Microsoft rullar ut Windows 10 till föranmälda uppgraderare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Såg att jag hade fått en komplett installationsprogram-struktur under den där $Windows.~BT katalogen...

Någon som vet om det är vid midnatt svensk tid (alltså tidszonsberoende) som spärren släpps? Eller kör MS en enda global tidpunkt och när är den i så fall?

Har tyvärr inget svar, men att gå till windows 10 precis när det blivit släppt är kanske ingen dunderidé. Tänk windows update t.ex hur segt det kommer vara, för det lär väl komma ett par uppdateringar direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Let the shitfest begin. Windows 10 är inte i närheten klar för full release.

Kan du nämna några specifika buggar som du stött på?

Permalänk

@kevve1: Hoppas det släpps i midnatt! Men varför skulle windows update vara seg? Jag menar att man redan har filerna (ifall man förbokat) och då krävs väl bara den där filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Windows 8 var aldrig i närheten av så dåligt som Vista var vid launch, och 8.1 är i mitt tycke det bästa Windows hittills. Tills imorgon kanske.

Det beror väl på vad man upplevde som problem. Windows 8.1 saknade även den startmeny och behöll legoklossarna, så för mig var det ingen vidare förbättring. Windows 10 behåller visserligen legot men det är inte förvalt på desktop och nu finns menyn som standard, vilket är det jag väntat på. Man ska inte behöva tredjepartsprogram för att grundläggande navigation skall fungera tillfredsställande, som jag säkert sagt någon gång tidigare

Skrivet av lord_vasagos:

Jag hade mest problem från vista till 7an avinstallera 7an 3-4 gånger och körde vista men efter någon månad funkade 7an ok .... hoppade på 8an sent med sp1 så det var en smidig övergång förutom det tog 127 försök att registrera det ...jag tror med 10an är bättre och hoppar på tåget för haha telletubbies legoland "metro" är största problemet med 8an

Jag installerade Windows 7 rent när det kom så jag var aldrig med om den problematiken, men tyckte då att Windows 7 var "felfritt" i förhållande till Windows Vista vet jag.. Satt där och tänkte "Varför kunde de inte gjort såhär från början??" Och det är väl ungefär den känslan som Windows 10 kommer ge antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

@kevve1: Hoppas det släpps i midnatt! Men varför skulle windows update vara seg? Jag menar att man redan har filerna (ifall man förbokat) och då krävs väl bara den där filen.

Även om vi väntar på bara en fil känns det som det kan ta ett tag. Det är bara något jag tror och vet så klart inte hur väl förberedda Microsoft är, och om dom räknar med hur många som installerar samtidigt och har rätt.
Kom det inte ut några day one uppdateringar till Windows 8 också?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Måste man installera om alla program etc om man 'upgraderar' till windows 10?

Permalänk
Medlem

@livetsgoda: Nej jag menar SLI överhuvudtaget. När jag testade Win 10 förra veckan får man konstiga linjer över 60Hz skärmar och spel fungerar inte alls med SLI på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nej

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Brukar väl gå att välja om man vill uppgradera eller rensa och uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Även om vi väntar på bara en fil känns det som det kan ta ett tag. Det är bara något jag tror och vet så klart inte hur väl förberedda Microsoft är, och om dom räknar med hur många som installerar samtidigt och har rätt.
Kom det inte ut några day one uppdateringar till Windows 8 också?

Hoppas du har fel(förmodligen inte) :(. Spelar egentligen ingen roll men jag är så upphetsad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kan du nämna några specifika buggar som du stött på?

Program som Skype, MPC-HC går inte att dra hela vägen till kanten på skärmen, den tjocka kanten på fönster från Windows 8 är fortfarande där fast osynlig.

Text i Microsoft Edge ser ut som man smetat vaselin på skärmen, kanterna på fönstret är väldigt fula om man sätter på dark mode.

File Explorer och Control Panel fönster öppnas inte i samma position som de stängdes.

Game DVR i Xbox appen (på default) gör att fullscreen spel vägrar starta.

Finns mycket mer jag klagat på, har över 100st inlägg i Feedback appen och knappt något har blivit fixat.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte fått något nedladdat på mina maskiner som är in-optade för Windows 10. Kan man trigga igång hämtningen manuellt på något sätt kanske?
Hade varit sjysst att ha installationen redo när det släpps. Finns ju risk att det kommer bli rätt segt att få ner den när det släppts.

Edit: Nu dök $Windows.~BT-mappen upp på båda mina datorer.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar till Windows 10 på en av mina datorer endast (jag har 4 st) fall det skulle bli något strul.
Konstigt nog blir det den enda datorn med Windows 8 som blir uppgraderad.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

@Ollebro:
Har kommit en ny drivrutin i veckan som fixat detta. Verkar vara problemfritt nu enligt folk på reddit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Jag uppgraderar till Windows 10 på en av mina datorer endast (jag har 4 st) fall det skulle bli något strul.
Konstigt nog blir det den enda datorn med Windows 8 som blir uppgraderad.

Du behöver inte vara rädd för strul eftersom att du kan backa tillbaka till föregående OS när du vill.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Uj.. 1 miljard datorer

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Man kan starta setup, men får ett error efter man trycker på Install. Så gissar på att det saknas någon fil eller att det på något sätt är spärrat fram tills det officiellt låses upp.

Vad händer om du ställer fram klockan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Det sker automatiskt om du reserverat Win 10.

Ja, men den har inte tankat något så vitt jag sett..

Permalänk

Antagligen är mitt Windows skadat eller någonting för att jag har uppdatera allting.

Skrivet av Snuffsis:

Saxat ifrån W10 FAQ.
http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Om du inte ser appen Skaffa Windows 10 på datorn kan det bero på följande:

1. Enheten är inte uppdaterad med minst Windows 7 SP1 eller Windows 8.1 Update.
2. Windows Update är inaktiverat eller inte inställt på att ta emot uppdateringar automatiskt.
3. Du har blockerat eller avinstallerat den nödvändiga Windows Update-funktionen.
4. Enheten kör inte äkta Windows.

Om du kör Windows Update och installerar tillgängliga uppdateringar ska det lösa de tre första problemen. Om du behöver mer hjälp kan du gå till vårt Windows-forum.

Appen Skaffa Windows 10 visas inte före 29 juli 2015 på datorer som vi bedömer inte kan köra Windows 10. Efter 29 juli 2015 aktiverar vi ikonen i systemfältet. Detta gör vi för att du enklare ska kunna kontrollera om datorn är kompatibel.

Om din enhet ingår i ett skolnätverk eller företagsnätverk kan du fråga din IT-administratör om uppgraderingen till Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aha, Det där scriptet är ju inte fungerande ens...
den letar ju efter en registernyckel som ligger i fel mapp.

Jag har fixat till scriptet lite och även lagt till en Admin funktion som gör att du får fulla rättigheter samt gör att scriptet söker efter 2 korrekta register adresser.

Detta script är i princip failsafe.

@echo off TITLE CheckWindows10Advanced if _%1_==_HarAdmin_ goto HarAdmin :getadmin echo %~nx0: elevating self set vbs=%temp%\HarAdmin.vbs echo Set UAC = CreateObject^("Shell.Application"^) >> "%vbs%" echo UAC.ShellExecute "%~s0", "HarAdmin %~sdp0 %*", "", "runas", 1 >> "%vbs%" "%temp%\HarAdmin.vbs" del "%temp%\HarAdmin.vbs" goto :eof :HarAdmin echo %~nx0: Running as Admin: echo --------------------------------------------------- cd /d %2 shift shift rem kod här startas som Admin: :-------------------------------------- ping localhost -n 5 > NUL :Checkmainreg REG QUERY "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\UpgradeExperienceIndicators" /v UpgEx | findstr UpgEx if "%errorlevel%" == "0" ( cls & echo success! & Redirecting & ping localhost -n 3 > NUL GOTO RUNGWX ) else ( echo Hittade inget i registret & ping localhost -n 3 > NUL & cls & goto Checksecondreg ) :Checksecondreg REG QUERY "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\UpgradeExperienceIndicators\reduced" /v UpgEx | findstr UpgEx if "%errorlevel%" == "0" cls & echo success! & echo redirecting & ping localhost -n 3 > NUL & GOTO RunGWX reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" :CompatCheckRunning schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" echo Hittade schema & echo status... & ping localhost -n 4 > NUL schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready if NOT "%errorlevel%" == "0" cls & echo schema fortfarande igang... startar om & ping localhost -n 4 > NUL & GOTO CompatCheckRunning :RunGWX schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig" cls & echo Task Complete & ping localhost -n 3 > NUL goto :eof :-------------------------------------

