Permalänk
Inaktiv

Svart skärm

Hej!
Har använt min dator nu i två år (ni ser specifikationerna i min signatur) och inte haft något mjukvaruproblem förrän nu. Datorn sätter igång och fungerar som den ska men efter ~45 min(?) blir skärmen svart och ljudet hänger sig (tror ljudet fortsätter i någon sekund efter skärmen). Jag har ganska nyligen bytt grafikkort då mitt gamla brann upp men mitt nya har fungerat precis som det ska. Någon som har en hunch om vad det kan vara?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Mitt moderkort fanns inte med i signaturen, det är ett gigabyte 6 series UD3.

Edit2: Det kommer en popup-ruta när jag startar om datorn, den ser ut såhär:

I textrutan står det:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800BB2B4E0
BCP2: FFFFF8800FA77E2C
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\060414-14258-01.dmp
C:\Users\Ludvig\AppData\Local\Temp\WER-24382-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Dold text
Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att öppna dump filen med ett program kolla på denna sida:

http://support.microsoft.com/kb/315263

Då bör du kunna avgöra vad felet är.

En snabb fråga är det ett likadant kort du kör med samma drivrutiner som förut?

Om inte så bör du rensa gamla drivrutiner men ett gott råd kan vara en ominstallation.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd

Fick samma sak på vår bärbara dator (aka huvuddator).
Datorn startade som normalt men efter Win7:s välkomst skärm var skärmarna svarta, musen fungerade men inget annat (Lätt paranoid stängde jag av internet uppkopplingen, uti fall det var malware inducerat).

Lyckades genom felsäkertläge starta Avast och köra en uppstartsskanning som fick datorn att fungera normalt, första gången det hände, andra gången datorn bootade till en svarta skärmar (datorn var ansluten till en extern skärm), gick det inte att lösa med någonting.

Valde vi att ominstallera Windows (Win7 som efter ett halvår var allmänt seg p.g.a installationer och avinstallationer).
Det tog två-tre timmar att få datorn som vi ville ha den och med de program som vi vill ha, förutom LibreOffice, Corel paintshop pro och Pinnacle Studio, vilket ska göras nu under långhelgen.
Kanske just nu, eftersom jag glömde stänga av väckarklockan och har inget annat för mig tills folk vaknat...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagis2k:

Du kan ju börja med att öppna dump filen med ett program kolla på denna sida:

http://support.microsoft.com/kb/315263

Då bör du kunna avgöra vad felet är.

En snabb fråga är det ett likadant kort du kör med samma drivrutiner som förut?

Om inte så bör du rensa gamla drivrutiner men ett gott råd kan vara en ominstallation.

Skrivet av Fafne:

Fick samma sak på vår bärbara dator (aka huvuddator).
Datorn startade som normalt men efter Win7:s välkomst skärm var skärmarna svarta, musen fungerade men inget annat (Lätt paranoid stängde jag av internet uppkopplingen, uti fall det var malware inducerat).

Lyckades genom felsäkertläge starta Avast och köra en uppstartsskanning som fick datorn att fungera normalt, första gången det hände, andra gången datorn bootade till en svarta skärmar (datorn var ansluten till en extern skärm), gick det inte att lösa med någonting.

Valde vi att ominstallera Windows (Win7 som efter ett halvår var allmänt seg p.g.a installationer och avinstallationer).
Det tog två-tre timmar att få datorn som vi ville ha den och med de program som vi vill ha, förutom LibreOffice, Corel paintshop pro och Pinnacle Studio, vilket ska göras nu under långhelgen.
Kanske just nu, eftersom jag glömde stänga av väckarklockan och har inget annat för mig tills folk vaknat...

Det verkar vara borta nu, jag gjorde inget särskilt mer än att rensa register och cache och grejer med ccleaner.

Permalänk
Medlem

rensa gamla drivrutiner och installera de nya senaste till ditt nuvarande grafikkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |