Följ Black Week på SweClockers

Installera Windows 7 från USB i Linux Mint 17

Permalänk
Medlem

Installera Windows 7 från USB i Linux Mint 17

Hejsan,

För ett par veckor sedan så installerade jag Linux Mint 17. Jag har ångrat mig och vill nu återgå till Windows 7 då jag känner att det är för omständigt att lära mig ett nytt OS.
Problemet jag har är att jag lyckas inte boota ett USB för att påbörja installationen.
Jag har googlat på diverse forum men jag lyckas inte finna information om hur jag ska gå vidare.
Jag önskar därför hjälp för hur jag ska lösa mitt problem. Som jag har nämnt tidigare så är jag en totalnovis på Linux och behöver därför en guide för dummies.

Permalänk

Först och främst, vad är det för dator du försöker installera Windows 7 på? Moderkortsmärke/modell

Sedan, hur har du skapat USBn? Har du använt en officiell Windows 7-ISO (Lista med nedladdningslänkar här)? Hur överförde du ISOn till USBn?

Permalänk
Medlem

Vet du vilket moderkort datorn har? Att boota från USB skiljer sig lite åt beroende på vilket BIOS din dator har. Att du har linux på datorn är egentligen irrelevant. När du startar datorn ska du trycka på en knapp för att gå in i BIOS där du kan ändra från vilken enhet datorn ska boota. Brukar vara del,esc,F1 etc. Beror på vilket moderkort du har. Har du tur så står det vilken tangent som gör vad just när du startar datorn.

Hur gjorde du när du installerade linux? Använde du usb eller körde du med cd?

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med har ju detta egentligen ingenting med Linux att göra: när du ska boota från ett externt medium så sker detta innan datorn ens gett en lilltå till det OS du för närvarande har installerat, så detta är egentligen en ren Windows- eller möjligen moderkortsfråga.

Jag kan lämna den i denna forumdel till en början, dock, ifall ditt problem snarare hör ihop med att lyckas skapa ett bootbart Windowsmedium inifrån Linux. Jag vet inte om Microsoft själva erbjuder några möjligheter att skapa bootmedium om man inte redan kör deras Windows (i sann "Moment 22"-anda ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag vet inte om Microsoft själva erbjuder några möjligheter att skapa bootmedium om man inte redan kör deras Windows (i sann "Moment 22"-anda ).

Jo de erbjuder installationsmedia i ISO-format. Bara att ladda ner den officiella ISO man behöver, länklista finns i mitt tidigare inlägg, kräver naturligtvis att man har giltig Windows-licens. Sedan är det bara att anväda dd för att skriva över ISOn till ett USB-minne och boota därifrån.

Bör dock noteras att vissa BIOS, framför allt de med SecureBoot inte är särsklit förtjusta I att tillåta dessa USBn, men då lär man haft svårt att installera Linux till att börja med.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt av en officiell win-ISO. Dock så har jag använt den tidigare så jag är säker på att den funkar. Programmet som jag har använt mig av för att skap en bootbar USB är UNetBootin

Modekortrt är ett Asus E45-m1. Jag vet hur jag kommer in i bios och jag har kommit till bootmenyn där jag får välja bootkälla, men den vill inte ändå.

Om jag laddar ner en officiell Win version, vilket program bör jag använda för att skapa ett bootbart USB i linuxmiljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotteswe:

Vet du vilket moderkort datorn har? Att boota från USB skiljer sig lite åt beroende på vilket BIOS din dator har. Att du har linux på datorn är egentligen irrelevant. När du startar datorn ska du trycka på en knapp för att gå in i BIOS där du kan ändra från vilken enhet datorn ska boota. Brukar vara del,esc,F1 etc. Beror på vilket moderkort du har. Har du tur så står det vilken tangent som gör vad just när du startar datorn.

Hur gjorde du när du installerade linux? Använde du usb eller körde du med cd?

När jag installerade Linux så gjorde jag det från USB så jag bet att det funkar. Största problemet är nog att skapa ett bootbarbootbart USB i linuxmiljö

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av AG83:

Jag har inte använt av en officiell win-ISO. Dock så har jag använt den tidigare så jag är säker på att den funkar. Programmet som jag har använt mig av för att skap en bootbar USB är UNetBootin

Modekortrt är ett Asus E45-m1. Jag vet hur jag kommer in i bios och jag har kommit till bootmenyn där jag får välja bootkälla, men den vill inte ändå.

Om jag laddar ner en officiell Win version, vilket program bör jag använda för att skapa ett bootbart USB i linuxmiljö?

