använda två olika ljud enheter [LÖST]

Permalänk

använda två olika ljud enheter [LÖST]

hej
jag undrar om det är möjligt att använda två olika enheter och spela upp ljud i om man har windows 7
jag skulle vilja ha spel ljudet i mina hörlurar och sen musik i min högtalare fast använda samma dator och alltså inte få musiken i hörlurarna eller spel ljudet i högtalaren utan att det spelas upp i varsin enhet

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missförstått din fråga men kan detta vara ett alternativ, att växla mellan olika ljud källor?
http://soundswitch.codeplex.com/

finns även en tråd om det här.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1257360...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det går. Skaffa en musikspelare där du kan specificera output device (jag använder foobar2000) och där väljer du den utgång som går till stereon (jag har SPDIF till hifi:n). Sen ställer du in windows att skicka ljud till hörlurarna (spel, windows-pip, filmer, webbsidor etc), många drivrutiner fixar det automatiskt när du pluggar i dem. Sen är det bara att köra.

Permalänk
Medlem

Det går att göra i Windows, men det är lite bökigt. I mitt fall hade jag vanliga utgången på det inbyggda ljudkortet, samt USB-lurar.
Tryck på den lilla högtalaren och sedan mixer, höj/sänk det ljudet du vill höra och ändra sedan uppspelningsenhet och justera där också.
Det är lite bökigt eftersom inte all ljudkällor dyker upp i mixern ibland, men det funkar..... typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sverige132:

hej
jag undrar om det är möjligt att använda två olika enheter och spela upp ljud i om man har windows 7
jag skulle vilja ha spel ljudet i mina hörlurar och sen musik i min högtalare fast använda samma dator och alltså inte få musiken i hörlurarna eller spel ljudet i högtalaren utan att det spelas upp i varsin enhet

Ja, det är inga problem. Jag har kört så i många år (dubbla ljudkort).
Det gäller bara att antingen musikspelaren eller spelen har möjlighet att välja enhet för ljuduppspelning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kan ha missförstått din fråga men kan detta vara ett alternativ, att växla mellan olika ljud källor?
http://soundswitch.codeplex.com/

finns även en tråd om det här.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1257360...

jag vill ha på båda samtidigt men få musiken i högtalare och spel ljud i hörlurar (USB)

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Det går. Skaffa en musikspelare där du kan specificera output device (jag använder foobar2000) och där väljer du den utgång som går till stereon (jag har SPDIF till hifi:n). Sen ställer du in windows att skicka ljud till hörlurarna (spel, windows-pip, filmer, webbsidor etc), många drivrutiner fixar det automatiskt när du pluggar i dem. Sen är det bara att köra.

jag vill använda spotify då jag har premium

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det går att göra i Windows, men det är lite bökigt. I mitt fall hade jag vanliga utgången på det inbyggda ljudkortet, samt USB-lurar.
Tryck på den lilla högtalaren och sedan mixer, höj/sänk det ljudet du vill höra och ändra sedan uppspelningsenhet och justera där också.
Det är lite bökigt eftersom inte all ljudkällor dyker upp i mixern ibland, men det funkar..... typ.

har provat detta men får då ut både musiken och spel ljud i båda hörlurarna och högtalaren

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av hoski:

Ja, det är inga problem. Jag har kört så i många år (dubbla ljudkort).
Det gäller bara att antingen musikspelaren eller spelen har möjlighet att välja enhet för ljuduppspelning.

vill helst slippa köpa ljudkort

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sverige132:

jag vill använda spotify då jag har premium

Går att välja uppspelningsenhet i Spotiamp, så man kan använda den spelaren istället för vanliga Spotify-klienten.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ljudkort är ju dock inte speciellt dyrt http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-xonar-dg-pci-5-1-headp...

239:- inkl. frakt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ljudkort är ju dock inte speciellt dyrt http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-xonar-dg-pci-5-1-headp...

239:- inkl. frakt

räcker det med ett då?
och vill dessutom ha 7.1

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av hoski:

Går att välja uppspelningsenhet i Spotiamp, så man kan använda den spelaren istället för vanliga Spotify-klienten.

den känns dock som lite scam då jag provade med ett annat spotify acc som inte hade premium och det stod att man var tvungen att ha det

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

jag vill använda spotify då jag har premium

tja, om det inte går att välja output device i musikspelaren eller tvärtom i spelet så lär du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

räcker det med ett då?
och vill dessutom ha 7.1

Har du 7.1 ljudsystem?

Sätt högtalarna som ljud i Windows och välj headset i spelet om det är möjligt, svårare än så är det inte

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Har du 7.1 ljudsystem?

Sätt högtalarna som ljud i Windows och välj headset i spelet om det är möjligt, svårare än så är det inte

japp har 7.1 inte jätte viktigt att ha det till musik iof men
har provat och får det inte att funka:/

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

japp har 7.1 inte jätte viktigt att ha det till musik iof men
har provat och får det inte att funka:/

Musik brukar oftast vara två kanaler om det inte är tex en flerkanalig flac ström

Kan du välja ljudenhet i spelet i fråga?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sverige132:

den känns dock som lite scam då jag provade med ett annat spotify acc som inte hade premium och det stod att man var tvungen att ha det

Det är en av kodarna på Spotify som utvecklar Spotiamp, det är ingen scam.

Sen är det väl inget konstigt att det står att man måste ha premium när man måste ha det för att använda Spotiamp?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Många spel har möjligheten att välja uppspelningsenhet. Ställ då windows på hightalers och spelet på hearinglours.

Finns inte den möjligheten i spelet så får du se över möjligheterna att skaffa en mediaspelare där denna möjlighet finns. Möjligen.

Permalänk

har nu löst det laddade ner ett gratis program som heter equalify som gör att man kan ändra output device på spotify
fungerar skit bra
finns att ladda ner på equalify.me

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

har provat detta men får då ut både musiken och spel ljud i båda hörlurarna och högtalaren

Det var därför du skulle trycka på 'Mixer'.
Då kan man justera ljudnivån för varje enskilt program. Tex inget ljud från VLC i hörlurarna, eller inget alls förutom VLC på HDMI ut.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det var därför du skulle trycka på 'Mixer'.
Då kan man justera ljudnivån för varje enskilt program. Tex inget ljud från VLC i hörlurarna, eller inget alls förutom VLC på HDMI ut.

http://p1.pichost.me/i/47/1708088.jpg

fick inte upp spelet i hörlurarna utan bara i högtalaren när jag gjorde så

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|