Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk

pallar ej

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av phz:

Jag syftade internt i min hjärna på installation av nya hårddiskar då man behöver skapa partitioner och filsystem och inte OS, men jag accepterar rättningen .

Ja det har du ju rätt i men då blir ju istället frågan hur många av "normalanvändarna" som stoppar i en till hårddisk i sin dator? Tror de flesta köper en färdigformaterad extern USB-disk även om de har en dator som har plats för en extra intern disk.

Folk är generellt sett rädda för att skruva isär sina saker så kommer man undan med att bara stoppa i en USB-kabel istället är valet inte svårt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Ja det har du ju rätt i men då blir ju istället frågan hur många av "normalanvändarna" som stoppar i en till hårddisk i sin dator? Tror de flesta köper en färdigformaterad extern USB-disk även om de har en dator som har plats för en extra intern disk.

Folk är generellt sett rädda för att skruva isär sina saker så kommer man undan med att bara stoppa i en USB-kabel istället är valet inte svårt

Ha, ja, jag gick in på Elgiganten för några år sedan och blev implicit dumförklarad när jag frågade var de hade sina interna DVD-brännare . "Oj, sånt har inte vi längre, kolla på Teknikmagasinet eller något". Det är nog som du säger att även en intern hårddisk är långt bortom vad "normalanvändaren" någonsin hanterar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag bara ge en ros till phz för den väldigt utförliga och väl källhänvisade texten, grymt!

Skrivet av phz:

Just vad gäller statliga institutioner så tycker jag inte att det är svårt att komma till en slutsats om att de snarast borde använda öppna lösningar om det är tekniskt möjligt, liksom du spekulerar i. Tyvärr för läsaren så kommer detta generera ännu en textmassa från min sida .

Institutioner i den skalan har inga problem med att göra investeringar på tidsramar som är löjligt långa i aktiebolagsögon — infrastruktursprojekt som ska betala sig på >50 års sikt och liknande. Hade man lagt samma summor som man lägger på licenskostnader idag på att i stället utveckla öppna lösningar, kanske till och med låta flera stater samverka, så är det inte svårt att föreställa sig att det snabbt blir positiva siffror. För ett land som Sverige så sprider man då också ut kostnaderna på lokala arbetare och företag i stället för att skeppa pengar över Atlanten till Apple, Microsoft och Google.

Men varför händer då inte detta i någon större utsträckning? Det händer i världen, men inte i speciellt snabbt i Sverige, av olika anledningar.

• Brasilien har i över 10 år erbjudit en statligt subventionerad dator med Linux och öppna program till befolkningen: PC Conectado. Även hela det brasilianska skolsystemet med 35 miljoner elever baseras runt Linux, med mer än halv miljon klientdatorer.

• Münchenregionen rapporterade i december 2013 att deras satsning på att gå över till öppen mjukvara och deras egen LiMux-distribution var färdig, efter en längre tid. Deras beräkningar påvisar betydande besparingar redan under en tioårsperiod (Microsoft gjorde egna beräkningar som visade på motsatsen, men möjligen hade de en bakomliggande agenda :-), och dessutom ville de inte visa upp sina beräkningar när de blev ombedda — i vilket fall så har kontrakten utförts i Münchenregionen i stället för i Redmond, och kompetensen stannar i stort inom regionen).

• Även i de stora mjukvaruföretagens hemland USA använder många stora statliga institutioner Linux, så som Försvarsdepartementet och det numera väl/ökända NSA.

• Vissa regioner i Spanien använder egna Linuxdistributioner i sina skolor (gnuLinEx, Guadalinex, MAX, …).

• Kina bygger sin egna Loongsonprocessorarkitektur runt Linux i ett försök att minska sitt teknikberoende av USA.

• Länder i främst Sydamerika vad jag vet har klubbat policy om att fria mjukvaror ska få företräde om de existerar för ett visst ändamål.

