Övervakning av Windows mjukvaruraid

Permalänk
Medlem

Övervakning av Windows mjukvaruraid

Hej SweClockers!

Jag söker ett sätt att kunna övervaka hälsan på min mjukvaruraid på min server som kör 2012 R2.

Jag har tittat på http://winraidmonitor.sourceforge.net/

Och jag gillade det extremt mycket, förutom just att det kör Java, den enda "varningen" jag behöver är att jag vill att den ska kunna dra iväg ett mail till en mail via SMTP om raidens status inte längre är Healthy.

Tar jättegärna emot tips eller lösningar på mitt problem

Tackar på förhand

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

WinRaidMonitor går bort enbart för att det är Java? Någon speciell anledning?

Många verkar tro att bara för att Java Plugin till browser länge har varit full med säkerhetshål, så är även Java fullt av säkerhetshål generellt. Det stämmer inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

WinRaidMonitor går bort enbart för att det är Java? Någon speciell anledning?

Många verkar tro att bara för att Java Plugin till browser länge har varit full med säkerhetshål, så är även Java fullt av säkerhetshål generellt. Det stämmer inte.

Det är just pga säkerhetshålen som jag inte vill köra Java, och från vad jag läste så är det inte bara pluginen utan även hela runtimet som är fullt med hål, och visst, dom kan säkert patcha det men tanken är att servern ska vara så maintenance-fri som möjligt och jag vill slippa uppdatera varje vecka för att undvika hål.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Det är just pga säkerhetshålen som jag inte vill köra Java, och från vad jag läste så är det inte bara pluginen utan även hela runtimet som är fullt med hål, och visst, dom kan säkert patcha det men tanken är att servern ska vara så maintenance-fri som möjligt och jag vill slippa uppdatera varje vecka för att undvika hål.

Jag är med på vad du menar och även jag föredrar att skippa Java om jag kan, men i det här fallet borde potentiella säkerhetshål i VM:en inte spela någon egentlig roll, eftersom programmet inte öppnar några externt åtkomliga nätverksportar (tror jag; om den gör det så är det förstås en helt annan sak).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är med på vad du menar och även jag föredrar att skippa Java om jag kan, men i det här fallet borde potentiella säkerhetshål i VM:en inte spela någon egentlig roll, eftersom programmet inte öppnar några externt åtkomliga nätverksportar (tror jag; om den gör det så är det förstås en helt annan sak).

Tanken var att den skulle kunna skicka iväg ett mail och då använder den ju SMTP, 25 utan SSL och 465 med, får se om jag kanske kan kasta ihop något imorgon. borde väl inte vara omöjligt att lösa utan java.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Tanken var att den skulle kunna skicka iväg ett mail och då använder den ju SMTP, 25 utan SSL och 465 med, får se om jag kanske kan kasta ihop något imorgon. borde väl inte vara omöjligt att lösa utan java.

Men med utgående anslutningar vore det väl ändå själva attan ifall något säkerhetshål skulle kunna nyttjas (även om det inte är omöjligt, förstås).

Jo, som jag förstod det så används väl diskpart för huvudfunktionaliteten, så då borde det ju gå att knacka ihop något eget istället, om inte annat scriptmässigt (PowerShell t.ex.), som löser problemet på samma sätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men med utgående anslutningar vore det väl ändå själva attan ifall något säkerhetshål skulle kunna nyttjas (även om det inte är omöjligt, förstås).

Jo, som jag förstod det så används väl diskpart för huvudfunktionaliteten, så då borde det ju gå att knacka ihop något eget istället, om inte annat scriptmässigt (PowerShell t.ex.), som löser problemet på samma sätt.

Tror att jag är alldeles för trött för att inse vad jag skriver, utgående anslutningar är livsfarliga :p, men iallfall, ska se om jag kan knacka ihop något imorn

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Hej SweClockers!

Jag söker ett sätt att kunna övervaka hälsan på min mjukvaruraid på min server som kör 2012 R2.

Jag har tittat på http://winraidmonitor.sourceforge.net/

Och jag gillade det extremt mycket, förutom just att det kör Java, den enda "varningen" jag behöver är att jag vill att den ska kunna dra iväg ett mail till en mail via SMTP om raidens status inte längre är Healthy.

Tar jättegärna emot tips eller lösningar på mitt problem

Tackar på förhand

Från och med Win8 / 2012 kommer man ju åt det där via WMI för w32_disk så det bör ju vara apenkelt i Powershell. (Jag har dock inget nyare än Win7 hos nuvarande kund, så jag kan inte labba just nu)

Permalänk

Powershell
https://gist.github.com/schakko/4713248
Att sedan skicka mail via powershell är 1-2 rader kod.
Kan du sedan lägga i task-scheduler.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Powershell
https://gist.github.com/schakko/4713248
Att sedan skicka mail via powershell är 1-2 rader kod.
Kan du sedan lägga i task-scheduler.

Tackar för den, ska se om jag kan googla fram hur man gör eftersom jag är totalamatör på Powershell.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Powershell
https://gist.github.com/schakko/4713248
Att sedan skicka mail via powershell är 1-2 rader kod.
Kan du sedan lägga i task-scheduler.

Den där funkar inte i Win8/2012 såvittjagvet. Den är specifik för Win7/2008 och äldre.

Permalänk
Skrivet av JanJoh:

Den där funkar inte i Win8/2012 såvittjagvet. Den är specifik för Win7/2008 och äldre.

Sant

$obj = get-wmiobject win32_diskdrive -computer $ServerName $obj.Status

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa394...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanJoh:

Den där funkar inte i Win8/2012 såvittjagvet. Den är specifik för Win7/2008 och äldre.

Skrivet av orig_rejser:

Sant

$obj = get-wmiobject win32_diskdrive -computer $ServerName $obj.Status

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa394...

Satt och tittade lite och hittade detta: https://gist.github.com/Lohkee/6124867 och jag tänkte att jag kunde köra med den eftersom jag då kan använda eventloggen för att skicka ut varningsmail.

som är en fork på det scriptet ni länkade förut, men detta fungerade på 2012 R2 iaf, visade healthy/failed som den skulle, DOCK så visar den bara statusen på en av RAID volymerna? tex om jag har 2 st raids, E: och F: så visar den hela tiden bara att E: är healthy eller failed om jag tar en av diskarna offline, statusen för F: visas aldrig, går det att lösa?

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Vad är det för mjukvaruraid du kör?
Vanligtvis brukar denna funktionen finnas inbyggd. Men finns såklart många undantag
Hade dock hjälp att veta för att hjälpa dig att hitta en lösning.

För vad jag vet så skrivs inte dessa till eventloggen (osäker på 2012 dock) vilket gör det lite klurigare.

EDIT: Hittade detta som handlar om hur man använder diskpart för att bl.a få informationen i eventloggen. Nämner dock inget om automatiskt mail, men kommer det bara till eventloggen är resten ganska enkelt. Likaså vet jag inte om diskpart är en del av Windows 2012, så vågar inte säga om det funkar
http://www.eventsentry.com/blog/2012/02/how-to-make-the-windo...

EDIT2: Hittade även denna http://www.monitorware.com/common/en/articles/software_raid_m...
Relaterar i sin tur vidare till http://www.mwagent.com/
Men vad jag förstår efter lite snabb läsning så läser den fortfarande av eventloggen. Men frågan är då om din mjukvaruraid skriver events dit.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Vad är det för mjukvaruraid du kör?
Vanligtvis brukar denna funktionen finnas inbyggd. Men finns såklart många undantag
Hade dock hjälp att veta för att hjälpa dig att hitta en lösning.

För vad jag vet så skrivs inte dessa till eventloggen (osäker på 2012 dock) vilket gör det lite klurigare.

EDIT: Hittade detta som handlar om hur man använder diskpart för att bl.a få informationen i eventloggen. Nämner dock inget om automatiskt mail, men kommer det bara till eventloggen är resten ganska enkelt. Likaså vet jag inte om diskpart är en del av Windows 2012, så vågar inte säga om det funkar
http://www.eventsentry.com/blog/2012/02/how-to-make-the-windo...

Jo, det skriptet jag länkade i min förra post är gjort för att lägga till informationen som error/information i eventloggen, men den visar endast den första raiden som då är min E: volym av någon anledning.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Jo, det skriptet jag länkade i min förra post är gjort för att lägga till informationen som error/information i eventloggen, men den visar endast den första raiden som då är min E: volym av någon anledning.

Gjorde en ny edit på min förra post under tiden du skrev detta.

Citat:

EDIT2: Hittade även denna http://www.monitorware.com/common/en...ert_is_working
Relaterar i sin tur vidare till http://www.mwagent.com/
Men vad jag förstår efter lite snabb läsning så läser den fortfarande av eventloggen. Men frågan är då om din mjukvaruraid skriver events dit.

Kan det bero på att diskarna måste identifieras som dynamiska för att skriva till eventloggen? Låter konstigt i mina öron.
Har personligen bara övervakat med HPs system tidigare som har inbyggda funktioner för detta.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Gjorde en ny edit på min förra post under tiden du skrev detta.

Kan det bero på att diskarna måste identifieras som dynamiska för att skriva till eventloggen? Låter konstigt i mina öron.
Har personligen bara övervakat med HPs system tidigare som har inbyggda funktioner för detta.

Löste problemet med att den inte kunde visa statusen för flera diskar.

Nu har jag ett nytt problem istället, tänkte ju använda eventloggern för att skicka ett mail med varningen, men vad har hänt då?

Jo, se på fan att Microsoft har tagit bort funktionen för att skicka epost via den...

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Löste problemet med att den inte kunde visa statusen för flera diskar.

Nu har jag ett nytt problem istället, tänkte ju använda eventloggern för att skicka ett mail med varningen, men vad har hänt då?

Jo, se på fan att Microsoft har tagit bort funktionen för att skicka epost via den...

Prova skapa en ny basic task, sätta en task trigger till en event, be den starta ett program: powershell.exe med argument "Raid.ps1".

Skapa sen det här scriptet Raid.ps1:

Send-MailMessage -to <recipient email address> -Subject "RAID Problem" -body "Raid Problem eller vad du önskar att det ska stå" -smtpserver <your mail server> -from <sender email address>

Kom bara ihåg att köra Set-Executionpolicy Unrestricted -Force på servern om du vill kunna köra osignade script. (Men det är en security issue då alla script kan köras på servern då, osignade eller ej så jag hade hellre satt det till RemoteSigned och signat scriptet med ett SelfSigned certificat och sen signa scriptet med hjälp av Windows SDK.

Jag har en guide på hur du gör det, kan sända i PM till dig om du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Löste problemet med att den inte kunde visa statusen för flera diskar.

Nu har jag ett nytt problem istället, tänkte ju använda eventloggern för att skicka ett mail med varningen, men vad har hänt då?

Jo, se på fan att Microsoft har tagit bort funktionen för att skicka epost via den...

Men funkar inte http://www.mwagent.com/ för detta?

Skrivet av MilkMum:

Prova skapa en ny basic task, sätta en task trigger till en event, be den starta ett program: powershell.exe med argument "Raid.ps1".

Skapa sen det här scriptet Raid.ps1:

Send-MailMessage -to <recipient email address> -Subject "RAID Problem" -body "Raid Problem eller vad du önskar att det ska stå" -smtpserver <your mail server> -from <sender email address>

Kom bara ihåg att köra Set-Executionpolicy Unrestricted -Force på servern om du vill kunna köra osignade script. (Men det är en security issue då alla script kan köras på servern då, osignade eller ej så jag hade hellre satt det till RemoteSigned och signat scriptet med ett SelfSigned certificat och sen signa scriptet med hjälp av Windows SDK.

Jag har en guide på hur du gör det, kan sända i PM till dig om du vill?

Tycker jag låter som en bättre lösning än en tredjepartsprogramvara, speciellt eftersom TS bara vill övervaka raidkonfigurationen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkMum:

Prova skapa en ny basic task, sätta en task trigger till en event, be den starta ett program: powershell.exe med argument "Raid.ps1".

Skapa sen det här scriptet Raid.ps1:

Send-MailMessage -to <recipient email address> -Subject "RAID Problem" -body "Raid Problem eller vad du önskar att det ska stå" -smtpserver <your mail server> -from <sender email address>

Kom bara ihåg att köra Set-Executionpolicy Unrestricted -Force på servern om du vill kunna köra osignade script. (Men det är en security issue då alla script kan köras på servern då, osignade eller ej så jag hade hellre satt det till RemoteSigned och signat scriptet med ett SelfSigned certificat och sen signa scriptet med hjälp av Windows SDK.

Jag har en guide på hur du gör det, kan sända i PM till dig om du vill?

Skrivet av Poison:

Men funkar inte http://www.mwagent.com/ för detta?

Tycker jag låter som en bättre lösning än en tredjepartsprogramvara, speciellt eftersom TS bara vill övervaka raidkonfigurationen.

Har fått scriptsena att fungera utan problem så jag får tacka för era svar allihop upptäckte dessvärre att jag har lite felkonfigureringar i min mailserver som jag måste ta i tur med under veckan..:/

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Har fått scriptsena att fungera utan problem så jag får tacka för era svar allihop upptäckte dessvärre att jag har lite felkonfigureringar i min mailserver som jag måste ta i tur med under veckan..:/

Gott att höra att det löste sig, trots nya problem - men det är så man fortsätter lära sig

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"