Ventilation av IKEA Bestå för HTPC

Permalänk

Ventilation av IKEA Bestå för HTPC

Goddagens!

Har satt mig i en ganska het situation vad gäller min HTPC.

Idag är den (AMD APU 6800k i en Node 605) inklämd i en IKEA Bestå (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19012814/#/S89012...), dock utan bakstycke och hyllplan.

Iom att ventilationen i Node605 nästan uteslutande går via sidorna är detta ingen höjdarlösning då jag max har ett par centimeter tillgodo på var sida, speciellt i lite mer krävande applikationer blir APU:n hemskt varm och har tom hängt sig ibland.

Min idé är nu att köra med öppet chassi och i stället sätta tillbaka bakstycket på tv-bänken och i detta bakstycke montera två 120 mm fläktar.

Vad tror ni om denna lösning? Kommer jag tjäna någonting på det hela genom att använda hela bänken som chassi eller behöver jag kanske tänka om helt?

På sikt har jag dessutom planer på att komplettera denna rigg med ett diskret grafikkort och det kommer väl förmodligen inte direkt kyla ner systemet heller..

Permalänk
Medlem

Långt ifrån optimal idé. Du vill att chassiet ska fungera som en vindtunnel med ordentlig luftgenomströmning. Om du försöker föreställa dig vilken väg luften kommer röra sig så förstår du att hundratals watt av värme inte kommer kunna avledas på det sätt som du tänker dig med öppet chassi i en större trälåda.

Edit: Eller ja, visst går det men det kommer vara bullrigt i så fall för att du kommer bli tvungen att kompensera för usel konstruktion med större och snabbare fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Goddagens!

Har satt mig i en ganska het situation vad gäller min HTPC.

Idag är den (AMD APU 6800k i en Node 605) inklämd i en IKEA Bestå (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19012814/#/S89012...), dock utan bakstycke och hyllplan.

Iom att ventilationen i Node605 nästan uteslutande går via sidorna är detta ingen höjdarlösning då jag max har ett par centimeter tillgodo på var sida, speciellt i lite mer krävande applikationer blir APU:n hemskt varm och har tom hängt sig ibland.

Min idé är nu att köra med öppet chassi och i stället sätta tillbaka bakstycket på tv-bänken och i detta bakstycke montera två 120 mm fläktar.

Vad tror ni om denna lösning? Kommer jag tjäna någonting på det hela genom att använda hela bänken som chassi eller behöver jag kanske tänka om helt?

På sikt har jag dessutom planer på att komplettera denna rigg med ett diskret grafikkort och det kommer väl förmodligen inte direkt kyla ner systemet heller..

Jag kör min HTPC på det sättet som du tänker dig, dock i annan IKEA-möbel. Dock måste jag öppna skåpets dörr för att komponenterna ska hålla sig svala. Har för övrigt relativt svalt gående komponenter och belastar aldrig systemet mer än någon hd-film ibland. Dessutom är det gamla grejer som jag egentligen inte bryr mig om de skulle gå sönder.

Edit: Jag kör helt utan chassi med moderkortet ståendes på distanser. (Snål-HTPC, jag vet. Men den gör sitt jobb.)

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Rekordmedlem

Du får styra upp luftflödet så att luften inte går runt i möbeln utan verkligen byts mot rummets luft, det borde inte vara några som helst problem att lösa det, jag har själv byggt in datorer i lådor och med nån plast/karongbit kan man se till att få vettiga luftflöden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du får styra upp luftflödet så att luften inte går runt i möbeln utan verkligen byts mot rummets luft, det borde inte vara några som helst problem att lösa det, jag har själv byggt in datorer i lådor och med nån plast/karongbit kan man se till att få vettiga luftflöden.

Borra hål i brädan där datorn suger in luft, typ framme i möbeln så att säga - och sätt sedan ett par 120mm fläktar på baksidan - så drar det igenom ny luft hela tiden, då borde datorn klara sig utmärkt.

Gör större hål där luften kommer in än det som åker ut så att det inte skapas negativt tryck, kan medföra högre ljudnivå av fläktar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Goddagens!

Har satt mig i en ganska het situation vad gäller min HTPC.

Idag är den (AMD APU 6800k i en Node 605) inklämd i en IKEA Bestå (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19012814/#/S89012...), dock utan bakstycke och hyllplan.

Iom att ventilationen i Node605 nästan uteslutande går via sidorna är detta ingen höjdarlösning då jag max har ett par centimeter tillgodo på var sida, speciellt i lite mer krävande applikationer blir APU:n hemskt varm och har tom hängt sig ibland.

Min idé är nu att köra med öppet chassi och i stället sätta tillbaka bakstycket på tv-bänken och i detta bakstycke montera två 120 mm fläktar.

Vad tror ni om denna lösning? Kommer jag tjäna någonting på det hela genom att använda hela bänken som chassi eller behöver jag kanske tänka om helt?

På sikt har jag dessutom planer på att komplettera denna rigg med ett diskret grafikkort och det kommer väl förmodligen inte direkt kyla ner systemet heller..

Jag har en liknande lösning, en gammal skänk som är stängd med htpc bestående av en i3 haswell och ett hd7850. För att lösa detta har jag en 80mm noctuafläkt i bakstycket. Det funkar bra, enda nackdelen är att vibrationer fortplantar sig i bakstycket vilket orsakar ljud. Det är dock lägre än ljudet från fläktarna i plasmatvn så ingen större fara.
Annars skulle jag föreslå att du borrar hål motsvarande fläkthålen på ena sidan, flyttar chassit dit och hjälper in luft med fläkt i den bra kanal som blir på andra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit Har inget chassi utan komponenterna är nakna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Du får har det två 120mm fläktarna framtill i chassiet på var sin sida. Köp 2st 80mm fläktar där back och låt agget hjälpa till att få ut varmluft.
En tornkylare så är riktad bakåt gör också underverk. Jag kyler min i7 920 med en Noctua U9, vi pratar 130w TDP.

