Uppdatera stationära datorn - köpråd

Permalänk

Uppdatera stationära datorn - köpråd

Hej!

Hade tänkt att uppdatera min stationära dator med lite nya delar. Hur kommer processor och grafikkort klara sig framöver? Bör jag köpa ett likadant grafikkort och köra dubbla eller köra på ett nyare? Jag kommer framför allt spela World of Warcraft, som faktiskt är ganska krävande vid raids etc om man vill ligga på ständigt hög FPS.

Budget: 3000kr +/- 1000kr~

Nuvarande komponenter:

Corsair 16GB VENGEANCE LP (4x4096MB) CL9 1600Mhz

Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC +3st

Be Quiet CPU Cooler Dark Rock 2

be quiet! Dark Power Pro10, 650W 80+ Gold

ASRock Z77 EXTREME4, ATX

Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigbadclown:

Hej!

Hade tänkt att uppdatera min stationära dator med lite nya delar. Hur kommer processor och grafikkort klara sig framöver? Bör jag köpa ett likadant grafikkort och köra dubbla eller köra på ett nyare? Jag kommer framför allt spela World of Warcraft, som faktiskt är ganska krävande vid raids etc om man vill ligga på ständigt hög FPS.

Budget: 3000kr +/- 1000kr~

Nuvarande komponenter:

Corsair 16GB VENGEANCE LP (4x4096MB) CL9 1600Mhz

Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC +3st

Be Quiet CPU Cooler Dark Rock 2

be quiet! Dark Power Pro10, 650W 80+ Gold

ASRock Z77 EXTREME4, ATX

Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

Tack på förhand!

Det är ju inget direkt dåligt system du sitter på, men om du tvunget vill slänga iväg 4000 på något bättre FPS i WoW skulle jag ha köpt en i7 (4770K) och ett moderkort där den passar, med fördel ett med Z87-chipset.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

ja wow är ju inte jätteoptiimerat och går mkt på CPU. Hade det gällt andra spel hade jag föreslagit ett till grafikkort

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Är medveten om att grafikmotorn i spelet är gammal, men just nu går jag ner på 20~ FPS när jag behöver flytet som mest, dvs när det händer mycket och viktiga saker. Antar att det beror på grafikkort?

Edit: Ser att båda tipsar om ny processor, är dock inte supersugen på att riva upp hela datorn. Vilken är den bästa processorn sett till pris som jag kan trycka in tillsammans med moderkortet jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigbadclown:

Är medveten om att grafikmotorn i spelet är gammal, men just nu går jag ner på 20~ FPS när jag behöver flytet som mest, dvs när det händer mycket och viktiga saker. Antar att det beror på grafikkort?

Edit: Ser att båda tipsar om ny processor, är dock inte supersugen på att riva upp hela datorn. Vilken är den bästa processorn sett till pris som jag kan trycka in tillsammans med moderkortet jag har nu?

Det är väl en i7 3770K, men jag skulle ärligt talat inte göra den uppgraderingen eftersom det är en marginell prestandaskillnad och ändå kostar en bit över 2500 kr. Bättre att spara de pengarna till en större uppgradering av både moderkort och processor och "klocka skiten" ur din nuvarande processor för att få bättre prestanda.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Det är väl en i7 3770K, men jag skulle ärligt talat inte göra den uppgraderingen eftersom det är en marginell prestandaskillnad och ändå kostar en bit över 2500 kr. Bättre att spara de pengarna till en större uppgradering av både moderkort och processor och "klocka skiten" ur din nuvarande processor för att få bättre prestanda.

Ok. Jag kanske helt enkelt ska vänta och göra ett nytt bygge när det blir aktuellt. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Wow utnyttjar ju så få trådar att en i7 kommer göra 0 skillnad. Överklocka är det enda du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

du vinner absolut ingenting på att köpa en 3770k för wow. spelet kan bara utnyttja två trådar och du har en jättebra processor för jobbet. tyvärr så kommer du få dips hur du än gör. som exempel dippade jag ner till 26 fps i isle of conquest när båda lagen var inne i hordes bossrum. jag spelar på ultra med 8x aa vid 1080p.

vad jag har hört fungerar crossfire väldigt dåligt i wow. jag skulle köpa ett enkelt nytt grafikkort om du behöver mer prestanda men tro inte att du kommer få 60 stabila frames i tunga situationer för det kommer inte hända.

om du överklockar din processor kommer du få förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Wow utnyttjar ju så få trådar att en i7 kommer göra 0 skillnad. Överklocka är det enda du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

i7:an är högre klockad samt att systemet förmodligen kör andra processer i bakgrunden (samt att vissa add-ons kanske kan köra på andra trådar?) så det kommer bli en skillnad, men absolut inte en så stor skillnad att priset motiverar det. Sysslar man med andra saker som är flertrådade kommer man märka betydligt större skillnad, men det kanske inte TS gör?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

i7:an är högre klockad samt att systemet förmodligen kör andra processer i bakgrunden (samt att vissa add-ons kanske kan köra på andra trådar?) så det kommer bli en skillnad, men absolut inte en så stor skillnad att priset motiverar det. Sysslar man med andra saker som är flertrådade kommer man märka betydligt större skillnad, men det kanske inte TS gör?

även om 100mhz faktiskt är "högre klockad" vet jag inte riktigt om det räknas. om ts nu skulle vilja överklocka sin 3570k 100mhz kan han ju göra det.

wow utnyttjar två trådar och hans processor har fyra. så länge han inte har något riktigt tungt öppet på samma gång (typ som battlefield) så kommer hans prestanda i wow inte påverkas alls. operativsystemet, firefox, spotify osv klarar sig jättebra på två trådar. möjligt att han håller på med tunga aktiviteter men jag tror att han hade nämnt det i sitt inlägg då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

även om 100mhz faktiskt är "högre klockad" vet jag inte riktigt om det räknas. om ts nu skulle vilja överklocka sin 3570k 100mhz kan han ju göra det.

wow utnyttjar två trådar och hans processor har fyra. så länge han inte har något riktigt tungt öppet på samma gång (typ som battlefield) så kommer hans prestanda i wow inte påverkas alls. operativsystemet, firefox, spotify osv klarar sig jättebra på två trådar. möjligt att han håller på med tunga aktiviteter men jag tror att han hade nämnt det i sitt inlägg då.

Men skulle inte blizzard skriva om motorn? Eller hur var det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Men skulle inte blizzard skriva om motorn? Eller hur var det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

den nya expansionen använder sig utav ett nytt filformat. de säger att det ska leda till bättre prestanda för att det ska ta kortare tid för spelet att komma åt filerna det behöver. de har inte sagt något om några uppdateringar till motorn om jag inte har missat det. rasuppdateringarna är bara det, inte en stor revamp av hela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

den nya expansionen använder sig utav ett nytt filformat. de säger att det ska leda till bättre prestanda för att det ska ta kortare tid för spelet att komma åt filerna det behöver. de har inte sagt något om några uppdateringar till motorn om jag inte har missat det. rasuppdateringarna är bara det, inte en stor revamp av hela spelet.

Ok.. På tiden att de fixar prestandan iaf. Oavsett vilken dator man har kommer man ju få dropsen.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Jo, det är kanske på grund av spelet som man får så stora drops (144FPS~ - 20FPS~) men har sett folk spela med bra flyt även när det är mycket som pågår i spelet. Vad är det dom gör för att undvika stora drops?