Lansering av spel till Google play, några frågor

Permalänk
Medlem

Lansering av spel till Google play, några frågor

Hoppas jag prickat in rätt forumdel nu,

Ska snart lansera ett spel jag arbetat med ett tag till Google play. Spelet är programmerat i Unity 5 och C# och jag har implementerat deras egna ads system. Dock måste man ha ett företagsnamn vid registreringen för att kunna få betalt av Unity Ads system. Nu undrar jag för att lansera en app/spel rent generellt, räcker det med att skriva ett alias eller mitt egna namn? Eller borde jag starta ett företag? Man kan ju inte bara ta ett namn rakt upp och ner då alla typ redan är tagna?

Planerar även lansering till andra OS.

Mvh

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Hoppas jag prickat in rätt forumdel nu,

Ska snart lansera ett spel jag arbetat med ett tag till Google play. Spelet är programmerat i Unity 5 och C# och jag har implementerat deras egna ads system. Dock måste man ha ett företagsnamn vid registreringen för att kunna få betalt av Unity Ads system. Nu undrar jag för att lansera en app/spel rent generellt, räcker det med att skriva ett alias eller mitt egna namn? Eller borde jag starta ett företag? Man kan ju inte bara ta ett namn rakt upp och ner då alla typ redan är tagna?

Planerar även lansering till andra OS.

Mvh

Jag har gjort några Androidspel. Där ett är mot betalning.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Men jag använde bara mitt utvecklarnamn och det fungerade bra.

Dock använde jag inte Unity.

Jag vet dock att du inte behöver ha ett företag för att få pengar av Google.

Men i slutändan så måste man ändå ha ett företag. Annars blir det skattefusk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Jag vet inte riktigt vad du menar. Men jag använde bara mitt utvecklarnamn och det fungerade bra.

Tack för svar! Ska köra med utvecklarnamnet till att börja med när det gäller Google. Måste nog kontakta Unitys support och se vad dom säger dock.

Har något av dina spel reklam som du får betalt för efter x antal views? Som du kan rekommendera?

Visa signatur

4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Tack för svar! Ska köra med utvecklarnamnet till att börja med när det gäller Google. Måste nog kontakta Unitys support och se vad dom säger dock.

Har något av dina spel reklam som du får betalt för efter x antal views? Som du kan rekommendera?

Mitt senaste spel som jag släpper om några dagar innehåller annonser.

Jag använder Google Admob. Tror det endast är klick som gäller där.

Tidigare projekt har jag tagit en fast kostnad för.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Mitt senaste spel som jag släpper om några dagar innehåller annonser.

Jag använder Google Admob. Tror det endast är klick som gäller där.

Tidigare projekt har jag tagit en fast kostnad för.

Ok intressant! Ska titta lite på Google Admob och se hur deras reklam är. Hur lång tid ska det ta för dom att betala ut "lön"? Det pratas om minst 30 dagar när det gäller Unity ads..

Mitt nästa projekt blir nog "freemium" med en ingame store typ:)

Visa signatur

4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Skattefusk blir det väl bara om en person tjänar mer än 14000 per år. Under det så är väl inte hobbyverksamhet skattepliktig?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Skattefusk blir det väl bara om en person tjänar mer än 14000 per år. Under det så är väl inte hobbyverksamhet skattepliktig?

Och sen kan man väl betala in korrekt skatt själv och på så vis ha betalt allt som man ska, eller tänker jag fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och sen kan man väl betala in korrekt skatt själv och på så vis ha betalt allt som man ska, eller tänker jag fel då?

Nu har jag inga deklarationspapper framför mig men har för mig att det ska finnas en avdelning för inkomst från hobbyverksamhet där gränsen går vid 14k, tjänar man mindre skriver man ingenting där tjänar man mer så skriver man hur mycket man tjänat och då räknas det in i deklarationen. Kan ha fel då jag aldrig gjort det själv

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det är lite luddigt det där med skatten.

Jag var i kontakt med skatteverket & enligt dom så ska du ha ett företag om du gör appar med vinstsyfte.

Vem gör inte det ?

Dock spelar det iförs ingen roll. Man deklarerar i princip på samma vis.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

Det är lite luddigt det där med skatten.

Jag var i kontakt med skatteverket & enligt dom så ska du ha ett företag om du gör appar med vinstsyfte.

Vem gör inte det ?

Dock spelar det iförs ingen roll. Man deklarerar i princip på samma vis.

Fick ett svar från en insatt användare på Swedroid och han skrev:

Citat:

"Du måste antingen starta ett företag eller driva det som hobbyverksamhet. Vad du väljer beror på vad du vill med din verksamhet och hur du tänker driva den.
I båda fallen måste du ha någon typ av bokföring och du får något mer jobb att göra med din deklaration.
Läs mer på https://www.verksamt.se och http://www.skatteverket.se/

När du publicerar din app i Play Store så behöver du även där uppge ett namn. Jag tycker att ett företagsnamn är lämpligt att ha för att appen ska kännas mer seriös.
Du kan ju även bara hitta på ett namn som du vill verka under, men det finns risk för att du tvingas byta om ett företag registrerar namnet och inte vill att du ska använda deras namn.

Att bara starta en enskild firma ger dig inget företagsnamn förutom ditt eget namn så du kan ju alltid uppge ditt namn som "företagsnamn". Om du även vill ha ett namn på ditt företag så måste du registrera det."

Har ingen aning vad min app kommer att ge för inkomst, beror ju på om jag är optimistisk eller inte... Kanske är lika bra att starta ett företag så man kan släppa fler appar utan att strula.

Visa signatur

4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Du måste ha f-skatt och deklarera (och bokföra allt enligt konstens regler) samt betala skatt om du har några inkomster och det liknar näringsverksamhet. Annars blir du förmodligen dömd för bokföringsbrott och skattebrott om de inte tror det gått rätt till. Du kan ha f-skatt som enskild firma/näringsidkare, och du kan ha firmor (aktiebolag exempelvis) utan verksamhet som inte har någon f-skatt. Det viktiga är f-skatt, inte att teckna bolag. En enskild näringsidkare behöver inte ha något firmanamn, men kan registrera ett namn hos bolagsverket, det är däremot bara skyddat i ditt län. Aktiebolag kräver såklart en (50 000 kr) kapitalinsats. Det i sig är inte negativt. Andra bolagsformer kräver flera ägare.

Man kan behöva redovisa och skatta för hobbyverksamhet också. Då deklarerar du överskottet i inkomstdeklarationen. På det betalar du sk egenavgifter. Du kan tjäna mer än 14 000 kr (eller mindre – det finns ingen sådan gräns) i hobbyverksamhet, och du betalar inte moms. Hur det skulle fungera ihop med inkomster från Google har jag ingen aning om. Har du större inkomster vill säkert skatteverket att du ska vara momsregistrerad ändå eller menar att det inte rör sig om hobby, och då behöver du driva det som firma/enskild näringsidkare. Det är alltså inte uteslutet att driva som hobby, prata med skatteverket om det är intressant. Det finns ingen anledning till att det skulle bli bråk om mindre inkomster vid sidan av ett vanligt jobb, om det uppfyller kriterierna för hobbyverksamhet i övrigt.

Permalänk
Medlem

Bra svar ovan.

Moms kommer du dock inte behöva betala in till skatteverket utan du bokför allt som en försäljning mot Google Play i Luxemburg(omvänd skatteskyldighet).

Google har ett avtal med vissa Eu-länder & sköter all Momsbetalning.

Momsen dras av Google & betalar ut resten till dig.

Av de återstående medlen ska du sedan skatta på vinsten.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

För att reda ut allting så ska jag posta mitt mail från skatteverket!

Tror det kan hjälpa många med ett tydligt Exempel!

-------------------------------------------------------------------------

Skatteverket svarar:

Hej!

Svar på fråga 1:

Försäljningen du gör till Google Play är i själva verket en försäljning och ett inköp.

Du säljer appen till dem och du köper deras förmedlingstjänst.

Eftersom det är en försäljning och ett inköp så ska det egentligen även finns två fakturor på dessa transkationer. En faktura som du ställer ut till Google Play och en faktura som de ställer ut till dig.

För enkelhetens skulle så självfakturerar sig Google Play så att du slipper ställa ut en faktura till dem. Det betyder att du får ett underlag från dem, där de dragit av för sin egen försäljning, istället för att ni ska skicka pengar fram och tillbaka mellan varandra.

Dock måste du fortfarande boka in båda dessa transaktioner i din bokföring, som en försäljning och ett inköp.

Om vi t.ex. säger att du säljer för 1000 kr till Google Play, exklusive moms.

Av det tar de 200 kr i förmedlingsprovision, dvs din försäljning är i själva verket 800 kr.

I din momsdeklaration ska du då redovisa

200 kr i ruta 21 (inköp av tjänst från ett annat EU-land)

50 kr i ruta 30 (utgående moms att betala på ditt inköp)

50 kr i ruta 48 (ingående moms att dra av på ditt inköp)

800 kr i ruta 39 (försäljning av tjänst till näringsidkare i annat EU-land.

Du ska dessutom lämna en periodisk sammanställning på din försäljning där du ska ange Google Plays VAT-nr samt beloppet 800 kr.

Svar på fråga 2:

Din försäljning till ett företag i ett annat EU-land är inte momsfri. Momsen ska redovisas och betalas, men det är din kund som gör detta i sitt eget land. Så den uppställning som hemsidan gjort är korrekt.

Svar på fråga 3:

Skillnaden mellan näringsverksamhet och hobby ligger i att en näringsverksamhet är självständig, varaktig och har ett vinstsyfte. När alla tre kriterierna är uppfyllda så kan det inte vara hobbyverksamhet.

Att sälja en app genom Google Play uppfyller med största sannolikhet alla tre kriterierna. Du gör detta självständigt (inte på uppdrag av någon annan), du gör det varaktigt (du kommer få betalt av Google Play allteftersom appen blir såld, det är inte bara en engångsförsäljning) och du har ett vinstsyfte (annars skulle appen vara gratis).

Det har då ingen betydelse hur mycket eller hur lite du tjänar, din försäljning är skattepliktig från första kronan.

Återkom gärna om du har några frågor på ovanstånde.

Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi uppskattar därför om du tar dig tid till att svara på tre frågor i följande enkät http://www.skatteverket.se/funktioner/webbenkater/skatteupply... Tack för din medverkan!

Med vänlig hälsning

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk