Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Hur sover du?

Som titeln lyder så undrar jag hur ni sover. Jag började tänka på det idag då jag sov alldeles för lite för min del, då jag är extremt kinkig vad gäller sömn.
Jag brukar själv sova från 22.15~ till 07.00 och därmed få cirka 9 timmars sömn.

Sömnen idag bestod av 7 timmar från 23.30-06.30 och har mått skit hela dagen, bland annat huvudvärk (kan dels bero på de tunga lyften jag gjorde för några dagar sedan).

På helger brukar jag sova från 23.00~ till vad kroppen tillåter. Önskemålet för mig är att sova 9 timmar (jag är snart 17 år, sover lite mer än vuxna), men det är inte alltid som kroppen tillåter det tyvärr. Detta då jag ofta går på toa under natten pga det större behovet av vatten som är viktigt för träningen.

Det jag vill veta:

• Ålder, kön

• När och hur länge du sover på vardagar

• När och hur länge du sover på lediga dagar

• Varför du sover som du gör (eventuella problem eller behov).

• (Tillägg)

Tänkte det skulle vara intressant på Sweclockers då datoranvändning ofta kopplas till sömnlösa nätter och cola.

Tips för bättre sömn:

• Drick bra med vatten. Själv har jag alltid en vattenflaska med mig, en på min arbetsplats i skolan och en i hemmet.

• Ha regelbudna läggtider, även på helger och liknande.

• Gå inte direkt från datorn och sov. Kroppen behöver avvänjning från ljus omgivning innan det blir lättare att somna. 1 timme är rekommenderat, men för mig räcker det med 45-30min.

Dold text
Permalänk
Medlem

* Man, ålder 37 år.

* Varierar rätt mycket, men oftast går jag och lägger mig i snitt runt midnatt , sätter klockan på 7 och snoozar till 7:30
Så runt 7 timmar blir det väl typiskt.

* På lediga dagar går jag vanligen och lägger mig lite senare, men sover ut ordentligt på morgonen.
Blir väl ofta ca från kl 1 till kl 9, dvs runt 8 timmars sömn.

* Kollar ofta på tv eller gör något på datorn (spelar, kollar film eller annat) på kvällen. Kan dra ut lite på tiden ibland och man kommer då i säng lite senare. Har inga direkta problem med sömn, men att lägga sig direkt efter att man spelat länge eller tittat på film länge kan störa sömnen en del som du skriver.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

• 42, man
• Typiskt 23.15-7.30 eller lite drygt 8 timmar
• Jag är ledig alla dagar
• Ofta sitter jag vid datorn till 22-tiden och sedan kollar jag på tv i en timme innan jag bestämmer mig för att sova

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
  • Man 26 år

• Lägger mig mellan 21:30 & 22:30 tar mig kanske 30-45 minuter innan jag somnar oftast. Sover sällan en hel natt ostört då jag har en liten Chihuahua som väcker mig:)

• På helger och lediga dagar lägger jag mig något senare än på vardagen, men vaknar ändå vid samma tid som när jag ska jobba. Mellan 06 & 07 ungefär

• Min kropp kräver inte mer sömn än den jag får, klarar mig alldeless utmärkt

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk

Man, 20 år

Lägger mig ca 1-2tiden på natten, stiger upp kl. 6, så 4-5 timmars sömn. Är det för lite? Japp.

På lediga dagar kan jag sova sjuka timmar. Ibland uppemot 20 timmar. Jag antar att min kropp skriker åt mig att jag borde ha en bättre balans.

Jag vill väl säga insomnia, men jag tror att det är mer lathet, ovilja och en slapp uppväxt som skapat mitt sömnmönster. Det är roligt att vara uppe sent när man inte borde det.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Kul att se att några iallafall lägger sig i vettig tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man, 21 år

Lägger mig kring 20-21.30 på vardagar och kliver upp 03.45. Klarar mig oftast bra på det men känner hur längre veckan går att man blir tröttare och tröttare. Sen har jag helgpassen då blir det att man lägger sig kring 01 och sover ut (kommer hem så sent så sätter mig en snabbis framför datorn för att varva ner)

Lediga dagar försöker jag att inte vara uppe allt för sent och kliver upp kring 10-10.30. Vaknar varje ledig dag kring 4 helt klarvaken men somnar om efter några minuter.

Skulle egentligen vilja sova mer på arbetsdagar, men klarar inte av att lägga mig tidigare, ligger ändå vaken tills normal tid för mig att somna. Har inga problem att gå direkt från datorn till sängen för att somna på 5-10min.

Permalänk
Medlem

Man 22 år
Vanligast är att jag somnar vid ca 08:00 och går upp mellan 15-16.
Jobbar natt som ni kanske förstår. Har försökt som många andra gör att gå upp tidigare och sova en stund innan jag börjar vid kl 21:00 men det fungerar inte alls för mig.

Då jag har svårt att vända rätt på dygnet så på lediga dagar somnar jag väl vid ca 02:00-03:00 och går upp när jag vaknar vilket kan vara allt mellan 6 timmar och 14 timmar.

Vintern är ganska tuff för mig med min speciella sömn då jag knappt är vaken när det är ljust. Tar mer på kroppen och psyket än vad man kan tro.

Har alltid vart en person som behöver mycket sömn. Sov 18 timmar efter ett jobbat då jag inte gick och la mig när kom hem utan la mig tidigt på kvällen istället. Mådde väl inget vidare efter 18 H sömn direkt, så det hjälpte ju inte så mycket.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk

Väldigt intressant att se hur olika personer sover!
Själv när jag kommer ner under 8 timmars sömn så börjar jag bli lite nere, medan jag har kompisar som sover 5 timmar varje natt utan några problem (förutom att de sover väldigt mycket på helgen då).

Albin

Permalänk
Medlem

Man, 21 år.

Jag brukar gå och lägga mig kl 01:00. Sätter klockan på 09:00. Kör så både vardag och helg. Tycker att det är rätt optimal sovtid för mig just nu. Man somnar vid en hyfsat vettig tid och sover inte bort hela dagen. 8 timmars sömntid är rätt optimalt för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

* 20, man.

* Vardagar från 01-02 till 07, 5-6 timmar.
* Helger från 02-03 till 09-12, alltså 6-10 timmar.

Har inte haft problem med sömnen sedan mellanstadiet. Sitter antingen vid datorn fram till en kvart innan läggdags, eller är på gymmet timmen innan. Somnar på direkten och har lätt för att gå upp på morgonen. Några gånger per termin (inför tentor och liknande) lägger jag mig 04 och går upp 07. Mina sömnvanor passar perfekt som student

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

30, man

Lägger mig vid 22:00 på vardagarna och runt 23-00 på helgerna. Får ungefär 5-6h sömn per natt pga groteska sömnproblem som troligen är biverkningar från min medicin. Så nu har jag fått lite knark (imovane) att ta när jag vaknar mitt i natten så att man iaf slipper ligga vaken i flera timmar.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Man, 34

Tiden jag lägger mig varierar ganska stort pga kroniska sömnbesvär men jag brukar landa på 3-6h per natt. Spelar ingen roll om det är vardag eller helg.

Permalänk
Inaktiv

Man, 37
Lägger mig för att sova runt 01.00 - somnar runt 02.30-03.00. Sover mycket dåligt och vaknar flera gånger i timmen. Nån natt varje vecka sover jag inte alls. Går upp runt 09.00, senare på helgerna. Har alltid haft mycket svårt att somna och det har bara blivit värre med åldern.

Permalänk

Man 22,
Lägger mig väl mellan halv 21.30 - 24.00 och sover till 07.05 om jag lagar frukost, annars snoozar jag till 07.30. På helgerna sover jag tills jag vaknar, vilket oftast blir mellan 09.00 - 10.00

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Man, 30

- Försöker lägga mig senast 22:30 och stiger upp 06:10, d.v.s. minst 7h 40min. Ibland tar jag sovmorgon till 06:40, men snoozar aldrig.

- På lediga dagar lägger jag mig senast kl 00 och sätter klockan på ca 9h. Vaknar oftast innan klockan ringer. På fredagar kan jag dock lätt somna runt 22, men det tar emot att göra det.

- Min sambo är ingen kvällsmänniska som jag, så jag har anpassat mig till hennes tider för att inte störa för mycket. När jag var student mådde jag som bäst om jag la mig 02 och steg upp kl 10, men det är ju omöjligt med ett vanligt jobb.

- För några helger sedan satte jag uppe och spelade till 01:30 en fredag och mådde skit hela lördagen. Aldrig igen, jag är för gammal för sånt.

Har i stort sett aldrig haft några problem med sömnen. Kontinuitet och fem minuter Kalle Anka-tidning innan läggdags är bästa medicinen!

Permalänk
Medlem

Det du ville veta:

• 30, Man

• Försöker gå och lägga mig mellan 22:00 & 23:00, vaknar vid 06:00 och snoozar en halvtimma innan jag stiger upp.

• Lediga dagar är jag uppe tills jag blir trött vilket kan vara allt från 23:00 - 04:00, uppstigning utan väckarklocka brukar dock ske ungefär åtta timmar senare oavsett vilken tid jag gick och la mig.

