Permalänk
Medlem

Alutube

Presenterar lite kort ett högtalarprojekt som jag filat på under sommaren och hösten. Högtalarna är byggda utav svarvade 80x5 aluminiumrör och 3d utskriven ABS plast. Högtalarelementen som sitter i är ett par 3" Monacor fullrange som jag målat vita. Högtalarna är i konceptstadie, de ser bättre ut än vad de låter sammanfattningsvis.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga, bra jobbat!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Proffsmobbare

Ren och skär talang.

Permalänk
Medlem

Riktigt läckra!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gediget hantverk och stilren design...blir direkt en femma...

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga, många högtalare är så förbaskat stora och plastiga, men det här föll mig verkligen i smaken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Haha trodde att du tagit två gamla majsburkar och stoppat högtalare i. Men du hade gjort det liite bättre än så , snyggt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Snyggt, men det påminner lite för mycket om färgburkar tycker jag 4/5

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ta patent på designen genast! Snart kommer någon girig, fantasilös amerikan att kopiera detta och bli mångmiljonär.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Sjukt snygga! Snyggt byggt som Mulle skulle sagt (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Ta patent på designen genast! Snart kommer någon girig, fantasilös amerikan att kopiera detta och bli mångmiljonär.

Slag av Dr. Frans

Permalänk
Medlem

Läckert!

Permalänk
Proffsmoddare

Stiligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Har själv funderat på att bygga högtalare i metall fast formade som konor för att minska resonansen, men metall är inte helt optimalt ur ljudsynpunkt. Blir snyggt som fan, men det finns en anledning till att dyra högtalare oftast är gjorda i trä eller mdf.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snygga ut. Men dom ser lite opraktiska ut. Som att dom vibrerar en del emot bordet om dom skulle ha lite bas.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Vad har du för volym på rören och vad för filter använder du? Är lite nyfiken eftersom jag själv klurat lite på ett bygge med samma högtalare

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!

Skrivet av Andiders:

Ser riktigt snygga ut. Men dom ser lite opraktiska ut. Som att dom vibrerar en del emot bordet om dom skulle ha lite bas.

Skrivet av Edwaard:

Vad har du för volym på rören och vad för filter använder du? Är lite nyfiken eftersom jag själv klurat lite på ett bygge med samma högtalare

Volymen är på knappa 0.25 liter och inte helt överraskande låter de väldigt obalanserat. Jag har inte byggt in något filter men planerar att bygga något typ av bandpassfilter till dem. Tycker man ner frekvenser mellan 300 och 12000Hz låter de ok. Dessutom måste man ställa dem på något som dämpar vibrationerna, precis som ni säger är aluminium inte det bästa materialet ur den synpunkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Ta patent på designen genast! Snart kommer någon girig, fantasilös amerikan att kopiera detta och bli mångmiljonär.

Apple är redan miljonärer. ;p

Permalänk
Medlem

Jäklar, bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ur högtalarperspektiv säger jag: njaa, det där kommer nog låta rätt skit.
Men i designperspektiv får du en helt klar femma!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ur högtalarperspektiv säger jag: njaa, det där kommer nog låta rätt skit.
Men i designperspektiv får du en helt klar femma!

Håller med om att dom ser snygga ut.

En fråga dock. Är där något dämpmaterial i röret, för att eliminera e.v. burkighet ( ) på ljudet ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Skrivet av Frans:

Presterar lite kort ett högtalarprojekt som jag filat på under sommaren och hösten. Högtalarna är byggda utav svarvade 80x5 aluminiumrör och 3d utskriven ABS plast. Högtalarelementen som sitter i är ett par 3" Monacor fullrange som jag målat vita. Högtalarna är i konceptstadie, de ser bättre ut än vad de låter sammanfattningsvis.

Alutube

Ett rör är ju ett perfekt medium för stående vågor, så jag kan förstå att röret inte låter helt fantastiskt. När luften i röret kommer i självsvängning så får du en väldigt stark färgning av ljudet, detta kan du förstås undkomma (åtminstone delvis) genom att lägga in dämpmaterial. Tuber av olika slag är ju vanliga i musikinstrument, t ex panflöjt, kyrkorgel, etc.

Om du t ex har ett 15 cm långt rör (jag kan inte se på bilden) och skapar en excitation i ena änden av röret (högtalaren) så kommer du excitera en stående våg i röret med halva våglängden i röret, även multiplar av grundfrekvensen kommer att skapas. Enligt f = n*v/(2*l). n är då ett heltal, och v ljudets hastighet (ungefär 340 m/s) och l längden på röret. För ett 15 cm långt rör så kommer du få en kraftig färgning av ljudet vid ~1100 Hz, ~2200 Hz, ~3300 Hz, ~4400 Hz, ~5500 Hz, etc...

Vad jag förstår har du inget dämpmaterial alls?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Helt klart läckert, men jag saknar att det inte är sandblästrat.
Gummifötter kan man kanske göra av Sugru eller av vitt gummi-Sculpey. Det sistnämnda är inte alltför hållbart bara.

Citat:

Plasten är behandlat med aceton för att göra ytan jämnare sedan sprayad med 4-5 lager sprutspackel och till sist en 4-5 lager blankvit färg.

Varför tenderar 3D-printare att vara så rädda för sandpapper? OK om det är nylon som är svårsandat, men de flesta material brukar funka. Jag har gjort mängder av grejer i ABS för hand som jag slipat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Håller med om att dom ser snygga ut.

En fråga dock. Är där något dämpmaterial i röret, för att eliminera e.v. burkighet ( ) på ljudet ?

Skrivet av bellasoda:

Ett rör är ju ett perfekt medium för stående vågor, så jag kan förstå att röret inte låter helt fantastiskt. När luften i röret kommer i självsvängning så får du en väldigt stark färgning av ljudet, detta kan du förstås undkomma (åtminstone delvis) genom att lägga in dämpmaterial. Tuber av olika slag är ju vanliga i musikinstrument, t ex panflöjt, kyrkorgel, etc.

Om du t ex har ett 15 cm långt rör (jag kan inte se på bilden) och skapar en excitation i ena änden av röret (högtalaren) så kommer du excitera en stående våg i röret med halva våglängden i röret, även multiplar av grundfrekvensen kommer att skapas. Enligt f = n*v/(2*l). n är då ett heltal, och v ljudets hastighet (ungefär 340 m/s) och l längden på röret. För ett 15 cm långt rör så kommer du få en kraftig färgning av ljudet vid ~1100 Hz, ~2200 Hz, ~3300 Hz, ~4400 Hz, ~5500 Hz, etc...

Vad jag förstår har du inget dämpmaterial alls?

Mellan elementets magnet och baksidan är det bara ett par centimeter så själva pipan skulle i så fall vara 2-3cm, det är en tredjedel av diametern så det resonemanget håller väl inte till 100%. Rören är fyllda med dämpningsmaterial.

Skrivet av Findecanor:

Helt klart läckert, men jag saknar att det inte är sandblästrat.
Gummifötter kan man kanske göra av Sugru eller av vitt gummi-Sculpey. Det sistnämnda är inte alltför hållbart bara.

Varför tenderar 3D-printare att vara så rädda för sandpapper? OK om det är nylon som är svårsandat, men de flesta material brukar funka. Jag har gjort mängder av grejer i ABS för hand som jag slipat.

Jag har sandpapprat plasten också, men det är lätt att ytan blir ojämn på grund av geometrin.

Permalänk

Jag såg inget bashål någonstans på röret, vad jag gissar på så skulle högtalarna bli bättre on det var ett bra ventilationshål någonstans.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Jag såg inget bashål någonstans på röret, vad jag gissar på så skulle högtalarna bli bättre on det var ett bra ventilationshål någonstans.

Förmodligen inte med den lilla volymen, Låter säkerligen bättre som han har det nu dvs sluten.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Frans:

Presterar lite kort ett högtalarprojekt som jag filat på under sommaren och hösten. Högtalarna är byggda utav svarvade 80x5 aluminiumrör och 3d utskriven ABS plast. Högtalarelementen som sitter i är ett par 3" Monacor fullrange som jag målat vita. Högtalarna är i konceptstadie, de ser bättre ut än vad de låter sammanfattningsvis.

Alutube

Dags o göra Sweclockers egna Högtalare I med filter för bra kvalite och sedan färga Swec logan så har vi en vinnare! Razer Vs Sweclockers

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Att så simpel svarvning kan bli så läckert <3

Mvh yrkes-svarvare

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Så jävla snygga! 5p

#Shutupandtakemymoney!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem

Läckert

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts