Vad är skillnaden på fiber och bredband? (Comhem)

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på fiber och bredband? (Comhem)

Bredband 100
Ta emot filer 50-100 Mbit/s
Skicka filer 7-10 Mbit/s

Man kan välja "Fiberlan" eller "Bredband". Båda har samma hastigheter.

Okej. Vad är skillnaden för mig som konsument? Vad jag förstått så är Fiber bättre, men hur exakt?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Bredband 100
Ta emot filer 50-100 Mbit/s
Skicka filer 7-10 Mbit/s

Man kan välja "Fiberlan" eller "Bredband". Båda har samma hastigheter.

Okej. Vad är skillnaden för mig som konsument? Vad jag förstått så är Fiber bättre, men hur exakt?

Det handlar om vilken typ av kabel du har i väggarna, Fiberlan = RJ45 uttag och Bredband = Coax (a.k.a tv-uttag).
Olika kablar (och uttag) kräver olika "modem", därför frågar comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Bredband 100
Ta emot filer 50-100 Mbit/s
Skicka filer 7-10 Mbit/s

Man kan välja "Fiberlan" eller "Bredband". Båda har samma hastigheter.

Okej. Vad är skillnaden för mig som konsument? Vad jag förstått så är Fiber bättre, men hur exakt?

Som enskild konsument så har du sannolikt inte mycket att välja på. Vad de kallar "FiberLAN" samt "FiberKoax" har att göra med vilket kablage som finns draget i fastigheten.

(Båda alternativen är ju "bredband".)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fiber är dock som sagt bättre.
Nackdelen med koax är om alla som kan få det ansluter på högsta hastigheten, den har helt enkelt inte den throughputen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Fiber är dock som sagt bättre.
Nackdelen med koax är om alla som kan få det ansluter på högsta hastigheten, den har helt enkelt inte den throughputen.

Det är möjligt att det du beskriver möjligen märks av tidigare i koaxnätet (har inte koll på vad den totala kapaciteten kan tänkas vara) men det är knappast så att du har dedikerad kapacitet i det andra fallet heller, det skulle vara helt andra kostnader då än vad det är på anslutningar som riktas till konsumenter (oavsett operatör).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är möjligt att det du beskriver möjligen märks av tidigare i koaxnätet (har inte koll på vad den totala kapaciteten kan tänkas vara) men det är knappast så att du har dedikerad kapacitet i det andra fallet heller, det skulle vara helt andra kostnader då än vad det är på anslutningar som riktas till konsumenter (oavsett operatör).

Jo det är ju sant, men fick iaf lära mig under utbildning att koax har en väldigt mycket lägre throughput.
Några bundlade 10 Gbit anslutningar kan jag ju tänka mig att de kör på fiber iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det handlar om vilken typ av kabel du har i väggarna, Fiberlan = RJ45 uttag och Bredband = Coax (a.k.a tv-uttag).
Olika kablar (och uttag) kräver olika "modem", därför frågar comhem.

RJ45 är koppartråd, inte fiber.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

RJ45 är koppartråd, inte fiber.

Har jag aldrig hävdat heller, tur att du läser ordentligt och kommer med vettiga och genomtänkta inlägg som hjälper TS och driver diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem

Som boende i flerfamiljshus har du idag i stort sett alltid draget fiber till gatan. Det som skiljer är sista biten in i huset och in i lägenheterna. Där är det nybyggen samt renoverade fastigheter som främst har fiber dragna ända in i lägenheterna och så sitter det vid WAN uttaget en medie converter som omvandlar från optisk ljussignal till elektrisk signal. Det ger dedikerad bandbredd hela vägen från lägenhet till gateway ut till stamnätet. Dock är det precis som vanligt att kapaciteten ut på stomnätet är delad med flera hundra andra kunder. Men man minimerar risken för att man råkar ut för nån torrent-tomte som sitter och drar 100Mbit/s dygnet runt i ditt lägenhetshus vilket gör att det kan gå trögt för andra i samma fastighet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Har jag aldrig hävdat heller, tur att du läser ordentligt och kommer med vettiga och genomtänkta inlägg som hjälper TS och driver diskussionen framåt.

Då kanske du ska läsa ordentligt det du skriver och inte komma med felaktig information som inte hjälper TS.
"Det handlar om vilken typ av kabel du har i väggarna, Fiberlan = RJ45 uttag"
Hur du får fiberlan till RJ45 är en stor gåta.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Då kanske du ska läsa ordentligt det du skriver och inte komma med felaktig information som inte hjälper TS.
"Det handlar om vilken typ av kabel du har i väggarna, Fiberlan = RJ45 uttag"
Hur du får fiberlan till RJ45 är en stor gåta.

