Korrupta filer över nätverket

Permalänk
Medlem

Korrupta filer över nätverket

Jag har ett problem där jag får korrupta filer när jag tankar filer från en dator till en annan över mitt lokala nätverk. Det uppstår oftast om jag försöker överföra flera filer åt gången och bara mellan två av datorerna. Hastigheten är också relativt låg ca 5MB/s och CPU-användningen ligger runt 50% vilket verkar onormalt högt.
Jag blir galen.... när man har fört över ett par GB DV-film ca 20 ggr och filen fortfarande inte har rätt storlek och inte går att spela får man spelet!!
Vad kan vara problemet??

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Hade liknande fenomen, kunde överföra små textfiler hela, allt annat blev mer eller mindre förstörda....

Det var ett av närverkskorten som jag köpt billigt som var trasigt, fenomenet var iaf borta när jag bytte ut det.

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara det... jag har iofs testat med tre olika kort (3Com 905B/Realtek 8100/D-Link 530TX) men risken finns kanske att två av dem är trasiga...

Kan kabeln orsaka problem? Den är ganska lång (15m) och går bredvid en del andra kablar... kan det vara problemet? (den är inte skärmad)

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Även om det är långa kablar och mycket störningar på linan så ska filer aldrig kunna bli korrupta. Nätverksprotokollen har gott om system för att kolla så att all data kommer fram oskadat (filen ska komma fram hel eller inte alls). Och även om nätverkskortet/drivrutinen är paj ska t.ex. TCP upptäcka sånt (eller motsvarande funktion i annat transportprotokoll.
Det luktar som nåt annat fel i nåt högre lager. Hur för du över filerna? (FTP / Windowsfildelning / CVS / NFS / ICQ / ???)

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Visst kan filerna bli korrupta över Ethernet och TCP/IP även om sannolikheten är liten. Det är inte omöjligt med fel som upptäcks varken i Ethernets CRC eller TCP-checksumman (eller IP-headerns checksumma) men chansen är mycket liten så du har rätt... troligen ligger felet någon annanstans...

Över till problemet (nu när vi vet/hoppas på att det inte är fel på kabeln):
Jag använder FTP (BPFTPServer 2.15) och valfri mjukvara på överförande sida (spelar ingen roll). Det skulle ju kanske kunna vara så att servern inte riktigt pallar med.... om jag sänker hastigheten så brukar felfrekvensen minska något men inte markant....

Jag skall testa några andra servrar.... har du/ni något förslag... Jag har provat GuildFTP men den klarade inte av att skicka många småfiler snabbt utan drog upp CPU-användningen till 100% direkt...

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Okej:

Jag har nu testat två andra FTP-servrar, Serv-U och CerberusFTP och jag får samma problem där...
Jag har även testat olika ftp-klienter som CuteFTP och Total Commander.... samma problem kvarstår.

Vad annars kan vara fel?

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Trasigt RAM?

Jag hade en SDRAM-kapsel som inte riktigt funkade med AMD. Det syntes aldrig i POST, men jag fick oförklarliga blåskärmar, och framför allt, stora nerladdade filer var ofta korrupta (efter att de legat i den "ruttna" delen av RAM).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att minnet är trasigt... jag har kört Memtest 8 timmar utan fel... men visst det skulle ju kunna vara trasigt...men det är ju inte så troligt...

Jag testade att byta kabel men det hjälpte ju inte...jag blir GALEN

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte på något sätt få fram minnesfelet med något som helst testprogram, men likförbaskat, när jag tog ut den (och lite senare stoppade i en annan), så försvann alla problem direkt.
Det kanske inte är minnet, men det verkar iallafall som nåt allvarligt hård/mjukvarufel, inte bara nåt vanligt nätverkstrassel
.
Vet du ens vilken dator det är i, förresten? Testat med annan klientdator?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ligga i server-burken... när jag för över filer mellan den andra burken och en tredje burk på samma nät blir det inte några fel... än... Jag brukar inte föra över så mycket mellan dem så jag kan inte säga med säkerhet...

Jag blir så fruktansvärt irriterad.... jag har nämligen bytt ut flera av burkarna bara för några månader sedan men problemen försvann inte... jag har kört med annan switch, andra kablar, andra datorer... men alltid samma fel... därför verkade det troligt att serverprogrammet hade något med saken att göra... men efter att ha testat tre olika program består problemen....

Saken är den att jag även får så hög processorbelastning just när jag för över filerna... på båda datorerna... Annars när man bruka maxa 100Mbits korten brukar det ju inte gå över 5%....också konstigt....Snart vet jag inte längre vad jag skall göra...

Jag skall testa att plocka ut en av minnesmodulerna ur burken och se vad som händer...

