Någon som har erfarenhet av EdgeRouter eller MkroTik routers!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av EdgeRouter eller MkroTik routers!

Fundera skaffa antingen en:
1) EdgeRouter Lite den har 3 portar.
2) MikroTik Mkt-RB750gl

vill ha stöd för vlan för skaffar en switch för ha stöd för sånt
Tycker båda ser bra ut men vill höra av andra innan bestämmer mig vilken vill skaffa

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av båda lite mer av mikrotik. Mikrotiken kräver mer av användaren än Edgerouter gör, men jag tycker mikrotikens cli är mer logiskt och bättre uppstyrd än vad Edgeroutern är. Jag har inte använt 1.5 till edgeroutren så kan inte svara på hur den versionen fungerar, hade lite problem med 1.4 då en router fick flashas med hjälp av tftp efter ett strömavbrott då filsystemet var helt kört och routren kunde inte starta, lastbalanseringen inte fungerade så bra med portforwarding och även haft problem med att konfigen tappats efter strömavbrott.
Mikrotiken har fungerat bra finns väldigt mycket funktioner i dom, har inte testat 6.20 ännu men ett flertal på 6.19 det finns en del problem med att använda mikrotiken som vpn server samtidigt som den har en ipsec tunnel. Har inte haft några problem med att någon router inte kommer igång eller att den tappat konfigurationen.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

okej har skaffat en edgrouter från ebay får den imorgon.
skall ha den före en firewall som består av en dator med två nätverkskort.
Tycker edgerouter verkar bra för det jag ute efter iaf får se när kopplat in den