Permalänk
Medlem

Subwoofer-kabel

Köpte en ny reciever/förstärkare nu i mellandagsrean, och inser att den använder vanligt Subwoofer-uttag (Bild i spoilern) medan min subwoofer kör den mer primitiva varianten med dubbla skalade kablar med som kopplas i röd och svart.

Ska i framtiden skaffa ny subwoofer, men de blir när ekonomin tillåter. Min finns de några alternativ för mig, eller tvingas jag köra utan sub?

Dold text
Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Någon utav dom här adaptrarna kanske passar http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Finns kablar till det. Jag har en sån från supra. Ge mig ett par sekunder så länkar jag, den heter y-link typ.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

http://www.jenving.com/products/view/y-link-1rca-2rca-audio-1...

Av någon anledning blir ljudet bättre om båda kopplas in i SUBen, även om signalen är mono.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Köpte en ny reciever/förstärkare nu i mellandagsrean, och inser att den använder vanligt Subwoofer-uttag (Bild i spoilern) medan min subwoofer kör den mer primitiva varianten med dubbla skalade kablar med som kopplas i röd och svart.

Ska i framtiden skaffa ny subwoofer, men de blir när ekonomin tillåter. Min finns de några alternativ för mig, eller tvingas jag köra utan sub?

din förstärkare skickar bara en ljudsignal på sub pre-out, vilket betyder att då måste ha en aktiv subwoofer. det är troligtvis inte din om den tar emot en vanlig högtalarkabel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

din förstärkare skickar bara en ljudsignal på sub pre-out, vilket betyder att då måste ha en aktiv subwoofer. det är troligtvis inte din om den tar emot en vanlig högtalarkabel.

SUBwoofer pre-out gissar jag att han skall använda.
EDIT: OJ feeel av mig!!! Ja, du har helt rätt, han kan inte koppla in pre-out i en woofer utan eget slutsteg. Klantigt av mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

GLÖM alla de första svaren! Du har precis som morxy49 säger en passiv subwoofer som kräver en förstärkare. Sub-utgången i din receiver är en Line-signal som inte kan driva subben själv.

Permalänk
Medlem

Den "primitiva" varianten är den Absolut bästa lösningen om man kör 2 kanals, så förakta inte den.

Däremot förlorar man det trycket en LFE kanal ger jämfört mot att frontarna plus sub kopplas ihop.
Jag hade inte köpt en adapter direkt utan ställt Front som Large i recivern sen kopplat vidare till sub sen till frontarna.
Delningen på suben beror som vanligt på ditt rum och frontarna men 80hz brukar vara en bra utgångspunkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

din förstärkare skickar bara en ljudsignal på sub pre-out, vilket betyder att då måste ha en aktiv subwoofer. det är troligtvis inte din om den tar emot en vanlig högtalarkabel.

Skrivet av dagbro:

GLÖM alla de första svaren! Du har precis som morxy49 säger en passiv subwoofer som kräver en förstärkare. Sub-utgången i din receiver är en Line-signal som inte kan driva subben själv.

Behöver inte alls vara en passiv sub, högnivå in är inte så ovanligt även om det vad vanligare förr.

TS
Vad är det för sub?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ska subben kopplas till 230V? då är den aktiv, annars passiv.

Permalänk
Medlem

Kommer dina högtalare från ett allt-i-ett-paket med DVD/förstärkare i samma enhet och högtalare?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Den "primitiva" varianten är den Absolut bästa lösningen om man kör 2 kanals, så förakta inte den.

Däremot förlorar man det trycket en LFE kanal ger jämfört mot att frontarna plus sub kopplas ihop.
Jag hade inte köpt en adapter direkt utan ställt Front som Large i recivern sen kopplat vidare till sub sen till frontarna.
Delningen på suben beror som vanligt på ditt rum och frontarna men 80hz brukar vara en bra utgångspunkt.

Suben är från en LG-hemmabiosystem (5.1) och därav anledningen till att den senare ska bytas (högtalarna redan bytta).
Den är då alltså passiv med enbart svart och rött uttag som man kopplar skalad kabel i (aka högtalarkabel)

Så den har absolut inga andra uttag.
Så går det att göra nåt med detta eller blir det att införskaffa en ny sub?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Suben är från en LG-hemmabiosystem (5.1) och därav anledningen till att den senare ska bytas (högtalarna redan bytta).
Den är då alltså passiv med enbart svart och rött uttag som man kopplar skalad kabel i (aka högtalarkabel)

Så den har absolut inga andra uttag.
Så går det att göra nåt med detta eller blir det att införskaffa en ny sub?

haha lyssna inte på tomtarna i början haha....

Du måste ju somsagt ha ett externt slutsteg, så det blir ju inte så ekonomiskt... då kan man ju lika gärna hålla utkik på blocket efter något om pengarna är ett problem

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Suben är från en LG-hemmabiosystem (5.1) och därav anledningen till att den senare ska bytas (högtalarna redan bytta).
Den är då alltså passiv med enbart svart och rött uttag som man kopplar skalad kabel i (aka högtalarkabel)

Så den har absolut inga andra uttag.
Så går det att göra nåt med detta eller blir det att införskaffa en ny sub?

Du behöver ny sub. Kan rekommendera XTZ 8.16, kostar runt 1500kr.

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla.

Vet ni om denna Sub kommer funka?
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Vill gärna ha nåt som matchar nuvarande högtalare som alla är Dynavoice. Men vilken kabel är de isåfall som gäller? Ser ingen kontakt på baksidan av denna bas som ska vara aktiv, som matchar den på förstärkaren?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Tack för svar alla.

Vet ni om denna Sub kommer funka?
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Vill gärna ha nåt som matchar nuvarande högtalare som alla är Dynavoice. Men vilken kabel är de isåfall som gäller? Ser ingen kontakt på baksidan av denna bas som ska vara aktiv, som matchar den på förstärkaren?

Uuhm... Det där är en förstärkare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Uuhm... Det där är en förstärkare.

My bad...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex...
Detta ska vara rätt länk

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Tack för svar alla.

Vet ni om denna Sub kommer funka?
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Vill gärna ha nåt som matchar nuvarande högtalare som alla är Dynavoice. Men vilken kabel är de isåfall som gäller? Ser ingen kontakt på baksidan av denna bas som ska vara aktiv, som matchar den på förstärkaren?

En baslåda behöver inte matcha högtalare, den är till för återge ljud i lågfrekvenser och för skaka till hela huset.
Om det inte är det kosmetiska du tänker på.
Om rummet inte är för stort, är detta bra pris för baslådan: http://www.sweclockers.com/annons/107321-xtz-99-w816-subwoofer

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|