Jag får inte plats inom SweClockers väl tilltagna teckenbegränsning om jag ska lista allt. Wikipedia har en längre lista, om än även den av naturen väldigt inkomplett. Notera att ovanstående också handlar om användardatorer; på beräkningssidan så är det ingen djärv utsaga att Linux idag är i majoritet. På senaste listan över världens 500 mest potenta superdatorer kördes Linux på 96.4% av systemen (följt av "Unix" med 2.2%. Windows har två system på listan, OS X ett, men det är ju ej heller deras områden, så det säger inte så mycket).

Sverige är inte München, så det går inte att översätta situationen rakt av och tro att saker ska ge samma resultat. Linux har allmänt i min erfarenhet en klart starkare ställning i Tyskland än i Sverige, så det finns en större kompetenspool att ta av, och att fler vet vad Linux är gör att det allmänna motståndet inte vore lika stort. Sverige har också generellt starkare band till handel med USA jämfört med många andra länder, och en följd av detta är att Microsoft har ett rätt fullkomligt "grepp" om datorinfrastrukturen här. Vår befolkning har också generellt större köpkraft än i exempelvis Brasilien som nämndes ovan, där det inte är självklart att kunna lägga pengar på licenser om det finns alternativ. Det finns många skillnader.

Det handlar ej heller bara om direkta pengabesparingar inom en 5–10-årsperiod (även om det också är välkommet): Münchenprojektet sa att friheten från en enstaka aktör var den största drivkraften. Trots de skillnader jag nämnde ovan så är München trots allt en intressant fallstudie för Sverige, skulle jag säga, för även om Sverige inte är Tyskland så är vi inte många mil ifrån varandra, varken geografiskt eller kulturellt. Det är svårare att dra paralleller med exempelvis situationen i Venezuela.

Dold text

Sen tänkte jag bara inflika med att det här är något vi även tittar på här i Sverige. Piratpartiet har en tydlig linje i frågan. Se mer på: http://politik.piratpartiet.se/oppen-kallkod-2/

Permalänk

Provat ett 20-tal distar genom åren, senast i höstas Mint, Mepis, Ubuntu.

Stödde inte inbyggda W-lankortet, inte heller mina 2 på USB, ej heller 3G-dongeln..

Hade en Rasberry PI en skvätt, försökte installera NES-emulator, körde en installation som tog 30 timmar och avslutades med okänt fel någonstans.
I windows är det att dubbelklicka på en exe-fil..

Men hade jag en gång i tiden växt upp med Linux istället för olika DOS-prompter så hade det nog varit kul.

Permalänk
Medlem

Klart mest gaming från min sida!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

(Varför inte sikta på textväggsrekordet när jag ändå är på gång?)

BankID:s installationsprocess för sin Linuxvariant är horribel, samtidigt som det faktiskt är nödvändig mjukvara för många. Jag har för den delen fått hjälpa Windowsanvändare att installera, administrera och uppdatera BankID också, så det är inte allt som skiljer i kvalitet mellan plattformarna. Nyligen berättade de att de helt ska slopa Linuxstöd, vilket snarast är en välkommen nyhet eftersom det ändå varit en så eftersatt produkt, om det nu visar sig att mobilt BankID kommer adapteras till fullo bland institutioner i stället.

Eftersom Linuxklienten har varit dålig så har alla med möjlighet redan använt mobilt BankID i stället, så nu säger de att det inte är tillräckligt många som använder Linuxklienten så att det inte är värt att fixa… Självuppfyllande profetia.

Disclaimer: jag gillar inte BankID:s mjukvara

Angående "mobilt bankID", hur får man det att fungera på Linux i datorn? Jag har ingen smartphone (vill inte ha någon heller) och vill endast köra Linux i datorn så jag ser det inte särskilt välkommet att de inte vill satsa på Linux... Förstår inte hur de menar man ska göra med mobilt bankid om man inte har någon "smartmobil"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

*** raderat ***

Säger inte att Windows är bra, men bra mycket bättre än linux för hemma användaren. Enkelt att förstå, bra kompatibilitet på alla plan, hårdvaru-drivrutiner, spel, etc ..

Enda gången jag kan rekommendera linux till en hemma användare är ifall de vill bygga en spel dator till TV'n .. som en inte sugig ps4 eller xbaxx, - Steam OS har *möjligtvis* den potentialen, men även då vette fan ifall om linux inte suger.

§ 1.5
Permalänk
SpelClockers
Skrivet av ronnylov:

Angående "mobilt bankID", hur får man det att fungera på Linux i datorn? Jag har ingen smartphone (vill inte ha någon heller) och vill endast köra Linux i datorn så jag ser det inte särskilt välkommet att de inte vill satsa på Linux... Förstår inte hur de menar man ska göra med mobilt bankid om man inte har någon "smartmobil"?

kan gå och köra genom Vine

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Jag byter inte till Linux för en enkel orsak, Linux fungerar inte på min dator.

Har inte stött på en enda dator under mina 20 år jag hållt på med Linux och det är många datorer det som inte Linux fungerat på. Det enda har varit vissa drivrutinsstöd för vissa grejer som strular men i dom allra flesta fall funkar allt direkt utan att göra nåt.
I Windows 7 på samma datorer har jag fått ägna timmar innan jag fått till alla drivers och allt att funka nåt som tar 20-30 min med openSUSE.
Det kan skilja sig en hel del i drivrutinstöd mellan olika dists och sen så har ju nyare kernels också stöd för nyare drivers.
Man kan jämföra det med att nyare Windows versioner har stöd för mer hårdvara med. Linux är ju enbart själva kerneln egentligen och resten är ju upp till disten att avgöra vad man vill använda så 2 olika dists kan fungera helt olika så att döma ut Linux för att en dist inte fungerar är fel.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av linux rätt mycket innan, men har så pass dålig lina så det inte lönar sig att ha en *nix burk ståendes, orsaken till att jag använder windows i den datorn jag använder dagligen är att det är rätt fula menyer, och orkar inte sitta i den svarta världen och skriva varje kommando själv.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Wine? Varför?

https://install.bankid.com/Download/All

Du kör bara bankid appen direkt i linux! Har funnits ett tag nu.

Väl mött,

C.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Skrivet av terrax:

Wine? Varför?

https://install.bankid.com/Download/All

Du kör bara bankid appen direkt i linux! Har funnits ett tag nu.

Väl mött,

C.

Funkar inte på 64 bitar.
Rekomenderar det här istället https://fribid.se
Annars finns mobilt bankid också som man kan använda överallt var man än är utan att installera nåt på nån dator.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Funkar inte på 64 bitar.
Rekomenderar det här istället https://fribid.se
Annars finns mobilt bankid också som man kan använda överallt var man än är utan att installera nåt på nån dator.

Jooo? Det har jag kört till min Ubuntu dist ett tag i 64-bitars.

/C.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mindflow:

Jag använde mig av linux rätt mycket innan, men har så pass dålig lina så det inte lönar sig att ha en *nix burk ståendes, orsaken till att jag använder windows i den datorn jag använder dagligen är att det är rätt fula menyer, och orkar inte sitta i den svarta världen och skriva varje kommando själv.

Hur länge sedan var det ni provade ett *nix system sist? 20 - 30 år sedan?
Ni verkar ha haft en dålig erfarenhet av slimmade fönsterhanterare. Ni skulle istället ha provat en skrivbordsmiljö.
Själv gillar jag KDE, och den miljön kan anpassas långt och mycket. Dessutom HELT utan textkommandon/terminalen.
Peka, klicka, anpassa, ladda ner, anpassa mer.

Ert argument är inte aktuellt längre, och har inte varit det de senaste 15-20 åren.

Skärmdumpen nedan är bara ett exempel. Anpassad enbart med hjälp av KDE's egna kontrollpanel och KDE's "KDE-Look" -tjänster som är integrerade i systemet. Peka och klicka alltså.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av terrax:

Jooo? Det har jag kört till min Ubuntu dist ett tag i 64-bitars.

/C.

Jag har då inte fått det att fungera iaf men fribid funkar utan problem iaf.
Spelar ingen roll kommer ändå nytt system så dagens bankid program inkl även dom till Windows kommer inte fungera längre utan man måste ha för det nya systemet då.
fribid däremot arbetar på att införa stöd för nya systemet även i fortsättningen om man inte vill köra mobilt bankid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför svarar ni i den här trolltråden?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har inte heller en smartphone och jag har inte heller något svar . Deras resonemang är säkerligen inte djupare än "men alla har väl en smartphone idag, eller?". Notera dock också att mobilt BankID ofta inte ger full funktionalitet eftersom det är direkt kopplat till respektive institutions "app".

Wine eller FriBID kanske är en övergångslösning. Alternativt hade det varit intressant om det går att köra via en Androidemulator, om nu stödet för mobilt BankID utökas bland tjänsteleverantörer. Var så säker på att BankID:s nya version säkerligen också kommer innebära att FriBID inte kommer fortsätta fungera i sin nuvarande form.

Mer rantande:

Mobilt BankID ger åtminstone på min bank inte fullvärdig funktionalitet i nuläget, och enda möjligheten att skapa ett mobilt BankID via deras gränssnitt är genom ett fungerande "stationärt", så situationen är rätt udda. Just plattformsoberoende mig veterligen var ett av upphandlingskraven när det skulle bestämmas en identitetslösning för myndighetstjänster, men jag antar att deras mobila lösning anses vara "good enough" av dagens beslutsfattare.

Försäkringskassan skriver:

Citat:

Vi planerar att man ska kunna logga in på mina sidor med mobilt bankid 1 kvartalet 2014. Det är plattformsoberoende och kommer även fungera med Linux 64-bitar.

Det låter antingen som att någon säljare på Finansiell ID-teknik (som skapar BankID) har dragit en rövare, eller bara att någon i kedjan missuppfattat begreppet "plattformsoberoende".

Innan 2008 så var BankID en Java-applet, just för att det skulle vara plattformsagnostiskt. Den gjordes om till ett "säkerhetsprogram" som först bara stödde Windows, men där Linuxstöd kom efter några månader. "Stöd" innefattade inte saker som att faktiskt skapa nya BankID, men det gick att importera färdiga. Denna process har dock ändrats, så jag har inte lyckats göra detta under ett längre tag då deras applikation inte erkänner mitt USB-minne som ett sådant. De stödde enbart 32-bitars Ubuntu, trots att det redan från början var 64-bitarsinstallationer som var standard. Deras installationsskript var skrivet av någon som bara hört talas om Linux på radio tror jag, men hemmasnickrare fixade så att det med möda gick att installera på de flesta system. Givetvis använde alltså ingen deras Linuxversion om det gick att undvika på minsta sätt (jag använde det för inloggning, men för att skapa och administrera så körde jag en Windowsinstallation i VirtualBox som jag hade av enbart denna anledning), och nu säger de att "bara 5000 personer" använder den och tar bort den. Magnifikt skött.

Första gången jag hörde uttrycket "mobilt BankID" tänkte jag: "Halleluja! Något man kan använda i mobilen som typ genererar en engångskod som gör att man sedan kan logga in genom vilken webbläsare man vill på vilken plattform man vill! Äntligen slipper vi den hemska klienten en gång för alla.". Det hade på egen hand varit en fullgod anledning för mig att köpa en telefon med stöd för detta. Tyvärr var det inte så mobilt BankID var tänkt att fungera.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Skrivet av ronnylov:

Vine är ett socialt nätverk / app för att dela videoklipp, WINE är ett kompatibilitetslager.

Lösningen här är att köpa en Windows-licens (full) och köra virtuell maskin, eller ha en annan maskin man fjärrstyr när man behöver göra sådant. Finns inga garantier och ännu inga tricks för att få nya BankID-mjukvaran att rulla i Wine, fribid fungerar inte heller med förändringarna som ska komma. Tills vidare så rullar den gamla mjukvaran vidare. Har inte testat Mobilt BankID i Android-emulator, och behöver inte heller då jag har både Windows och Android personligen. Appen måste hämtas från Google Play i vilket fall som helst, men det finns det skript / metoder som gör. Alla har mobiltelefoner eller surfplattor så det är lätt att referera till det. Sen att alla inte stödjer Mobilt BankID är ju en annan sak, de flesta gör. Om inte så kostar en Android-telefon 500-600 kr, eller så har användarna det rör sig om redan Windows-licens som följde med datorn och kan dual-boota, eller så får de betala för en Windowslicens. Vill man verkligen inte ha Windows eller Mobilt BankID så får du köpa OS X-baserade enheter. GNU/Linux finns inte på konsumentmarknaden utan det är bara communitydistros utan något officiellt stöd som finns för dessa. Är inte helt förvånande att de struntar i sånt som inte säljs till konsumenter. Utan stöd från datorleverantörer och mjukvaruleverantörer så är det ett hobbyprojekt att köra Linux på skrivbordet. Då får man i princip bara använda fri mjukvara.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Du installerar inget bankid på datorn då utan enbart en bankid app på själva telefonen som ersätter bankid programmet på datorn och även bankdosan till banken med om man t.ex. kör Swedbank eller nån av Sparbankerna kopplat till det.
Med andra ord du kan göra alla dina bankärenden eller ärenden som kräver bankid på vilken telefon, platta eller dator som helst. Du identifierar dig med telefonen/plattan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla dom angivna anledningarna i omröstning.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Adobe's produktfamilj fungerar inte korrekt, gaming är bättre på Windows och mina drivrutiner fungerar inte som de ska på Linux. VST's fungerar inte korrekt, Native Instruments Kontakt fungerar bara bristfälligt...ja...kort sagt. Allt jag gör fungerar perfekt på windows - finns ingen som helst anledning för mig att byta.

Min tid är inte värdelös, och jag gissar (har prövat Mint och Ubuntu till begränsad del) att det skulle krävas en hel del tid för att ställa om mig, och en del av mina program fungerar inte alls (nej, emulatorer är ingenting jag räknar som "fungerande", framför allt när det gäller saker som involverar jobb).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Finns likvärdiga minst lika bra eller bättre alternativ för det mesta om man bara kollar upp lite.
Behövs inga emulatorer men annars är vmware ett utmärkt program som gör att du kan köra windows eller pröva andra linux dists osv i en virtuell dator om man måste köra Windows program som man kan starta då man behöver dom.
Kör man flera skärmar kan man också ha Windows på ena skärmen och Linux på den andra skärmen eller köra i ett Unity läge så kan man få enbart windows programmet fönster öppet direkt i själva Linux med om man vill.
Finns ju fria alternativ till vmware med som fungerar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns för den delen inget Mobilt BankID till Windows RT eller Store (8.X). Vi kan inte räkna med att det är någon universell lösning som fungerar överallt, med samma funktioner överallt. Det finns ca 5 miljoner privatpersoner med BankID och ca 1 miljon som har det på mobila enheter. Deras externa leverantör vill helt enkelt inte leverera till allt, Windows RT var t.ex. utlovat men slopades. De har såklart mycket större krav på sig att leverera till de mobila än till alternativa operativsystem som används på väldigt få klientdatorer.

Permalänk

Finns visst bankid för 8.X ifall du menar Windows Phone.

http://www.bankid.com/sv/aktuellt/Mobilt-BankID-for-Windows-P...

Fast kör man Linux så vill man nog inte ha en Windows Phone telefon.
Även om bankid funkar utmärkt med fribid för mig så använder jag mest mobilt bankid numera både för bankid tjänster och bankärenden för det är helt enkelt smidigare. Inte använt vanliga bankdosan på länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns likvärdiga minst lika bra eller bättre alternativ för det mesta om man bara kollar upp lite.

Alternativ till photoshop eller NI Kontakt som fungerar felfritt på Linux? Nej - det finns inte.