• Somnar gärna till en film eller serie (bör helst vara något man redan sett tidigare annars kan intresset hålla en vaken på tok för länge).

• Som tillägg kan jag tipsa att för min del har dessa hyfsat fasta tiderna (under vardagarna då) hjälpt för att slippa vara allmänt trött om dagarna och de sömnsvårigheter man hade när man var yngre blev snabbt ett minne blott i samband med detta. Har också intalat mig själv att en frukt eller två om dagen hjälper en hel del det också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Man 28år

Går och sover mellan 21.00 och 00.00 förutom söndagar då blir det ofta 01-02.00 och går upp 05.30 dom flesta dagarna sen kan det variera 30minuter mer eller mindre beroende på vart jobbet tar en. Behöver i alla fall 5timmars sömn för att fungera, allt över 7-8 är åp tok för mycket och jag blir bara tröttare av egen erfarenhet. Igår när jag vaknade så hade jag fått ungefär 4timmars sömn och kände mig prima och idag var jag trött som fan efter 7timmars sömn...

När jag går till sängs vet jag inte men allt efter 23.00, försöker sätta klockan på 09.00 men ofta glöms det bort men sover sällan längre än 10.00.

Även om jag har accepterat min tinnitus dvs slutat oroa mig när jag ligger och ska sova så sover jag helst med tvn på timer eller datorn på för att höra lite sus men kan även sova borta utan problem även om det inte finns tillgång till ljud, räcker med att öppna ett fönster. Förr kunde man knappt sova då man låg och var orolig

Permalänk
Medlem

Man (wat), 14 år.
Går oftast och lägger mig vid 22:00 men somnar inte förrän runt 23 pga. mindre svårigheter med att somna. Läger mig runt 23-24:00 och ser på House Of Cards/True Detective/random film innan jag somnar.

Tycker jag sover rätt bra, får i genomsnitt åta timmar sömn varje natt.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Man 40 år

02-03 på vardagar

03-05 på lediga dagar, är jag långledig så vänder jag ofta på dygnet och kan sitta uppe till 9-10 sen sova hela dagen.

Sover 6-7 timmar/natt i veckorna när jag jobbar och 10-14 timmar när jag är ledig. Kan ibland lägga mig och "siesta" några timmar på kvällen om jag är trött.
Jag får ofta höra att mina sovvanor är onormala men de funkar bra för mig och jag har ingen annan att tänka på. Jag somnar väldigt lätt och kan sova väldigt länge om inget dyker upp.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
  • Man, 24

• Lägger mig vanligtvis kl 23 och klockan ringer 06.45. Jag kan dock somna lite olika tider på kvällen beroende på hur dagen har sett ut. Ibland somnar jag kl 20, ibland 01. Vaknar väldigt sällan av mig själv, oavsett om jag sover 11h eller 6h.

• Om inget speciellt är planerat brukar jag somna något senare på helger, runt 01. Sätter alarmet på kl 10. Då blir det sovmorgon men hela dagen är inte borta.

• Jag sover på ett lite speciellt sett som enligt mina bekanta är högst anmärkningsvärt. Jag lägger mig på sidan, tar en tjock kudde och lägger mot magen, sen lägger jag mig ner mot sängen. Jag tar armen och sticker under kudden och rakt ut. Jag ligger alltså på min arm och mellan mig och armen ligger det en tjock kudde, sover lite halvt på sidan och halvt på magen. Kan inte somna om jag ligger platt på magen, sidan eller ryggen. Har sovit så här sen jag var 14 och blev stelopererad i ryggen.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

De flesta sover bättre än vad jag trodde faktiskt. Förväntade mig 3-5 timmar på vardagar i varannan kommentar

Permalänk
Medlem

* 25-30 år, Man
*Vardagar: Varierar men lägger mig nog som medel 00:15 och vaknar 7:00, söndagar somnar jag nog först framåt 1:00 men går upp samma tid och andra dagar mellan 00:00 och 00:30.
*Lediga dagar: Somnar när jag är trött och vaknar 7-9 timmar senare av mig själv. Går upp när jag vaknar.
*Mer sömn är onödigt, massvis med extra ledig tid från att sova mindre.

Permalänk
Medlem

* 24, man

* Vardagar lägger jag mig runt 01.30 efter att ha duschat och borstat tänderna. Somnar runt 02.00. Klockan ringer 07.00, snoozar till minst 07.30.

* Lediga dagar somnar jag mellan 03.00-05.00, vaknar allt mellan 08.00 - 14.00.

* Lider av depressioner som kan böka till sömnen. Vaknar alltid trött på vardagar och försover mig till ~09.00 lite nu och då. På helgerna brukar jag må bäst om jag vaknar hyfsat tidigt, säg mellan 7 - 9. Vaknar jag senare blir jag lätt seg.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Man, 24 år.

