Photoshop PDF; Suddig/ej vektoriserad text om den är i BOLD (blir tokig)

Permalänk
Medlem

Photoshop PDF; Suddig/ej vektoriserad text om den är i BOLD (blir tokig)

Håller på att bygga ett nytt CV i photoshop.

Problemet jag har är att så fort man gör någon bit i texten "bold" så vektoriseras inte den paragrafen när man exporterar det som PDF.
Dvs, om jag har en jättelång paragraftext, och gör en bokstav i bold, så kommer hela paragrafen ut suddigt och oskalbar i PDF.

Finns det en lösning till detta? Det går tydligen inte vektorisera BOLD; finns det något alternativ som fungerar om jag ändå vill ha en lite fetare text på vissa ställen? Större font är inte riktigt samma sak. Det närmaste jag kommer på är att sätta "strong" på fonten.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Håller på att bygga ett nytt CV i photoshop.

Problemet jag har är att så fort man gör någon bit i texten "bold" så vektoriseras inte den paragrafen när man exporterar det som PDF.
Dvs, om jag har en jättelång paragraftext, och gör en bokstav i bold, så kommer hela paragrafen ut suddigt och oskalbar i PDF.

Finns det en lösning till detta? Det går tydligen inte vektorisera BOLD; finns det något alternativ som fungerar om jag ändå vill ha en lite fetare text på vissa ställen? Större font är inte riktigt samma sak. Det närmaste jag kommer på är att sätta "strong" på fonten.

Varför inte göra det i ms word och exportera till pdf bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Varför inte göra det i ms word och exportera till pdf bara?

För att mitt CV inte är ett vanligt CV?
Dvs, det grafiska upplägget går inte att bygga i Word.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ah, då är jag med.

Jag använder ett program som heter Nuance PDF rätt mkt tillsammans med PS. Vet inte om det täcker dina behov men kanske värt att kicka på det?

Permalänk
Hedersmedlem

Photoshop är mycket möjligen inte rätt verktyg för detta; det är inte mycket till texteditor. Ett vektorprogram som Illustrator eller Inkscape kanske är att föredra, eller för den delen desktop publishing som InDesign eller Scribus (allra "bäst" och mest flexibelt vore kanske en LaTeX-lösning med TikZ eller liknande, men det är en bra tråkig inlärningskurva om man inte redan är van). Om du inte vill behöva bygga om allt från grunden så går det säkert att exportera grafiken i något trevligt format som går att importera i en vektorbaserad editor för att fortsätta där.

Vad gäller "fulhack" så skulle det ju gå att lämna blankutrymme i originalparagrafen på de ställen du önskar använda fet text och passa in ett alternativt textelement med motsvarande "tjocka" teckensnittsvariant på den platsen. Å andra sidan så kanske just ett CV är ett dokument där det finns ett självändamål i att göra saker på "rätt sätt"™.

Tillägg: ett annat alternativ som har hjälpt mig när jag någon gång haft bekymmer med export av vektoriserad text är att exportera den som "former" snarare än ren text. Exakt hur/om det går i Photoshop vet jag dock inte; det är ju som sagt egentligen inte ett vektorbaserat program. Metoden har också nackdelen att dokumentet inte blir textmässigt sökbart, samt möjligen mer utrymmeskrävande beroende på hur mycket text det handlar om (jag utgår ifrån att formen på varje tecken då behöver lagras varje gång tecknet används snarare än att glyferna kan lagras en gång för alla; i vilket fall bör det inte handla om några större datamängder).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.