Självsprickande display nekad på reklammation
Xperia™ Z1 from Sony - Waterproof smartphone - TV Ad: https://www.youtube.com/watch?v=x09iroEd63Y
Published on Sep 19, 2013
Capture your best moments, even underwater, with Xperia™ Z1 from Sony. The world's first ultra high resolution† camera in a waterproof smartphone from Sony can take photos and record underwater, up to 1.5 metres below the surface for up to 30 minutes.
BBC Watchdog tar upp problemet, Sony UK erkänner att det är ett problem och tar det på garanti.
http://www.xperiablog.net/2014/05/30/bbcs-watchdog-investigat...
Jämföresler vad som borde gå på garantin och inte, min enhet ligge in warranty
http://www.xperiablog.net/2013/11/08/sony-will-repair-certain...
Det finns en community på facebook för xperia serien (inte enbart Z1) vilket är rätt unikt.
https://www.facebook.com/pages/Xperia-Z-Cracked-Screens/37075...
Det finns också mycket mer information om detta problem
Enheten har fungerat för mig fram tills att displayen sprack av sig själv
Jag har inte använt den oaktsamt eller under vatten.
Sprickan uppstog antingen när jag tog ut från framficka lössittande jeans eller över natten när den har stått på vardagsrumsbordet.
Enhteten kostade nästan 5000 och är marknadsförd som vattentät och tuff
*Verkstaden har nekat på garanti och reklammationsavdelningen har nekat med motivering att man står bakom verkstadens beslut.
Man har inte svarat på några av mina frågor, inte kontaktat mig mer än att jag har fått tjata. (enbart standardsvar)
- Jag har gett dom information om att det är deras ansvar att kontakta mig då deras felhanteringssystem bara tillåter några tecken
* Sony Svarar
"Den undersökning som serviceverkstaden har gjort visar inte på hur skadan har uppstått. Detta kan en servicetekniker aldrig avgöra när skadan redan är skedd. Vad serviceteknikern däremot kan se och även har konstaterat i det här fallet är att telefonens skador inte är ett garantifel, dvs. felet är inte ett fabrikationsfel.
En servicetekniker kan med andra ord inte se exakt hur din telefon har fått sin skada utan endast att skadan finns där och att den inte har uppkommit till följd av ett konstruktionsfel.
Den 24-månadersgaranti som kommer med telefonen täcker endast fabrikationsfel vilket innebär fel som uppstår pga. undermålig konstruktion.
Alla skador som tillkommer till följd av yttre kraft (t.ex. tapp-, kläm- eller krosskador) anses inte vara ett fabrikationsfel då skadan kommer utifrån. Dessa skador täcks då inte av garantin."
"Som tidigare nämnt kan verkstaden endast undersöka enheten i nuvarande skick.
Hade denna skada gått att härleda till ett fabrikationsfel hade vi självklart tagit det på garantin.
Ifall du önskar bestrida detta beslut ber vi dig att skicka en kopia på ditt inköpskvitto. Detta för att vi ska kunna föra ärendet vidare till vår reklamationsavdelning. De kommer då granska ifall verkstaden gjort en korrekt bedömning."
"Vi beklagar om du är missnöjd med beslutet.
Enheten är tät ifall den uppnår vår IP-klassning, alltså att den inte är fysiskt skadad och alla luckor är stängda. Vi kan omöjligt svara på när enheten utsattes för vatten samt när den sprack utan endast undersöka den i nuvarande skick. Då enheten är sprucken klarar den inte verkstadens trycktest.
Önskar du ta det vidare ber vi att kontakta ARN."
Jag har bestridit och gett dom information angående
- Sony UK har erkänt självsprickande skärmar som ett problem och att skärmen går på garanti i UK.
- Att enheten inte har hanterats oaktsamt, hänvisat till BBC's bilder och att det inte är "tapp-, kläm- eller krosskador" och att min display ser ut exakt som dom enheter som borde tas på garanti. Att enheter med tapp/kross/kläm skador har tecken på yttre åverkan min enhet har spruckit på insidan
- Jag har aldrig haft problem med telefonen, bilder som verkstaden har skickat tillbaka visar på fuktskador, och även bilder i drift visar stora artefakter på skärmen. Dessa fanns inte när jag skickade in telefonen och att den har fungerat fram tills sprickan.
Gällande displayen påstår Sony att dom inte vet hur skadan har uppkommit, och att yttre skador inte tas på garanti. Jag har påvisat att det inte är en yttre skada och att det är ett vanligt problem med xperia serien. Dom svarar att dom inte kan visa hur en skada har uppstått. Dom svarar heller inte på några av mina frågor
Displayen ska vara av en typ som är mycket starkare än glas, rep och stöttålig
Jag förstår inte varför dom kollar en vattenskada på en vattentät telefon, när den är reklammerad för en spricka i skärmen mer än att ytterligare en möjlighet att neka på garanti, men dom skriver i alla fall att enheten är vattenskadad och den går inte på garanti. Jag har inte satt mig in så mycket i detta men det verkar som att det även är ett vanligt problem på Xperia serien.
Jag har alltså utöver bestrida sprickan bestridit vattenspärren på telefonen, men inte fått något svar där heller, jag har också bett om trycktest men då displayen har spruckit så skriver Sony att telefonen inte klarar av ett trycktest vilket innebär att Sony själva säger att sprickan sabbar vattentätningen på telefonen och gör det hela ännu mer förvirrande.
Det här är en telefon som både i film och text marknadsförs som en vattentät telefon för både foto och film till ett djup på 1.5meter upp till 30min.
Då telefonen är en high end telefon som ska tåla tuffa tag (eller rättare sagt även om det hade varit en billig telefon)
- Kan jag med säkerhet säga att sprickan inte är en orsak av yttre åverkan och bör täckas på garanti, man bör isåfall motivera varför man nekar och varför man har en annorludna policy än Sony UK
- Kan jag med säkerhet säga att jag inte har använt telefonen i en sån miljö att den borde ha fått så stora fuktskador, då Sony inte kan säga när och varför det har uppstått så kan man med det omvända säga att då dom själva skriver att sprickan sabbar fuktspärren så kanske den har uppstått efter. Sannolikheten är nog att det har hänt innan men då har nog annan spärr inte fungerat. Då telefonen också har fungerat förutom sprickan fram tills att verkstaden öppnade upp den (se verkstadens bilder med artefakter) så bör det vara rimligt att anta att dom problem har uppkommit som ett resultat av deras hantering och sprickan.
- tycker också att dom bör se över sina processer för hantering av felrapporter.
- Sony och reklammationsavdelningen har också haft möjligheter att svara men man har avstått, mer än standard svaret.
Bilder från verkstaden
Spricka på insida av skärmen, samma som BBC tar upp och Sony UK erkänner som defekt
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406928.a...
Fuktindikator utlöst på USB? Ingen kommentar från min sida, det är ingenting jag har varit medveten om jag har inte badat med den men dom kan tydligen lösa ut om man laddar telefonen bara det är fuktigt inomhus.
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406929.a...
Artefakter som inte fanns innan jag skickade in telefonen
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406930.a...
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406931.a...
?
http://repair.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/406941.a...