Fungerar en Windows Repair (w7) efter hårdvarubyte?

Permalänk

Fungerar en Windows Repair (w7) efter hårdvarubyte?

Hej Sweclockers,

Har köpt nytt moderkort vilket gör att måste ominstallera windows. Jag fick en idé att testa windows inbyggda reparationsprogram efter att jag har bytt plattform. Jag har nu tre frågor

1. Kommer detta att fungera?

2. Har någon testat något liknande?

3. Varför måste man göra en clean install efter att man bytt moderkort/processor?

Tackar för svar!

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

@KOgnitiva
1) funkar kommer det säkert men också en risk att filer "krockar" med varandra och därav skapar ev problem och systemet blir instabilt.

3) ett rent nytt system är att föredra då saker kan hända likt punk 1, framförallt när man byter moderkort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@KOgnitiva
1) funkar kommer det säkert men också en risk att filer "krockar" med varandra och därav skapar ev problem och systemet blir instabilt.

3) ett rent nytt system är att föredra då saker kan hända likt punk 1, framförallt när man byter moderkort.

Okej! Då kör jag en clean install. Hur skulel du göra för att smidigast återställa din dator till nuvarande tillståndet efter en clean-install?

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Kör reparation

Prova reparation först. Går det så går det. Jag har gjort många liknande manövrer. Ghostat rubbet till ny dator och sedan uppdatering därefter och det har gått bra. Skiter det sig så är det ju bara att gör nyinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOgnitiva:

Okej! Då kör jag en clean install. Hur skulel du göra för att smidigast återställa din dator till nuvarande tillståndet efter en clean-install?

Jag kör överlag oftast en clean install, då jag vill få bort allt onödigt skit.
Brukar ta backup på allt viktigt så som drivrutiner och bokmärken för webbläsaren, sen bara tuta och köra.

Men sen som @stigw är inne på är det betydligt smidigare idag återställa än det var för några år sedan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tack för svar båda:) nu ska det byggas burk i sommarvärmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |