Hur vet man vilket ljudkort man har?

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilket ljudkort man har?

Hur vet man vilket ljudkort man har? Jag har just ominstallerat windowset och behöver drivrutiner till mitt ljudkort. När jag söker på datorn, skriver dxdiag i "kör", står det "Digital audio s/pdf (high definition audio)". Drivrutin: HDaudio.sys

Så finns det nåt sätt att veta vart jag kan ladda ner drivrutiner och få bra ljud?

Permalänk

Förmodligen har ditt moderkort inbyggt ljudkort. Kolla vad du har för moderkort och sök drivrutiner hos tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Är ljudkortet inbyggt i moderkortet? Isf bör du kunna hitta en drivrutin på moderkortstillverkarens hemsida (leta upp ditt moderkort på sidan). Antagligen har Windows redan lagt in en duglig drivrutin.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fall är onboard-ljudet från Realtek. Driver finns här: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

ok, det står inte vilket bios det är på "dxdiag" sidan? Hur ser jag bios:et?

Permalänk
Medlem

Man brukar oftast veta vad man köpt.

Har du inte köpt nå extra kan du skriva det här i CMD.
wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber
Då får du veta vad för moderkort du har sen går du in på deras sida och hämtar drivrutiner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så laddar du ner CPU-Z och kikar under "Mainboard"-fliken. Där står vilket moderkort du har och vilken biosversion det är. Efter det kan du leta upp drivrutiner på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lafa:

Hur vet man vilket ljudkort man har?

Man läser texten som står på kortet om man glömt bort vad man köpt eller inte hittar låda, manual, kvitto eller liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

ok, det står inte vilket bios det är på "dxdiag" sidan? Hur ser jag bios:et?

Ingen nämnde BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

I de allra flesta fall är onboard-ljudet från Realtek. Driver finns här: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Ne den här drivrutinen vill inte funka. det blev inget förbättrat efter installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man läser texten som står på kortet om man glömt bort vad man köpt eller inte hittar låda, manual, kvitto eller liknande.

Vilket kort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lafa:

Vilket kort?

På ljudkorter om du har ett separat eller moderkortet om du har ljudet integrerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok, hittade några drivrutiner tillslut...