Permalänk
Medlem

Chromecast

Kusinen funderar på att köpa en Chromecast, men jag har svårt att rekommendera den till honom då jag inte ser någon användning för den över att koppla pc'n till tv'n, eller har jag missat något???

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

"koppla pc'n till datorn"?
Ta och fundera lite lite över vad du undrar och försök igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kusinen funderar på att köpa en Chromecast, men jag har svårt att rekommendera den till honom då jag inte ser någon användning för den över att koppla pc'n till datorn, eller har jag missat något???

Den används ju till mer än bara PC > TV. (förmodar att du menade PC > TV och inte PC > Dator)

Många appar på androids sida stödjer f.ö Chromecast, exempelvis youtube.
Hittat ett rolig klipp du vill dela med familjen? Bara klicka på chromecast knappen i appen och byta ingång på tv:n till HDMI 2(?).
Om jag inte har fel för mig kan man med senare versioner av android "screencast":a(spegla) hela telefonens/surfplattans skärm till TV:n.
(Förutsätter såklart att han inte bor ensam i detta sammanhanget)

Det gäller helt enkelt att finna användning för den.

öhm.. Trådlöst!

Något mer?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Det är i princip en trådlös HDMI kabel med lite mer funktioner. Till exempel så kan du sätta dig i soffan med mobilen och streama netflix via telefonen till tvn. Jävligt skönt. Eller så kan du ha en laptop med dig och streama hela tabbar från chrome, till exempel "-play kanaler".

För 300 kronor ansåg jag det vara en mycket värd investering

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kusinen funderar på att köpa en Chromecast, men jag har svårt att rekommendera den till honom då jag inte ser någon användning för den över att koppla pc'n till tv'n, eller har jag missat något???

Jag har en chromecast och ja det är faktiskt så, priser må vara lågt med användningsområdet är otroligt begränsat.

Har du tur har du en mobil som stödjer skärmspegling (beta) annars har du egentligen bara möjlighet att köra youtube, netflix och någon till enstaka app till enheten. Apputbudet är otroligt dåligt, vi snackar max ett tio tal appar, många helt irrelevanta för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

har en chromecast till vardagsrummet. Helt klart värd 300 kronor i mina ögon! Slå på youtube på tvn med telefonen är sjukt nice

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Den används ju till mer än bara PC > TV. (förmodar att du menade PC > TV och inte PC > Dator)

Många appar på androids sida stödjer f.ö Chromecast, exempelvis youtube.
Hittat ett rolig klipp du vill dela med familjen? Bara klicka på chromecast knappen i appen och byta ingång på tv:n till HDMI 2(?).
Om jag inte har fel för mig kan man med senare versioner av android "screencast":a(spegla) hela telefonens/surfplattans skärm till TV:n.
(Förutsätter såklart att han inte bor ensam i detta sammanhanget)

Det gäller helt enkelt att finna användning för den.

öhm.. Trådlöst!

Något mer?

Skrivet av Coffeesauce:

Det är i princip en trådlös HDMI kabel med lite mer funktioner. Till exempel så kan du sätta dig i soffan med mobilen och streama netflix via telefonen till tvn. Jävligt skönt. Eller så kan du ha en laptop med dig och streama hela tabbar från chrome, till exempel "-play kanaler".

För 300 kronor ansåg jag det vara en mycket värd investering

Skrivet av guos89:

Jag har en chromecast och ja det är faktiskt så, priser må vara lågt med användningsområdet är otroligt begränsat.

Har du tur har du en mobil som stödjer skärmspegling (beta) annars har du egentligen bara möjlighet att köra youtube, netflix och någon till enstaka app till enheten. Apputbudet är otroligt dåligt, vi snackar max ett tio tal appar, många helt irrelevanta för de allra flesta.

Skrivet av jdahl:

har en chromecast till vardagsrummet. Helt klart värd 300 kronor i mina ögon! Slå på youtube på tvn med telefonen är sjukt nice

Tack för svar

Hade lite bråttom där, menade såklart pc -> tv.
Youtube, Netflix och playkanaler har man ju via datorn så det är samma... ett tryck på fjärren (eller på telefonen om man har ir) så är datorn igång...
Trådlöst... Man kör ju trådlös mus och tangentbord så det blir ju liksom inga kablar som är ivägen ändå...

Det enda jag kommer på som är bättre är väl då om man inte har trådlöst tangentbord/mus och hdmi-kabel, då blir det billigare med Chromecast.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har två stycken Chromecast hemma och skulle väl säga att detta tillsammans med Plex är nästan det bästa som hänt min lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tack för svar

Hade lite bråttom där, menade såklart pc -> tv.
Youtube, Netflix och playkanaler har man ju via datorn så det är samma... ett tryck på fjärren (eller på telefonen om man har ir) så är datorn igång...
Trådlöst... Man kör ju trådlös mus och tangentbord så det blir ju liksom inga kablar som är ivägen ändå...

Det enda jag kommer på som är bättre är väl då om man inte har trådlöst tangentbord/mus och hdmi-kabel, då blir det billigare med Chromecast.

Om man har en HTPC eller en PC nära sin TV och redan har ett sätt att styra PCn med, då finns det givetvis ingen mening med en Chromecast.
Men om man har PCn på andra sidan rummet eller andra sidan huset och vill kunna streama filer ifrån datorn till TVn eller ifrån NAS till TVn(genom Plex t.ex) eller annan media genom sina mobilaenheter då är en Chromecast väldigt användbar och kan göra det enklare för en.

Jag använder min Chromecast mest för att köra Plex som gör att jag kan spela mina filer som jag har på en liten server/NAS. Ibland kör jag youtube på TVn också med chromecasten. Min TV har inte sådana funktioner inbyggt så en Chromecast var ett utmärkt supplement till den. Om jag hade haft en äldre hemmabio där recievern bara har HDMI funktioner och saknar media spelar och nätverksfunktioner då kan även där en Chromecast funka väldigt bra.

Men som sagt har man redan en koppling mellan en PC och TVn är en Chromecast poänglös.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tack för svar

Hade lite bråttom där, menade såklart pc -> tv.
Youtube, Netflix och playkanaler har man ju via datorn så det är samma... ett tryck på fjärren (eller på telefonen om man har ir) så är datorn igång...
Trådlöst... Man kör ju trådlös mus och tangentbord så det blir ju liksom inga kablar som är ivägen ändå...

Det enda jag kommer på som är bättre är väl då om man inte har trådlöst tangentbord/mus och hdmi-kabel, då blir det billigare med Chromecast.

Alltså, det är ju ganska stor skillnad på om du har en HTPC eller inte... Om du redan har en HTPC s är en chromecast otroligt onödig, finns då inget och noll användningsområde. Men i detta fall gissar jag att det är en person som inte har en HTPC, då blir en chromecast ungefär som en HTPC-light, finns en del funktioner som saknas, men för en normal användare så täcker det behovet.

Detta till ett pris av 300 :-.

Med andra ord, har du inte en HTPC så köp en chromecast.

EDIT: Pucktvåa...!

Permalänk
Medlem

Ok tack alla, då var det som jag trodde.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag har en HTPC och en Chromecast men inte en "smart-tv" så saknar Netflix på tv'n etc.
Jag kan säga att jag använder Chromecasten 99% av gångerna när jag ska se på youtube/netflix/twitch.tv/plex istället för att lyfta fram tangentbordet till HTPC'n. Otroligt smidigt och krävs ingen kunnskap för att använda. Kärringen kan bara ta upp tlf och starta netflix BAM - bild och ljud på tv'n.
Bästa 300 kr jag har spenderat på länge. Även om jag har en HTPC.