Edit: och innan någon annan kommer in och nämner The Gimp, Gimp är inte ett dugligt alternativ till Photoshop/Illustrator/Indesign.

Citat:

Behövs inga emulatorer men annars är vmware ett utmärkt program som gör att du kan köra windows eller pröva andra linux dists osv i en virtuell dator om man måste köra Windows program som man kan starta då man behöver dom.
Kör man flera skärmar kan man också ha Windows på ena skärmen och Linux på den andra skärmen eller köra i ett Unity läge så kan man få enbart windows programmet fönster öppet direkt i själva Linux med om man vill.
Finns ju fria alternativ till vmware med som fungerar också.

Okej - varför? Varför skulle jag gå igenom processen för att få samma funktionalitet - men mer komplicerat - än jag har idag? Poängen här är att det verkligen inte finns anledning för mig - och många, många andra - att byta till Linux. Allt jag gör fungerar perfekt i windows :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det duger inte. Om du vill eftersträva någon form av trovärdighet i dina källhänvisningar så väljer du en oberoende källa. Valve kan knappast ses som en oberoende källa i frågan eftersom de är en konkurrent med sin tjänst Steam.

Ett annat problem med din källa är att den enbart beskriver Gabe Newells personliga åsikter och ditt påstående om att Microsoft planerar att all mjukvara endast ska säljas genom Windows Store backas inte upp någonstans i artikeln.

Permalänk

Jag orkar bara inte.. Har inte ens orkat uppdatera från Windows 8 till 8.1.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Janav:

Alternativ till photoshop eller NI Kontakt som fungerar felfritt på Linux? Nej - det finns inte.

Edit: och innan någon annan kommer in och nämner The Gimp, Gimp är inte ett dugligt alternativ till Photoshop/Illustrator/Indesign.

Gimp aspirerar ej heller på att motsvara Illustrator eller Indesign. Motsvarigheterna (dvs inom samma programkategori) skulle snarare vara Gimp/Inkscape/Scribus.

Gällande Gimp vs Photoshop så tror jag inte det spelar någon egentlig roll för "gemene användare" vilken variant man lär sig. Det finns tekniska tillkortakommanden i Gimp som jobbas på (men har jobbats på under många år utan att det nått resultat, "men snart" ) så som stöd för 16 bitars bitdjup per kanal och integrerat CMYK-stöd. I övrigt brukar klagomålen främst handla om det vanliga "det är inte som jag har lärt mig, jag vill egentligen använda Photoshop, men inte betala"-resonemanget.

En fördel med Gimp/Inkscape/Scribus är att de kostar, tillsammans, inklusive moms och uppdateringar för all framtid, 0:-. Adobe-paketet går snarare på 8999:- + 6790:- + 7790:- = 23 579:- (alternativt paketpriset 14 990:-, med licensbegränsningar som att de bara går att använda på en dator, och bara på en arkitektur — bara att leta efter info om villkoren här. De håller även på att migrera helt till "Creative Cloud" och skippa CS-produkterna på skiva (nuvarande CS6 är sista versionen på skiva), trots att Creative Cloud inte är tillgängligt i alla länder, så det gäller att man är på rätt plats). Detta inkluderar inte framtida versioner, så multiplicera detta över hur många versionsiterationer man tror man kommer att använda i sitt liv. På 10 år har Adobe släppt 6 stycken stora versioner av CS.

För de pengarna kan jag tänka mig många andra saker jag hellre hade kunnat göra. Jag använde faktiskt ovanstående fria svit även i Windows av denna anledning, då de ej heller är låsta till specifika plattformar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Janav:

Finns annat är Gimp med som t.ex. Krita för KDE4.

http://www.kde.org/applications/graphics/krita/

Läs på lite innan du säger att det inte finns.

Finns ju också Gimpshop som är en modifierad version av GIMP som ska vara mer lik Photoshop.

http://www.gimpshop.com/

Och inget av det kostar nånting heller.
Windows 7/8 + Photoshop och du hamnar på samma summa vad en hel dator kostar.

Visa signatur