[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

Då händer detta:

http://oi61.tinypic.com/2dmcyz5.jpg

Jag har två externa hårddiskar och både är mekaniska. Den ena är en Seagate Expansion Desktop USB3.0 2TB och den andra är en Intenso Memory Center 4 TB.

Jag har kopplat Seagaten till routern och den fungerar utan problem. Jag kommer åt hårddisken och dess filer från samtliga datorer i nätverket och så. Hårddisken är av formaten NTFS och MBR.

Dock så spökar Intenson. Jag har skapat två partitioner av 4TB (Den ena landade på 2048GB, den andra på 1678GB) eftersom varken routern eller min mediaspelare kunde läsa hårddisken annars.
Den ena partitionen (den på cirka 2TB) kan jag skapa en volym med. Den på cirka 1,7TB kan jag dock inte alls använda. Jag antar att anledningen är för att den är utav formatet MBR då?

Jaha, det är en 4TB. Då förstår jag varför du vill ha GPT.
Jag antar att du kan använda disken normalt om du kopplar den direkt till datorn när den är GPT, och få ut alla 4TB?
I så fall är det din router som inte klarar av GPT, och då får du nog kolla upp om det finns någon lösning på den sidan. Möjligt att dom har någon work-around, eller så fungerar det helt enkelt inte med partitioner på mer än 2TB, och då får du väl acceptera det eller köpa ny router (kanske möjligtvis går att lösa med tomato firmware?).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jaha, det är en 4TB. Då förstår jag varför du vill ha GPT.
Jag antar att du kan använda disken normalt om du kopplar den direkt till datorn när den är GPT, och få ut alla 4TB?
I så fall är det din router som inte klarar av GPT, och då får du nog kolla upp om det finns någon lösning på den sidan. Möjligt att dom har någon work-around, eller så fungerar det helt enkelt inte med partitioner på mer än 2TB, och då får du väl acceptera det eller köpa ny router (kanske möjligtvis går att lösa med tomato firmware?).

Aa, det fungerar normalt när jag kopplar in den till datorn, men varken routern eller mediaspelaren reagerar på disken... Jag har Telias router Technicolor TG799vn v2 och min mediaspelare är en D-Link Boxee Box DSM-380. Jag skulle kunna tänka mig ersätta routern, men att ersätta båda två blir för dyrt... Hoppas därför att om man endast byter router så löser det problemet i och med att mediaspelaren är uppkopplad till nätverket och jag kan därför få tillgång till dem på det sättet. Men tack för tipsen.

Permalänk

Jag köpte en ny hårddisk på 3TB då min gamla höll på att gå sönder, men efter jag installerat windows 7 så hittar den bara 746,30GB utrymme. Jag har följt din guide men hittar inget oallokerat utrymme i huvudtaget. Jag har bara installerat operativ systemet på denna hårddisken, hur kommer jag åt resten av utrymmet?

Kör windows 7 home premium 64-bits och hårddisken är GPT.

Permalänk
Medlem

"Om din Hårddisk är större än 2TB så ska du nu få upp denna ruta och välja GPT, inte MBR. Väljer du MBR kommer du bara kunna göra en partition på max 2TB, du kan dock göra flera partitioner. Om du har valt fel så kan du följa denna guiden för att ändra till GPT."

Jag kopplade precis in en ny SSD 250 GB och fick upp ovan rutan? Jag valde MBR... Kan tillägga att jag även har en WD Black 2TB som av någon anledning nu inte syns längre...kan ha och göra med att jag dragit lite sladdar fel..eller kan det vara relaterat till rutan jag mottog?

BTW: Osäker om jag verkligen valde MBR..hur kan jag kolla upp det?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

"Om din Hårddisk är större än 2TB så ska du nu få upp denna ruta och välja GPT, inte MBR. Väljer du MBR kommer du bara kunna göra en partition på max 2TB, du kan dock göra flera partitioner. Om du har valt fel så kan du följa denna guiden för att ändra till GPT."

Jag kopplade precis in en ny SSD 250 GB och fick upp ovan rutan? Jag valde MBR... Kan tillägga att jag även har en WD Black 2TB som av någon anledning nu inte syns längre...kan ha och göra med att jag dragit lite sladdar fel..eller kan det vara relaterat till rutan jag mottog?

BTW: Osäker om jag verkligen valde MBR..hur kan jag kolla upp det?

För att kolla om du har MBR eller GPT, öppna Kommandotolken och skriv in "diskpart". Får du en förfrågan så godkänner du.
När du är i diskpart skriver du "list disk". Du ser kolumnen GPT, om denna är tom betyder det att disken inte använder GPT (den använder alltså MBR).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Kolumnen var tom på samtliga mina hårddiskar.

Finns det något som kan vara relaterat till att ena Hårddisken försvann efter att jag kopplade in en ny SSD som ska användas för spel?

Jag hade innan:
SSD 250 GB - OS Windows
WD Black 2TB - Lagring Film
WD My Passport 1TB (Extern) - Lagring Film

Det är alltså WD Black som nu försvunnit efter att jag kopplade in en ytterligare SSD 250GB

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Tack för snabbt svar! Kolumnen var tom på samtliga mina hårddiskar.

Finns det något som kan vara relaterat till att ena Hårddisken försvann efter att jag kopplade in en ny SSD som ska användas för spel?

Jag hade innan:
SSD 250 GB - OS Windows
WD Black 2TB - Lagring Film
WD My Passport 1TB (Extern) - Lagring Film

Det är alltså WD Black som nu försvunnit efter att jag kopplade in en ytterligare SSD 250GB

Hur har den försvunnit? Utforskaren? Enhetshanteraren? Diskhantering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns varken @Utforskaren eller @Enhetshanteraren.

Min nya SSD har just nu "tagit över" D:

Kolla nedan bild.

http://i.imgur.com/1Rg9JAa.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Finns varken @Utforskaren eller @Enhetshanteraren.

Min nya SSD har just nu "tagit över" D:

Kolla nedan bild.

http://i.imgur.com/1Rg9JAa.jpg

Så du har just nu inkopplat 2st 250GB SSD, 1st 1TB HDD, och 1st 2TB HDD, men den sista på 2TB syns inte i datorn. Korrekt?
Är du helt säker på att du inte råkade rycka loss någon kabel inne i datorn när du monterade in den nya SSDn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt korrekt.

Bra fråga, första gången jag kopplade in en hårddisk, så kan mycket väl stämma.
Ska öppna upp datorn snart och ta en titt.

Btw: http://techreport.com/r.x/asus-z97a/storage.jpg. Jag har just nu alla mina (4 med CD/DVD) Sata kablar längst till vänster, skulle det vara någon skillnad om jag kopplade in mina två SSD till höger där det ska vara Sata Express?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Helt korrekt.

Btw: http://techreport.com/r.x/asus-z97a/storage.jpg. Jag har just nu alla mina (4 med CD/DVD) Sata kablar längst till vänster, skulle det vara någon skillnad om jag kopplade in mina två SSD till höger där det ska vara Sata Express?

Har tyvärr inte tillgång till din länk. Blir error 403.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök igen! Uppdaterade länken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Helt korrekt.

Sata Express är en teknologi som använder sig av två SATA-kablar för att kombinera två st 6Gbit-linor till en 10Gbit-lina. Med andra ord behöver du två kablar för att utnyttja Sata Express, och vad jag vet (är faktidkt helt ny inom det här, så jag är osäker) är inte dina SSDer kompatibla med den teknologin.
Det du akn göra är att koppla in dom där ändå, men med en kabel, precis som vanligt. Den kommer då märka av att du bara vill köra i "vanligt läge" och portarna kommer fungera som två vanliga enskilda 6Gbit-linor. Med andra ord vinner du ingenting på det, eftersom jag antar att även dina andra SATA-portar är 6Gbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Med andra ord vinner du ingenting på det, eftersom jag antar att även dina andra SATA-portar är 6Gbit. "

Stämmer helt bra. Tack för all din hjälp!

Visa signatur

Permalänk

tackar för guiden hjälpte mig utan problem ..

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Rätt jobbigt för nybörjare som inte översatt sitt windows till svenska då. Kanske enklare att göra en guide som använder diskpart så är det inte bundet till språk. Dessutom lättare att skriva ett par rader än att navigera genom massa fönster.

cmd
diskpart
list disk
select disk x
list partition
select partition y
assign
exit

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Härligt! Tack så mycket!!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ

Permalänk
Medlem

Gjorde detta på min WD 1tb Blue.

Skulle föra över saker från min gammal 250gb till min 1tb. När allt var klart så fick jag som totalt utrymme i den nya disken 232gb... Hur får jag ut resten utan att skapa en ny disk med ca 700gb?

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotum:

Gjorde detta på min WD 1tb Blue.

Skulle föra över saker från min gammal 250gb till min 1tb. När allt var klart så fick jag som totalt utrymme i den nya disken 232gb... Hur får jag ut resten utan att skapa en ny disk med ca 700gb?

Om utrymmet till höger är Inte allokerat (svart) så kan du Utöka volym som denna guide visar http://windowstips.nu/utoka-en-partition/

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det är någon inställning i BIOS som är knas. jag kan inte hjälpa dig så mycket med det, det är smartare om du gör en ny tråd istället

Hejsan!
Skapades en ny tråd, vad heter den då?

Min påg utökade sin dator med en HDD på 2 Tb. Den syns i BIOS ( han har nu Windows 8.1) på port 1, operativsystemet finns på en SSD på port 0.
Jag fick göra om SSD`n till GPT innan jag installerade Windows 8.1.
HDD`n syns inte i Datorhantering. Ej heller i Diskpart under List disk så jag kan inte göra om den till GPT. Han hade Windows 7 på datorn innan och där syntes den och där hade han installerat en massa spel.

Det vore kul om jag kan fixa till det så blir han stolt över att han har en så duktig pappa.

Ha det så bra!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Bara jag som läste rubriken och trodde att den syftade på att hårddisken var fysiskt borta? typ att man har lagt undan den i en låda och sedan inte hittar den
hursomhelst, bra guide

Permalänk
Skrivet av Världsomseglaren:

Hejsan!
Skapades en ny tråd, vad heter den då?

Min påg utökade sin dator med en HDD på 2 Tb. Den syns i BIOS ( han har nu Windows 8.1) på port 1, operativsystemet finns på en SSD på port 0.
Jag fick göra om SSD`n till GPT innan jag installerade Windows 8.1.
HDD`n syns inte i Datorhantering. Ej heller i Diskpart under List disk så jag kan inte göra om den till GPT. Han hade Windows 7 på datorn innan och där syntes den och där hade han installerat en massa spel.

Det vore kul om jag kan fixa till det så blir han stolt över att han har en så duktig pappa.

Ha det så bra!

Hej igen!

Lyckades fixa det på egen hand. Jag startade upp datorn med installationsskivan och väl inne i installationsprogrammet tryckte jag shift+F10 och där körde Diskpart. Kommandot "list disk" hittade mycket väl den disken som Kommandotolken i Windows 8 inte hittade med samma kommando. Mysko att kommandotolken i Windows inte hittade den.

Följdfråga.
Hur väljer man vid uppstart att gå in i Kommandotolken direkt så Windows inte startar, moderkortet är av märket Gigabyte?

(Än har inte min påg sagt "vilken duktig pappa jag har". Snyft. Kanske han är sur för att spelen på den hårddisken försvann när jag ändrade från MBR till GPT vilket gjorde att jag fick formatera om den efter att i Diskhanteraren aktiverat disken).