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gratzner:

Uj.. 1 miljard datorer

1 miljard gånger 2,6GB = 2,6 Exabyte

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Lycka till nu alla som har mobilt bredband.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad man upplevde som problem. Windows 8.1 saknade även den startmeny och behöll legoklossarna, så för mig var det ingen vidare förbättring. Windows 10 behåller visserligen legot men det är inte förvalt på desktop och nu finns menyn som standard, vilket är det jag väntat på. Man ska inte behöva tredjepartsprogram för att grundläggande navigation skall fungera tillfredsställande, som jag säkert sagt någon gång tidigare

Jag installerade Windows 7 rent när det kom så jag var aldrig med om den problematiken, men tyckte då att Windows 7 var "felfritt" i förhållande till Windows Vista vet jag.. Satt där och tänkte "Varför kunde de inte gjort såhär från början??" Och det är väl ungefär den känslan som Windows 10 kommer ge antar jag.

Jag körde med rent... hatar lort i systemet men hade massa problem även om 7an vart jävligt bra och stabil för mig lite senare så var det 10 bsod om dagen första månaderna

min teori om 8an är att Mr-x M.s tekniker har satt i system att sno det som är bra eller modernt och kollade osx...nä då blir vi stämda av apple... kolla linux och kunde bara installera ubuntu och tänkte canonical kan vi köra över och ubuntu ser modernt ut den tar vi och snodde det mest hatade saken i linux världen på den tiden

jag tror med varför kunde de inte gjort så här från början känslan kommer infinna sig snabbt för hela metro delen känns inte annat än korkat och jag som är van arbetar snabbt i den men i början för dom som är van med vanlig meny är det helt korkat och har hjälpt äldre som fortfarande inte fattar sig på metro

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En fråga.

Om jag vill kunna installera om W10, eftersom att det här är inte medföljande på en skiva som min W 8.1 och om jag vill gör detta på antingen min USB sticka eller externa hårddisk, nån som vet hur man börjar steg för steg?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Lycka till nu alla som har mobilt bredband.

Tackar så mycket! Laddar ner med stadiga 50 Mbps

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sgt. Stinger:

Ja, nu har man provat allt man kan komma på för att få fram den jäkla ikonen. Alla batchfiler från cnet och även scriptet från microsoft. Jag har laddat ner GWX-filerna manuellt, utan resultat. Det värsta är att innan jag installerade om Windows för ett par veckor sedan hade jag ikonen och kunde "reservera" men efter ominstallation försvann den.

Kolla att du har installerat alla drivrutiner, tex stöd för USB3 och alla Sata controller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En fråga.

Om jag vill kunna installera om W10, eftersom att det här är inte medföljande på en skiva som min W 8.1 och om jag vill gör detta på antingen min USB sticka eller externa hårddisk, nån som vet hur man börjar steg för steg?

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3ee1gx/windows_10...

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag körde med rent... hatar lort i systemet men hade massa problem även om 7an vart jävligt bra och stabil för mig lite senare så var det 10 bsod om dagen första månaderna

min teori om 8an är att Mr-x M.s tekniker har satt i system att sno det som är bra eller modernt och kollade osx...nä då blir vi stämda av apple... kolla linux och kunde bara installera ubuntu och tänkte canonical kan vi köra över och ubuntu ser modernt ut den tar vi och snodde det mest hatade saken i linux världen på den tiden

jag tror med varför kunde de inte gjort så här från början känslan kommer infinna sig snabbt för hela metro delen känns inte annat än korkat och jag som är van arbetar snabbt i den men i början för dom som är van med vanlig meny är det helt korkat och har hjälpt äldre som fortfarande inte fattar sig på metro

Grundidén var väl att ta marknadsandelar på mobilsidan, kosta vad det kosta vill. Man hoppades att folk skulle köra WP "Eftersom folk skulle känna igen metro från sin dator" eller något ditåt. Det gick ju inget vidare och nu är säljargumenten istället "The return of the startmenu and the desktop you love", så något har ju hänt kan man säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vangen:

En fråga.

Bokmärkade denna för att använda själv när ISO'n släpps:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-install-windows-10-technica...

Eller:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Borde vara det du letar efter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II