Hjälp: Prickat streck över hela skärmen

Permalänk
Medlem

Hjälp: Prickat streck över hela skärmen

Tjo,

Satt precis och skulle starta en twitchstream så laggade det till i 3 sec utan att skärmen blev svart, och så hade jag ett sånt prickat streck över hela skärmen? Jag testade systemåterställa men det gjorde ingen skillnad. Vad kan jag göra åt det? Sitter på en bärbar.
"strecket" kommer upp om man printscreenar också och så själva skärmen är det inget fel på.
Bilder nedan:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

Permalänk

@Vicc3: ...då är det bara grafikkortets bildminne som det kan vara fel på. (!?)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Vad kan jag göra åt det då om du vet? är inte väldigt kunnig i det men borde det inte finnas något sätt att återställa det? känns inte som en "stor" fix.

Stecket försvinner också strax innan datorn stängs av, men det är väl något med grafiken då skulle jag gissa..

Permalänk
Hedersmedlem

Byt ut grafikkortet om möjligt.
Vad är det för dator du har?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Vicc3: Inte mycket man kan göra... Om strecket inte funnits med i Printscreen så hade jag misstänkt anslutningskabeln till/eller själva skärmpanelen. Garanti kvar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Waxinator: okay, jorå garantin ska nog vara kvar har allt liggandes i en låda!
Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Dock testade jag att sätta i min kompis externa skärm och då kom strecket INTE upp. Upptäckte en tabbe av mig, det är inget streck i printscreen, så det är fel på min skärm alltså. Frågan är hur det bara kunde bli det på en sekund, Det som är lustigt är att min firefox har varit väldigt långsam senaste 3 veckorna, men nu när strecket kom upp så blev firefox snabbt igen. Jag förstår inte kopplingen, men jag gissar att jag får skicka den på lagning.

Permalänk

@Vicc3: Innan du skickar iväg skärmen så dokumentera med bilder hur det ser ut både i starten och i Windows. Skicka med och spara dessa bilder för framtida reklamationer !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om att det går att se vilket grafikkort det är som det är fel på? jag har ju 2 st i datorn, ett Nvidia och ett Intel HD?

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Tack så mycket för det tipset! Det blir ju att skicka hela datorn dock, då det är en bärbar, kanske inte var tydlig med det men! Tack

Permalänk

@Vicc3: Det är ju inte direkt intressant... Troligast använder du det starkare GeForce GTX 770M för spel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: jo precis, aja tack så mycket för inputen, blir att skicka den snarast på lagning!