Permalänk
Medlem

Radeon HD 7870 51C idle.

Mitt grafikkort ligger på 51C idle. Har kollat runt lite och de flesta verkar ligga på runt 30-35C idle.
http://imgur.com/4vY24JM

Något jag kan göra åt detta? Datorn har några år på nacken. Har tagit ur kortet och blåst rent det för damm.

i7 920
6GB ram
Asus p6t SE moderkort
750w nätagg.

Tråd återställd /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av kapeT:

Mitt grafikkort ligger på 51C idle. Har kollat runt lite och de flesta verkar ligga på runt 30-35C idle.
http://imgur.com/4vY24JM

Något jag kan göra åt detta? Datorn har några år på nacken. Har tagit ur kortet och blåst rent det för damm.

i7 920
6GB ram
Asus p6t SE moderkort
750w nätagg.

Byta kylpastan kanske skulle hjälpa

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapeT:

Mitt grafikkort ligger på 51C idle. Har kollat runt lite och de flesta verkar ligga på runt 30-35C idle

Kolla att ULPS är igång. Men å andra sidan så borde den ändå inte ligga på 51 grader när den inte jobbar oavsett om ULPS är igång eller ej.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapeT:

Mitt grafikkort ligger på 51C idle. Har kollat runt lite och de flesta verkar ligga på runt 30-35C idle.
http://imgur.com/4vY24JM

Något jag kan göra åt detta? Datorn har några år på nacken. Har tagit ur kortet och blåst rent det för damm.

i7 920
6GB ram
Asus p6t SE moderkort
750w nätagg.

Hur är luftflödet i chassit? Om det är 50c i lådan så är det inte konstigt om grafikkortet ligger på samma temperatur!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Används mer än en skärm?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall jag är ute och cycklar nu men kan man inte få högre idle temp om man har mer än en skärm inkopplad till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 29 c och 30% på fläcken just nu med 7870.
Du bör byta kylpastan.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Byta kylpastan kanske skulle hjälpa

Byta kylpastan på grafikkortet? Det har jag aldrig gjort, haha.

Får göra det, återkommer med svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Hur är luftflödet i chassit? Om det är 50c i lådan så är det inte konstigt om grafikkortet ligger på samma temperatur!

Det är definitivt inte 50c i lådan då allt annat jag har ligger på 35-45c.

Permalänk
Medlem

Har bara en skärm ikopplad atm.

Permalänk
Medlem

Vad har du för loadtemp? Och vilket 7870 har du?
Vad har du för chassie och vad har du för idle temp på din cpu?

Permalänk
99:e percentilen

Har du mer än en skärm? Mitt 7970 låg på 40 °C i idle med en skärm, men med två eller fler kunde jag aldrig få det under 60 °C i idle (med rimlig fläkthastighet).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har du mer än en skärm? Mitt 7970 låg på 40 °C i idle med en skärm, men med två eller fler kunde jag aldrig få det under 60 °C i idle (med rimlig fläkthastighet).

Verkar inte så eftersom att GPU-klock skulle i så fall ligga i högsta möjliga frekvens (3D-klock).

Edit: Såg också att TS redan besvarat frågan en bit upp.

Permalänk

Just nu när jag surfar ligger mitt Gigabyte HD7870 OC på 27 grader. Och i load ligger det på 55 grader. Kan säga att jag har nyss bytt kylpasta på mitt kort och då gick jag från 31 grader i idle till 27. men jag har samma temps i load. (närmare 55 grader)

Edit* och det skiljer ju lite på olika kylare. Jag har windforce kylaren på mitt kort

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Verkar inte så eftersom att GPU-klock skulle i så fall ligga i högsta möjliga frekvens (3D-klock).

Edit: Såg också att TS redan besvarat frågan en bit upp.

TS har redan svarat på frågan i tråden. Han har bara en skärm inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad har du för loadtemp? Och vilket 7870 har du?
Vad har du för chassie och vad har du för idle temp på din cpu?

Nu har jag bytt kylpasta. När jag startade datorn låg den på 33C, men ökade till 44 vid start av chrome. I load ligger jag på ca 57-60 just nu. Vilken är en förbättring efter kylpastabytet.

Processorn ligger på 40C idle med en seidon 120v kylare.

Jag har ett Cooler Master HAF 922 chassi med 4 fläktar. (en fram, en på sidan, en bak och en ovanpå )

Modell på grafikkort: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/03/05/amd-radeon-hd-7870-2gb-review/2

Kan tillägga att jag kör med standardkylaren på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapeT:

Nu har jag bytt kylpasta. När jag startade datorn låg den på 33C, men ökade till 44 vid start av chrome. I load ligger jag på ca 57-60 just nu. Vilken är en förbättring efter kylpastabytet.

Processorn ligger på 40C idle med en seidon 120v kylare.

Jag har ett Cooler Master HAF 922 chassi med 4 fläktar. (en fram, en på sidan, en bak och en ovanpå )

Modell på grafikkort: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/03/05/amd-radeon-hd-7870-2gb-review/2

Kan tillägga att jag kör med standardkylaren på grafikkortet också.

Då ser det ut som du har löst problemet. Med de temperaturerna hade jag varit nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Då ser det ut som du har löst problemet. Med de temperaturerna hade jag varit nöjd.

Mjamjo, skulle vilja ha den på minst 40C idle. Menmen, kanske dags för en ny burk snart.

Tackar alla som svarat på mina för hjälpen och ha en fortsatt trevlig söndagseftermiddag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla att ULPS är igång. Men å andra sidan så borde den ändå inte ligga på 51 grader när den inte jobbar oavsett om ULPS är igång eller ej.

ULPS är igång.

Permalänk
Medlem

Testa sätta fläkten i sida i fronten om de går, mixtrade mycket med fläktar förut och då blev de ofta sämre med en fläkt i sidan, gissar de blir nån typ av turbulens i chassit av den som stör flödet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Testa sätta fläkten i sida i fronten om de går, mixtrade mycket med fläktar förut och då blev de ofta sämre med en fläkt i sidan, gissar de blir nån typ av turbulens i chassit av den som stör flödet

Fläkten får ej plats där fram, sitter redan en där som tar upp all plats.

Permalänk
Medlem

Testa stänga av den i sidan och kolla om de blir nån skillnad

Permalänk
Medlem

fan speed är ju bara på 25% ? är väl inte så konstigt du får såna temps.. öka den till 50 eller nåt minst och se om nån skillnad..