IBM Aptiva 2176 RetroMod
Tänkte jag skulle lägga upp ett litet galleri för mitt senaste bygge, en IBM Aptiva 2176-354 från 1996, ursprungligen med en Pentium 120, 10MB ram och 1,2GB hårddisk. och SIS 6205 grafik, riktigt monster på den tiden.
Hela iden började med att jag minns dessa datorer från när jag var 10år sådär och familjen brukade åka och veckohandla mat på Willys. bredvid där så låg en Elgiganten som alltid var mitt tillhåll när familjen handlade. precis när man kom in så hade dom datorer på ett hyllplan på väggen och jag minns att IBM Aptivan var helt klart den Coolaste, med luckan på fronten som sakta glider ner. Hade ingen aning om vilken magi som fick det att funka.
Många år har gott sen dess och jag började leta efter en bra donator här för nått år sedan, inte lätt att hitta nått icke fungerande men i fortfarande okej skick utvändigt.
Med lite tur så dök det upp en soptunnefynd på Tradera, en 500ing senare så var den på väg. (innerchassit var snett och extremt rostigt, stora delar av komponenterna saknades.)
Nu började jobbet att konvertera den till modern ATX standard.
Jag klurade länge på att göra det i plåt, använda Solidworks Sheet-metal funktion och be Scandcut eller liknande skära och bocka men det är för mycket former och vinklar överallt att det skulle behövas många prototyper innan det skulle passa perfekt. Valet föll istället på helt 3D-Printat innerchassi modulärt uppbyggt i PETG, billigt och enkelt att iterera designen bit för bit för att få det att passa perfekt.
Sagt och gjort, bara sätta sig framför Solidworks och börja designa en första grund som vart den yttre ramen där "huven" från Aptivan skulle passa runt, det tog många försök att göra små utskärningar båda här och där för alla unika former men sakta men säkert började det närma sig nått.
ca 2kg PETG senare så stod där ett färdigt chassi!
Större delen av hårdvaran fick följa med från min nuvarande dator
Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F med Monoblock för vattenkylning
CPU: AMD Ryzen 9 5950X
GPU: ASUS TUF 3080 TI 12GB med vattenkylningsblock
Lagring: 2x 1TB Gen4 NVMe
Nytt vart delar från Alphacool för att få till vattenkylningen.
Pump/Res: Alphacool Eisfach med Alphacool Eispumpe VPP Apex pump
Radiator: Alphacool XT45 120mm & ST30 240mm
Anslutningar: Alphacool HF 16/10 kompressionsanslutningar & Alphacool 16/10 soft-tube
Kylvätska: Alphacool Ice Water Crystal Blue
Fläktar: Be quiet Silent Wings 3
Det är tight att få in allt men tack vare CAD så är det planerat att det ska gå, men det är inte mer. på vissa ställen så är det mindre än en millimeter till godo innan saker tar i.
Så klart behöver alla moderna datorer luftfilter så där föll valet på Demcifilters som jag har bra erfarenhet av tidigare och smidiga med deras magnetfäste.
Jag tyckte även att en RetroMod maskin av den här kalibern behöver så klart fungerande Floppy och cd-drive så det löstes genom en USB till floppy-adapter samt med en ICY Dock adapter för att monter en slim cd då en vanlig cd-läsare är för lång och skulle tagit i moderkortet.
Så klar var jag tvungen att investera i en HDD-Clicker med från Serda så man får tillbaka det där klassiska mekaniska HDD ljudet.
Väldigt nöjd med resultatet själv.
Projektet tog straxt under 5 månader.
Hoppas ni gillar galleriet och det inspirerar fler till galna byggen.
|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || AwayLab ||