Trevlig helg!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Formaterade precis min dator, men hittar nu inte min SSD på 240 GB. Hittar den i BIOS och "computer management", hur ska jag få tag på filerna på SSDn som jag vill åt utan att formatera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakiz:

Formaterade precis min dator, men hittar nu inte min SSD på 240 GB. Hittar den i BIOS och "computer management", hur ska jag få tag på filerna på SSDn som jag vill åt utan att formatera den?

Om partitionen på din SSD saknar enhetsbeteckning så kan du lägga till en ny i Diskhantering.

Eftersom du tydligen har engelsk version av windows så kan du scrolla ner till rubriken "Changing a Drive Letter and Label with Disk Management" på denna sida för att se hur man lägger till en ny enhetsbeteckning http://www.7tutorials.com/how-manage-your-disks-using-disk-ma...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en dator med en ssd och två hdd. Idag skulle jag installera en tredje hdd. Hdd suntes i BIOS men inte i Windows(diskhantering). Stängde av datorn, kopplade ur de tidigare två hdd och bytte port på moderkortet till den nya. Då kunde jag allokera och ge enhetsbeteckning osv - det fungerar. Sedan kopplar jag in de "gamla" och nu hittar windows inte någon hdd, hur mycket jag än startar om, kopplar ur/in pillar i BIOS, återställer BIOS. Har googlat till förbannelse och hittar ingen lösning. Är det någon här som har något tips?

Permalänk
Medlem

Min hårddisk försvann också

Hej
Jag är ny här och mitt problem är följande. Installerade ny western Digital Sata-disk på 3TB i min ASUS (Aspire M 3800 - Pentium Dual Core 2,70 GB - Windows 7)att ha som extra backuppdisk. I diskhanteraren fick jag bara upp den som oallokerad med 746 GB. Sökte då på nätet. Hittade på Youtube en lösning, som sa att jag skulle från Intel ladda ner och installera en ny drivrutin (STOR_allOS_10.1.0.1008PV.exe) så skulle den hitta hela disken. När jag gjorde detta försvann den nya hårddisken helt och hållet. Jag kollade i DOS, med diskpart, men disken fanns inte där heller. Jag öppnade då datorn och flyttade på kontakten på moderbordet till nästa lediga plats. Men det blev ingen skillnad. Vad skall jag nu göra Någon som kan tipsa??

Permalänk
Medlem

@Curt71: Jag hade avinstallerat den nya SATA drivrutinen och sedan installerat den gamla som tydligen fungerade eller så kan du ladda hem denna SATA drivrutin som passar för Aspire M 3800 http://www.notebook-drivers.com/acer-drivers/Acer-Aspire-M380...

Och om du sedan ser din nya 3TB i Diskhantering så kan du konvertera den från MBR till GPT som gör att du kan använda hela hårddiskutrymmet eftersom GPT klarar av hårddiskar som är större än 2TB.

I denna guide (OPTION ONE In Disk Management) ser du hur man tar bort partitionerna på HDD och konverterar från MBR till GPT http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-g...

Du kan även konvertera från MBR till GPT med något program till exempel MiniTool Partition Wizard http://www.partitionwizard.com/help/convert-MBR-disk-to-GPT-d...

Ladda hem MiniTool Partition Wizard Free Edition 9.1 http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Min hårddisk försvann också

Tack!
Det fungerade klockrent. Jag hade i och för sig under tiden plockat ut hårddisken och anslutit den till min laptop, där den dök upp och kunde aktiveras och snabbformateras. Sedan satte jag tillbaks den i den nya datorn där den dock inte hittade. Men när jag bytt drivrutin till den du föreslog så fanns den där med 2.72 TB som F: och var redo att användas.
Tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Bra guide! Fick användning för den precis!

Permalänk

Tackar ödmjukast, gjorde allt superlätt

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.