På vardagarna varierar det inte så mycket, oftast går jag och lägger mig ca 21:30-22:00 och har väckarklockan ställd på 07:00.
På helger blir det lite senare, 23:00-01:00 på fredagar, vaknar då cirka 09:00-09:30. Lördag kan det bli fram till 03:00 innan jag går och lägger mig.
Mitt sovschema fungerar bra för mig och har inga problem med sömnen i övrigt.

Permalänk
Medlem

19, man
Vanligtvis:
Sover ungefär 5 timmar per natt, ibland 6-7 ibland 3-4.

Har otroligt svårt att somna, kan ligga i sängen 4-5 timmar innan jag somnar. Detta händer även när jag gymmar konstant (5-6 gånger i veckan)
Jag kan känna mig så trött att jag inte orkar ta mig upp ur sängen ändå så kan jag inte somna.
Är inte stressad, orolig etc. Min hjärna går dock i högvarv (kan inte sluta tänka på saker, kan ligga och räkna på mattetal jag haft problem med, tänka på vad jag gjort, vad jag ska göra osv)
Haft dessa "problem" sedan jag var 14-15 ungefär.

Dock så har det blivit bättre senaste månaden, så jag sover väl runt 6-7 timmar per natt ifall jag inte har någonting att göra.
Jag plågas inte av detta utan jag har vant mig vid det.

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem
  • 31, man

• 4-5 timmar

• 8-10 timmar

• Är en obotlig nattuggla, finns alldeles för mycket kul att göra när man är vaken

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

•24, man
•går och lägger mig runt 22:00 och går upp klockan 06:00. detta för att kunna komma in tidigt till jobbet när det är tyst och lungt där.
•lediga dagar så blir det olika tider, men runt 01:30 till när jag vaknar. oftast runt 10:00 på morgonen.
•gillar att komma in till jobbet när det inte är så mycket folk hära, så att jag får tid att göra mina vanliga arbets uppgifter i lung och ro. Har alltid sovit väldigt mycket innan, och skulle utan tveckan kunna sova mycket mer nu, men vill ha lite fritid efter att jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

26, man

Får börja med att säga att jag har haft sömnproblem, mesta dels insomningsproblem, sedan jag var mycket liten, och det kommer och går i perioder för mig.

Om jag sover bra, ca 22-23, upp kl 7. Om jag sover dåligt: allt mellan 21-06, upp kl 7. Somnar jag tidigt, vaknar jag under natten och kan inte somna om.

Är det en period som jag sover dåligt, är det inte ovanligt att jag sover väldigt lite(5-8 timmar på hela helgen) för att jag ska sova under veckan.

Som jag nämnde tidigare, har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Har testat allt, receptbelagda mediciner/icke recept, örtmediciner, motion och hälsosam kost, ingen tv/dator flera timmar innan, mjölk med honung osv osv.

Jag får panik om det är knäpptyst när jag ska sova. Jag måste ha en film/serie på i bakgrunden som jag har sett så många gånger att jag kan den utantill. Dvs, jag behöver inte titta på den, bara lyssna. Så när jag väl somnar så slits hörlurarna ut när jag rör mig, och sedan får jag min ro. Tyvärr, är det bara det som fungerar. Har legat i flera timmar, och sedan knäppt på en film och somnat innan första scenen är slut.

Edit: Har en ADHD Diagnos sedan jag var 12, som antagligen ligger som bakgrund till sömnproblemen. Enligt BUP så ska den vara en "lättare" diagnos, som man kan arbeta bort med åldern. Det verkar jag ha lyckats med, förutom att sömnproblemen ligger kvar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

26 år, Man

Jobbar skift, så vid förmiddagspass:

Går o lägger mig runt 23 om jag är "duktig" men i praktiken blir klockan ofta 00:30 eller mer. Går upp kl 05:20.

Vid eftermiddagspass är jag ofta uppe till 01-03, och går upp runt 9-10, för att ställa om mig inför nattskift går jag ofta upp runt 11. (sista em skiftet innan nattskift).

Vid nattskift går jag o lägger mig kl 07:30 och sover till 13:00.

Får generellt för lite sömn när jag jobbar förmiddagar, men jobbar bara förmiddag 2, max 3 dagar i rad, så brukar kunna ta igen det när jag jobbar em istället. Har blivit en expert på att vända på dygnet, något som man böjat praktisera som datorspelande ungdom.. Lärt mig att aldrig snooza iaf, det är bara slöseri med sömn. Det svåra för mig är att lägga mig i tid. oftast är jag trött runt 21, men sen blir jag pigg igen och har svårt o somna före 00:30.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight