passar EPS 12v 8-pin sladd med Atx 12v 8-pin uttag?

Permalänk

passar EPS 12v 8-pin sladd med Atx 12v 8-pin uttag?

Jag har köpt hem en dator i delar och får inte igång datorn. Fläktarna snurrar både på grafikkortet, cpu och chassi. När jag väl ska koppla in datorn i skärmen står det att jag inte får någon signal. undrar om det beror på att jag har olika uttag och kablar. Det är inget fel på passformen, kabeln sitter bra men mönstret matchar inte. Jag har fortfarande ångerrätten på pcu så kan lämna tillbaka den om det är problemet.
MB:Msi g55 z87
Pcu: Evga 500 white
cpu: Pentium anneversery edt.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Där är en PCI-E 8pins och en CPU 8-pins, blanda dessa och mer än nätaggregatet går åt skogen.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Vad för sorts nätagg är det jag behöver för att få det att funka? datorn har som sagt aldrig startat upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Visa, gärna med bilder, hur du kopplat. Innan dess kan vi inte säga något mer. Har du gjort misstaget att koppla fel så är risken stor att något är trasigt pga kortslutning.

Det kanske är något annat fel, såsom glömda kablar, saknade moderkortsdistanser, skadade sockelpinnar till CPU, för gammal BIOS till moderkortet mm. Som sagt behövs det mycket mer information.

Passar bättre här i detta läget, flyttar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Här är min kabel och mb uttag

Permalänk
Medlem

Går inte att se bilderna

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver behörighet

Vill du in? Be ägaren om åtkomst eller byt till ett konto med behörighet

När vi går in på dessa.
Dela ut dem offentligt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ta mera bilder. Vi vill se hur andra kablar är dragna och kopplade

Permalänk
Permalänk

Upp vänster om processorn så har du missat en strömkontakt.

(edit: cpu kontakten du har fotat ser väl ut som den ska?)

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk

cpu kontakten jag fotade har ej samma mönster som uttaget. I instruktionsboken som medföljer nätagget så är det ett 12v eps 4+4 kontakt. Mitt moderkort behöver en 8 pin atx 12v kontakt. man kan även se att mönstret inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

cpu kontakten jag fotade har ej samma mönster som uttaget. I instruktionsboken som medföljer nätagget så är det ett 12v eps 4+4 kontakt. Mitt moderkort behöver en 8 pin atx 12v kontakt. man kan även se att mönstret inte passar.

Det bör den ha, ska kolla på agget snart.

Testat på andra hållet?

EDIT: Enligt bilder från tillverkaren och manual är det rätt sladd.

Jämför jag din bild och bilden ovan så ser det ut att passa?

Visa signatur

Permalänk

det är exakt samma bild. Menar du att kabeln passar? isf varför står det no signal på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

det är exakt samma bild. Menar du att kabeln passar? isf varför står det no signal på skärmen?

Har du kopplat skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?

Permalänk

mönstret på kabeln överstämmer dock inte mb. kabelmönstret är en fyra pin med endast D och en fyra pin med kvadrater diagonalt.

Permalänk

skärmen är kopplad via dvi (har provat hdmi) på baksidan av chassi där alla ljudingångar och usb portar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

skärmen är kopplad via dvi (har provat hdmi) på baksidan av chassi där alla ljudingångar och usb portar finns.

Sitter skärmen kopplad under ljudportarna eller ovanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

mönstret på kabeln överstämmer dock inte mb. kabelmönstret är en fyra pin med endast D och en fyra pin med kvadrater diagonalt.

Skrivet av carlemvin:

Enligt din bild:
https://docs.google.com/file/d/0B1u4Ko_7i78RVlZwcUR4RENqQzQ/v...

Så ser den ut att ha det mönster som krävs för att koppla på JPWR2 på min bild.

Kabeln ska in i grafikkortet, inte moderkortet som du beskriver nu.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fel ställe, det där är moderkortet.
Ska sitta i grafikkortet längre ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är fel, den ska sitta i grafikkortet. Under ljudportarna.

Permalänk

din bild har exakt det mönstret som min kabel har. mitt uttag har dock inte sådant.
uttaget skulle passa till en kabel med 2 halvor av den som har fyrkanter diagonalt

Permalänk

kan ni visa med någon random bild vart kabeln bör sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

din bild har exakt det mönstret som min kabel har. mitt uttag har dock inte sådant.
uttaget skulle passa till en kabel med 2 halvor av den som har fyrkanter diagonalt

Hm, va?
Ta en ny bild på ditt uttag.
Enligt alla bilder som jag kan googla fram passar din kabel på detta moderkort om inte något konstigt har hänt.

Skrivet av carlemvin:

Ta bild på hela baksidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

I det röda

Permalänk

Tack bild på uttag kmr.

Permalänk
Medlem

Matchar man upp detta så ska det passa, bilden är från det moderkort du har.

Visa signatur

Permalänk

http://i59.tinypic.com/2wqg40i.png
det är exakt så mitt mönster ser ut. och kabeln är precis som sir macke postade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlemvin:

http://i59.tinypic.com/2wqg40i.png
det är exakt så mitt mönster ser ut. och kabeln är precis som sir macke postade.

Det är samma mönster som min bild på moderkortet ovanför?

Visa signatur