Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Finns det nåt sätt att kolla så man har valt rätt dator? är 90% säker på att det är rätt men kan man checka det på nåt sätt?

Du kontrollerar vilket ip datorn har (han nämnde ju det i guiden) kör ipconfig och läs av och kolla att du angett rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@LarssonsNycklar:

Det är ju bara kolla vilken IP din dator har och jämföra med det i inställningen för Routern.

Ett tips när det strular är att alltid köra med statisk (fast vald) IP i datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

@LarssonsNycklar:

Det är ju bara kolla vilken IP din dator har och jämföra med det i inställningen för Routern.

Ett tips när det strular är att alltid köra med statisk (fast vald) IP i datorn.

Då bör man även ställa om i dhcpservern så den inte kan arbeta inom det område man vill använda för statiska ip, tex köra dhcp mellan .64 och .253
Tänk på att smarten som förval redan använder 2 ipnummer .1 och 254
Och att .0 och .255 inte ska användas till normala klienter i ett lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Det enda jag vet om den sk smart, är att det är mkt krångel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

@mrqaffe:

Det enda jag vet om den sk smart, är att det är mkt krångel.

Jag har haft ett flertal olika smartmodeller och de har aldrig strulat utan fungerat utmärkt, däremot ger de inte så mycket finesser, det jag saknat på dem har varit Gbit ethernet och 5GHz wifi men senaste modellen har fått 5GHz nu och Gbit kom ju för något år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Okej....

Har en kompis som har smart, och inte mkt funka där. Vet ej vilken version han har av modemet, men han har nog haft det 4-5 år kanske. Vill minnas han fick ringa Telia om han ville göra ändringar i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

@mrqaffe:

Okej....

Har en kompis som har smart, och inte mkt funka där. Vet ej vilken version han har av modemet, men han har nog haft det 4-5 år kanske. Vill minnas han fick ringa Telia om han ville göra ändringar i routern.

Okey...

Jag har haft den i 8-10 år och jag har aldrig behövt ringa Telia för att göra en ändring. Och jag har aldrig haft problem med vare sig "strict NAT" eller göra en fungerande portforward. Och det mesta fungerar utmärkt.

Ontopic: Jag har viss förståelse för att folk har svårt att få till en fungerande PF, man måste veta vad, hur och varför. Och man måste även förstå vad det är som kan strula. Men det känns faktiskt lite tramsigt att hålla på att skylla på routern när det egentligen handlar om skit bakom tangentbordet eller dålig dokumentation och implementering från speltillverkaren.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kontrollerar vilket ip datorn har (han nämnde ju det i guiden) kör ipconfig och läs av och kolla att du angett rätt.

Okej, nu har jag kollat det. Det var rätt. Jag har startat om allt och så. Men det står fortfarande att portarna är stängda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LarssonsNycklar:

Okej, nu har jag kollat det. Det var rätt. Jag har startat om allt och så. Men det står fortfarande att portarna är stängda.

Fungerar det att spela då eller finns det nått verkligt problem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar det att spela då eller finns det nått verkligt problem ?

Det går ju att spela. Men det står att det kan bli svårare att ansluta till spelare och att det kan bli laggigt. Så vill ju helst fixa det så det kan bli så bra som möjligt.