Permalänk

Många bra och snabba idéer! Gött att se när man står med borrmaskin och såg i högsta hugg.

Har varit inne på att ta fler hål i bänken, men är rädd för att jag inte kommer lyckas få det snyggt och än mindre funktionellt.

Precis som du, Nithram (vilket för övrigt nästan är mitt förnamn baklänges..), så får jag öppna dörren när jag ska nyttja den någorlunda vettigt och det är inte hela världen egentligen.

Tror jag ska lugna mig lite med sågandet och kanske tänka ut en bra lösning innan jag sätter sågen i bänken stället. Kanske en ny tv-bänk rentav..

Skulle en sluten vattenkylning hjälpa mig något?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna såga ut ett rejält hål i golvet på skåpet och sätta ett galler där datorn kan stå på då får du ju mer hål där värmen kan försvinna.
En sluten vattenkylare hjälper kanske men du behöver ju fortfarande kunna kyla radiatorn med luft så har du långa slangar och kan placera den utanför chassit någonstans vore det bra..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HansTriceps:

Många bra och snabba idéer! Gött att se när man står med borrmaskin och såg i högsta hugg.

Har varit inne på att ta fler hål i bänken, men är rädd för att jag inte kommer lyckas få det snyggt och än mindre funktionellt.

Precis som du, Nithram (vilket för övrigt nästan är mitt förnamn baklänges..), så får jag öppna dörren när jag ska nyttja den någorlunda vettigt och det är inte hela världen egentligen.

Tror jag ska lugna mig lite med sågandet och kanske tänka ut en bra lösning innan jag sätter sågen i bänken stället. Kanske en ny tv-bänk rentav..

Skulle en sluten vattenkylning hjälpa mig något?

Nej men en extern vattenkylare. En Zalman Reserator om du får tag på en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är du orolig för att få det snyggt när du kapar så kan du alltid satsa på ett ventilationsgaller för att snygga till kap-ytorna en aning.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70256177/ är ett alternativ, nackdelen är dock att det kanske är lite i överkant vad gäller storlek men letar du runt finns det säker nättare alternativ att hitta.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Vad har du för cpu kylare? Suger nätagget luft utifrån eller från chassit?

Nu vet jag inte hur ikea-lådan ser ut på insidan, men om om det finns ett hyllplan i den på varje sida så skulle du kunna dra luft från facket under då blir det lite cirkulation i lådan och inte bara ett hål ut så att säga.

Hade nog skippat att borra i sidan, jag hade gjort hålen där de inte syns.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Däremot är jag intresserad av hur den kan bli så varm.

Jag har haft min andra dator i sign, i en helt sluten tvbänk och det har funkat utan att den blev för varm vid normal användning (ej spel). Den blev varm, men inte för varm så att säga.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att byta ut hyllan HTPCn står på mot ett galler, eller är den en del av skåpet?

I så fall skulle du kunna ha alla sidofläktarna som insug.
Eventuellt täppa igen bakom "våning 2" utom där det sitter fläktar, så att luften sugs in från nedre våningen..

Permalänk

Gillar idén om att "byta ut" golvet till ett galler! Om jag håller kvar vid min ursprungliga idé, dvs två fläktar i bakstycket, och kombinerar detta med ett galler-golv; är det i så fall rimligast att sätta fläktarna i överkant på bakstycket och vända de så att de blåser ut varmluft ur lådan?

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Däremot är jag intresserad av hur den kan bli så varm.

Jag har haft min andra dator i sign, i en helt sluten tvbänk och det har funkat utan att den blev för varm vid normal användning (ej spel). Den blev varm, men inte för varm så att säga.

Tyvärr så har jag inga vettiga temperaturer att bidra med (tydligen lite krångligt att få ordning på dem när det gäller dessa apuer?) men misstänker att det helt enkelt är för dåligt med fart på luften därinne.

Kan dock inte till 100% säga att det är värmen som gör att min dator blir lite instabil vid tyngre använding, men känns som ett vettigt ställe att börja felsökningen på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Tyvärr så har jag inga vettiga temperaturer att bidra med (tydligen lite krångligt att få ordning på dem när det gäller dessa apuer?) men misstänker att det helt enkelt är för dåligt med fart på luften därinne.

Kan dock inte till 100% säga att det är värmen som gör att min dator blir lite instabil vid tyngre använding, men känns som ett vettigt ställe att börja felsökningen på!

http://www.hwinfo.com/download.php
Sen kör jag HWiNFOMonitor som en gadget på skrivbordet: http://www.hwinfo.com/addons.php
Där kan man bestämma själv vad som ska visas: cpu-temp, gpu-temp, alla hd, mm mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HansTriceps:

Gillar idén om att "byta ut" golvet till ett galler! Om jag håller kvar vid min ursprungliga idé, dvs två fläktar i bakstycket, och kombinerar detta med ett galler-golv; är det i så fall rimligast att sätta fläktarna i överkant på bakstycket och vända de så att de blåser ut varmluft ur lådan?

Det blir troligen tystare om du sätter fläktarna inuti lådan i gallret och låter de blåsa uppåt, det är oftast dumt att ha fläktar "längst ut" om man ska bygga nått som är verkligt tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Gillar idén om att "byta ut" golvet till ett galler! Om jag håller kvar vid min ursprungliga idé, dvs två fläktar i bakstycket, och kombinerar detta med ett galler-golv; är det i så fall rimligast att sätta fläktarna i överkant på bakstycket och vända de så att de blåser ut varmluft ur lådan?

ja det låter utmärkt

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie