Permalänk
Medlem

Muspekare försvunnen Windows 8 Touch

Hej, hoppas jag postade i rätt kategori. Försöker hjälpa en vän på distans som inte längre ser pekaren på sin bärbara ASUS (typ, produktnummer mm okänt) med touchskärm och Win 8. Har inte själv använt något liknande så jag vet inte riktigt vilka funktioner som finns/skiljer sig, har googlat men tänkte det går snabbare att fråga någon som verkligen har en touchskärm vad som funkar. Om pekaren försvinner, hur får man fram den igen? Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chrisx71:

Hej, hoppas jag postade i rätt kategori. Försöker hjälpa en vän på distans som inte längre ser pekaren på sin bärbara ASUS (typ, produktnummer mm okänt) med touchskärm och Win 8. Har inte själv använt något liknande så jag vet inte riktigt vilka funktioner som finns/skiljer sig, har googlat men tänkte det går snabbare att fråga någon som verkligen har en touchskärm vad som funkar. Om pekaren försvinner, hur får man fram den igen? Tack på förhand.

Pekaren kommer tillbaka när en HID som kan styra pekaren är ansluten och används, t ex Touchpad/trackpad eller en vanlig datormus.
Är ingen av dessa i bruk så finns det ingen anledning att visa en pekare.

Skall finnas program som man kan köra som skapar en virtuell trackpad på skärmen som kan styra musen åt dig. Dock ej koll på namnet, om det är så att din vän behöver kunna styra en muspekare via touch.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

fungerar tangentbordet? Prova att starta kontrollpanelen och med hjälp av tangenterna TABB, pilar, ENTER och ESC välja mus / pekplatta och kolla inställningar. Prova även att koppla in en extern mus och se om pekaren dyker upp. Kan vara att det är valt tidigare med extern mus / tangentbord / skärm och något som ligger kvar och spökar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack. Ska föreslå detta.

Permalänk
Avstängd

Det är som ovanstående säger. Windows 8 och framåt tar bort pekaren om inget pekdon är anslutet. Lite störande om man typ ska köra en HTPC och styra den med telefonen eller så. En simpel lösning är att stoppa i en mottagare till en gammal trådlös mus om man har någon över. Om man inte vill stoppa i en mus då förstås.

Permalänk
Medlem

Har nog en sådan liggande på jobbet. Åker förbi den "drabbade" sedan och testar. Tack för tips.

Permalänk
Medlem

Sms:ade förslaget och fick svar att det funkade! Tack! Nu besparade ni mig en omväg hem efter jobbet på cykeln