Köpa Rc drift bil. med vad ska ja ha?

Permalänk
Medlem

Köpa Rc drift bil. med vad ska ja ha?

Hej ska köpa mig en rc drift bil.

Vad är skillnaden på rem eller kardan? har sökt runt men hittar inget vettigt svar

vill också helst ha en byggsats men skulle behöva lite assistans om vad för motor, servo m.m ja ska köpa då

tack så mycket för svar på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inga kunskaper inom RC-världen, men skillnaden mellan rem och kardan är sättet som motorns kraft överförs till drivhjulen. Kardan sker genom en ledad s.k. kardanaxel. Rem sker genom... ja, en rem. Eller det är vad jag antar i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag har inga kunskaper inom RC-världen, men skillnaden mellan rem och kardan är sättet som motorns kraft överförs till drivhjulen. Kardan sker genom en ledad s.k. kardanaxel. Rem sker genom... ja, en rem. Eller det är vad jag antar i alla fall.

ja jo så långt hänger jag med xD men skulle vilja veta för o nackdelar med varsitt

Permalänk
Inaktiv

Nackdelarna med rem är att den går sönder lättare, medan kardanen behöver ha smörjning och mer översyn

Permalänk
Medlem

Rem är ju mindre vikt, billigare men slitage och inte lika distinkt. Märkbart på RC-bil, tveksamt.
Kardan är tyngre, dyrare, eventuellt underhåll i form av smörjning men "0" slitage samt en distinkt överföring.

Jag har bara erfarenhet av dessa grejjer inom industrin(samt kedja såklart), hade jag köpt en RC-bil hade jag tagit kardan tveklöst, det ser ju bättre ut då riktiga bilar har kardanöverföring.

Permalänk
Medlem

Det är nog närmare 15 år sedan jag höll på med det sist, men då var också valet mellan rem och kardan.

Kardan är det mest driftsäkra även ifall det behöver lite mer underhåll. Rem är enkelt eftersom det sköter sig själv, men jag minns att det kunde gå fel ganska snabbt. Framförallt så fick jag plocka isär bilen ganska ordentligt när den skulle bytas.

Skrivet av Barra85:

Rem är ju mindre vikt, billigare men slitage och inte lika distinkt. Märkbart på RC-bil, tveksamt.
Kardan är tyngre, dyrare, eventuellt underhåll i form av smörjning men "0" slitage samt en distinkt överföring.

Problemet är just att du inte märker när remmen börjar slitas, och då kan den även slita i "kuggarn" på diffen, och då kan man spendera ett par timmar på att plocka isär diffen och olja om på nytt för att byta remdrevet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |