BBB skickar "defekta" routrar! - Hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

BBB skickar "defekta" routrar! - Hur ska jag gå tillväga?

Har skaffat BBB 100/100 och fick en router hemskickat - en: ZyXEL P-2602HWT-F1 - Problemet med denna är att den trådlösa uppkopplingen via denna skit router stänger ner lite hipp som happ, kan hända 5 gånger per timma, ibland håller uppkopplingen 30 min i streck och ibland stänger den ner 3 gånger i rad för att sedan starta igen.

Efter lite googlande på denna router och detta bekymmer verkar det vara som att routern i sig är ruskigt dålig och får tuppjuck så fort mer än typ 1 användare försöka komma åt den. Ringde till BBB och fick som svar av supporten att det måste vara "störningar" i själva området som jag bor i.

Så fort jag kör via sladd istället för via det trådlösa så går det hur bra som helst, får till och med bra hastighet via bredbandskollen och uppkopplingen går aldrig ner! SÅ problemet verkar alltså vara att de skickar ut en router som de vet suger-***** och jag är rädd att de bara kommer skicka nya kiss-routrar hela tiden.

Så min fråga till er är:

Hur ska jag bemöta supporten och förklara att jag vill ha hem något som fungerar!? Snälla jag är typ desperat, har varit utan netflix-streamande på flera dagar och det börjar klia i streaming-nerven.
Finns det något sätt att få denna router att inte stänga ner genom något smart trix eller något annat?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Brygga skräpet, stäng av WLAN och köp en bättre router att sätta till den helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ring BBB och be dom brygga routern. Köp en ordentlig istället.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga. Har egen router sedan länge och deras är bryggad och används exklusivt för digitaltv och ip-telefonni.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Köp en egen accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Vill du nu inte brygga och köpa ny router själv kan du ju prova mäta sändningarna där du bor så att det faktiskt inte är som dom säger, störningar.
Ligger du och dina närboende på samma kanal så kan fenomenet bli att man tappar kontakt med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Har skaffat BBB 100/100 och fick en router hemskickat - en: ZyXEL P-2602HWT-F1 - Problemet med denna är att den trådlösa uppkopplingen via denna skit router stänger ner lite hipp som happ, kan hända 5 gånger per timma, ibland håller uppkopplingen 30 min i streck och ibland stänger den ner 3 gånger i rad för att sedan starta igen.

Efter lite googlande på denna router och detta bekymmer verkar det vara som att routern i sig är ruskigt dålig och får tuppjuck så fort mer än typ 1 användare försöka komma åt den. Ringde till BBB och fick som svar av supporten att det måste vara "störningar" i själva området som jag bor i.

Så fort jag kör via sladd istället för via det trådlösa så går det hur bra som helst, får till och med bra hastighet via bredbandskollen och uppkopplingen går aldrig ner! SÅ problemet verkar alltså vara att de skickar ut en router som de vet suger-***** och jag är rädd att de bara kommer skicka nya kiss-routrar hela tiden.

Så min fråga till er är:

Hur ska jag bemöta supporten och förklara att jag vill ha hem något som fungerar!? Snälla jag är typ desperat, har varit utan netflix-streamande på flera dagar och det börjar klia i streaming-nerven.
Finns det något sätt att få denna router att inte stänga ner genom något smart trix eller något annat?

Stort tack på förhand!

Jag har bbb 100/100 via fiber, köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Fungerade perfekt utan att man äns behöver använda bbb:s router bryggad.
Stoppade bara i sladden från utaget i lägenheten direkt i wan uttaget på den så fungerade det.
Till och med ip tv boxen fungerade med den routern!

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Brygga skräpet, stäng av WLAN och köp en bättre router att sätta till den helt enkelt.

Hur går jag enklast till vägen för att brygga, är det genom att ringa de å be dem göra detta å sedan bara koppla in en egen router i zyxelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Jag har bbb 100/100 via fiber, köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Fungerade perfekt utan att man äns behöver använda bbb:s router bryggad.
Stoppade bara i sladden från utaget i lägenheten direkt i wan uttaget på den så fungerade det.
Till och med ip tv boxen fungerade med den routern!

Tack för tipset, känns bara tråkigt att behöva lägga 1.500 för att de grejer man får av dem inte fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Tack för tipset, känns bara tråkigt att behöva lägga 1.500 för att de grejer man får av dem inte fungerar

har den här och har just fått BBB när de köpte upp Tele2's fiber i min stad och den fungerar ypperligt, till och med deras IPTV fungerar utan att brygga deras egna skitrouter.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

har den här och har just fått BBB när de köpte upp Tele2's fiber i min stad och den fungerar ypperligt, till och med deras IPTV fungerar utan att brygga deras egna skitrouter.

Hur gjorde du för att koppla in den. Drog du bara in sladden från väggen rakt in i den routern eller gick du via zyxel-modemet utan att ställa in något speciellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Hur gjorde du för att koppla in den. Drog du bara in sladden från väggen rakt in i den routern eller gick du via zyxel-modemet utan att ställa in något speciellt?

Rakt ifrån väggen in i WAN uttaget på Asus routern, gick in i inställningar i routern, letade fram fliken IPTV, valde vilket uttag jag hade kabeln till IPTVn i.
Klart

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det verkar alltså som att jag behöver införskaffa mig en router på egen hand för att få detta att fungera. Den bittra verkligheten är bara att möta och plånboken får tömmas.