Först och främst: Använd en av ISOerna jag länkade tidigare. De innehåller nämligen en uppdatering som fixar en bugg i windows installeraren och hindrar den från att starta under vissa förutsättningar. Det är alltså fullt möjligt att din ISO fungerat tidigare på annan hårdvara men har problem med just denna dator.

För att skapa den bootbara USBn bör du använda dig av dd. Anslut USBn, öppna ett terminal-fönster och använd kommandot lsblk för att få en lista över anslutna lagringsenheter. Med hjälp av Size-kolumnen borde du kunna lista ut vilken som är USB-minnet. Notera Name på denna.

Sedan utför följande kommando, ersätt ... med den plats du sparat ISOn och sdx med namnet på USB-minnet du noterat tidigare. Inkludera ej en siffra i namnet. Lär antagligen behöva köras som root/med sudo.

dd if=/.../X17-58997.iso of=/dev/sdx bs=4M

Det borde skapa en användbar USB-sticka. Problemet med Unetbootin är att det oftast kräver att du själv formaterat om USBn i NTFS innan du kör unetbootin.

Måste notera här, att du lär behöva se till att UEFI är avstängt i moderkortet och att det inte lär fungera om datorn ursprungligen kom med Windows 8 och använder sig av Secure Boot. Om så är fallet måste du installera Windows 8 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Först och främst: Använd en av ISOerna jag länkade tidigare. De innehåller nämligen en uppdatering som fixar en bugg i windows installeraren och hindrar den från att starta under vissa förutsättningar. Det är alltså fullt möjligt att din ISO fungerat tidigare på annan hårdvara men har problem med just denna dator.

För att skapa den bootbara USBn bör du använda dig av dd. Anslut USBn, öppna ett terminal-fönster och använd kommandot lsblk för att få en lista över anslutna lagringsenheter. Med hjälp av Size-kolumnen borde du kunna lista ut vilken som är USB-minnet. Notera Name på denna.

Sedan utför följande kommando, ersätt ... med den plats du sparat ISOn och sdx med namnet på USB-minnet du noterat tidigare. Inkludera ej en siffra i namnet. Lär antagligen behöva köras som root/med sudo.

dd if=/.../X17-58997.iso of=/dev/sdx bs=4M

Det borde skapa en användbar USB-sticka. Problemet med Unetbootin är att det oftast kräver att du själv formaterat om USBn i NTFS innan du kör unetbootin.

Måste notera här, att du lär behöva se till att UEFI är avstängt i moderkortet och att det inte lär fungera om datorn ursprungligen kom med Windows 8 och använder sig av Secure Boot. Om så är fallet måste du installera Windows 8 först.

En dum fråga, hur vet jag när booten är klar?

Permalänk
Skrivet av AG83:

En dum fråga, hur vet jag när booten är klar?

Vad gäller Windows installationsmedia så är det när installeraren dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Vad gäller Windows installationsmedia så är det när installeraren dyker upp.

Ursäkta att jag var otroligt otydlig. Jag menar hur vet jag att det bootbara USB-minnet är skapat
i terminalen? Jag skrev texten enl. din instruktion men jag tyckte inte att det hände så mycket och fick inte heller nått felmeddelande.

Permalänk
Skrivet av AG83:

Ursäkta att jag var otroligt otydlig. Jag menar hur vet jag att det bootbara USB-minnet är skapat
i terminalen? Jag skrev texten enl. din instruktion men jag tyckte inte att det hände så mycket och fick inte heller nått felmeddelande.

Bränner man en skivavbild med dd så kan det ta ett bra tag, främst beroende av huruvida det är USB2 eller 3 och vilken kvalitet det är på USB-stickan. I det här fallet har vi dessutom definerat bs=4M vilket innebär en ganska långsam skrivtid för att se till att verkligen hela ISOn överförs utan problem.

När det är klart lär du få output som ser ut ungefär såhär med andra siffror:

18335302+0 records in 18335302+0 records out 9387674624 bytes (9.4 GB) copied, 34.6279 seconds, 271 MB/s

Alternativt om du vill se en progressbar, installera pv och kör kommandot

pv -tpreb /.../X17-58997.iso | dd of=/dev/sdx bs=4M

där du ännu en gång ersätter ... med platsen du sparat ISOn och sdx med USBns beteckning (utan siffra).

Permalänk

Kan rekommendera winusb för att skapa en bootbar Windows 7 USB i linux mint. Http://www.sysads.co.uk/2014/05/install-winusb-ubuntu-14-04/