Om du hade spenderat mer än 2 minuter på Comhems hemsida så ser du vad de har för utrustning i de bostäder där man kan få det comhem kallar "Fiberlan".
Så börja med att veta vad du pratar om innan du börjar läxa upp andra, för det blir ganska pinsamt för dig om du använder den attityden och inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det här något jag bör investera i? Är det svårt att fixa? Kommer nätverkshastigheten försämras?

Det är inget du kan göra, utan det är fastighetsägaren som gör detta (dvs. din bostadsrättsförening eller hyresvärd).
Du kan alltid försöka få dem att installera en bättre lösning, men om du vill beställa internet nu snart så är det inget att bry sig om.

Om du är osäker på vad du har så kan man söka på sin adress på comhemshemsida, så tar de fram rätt alternativ åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det här något jag bör investera i? Är det svårt att fixa? Kommer nätverkshastigheten försämras?

Investera?

Det är väl fastighetsägaren som bestämmer om fastigheterna skall uppgraderas till fiberbredband direkt in i lägenheterna. Har du inte fiberbredband idag utan vanligt kabelmodem så är det bara via det som du kan ansluta. Duger dock i de flesta fallen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Investera?

Det är väl fastighetsägaren som bestämmer om fastigheterna skall uppgraderas till fiberbredband direkt in i lägenheterna. Har du inte fiberbredband idag utan vanligt kabelmodem så är det bara via det som du kan ansluta. Duger dock i de flesta fallen.

Fel tråd.. men iaf. Det är alltså ingen större skillnad mellan fiber och det vanliga, men om möjligt ska jag välja fiber?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Är det så att du kan välja Fiber så ska du ta det ifrån T3 Bredband 2 Bahnhof t.e.x Inte välja Comhem som operatör att leverera fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Fiber är dock som sagt bättre.
Nackdelen med koax är om alla som kan få det ansluter på högsta hastigheten, den har helt enkelt inte den throughputen.

Inte helt sant, de är precis likvärdiga och lika driftsäkra, största skillnaden är att Coax är dyrare än fiber

Skrivet av JenzA:

Då kanske du ska läsa ordentligt det du skriver och inte komma med felaktig information som inte hjälper TS.
"Det handlar om vilken typ av kabel du har i väggarna, Fiberlan = RJ45 uttag"
Hur du får fiberlan till RJ45 är en stor gåta.

Här, läs och begrunda hur RJ45 kommer in i bilden på fiber.

http://fiber.tärby.se/om-natverk-i-huset-i-kabel/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Inte helt sant, de är precis likvärdiga och lika driftsäkra, största skillnaden är att Coax är dyrare än fiber

Här, läs och begrunda hur RJ45 kommer in i bilden på fiber.

http://fiber.tärby.se/om-natverk-i-huset-i-kabel/

Om du är med i matchen då vet du att fiber är en optisk kabel och RJ45 är en kontakt för kopparkabel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Om du är med i matchen då vet du att fiber är en optisk kabel och RJ45 är en kontakt för kopparkabel.

Nu var väl dock frågan vad en tjänst vid namn "FiberLAN" innebar och det verkar ofta vara just en RJ45-kontakt i väggen. I andra fall en egen mediakonverterare. Se https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/tivo/skillnad-mellan-...

Visst, man kan oja sig över att tjänsten kallas något med fiber om de terminerat fibern och dragit cat5/cat6 sista biten men de är knappast ensamma om det. Bredbandsbolaget har ju t.ex. jobbat så hela tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Om du är med i matchen då vet du att fiber är en optisk kabel och RJ45 är en kontakt för kopparkabel.

Han kanske menade att om du har ett rj45 uttag på väggen (fiber converteren) så är det fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

Han kanske menade att om du har ett rj45 uttag på väggen (fiber converteren) så är det fiber?

När det gäller ett fast monterat RJ45-uttag så är det nog oftast så att mediakonverteringen gjorts på något tidigare stadium och att det du har indraget är koppar (cat5/cat6).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Precis... i ett hyreshus brukar den sitta nere i källaren... sedan utgår alla lägenheternas nätverkskablar ifrån en switch efter mediaomvandlaren.

Jag har fiber direkt till lägenheten öppnade upp konverteraren i hallen och jag såg fiber trådar och ingen nätverkskabel.Så alla har inte så som du skriver i hyreshus

I källaren sitter den någon slags switch men den har inte ens el kopplat till sig..Massa fiberkaplar som går vidare upp i ett rör till lägenheterna ifrån den..Vad är det för grej..ser lite konstig ut med alla fiber trådar inkopplat i den hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Vilka hårklyverier
Kanske passar bra att vi slutar använda RJ45 som benämning på ett uttag då. RJ45 är en standard. Den kontakt som avses heter egentligen 8P8C men i stort sett hela IT-branschen använder benämningen RJ-45 (troligen de flesta helt ovetande om att det är fel). Om vi ska vara petiga

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Jag har fiber direkt till lägenheten öppnade upp konverteraren i hallen och jag såg fiber trådar och ingen nätverkskabel.Så alla har inte så som du skriver i hyreshus

I källaren sitter den någon slags switch men den har inte ens el kopplat till sig..Massa fiberkaplar som går vidare upp i ett rör till lägenheterna ifrån den..Vad är det för grej..ser lite konstig ut med alla fiber trådar inkopplat i den hehe

Antingen så är det en ODF ifall det sitter fiberpatchar i kontakterna, i annat fall är det bara ett skåp där man svetsat fibern mellan utomhuskabel och inomhuskabel och snurrat upp dem några varv.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag inte fick något bra svar från någon här så jag försöker igen.