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Testa annat protokoll

Ett test skulle kunna vara att lägga in ett annat protocoll för nätverket, NetBIOS istället och avaktivera TCP/IP, om felet kvarstår så är det ju inte fel på TCP/IP stacken i alla fall.

Har du testat att köra en korsad kabel direkt mellan burkarna?

Byt PCI plats på NIC, hade en Win XP som inte fick länk på kortet, kortet var okej installerat enligt windows, men när jag bytte plats fick jag länk också...

Ett par tankar bara...

Permalänk
Avstängd

Kan vara ram minnen som spökar.. jag kunde inte dra över rar filer över nätet.. när jag skulle packa upp var det CRC i dom.. sen testade jag att packa upp igen då var det helt plötsligt CRC i en annan rar fil.. och så testade jag igen då vare inget fel på den längre.. tog ut ett ram minne.. och testade.. nu får jag inga fel när jag drar över nätet..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd

Oj såg visst att du skrev att du skulle testa det.. hjälpte det?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka för alla svar!

Nu till vad som har hänt...
Jag testade att byta minne -> ingen skillnad
Sänka hastigheten på minnet -> ingen skillnad

Det som än så länge verkar fungera är att inte använda FTP för överförningen utan Windows filutdelning. Jag kör fortfarande över IP så problemet måste ha legat i FTP-servern (fast jag testade fyra stycken olika med samma resultat... hmm....). Dessutom har man inte riktigt samma kontroll över trafiken med filutdelningen vilket inte är så bra.

Dock så får jag fortfarande bara ca 50Mbit mellan burkarna och CPU-aktiviteten går upp till 100% direkt...men jag skall köpa nytt nätverkskort och ersätta D-Link kortet som verkar vara mest struligt.

Någon som har några andra förslag? Kan det vara så att windows filutdelning kontrollerar filerna efter att de har förts över (eller under tiden) och sänder om när det har blivit fel och att det är därför det helt plötsligt fungerar? Eller är FTP helt enkelt inte så pålitligt?

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med crc fel i filerna (kör cute ftp pro)

Något som jag märkt är att nästan allt jag tar hem under natten när datorn inte används till annat blir ok, men tankar jag på dagen när jag surfar osv får jag oftare crc fel:/

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att hårddisken är skadad. Kör scandisk/ext2fsck eller nåt...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

det där lät precis som en kompis till mig. han hade stora problem med sitt närverk. Det visade sig vara hans voodoo2 kort som hade brännt upp det

Funkar det dåligt när du spelar spel i nätverk oxå?
Har hört att det ska finnas nå program som testar nätkortet och rappoterar om det är nått som är fel.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk

Jag fick problemet då hårddiskarna blev för varma. Kan det vara lösningen i ditt problem?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

En polares HD var för varma me då fick han CRC..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BIL
Jag har samma problem med crc fel i filerna (kör cute ftp pro)

Något som jag märkt är att nästan allt jag tar hem under natten när datorn inte används till annat blir ok, men tankar jag på dagen när jag surfar osv får jag oftare crc fel:/

Ungefär så är det för mig också. Om jag bara för över en fil åt gången brukar det bli OK (men inte alltid) men om jag försöker att t.ex. surfa samtidigt så blir det alltid fel...

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menååh
Det kan ju vara så att hårddisken är skadad. Kör scandisk/ext2fsck eller nåt...

Har testat det men det fanns inga fel. Testade även att köra IBM DFT men det gav ingenting... tyvärr.

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
det där lät precis som en kompis till mig. han hade stora problem med sitt närverk. Det visade sig vara hans voodoo2 kort som hade brännt upp det

Funkar det dåligt när du spelar spel i nätverk oxå?
Har hört att det ska finnas nå program som testar nätkortet och rappoterar om det är nått som är fel.

Spelar inte så mycket nätverk på servern så det har jag inte testat... Men mellan de andra datorerna fungerar det utmärkt.

Skall testa att ta ut mitt SB Live! kort och se om det blir någon skillnad...

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Jag fick problemet då hårddiskarna blev för varma. Kan det vara lösningen i ditt problem?

Enligt MBM ligger disken i servern på 32 grader så jag tror inte att den är för varm... Den andra (dit jag kopierar) ligger runt 35 grader vilket inte borde vara för mycket... jag har dessutom sänkt ner hastigheten (sökningen då) på server-disken med IBM DFT så att den blir tystare... hade dock fortfarande samma problem...:(

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

haha, jag har precis samma problem, 90% av det jag tar hem genom diverse medier (IRC, ICQ, DC) blir det crc-fel på... jag har också testat att dra ner hastigheten på ramen M.M... det e verkligen jätte kul...

Permalänk
Avstängd

Kan trot.. suger som fan.. är inte nätkortet lr något?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Testade byta nätverkskort