Mac mini M2 kan inte hitta extern SSD

Permalänk
Medlem

Mac mini M2 kan inte hitta extern SSD

Har en Mac mini M2 (2023) som inte längre kan hitta en av mina externa SSD-diskar som är inkopplade. Har testat byta sladd, kopplat in i annan port etc. Har även testat att koppla in den i frugans MacBook Pro och då funkar det. Fattar verkligen inte vad som är knas.
Dock har jag märkt att vid flera tillfällen då jag väckt datorn ur vila så kommer en varningsruta upp som säger att hårddisken matats ut fel. Läst runt lite forum och det verkar som att flera har varit med om detta. Kan detta vara en orsak?
Efter lite tips ställde jag in att datorn inte ska gå ner i vila alls om skärmen släcks för att undvika denna varningsruta och för att inte skada hårddisken. Något lurt är det.
Hade det varit som så att alla mina 3 externa SSD-diskar inte hade hittats hade det varit logiskt, nu är det bara 1 av 3 som strular. Hjälp

Permalänk
Medlem

Systeminställningar --> Integritet och säkerhet --> Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkro:

Systeminställningar --> Integritet och säkerhet --> Tillbehör

Vad ska jag göra där?

Permalänk
Medlem

Där kan du bl.a. ställa in om den skall fråga före anslutning av tillbehör.
(Denna fråga har en "bug" som gör att den lilla dialogrutan bara blinkar till och försvinner).

Jag har själv "Tillåt automatiskt i upplåst läge".

Kolla även med Skivverktyg.app.
Disk kan vara inkopplad, utan att vara monterad i filsystemet (lägg på skrivbordet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkro:

Där kan du bl.a. ställa in om den skall fråga före anslutning av tillbehör.
(Denna fråga har en "bug" som gör att den lilla dialogrutan bara blinkar till och försvinner).

Jag har själv "Tillåt automatiskt i upplåst läge".

Kolla även med Skivverktyg.app.
Disk kan vara inkopplad, utan att vara monterad i filsystemet (lägg på skrivbordet).

Hittar inte "Tillåt automatiskt i upplåst läge” under integritet och säkerhet. Ligger det i någon undermeny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusten84:

Hittar inte "Tillåt automatiskt i upplåst läge” under integritet och säkerhet. Ligger det i någon undermeny?

För mig är det ett av alternativen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

För mig är det ett av alternativen

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut så här för mig. Kan inte hitta "tillbehör" eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusten84:

Ser ut så här för mig. Kan inte hitta "tillbehör" eller motsvarande.

https://i.imgur.com/ppgkjYg.jpeg

Verkar vara något som bara finns på deras laptops. Deras desktops har inte den "funktionen".

https://support.apple.com/en-us/102282

Citat:

When you use a new or unknown USB accessory, Thunderbolt accessory, or SD card with your Mac laptop with Apple silicon and macOS Ventura or later

Tyvärr hjälper det dig inte här och nu men det är troligtvis inte orsaken till att du inte hittar externa SSD'n.

Permalänk
Medlem

Googlat runt och nu hittat att det inte finns på min. det alternativet verkar bara finnas på mac med intel-processorer.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad det är för firmware på diskarna? Är det olika fabrikat/modeller?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"