Ta bort uppgifter från www.merinfo.se?

Permalänk
Medlem

Ta bort uppgifter från www.merinfo.se?

Jag har anmält skyddat nummer till min operatör och tagit bort mina uppgifter från Eniro&Ratsit men ändå så finns det kvar på www.merinfo.se . Och vad jag förstår verkar deras uppgifter inte gå att ändra överhuvudtaget utan de tar uppgifter direkt från skatteverket, teleoperatörer osv.
http://blog.merinfo.se/personuppgifter-telefonnummer/

Hur ska jag göra för att ta bort mina uppgifter? Byta till kontantkort och slänga mitt nuvarande simkort?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag har anmält skyddat nummer till min operatör och tagit bort mina uppgifter från Eniro&Ratsit men ändå så finns det kvar på www.merinfo.se . Och vad jag förstår verkar deras uppgifter inte gå att ändra överhuvudtaget utan de tar uppgifter direkt från skatteverket, teleoperatörer osv.

Hur ska jag göra för att ta bort mina uppgifter? Byta till kontantkort och slänga mitt nuvarande simkort?

Har du provat att göra som de skrev på sin blogg, kontakta din operatör och se till att nummerupplysningsspärren är aktiverad?

Skrivet av http://blog.merinfo.se/personuppgifter-telefonnummer/:

1. Kontakta din operatör för att se till att ditt nummer är dolt för nummerupplysningstjänster.

2. Om ditt nummer är markerat som dolt för nummerupplysning hos din operatör måste du felanmäla detta till dem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kontakta din operatör och be dem kontakta merinfo.se om att ta bort ditt nummer därifrån.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Från Datainspektionen:

"Vad kan jag själv göra för att ta bort mina uppgifter?

Svar:

Dina möjligheter är mycket små att själv ta bort uppgifter som visas på exempelvis Eniro, Ratsit, Merinfo med flera.

Det enda möjliga sättet är att kontakta Skatteverket och ansöka om skyddade personuppgifter men det beviljas enbart om du är utsatt för ett allvarligt och konkret hot.

Du kan kontakta din telefonoperatör och ange att ditt nummer ska vara dolt för nummerupplysningstjänster. Då visas inte ditt telefonnummer på dessa sajter, men alla andra uppgifter om dig kommer att visas även i fortsättningen."

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Från Datainspektionen:

"Vad kan jag själv göra för att ta bort mina uppgifter?

Svar:

Dina möjligheter är mycket små att själv ta bort uppgifter som visas på exempelvis Eniro, Ratsit, Merinfo med flera.

Det enda möjliga sättet är att kontakta Skatteverket och ansöka om skyddade personuppgifter men det beviljas enbart om du är utsatt för ett allvarligt och konkret hot.

Du kan kontakta din telefonoperatör och ange att ditt nummer ska vara dolt för nummerupplysningstjänster. Då visas inte ditt telefonnummer på dessa sajter, men alla andra uppgifter om dig kommer att visas även i fortsättningen."

Konstigt att det ska vara omöjligt att inte kunna skydda sitt nummer om man inte lever under mordhot. Får väl stänga av abonnemanget och skaffa ett oregisterat kontantkort, är väl det ända som går?

Mitt nummer är ju dolt för nummerupplysnings företag och på Ratsit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Konstigt att det ska vara omöjligt att inte kunna skydda sitt nummer om man inte lever under mordhot. Får väl stänga av abonnemanget och skaffa ett oregisterat kontantkort, är väl det ända som går?

Ja, det är både underligt och uselt att det ska vara så besvärligt/omöjligt.

Har för mig att oregistrerade kontantkort inte längre kan köpas, eller så har jag bara blandat ihop det med att de inte längre kan användas för sms-betalning?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ditt nummer kan du skydda, däremot kan du inte hindra dem från att hämta uppgifter från Skatteverket (din lön, om du äger en bostad osv.) på ett lätt sätt.

Om du har aktiverat tjänsten att ditt nummer ska vara dolt för nummerupplysningsföretag så kontakta din operatör och gör dem uppmärksamma på att din blockering inte fungerar. Precis som det stod i bloggen tidigare.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)