I min lägenhet så har jag t.ex. både fiber och vanligt bredband (?) som jag kopplar till en router från comhem. Vad är då skillnaden om jag skulle skaffa fiber? Både när det gäller hårdvara och prestanda. Behöver jag fortfarande en router till fiber? Det finns uttag i varje rum där man kan koppla in en sladd men det behövs väl ändå en router?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag känner att jag inte fick något bra svar från någon här så jag försöker igen.

I min lägenhet så har jag t.ex. både fiber och vanligt bredband (?) som jag kopplar till en router från comhem. Vad är då skillnaden om jag skulle skaffa fiber? Både när det gäller hårdvara och prestanda. Behöver jag fortfarande en router till fiber? Det finns uttag i varje rum där man kan koppla in en sladd men det behövs väl ändå en router?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kan du så ska du välja Fiber och inte FiberKoax

Har du öppen fiber (Stadsnät) där du bor så du kan välja Fiber från T3, Bahnhof, Bredband2 t.e.x?

Fiber får du samma hastighet i båda riktningarna. Om du väljer 10/10 så får du den hastigheten både upp och ner. Det får du inte via fiberkoax

Permalänk
Medlem

Undvik allt som har orden ComHem och kabeltv/coax i benämningen om du spelar/bryr dig om latenser och paketförluster.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Beror på hur det är kopplat. Men jag skulle säga att med stor sannolikhet behöver du en router i båda fallen. Jag har 5 publika IP adresser, då kan jag koppla in 5 enheter utan en router men jag måste använda en switch (grendosa). En bekant till mig har 3st uttag i sin bostad, han har varken switch/router i sin bostad. Så då bör det stå en router/switch i källaren. Men jag skulle säga att det är högst ovanligt att dom installerar fler "trådar" in till varje lägenhet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem

Fibercoax innebär att du har fiber till huset men omvandlingen sker inte i din lägenhet utan nån annanstans och du ansluter via coaxen till tv, det innebär oftast något sämre prestanda pga att det blir mer utrustning i signalvägen, men det kostar mindre att installera eftersom man använder befintliga kablar sista biten till kunden.
I praktiken tror jag inte du märker nån större skillnad på fibercoax och fiber när det gäller lägre hastigheter (<100Mbit) men fiber kan klara av högre hastigheter och dessutom med bättre egenskaper som tex lägre latens.

En router har egentligen inget att göra med hur du internetansluter utan den är till för att man ska kunna koppla upp ett lan på ett enklare sätt.

Fiberkoaxen kräver däremot ett modem av nån sort i lägenheten, har du fiber så sitter det en fiberkonverter i lägenheten och har du fibercoax sitter konvertern (kanske i en switch) i "källaren" och du har då modemet i lägenheten i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fibercoax innebär att du har fiber till huset men omvandlingen sker inte i din lägenhet utan nån annanstans och du ansluter via coaxen till tv, det innebär oftast något sämre prestanda pga att det blir mer utrustning i signalvägen, men det kostar mindre att installera eftersom man använder befintliga kablar sista biten till kunden.
I praktiken tror jag inte du märker nån större skillnad på fibercoax och fiber när det gäller lägre hastigheter (<100Mbit) men fiber kan klara av högre hastigheter och dessutom med bättre egenskaper som tex lägre latens.

En router har egentligen inget att göra med hur du internetansluter utan den är till för att man ska kunna koppla upp ett lan på ett enklare sätt.

Fiberkoaxen kräver däremot ett modem av nån sort i lägenheten, har du fiber så sitter det en fiberkonverter i lägenheten och har du fibercoax sitter konvertern (kanske i en switch) i "källaren" och du har då modemet i lägenheten i stället.

Ok, tack. Jag trodde att fiber innebär att man får lika mycket ner som upp men när jag kollar på vad Comhem och Bahnof erbjuder så är det t.ex. 250/100 eller 500/100. Innebär det att jag inte har riktig fiber?

Fiber innebär väl dessutom att det blir mindre avbrott och störningar?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter "vanligt bredband". Bredband är en mkt allmän benämning på all internetanslutning till hushåll som är tillräckligt snabb.
Fiber, kabel-TV coax, ADSL etc är olika bredband.