serie

MSI Z87 GD-65 serien
ASUS maxmimus VI hero
Gigabyte G1.Sniper M5
ASUS Z87-PRO

någon som har eller vet något bra om dessa vilken man bör välja i så fall tack

Permalänk
Medlem

ASUS maximus VI hero är overkill.
Har hört många rykten angående Killer inc mjukvaran som är inbyggt på MSI's gaming serier, många har inte kunnat ansluta till internet osv.
Själv så byggde jag min första dator förra helgen och körde på ett Gigabyte GA-Z87X-D3H.
Fungerar skitbra och är jätte nöjd med det.
Till skillnad från många andra moderkort så följer det med 4st SATA kablar istället för 2 och den har 6st USB 3 uttag och 2st USB 2.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176793-gigaby...

Skrev fel
Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Connyray84:

Hej

massa text

MVH/ CONNY

För bästa prestanda/kronor sett rekommenderas luftkylare t.ex Noctua u14s, Be-quiet Dark Rock 3/Pro, Hyper 412s eller Phantakes PH-TC14PE. Någon utav dessa kylare kostar en bråkdel utav en H110+fläktar.

Överklocka befintlig processor till t.ex 3.2GHz, detta kommer ge en bra skjuts och en uppgradering utav Processor+Moderkort kan skjutas på framtiden.

Pengarna du sparar investerar du i ett nytt grafikkort i kombination med bra CPU-kylare, ett par chassifläktar med högt cfm värde(över 50cfm) och låg ljudnivå(under 20dB)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Jag fick 110 för ett bra pris 500 kr för lite annat strul. Kansle ska testa överklocka läste ju faktiskt inlägget som fanns här hur man gör. Alla kr man kan krama ut är härlig så ska nog börja med det tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Connyray84:

Jag fick 110 för ett bra pris 500 kr för lite annat strul. Kanske ska testa överklocka läste ju faktiskt inlägget som fanns här hur man gör. Alla kr man kan krama ut är härlig så ska nog börja med det tack

I sådant fall kan du hålla kvar vid den, men ska du överklocka behöver du starkare fläktar.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]