Jag har fått 2 bra svar om alternativa routrar som verkar fungera ypperligt. Vad är det jag behöva leta efter vid köp av router-köpet för att få detta att fungera? Jag är helt ovetandes på detta område. Kan jag i stort sett köpa vilken skitrouter som helst och bara plugga in från väggen eller krävs det att routern har vissa funktioner? Tänker t.ex. om denna skulle funka: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Medlem

Har du IPTV så är det inte alla routrar som fungerar, har du inte det så en med 1Gbit WAN/LAN.
Av erfarenhet så kan jag säga att köper du en billig router så är de lika ostabila om inte mer än de du får ifrån internetleverantören.
den du länka har inte 1Gbit så den kommer ge dålig hastighet.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vill du nu inte brygga och köpa ny router själv kan du ju prova mäta sändningarna där du bor så att det faktiskt inte är som dom säger, störningar.
Ligger du och dina närboende på samma kanal så kan fenomenet bli att man tappar kontakt med jämna mellanrum.

Hur går jag tillväga för att mäta sändningarna för att kunna utesluta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Har du IPTV så är det inte alla routrar som fungerar, har du inte det så en med 1Gbit WAN/LAN.
Av erfarenhet så kan jag säga att köper du en billig router så är de lika ostabila om inte mer än de du får ifrån internetleverantören.
den du länka har inte 1Gbit så den kommer ge dålig hastighet.

Tack! Har inte IPTV, så i stort sett en hyfsad 1Gbit WAN/LAN router då? Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Hur går jag tillväga för att mäta sändningarna för att kunna utesluta detta?

Du laddar ner InSSIDer Version 3 och kollar vad ditt och dina grannars nätverk ligger på för kanal.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Tack för alla svar, det verkar alltså som att jag behöver införskaffa mig en router på egen hand för att få detta att fungera. Den bittra verkligheten är bara att möta och plånboken får tömmas.

Jag har fått 2 bra svar om alternativa routrar som verkar fungera ypperligt. Vad är det jag behöva leta efter vid köp av router-köpet för att få detta att fungera? Jag är helt ovetandes på detta område. Kan jag i stort sett köpa vilken skitrouter som helst och bara plugga in från väggen eller krävs det att routern har vissa funktioner? Tänker t.ex. om denna skulle funka: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Du byter ju ut ut en skräproutern mot en annan skräprouter? Satsa på en bättre tex TP-link archer C5 Den kommer du förmodligen bli nöjd med! Sen skulle det vara ännu bättre att lägga till mer om du har flera enheter och streamar mycket eller spelar på det trådlösa. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

En "bra" router som kommer duga åt dig är Netgear wnr3500L http://www.inet.se/produkt/5401439/netgear-wnr3500l-n300-rang...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Tack! Har inte IPTV, så i stort sett en hyfsad 1Gbit WAN/LAN router då? Stort tack för hjälpen!

Har du en android telfon så kan du prova wifi analyser

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Tack för tipset, känns bara tråkigt att behöva lägga 1.500 för att de grejer man får av dem inte fungerar

Operatörerna tillhandahåller enbart simpla/billiga routers med wifistöd för basbehov, inget konstigt med det. Är den trasig ska du få en ny men mer kan du inte kräva. Ett bra nätverk hemma för lite tuffare behov kräver en hel del annat. Tex fasta uttag, patchpanel, extra accesspunkter, en modern AC-router etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Hur gjorde du för att koppla in den. Drog du bara in sladden från väggen rakt in i den routern eller gick du via zyxel-modemet utan att ställa in något speciellt?

Ja båda sätten går, men är du inte haj på att rota i routers så rekommenderas att du sätter den efter zyxel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Du byter ju ut ut en skräproutern mot en annan skräprouter? Satsa på en bättre tex TP-link archer C5 Den kommer du förmodligen bli nöjd med! Sen skulle det vara ännu bättre att lägga till mer om du har flera enheter och streamar mycket eller spelar på det trådlösa. Lycka till!

TP-link är ju en budget router det med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Du byter ju ut ut en skräproutern mot en annan skräprouter? Satsa på en bättre tex TP-link archer C5 Den kommer du förmodligen bli nöjd med! Sen skulle det vara ännu bättre att lägga till mer om du har flera enheter och streamar mycket eller spelar på det trådlösa. Lycka till!

Sen när står tp-link för kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Operatörerna tillhandahåller enbart simpla/billiga routers med wifistöd för basbehov, inget konstigt med det. Är den trasig ska du få en ny men mer kan du inte kräva. Ett bra nätverk hemma för lite tuffare behov kräver en hel del annat. Tex fasta uttag, patchpanel, extra accesspunkter, en modern AC-router etc.

Jo problemet är bara att den routern som ingick, om nu problemet är denna och inte de störningar som det talats om, inte täcker basbehovet då det inte går att bibehålla en trådlös anslutning i mer än ca 10-15 min utan stora avbrott.

Bör jag kunna kontakta BBB för att kolla om störningarna beror på själva routern i sig eller om de kan se ifall det beror på andra orsaker? Med tanke på att det fungerar felfritt via sladden och att det enbart verkar strula med det trådlösa. Tänker om de kan utesluta att det handlar om själva routern eller om felet beror på denna och den isåfall kan bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaslofstrom:

Hur går jag tillväga för att mäta sändningarna för att kunna utesluta detta?

Antingen det som Kujo sa eller om du har en Android telefon kan du ta ner wifi analyzer.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Permalänk
Inaktiv

ja, deras router är sämst. vi som sitter på adsl kan knappast komma åt inställningarna på routern men varför klagar du när du har fiber? använd kabel eller köp egen router, wtf