Permalänk
Medlem

hjälp med sjysst uppgradering

byggde min dator 2010 men har helt tappat kollen på vad som gäller nu pga småbarn och familjeliv.

Min dator är på upphällningen nu, bråkar och segar, tror diskarna snart pajjar.
Tänkte försöka komma undan med en uppgradering istället för att köpa allt nytt, även om jag kanske bara kan spara chassit och nätagget eller dylikt. Kan lägga 5000-7000.

Vad jag har idag är ett Fractal R2 (tror jag) samt:

Corsair HX 750W 80+
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
Asus P6X58D-E,
Sparkle GeForce GTX 480 1536MB
i7 950

är det värt att spara nåt av detta och uppgradera delar eller är det lika bra att uppgradera allt?

Har inget kvar på att kunna köra på ULTRA men vill gärna kunna köra nya spel på medium/high utan lagg, tex nya Star Wars battlefront som kommer.
Tacksam om någon kan visa vad som är prisvärt att köpa, bäst för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kan inte svära på hur det kommer prestera i Battlefront men du kommer utan tvekan kunna spela på mestadels på High om du kör i 1080p samt att du snålar lite på AA, Post-processing och skuggor. Orkar man tweaka lite i inställningar kan man ha det "viktigaste" på high utan problem (Om nu det finns Ultra high osv så high inte är det högsta)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8481709/2015-09-16

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem

tack för svar!

glömde skriva att jag behöver ju hårddisk med då mina håller på att gå sönder totalt misstänker jag.

om inte köper chassi och nätagg (antar att det är ok nätagg??=
så behöver jag

hårddisk (ev ssd + vanlig)
grafikkort
moderkort
processor
ram

Permalänk
Medlem

Aha!

Nätagget bör vara ok. Har du mycket coilwhine eller något konstig fläktkurva kan det vara värt att kolla in på ett nytt nätagg.
Din nuvarande rigg med den mängden Watt så kan jag säga att ditt nätagg har utsätts för ganska lite stress genom åren så det borde vara finnemang

Du kan istället köpa ett 1151 sockel moderkort fast med DDR3 istället och behålla dom minnena du har nu, på detta sätt kan du spara då 800kr som du kan lägga på en SSD eller en vanlig mekanisk! Personligen sitter jag med bara en 250gb SSD och mitt användningsbruk innefattar spel och lite workstation-pill. Så om du känner att du klarar dig med en SSD kan du definitivt byta ut DDR4 minnet mot en SSD!

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

tack för svar!

glömde skriva att jag behöver ju hårddisk med då mina håller på att gå sönder totalt misstänker jag.

om inte köper chassi och nätagg (antar att det är ok nätagg??=
så behöver jag

hårddisk (ev ssd + vanlig)
grafikkort
moderkort
processor
ram

Detta skulle jag köpa:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8481819/uppgradering-7k

För dig med din budget finns det ingen anledning att gå på den senaste generationen processorer+moderkort, det kostar mer än det smakar...

Nu är det ingen vanlig HDD med, eftersom att du då måste kapa ungefär 1000:- i komponenter, något jag inte skulle göra i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Detta skulle jag köpa:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8481819/uppgradering-7khttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8481819/uppgradering-7k

För dig med din budget finns det ingen anledning att gå på den senaste generationen processorer+moderkort, det kostar mer än det smakar...

Nu är det ingen vanlig HDD med, eftersom att du då måste kapa ungefär 1000:- i komponenter, något jag inte skulle göra i ditt fall.

Im vouching for that!

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

byggde min dator 2010 men har helt tappat kollen på vad som gäller nu pga småbarn och familjeliv.

Min dator är på upphällningen nu, bråkar och segar, tror diskarna snart pajjar.
Tänkte försöka komma undan med en uppgradering istället för att köpa allt nytt, även om jag kanske bara kan spara chassit och nätagget eller dylikt. Kan lägga 5000-7000.

Vad jag har idag är ett Fractal R2 (tror jag) samt:

Corsair HX 750W 80+
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
Asus P6X58D-E,
Sparkle GeForce GTX 480 1536MB
i7 950

är det värt att spara nåt av detta och uppgradera delar eller är det lika bra att uppgradera allt?

Har inget kvar på att kunna köra på ULTRA men vill gärna kunna köra nya spel på medium/high utan lagg, tex nya Star Wars battlefront som kommer.
Tacksam om någon kan visa vad som är prisvärt att köpa, bäst för pengarna helt enkelt.

har själv i princip det du har i min sekundärburk och är delar som fortfarande fungerar utan problem
om jag var du skulle jag hittat beg. ram här på swec typ ett kit 2x2/3x2/3x3/2x4 GB för att få lite mer ram att tillgå
sedan ett nytt grafikkort typ 970 eller liknande och då bör du lira Star Wars battlefront på high inställningar då dessa specs behövs vad jag kunde hitta

Predicted Requirements

cpu
Core i7-960 Quad 3.2GHz
Phenom II X6 1090T

Gpu
GeForce GTX 760
Radeon R9 280

Ram
8 GB GD RAM hardware score: 9

Win 7 64

HDD
30 GB

sedan en ny 250Gb ssd på det vilket resulterar i en mindre investering som gör att burken borde rulla på några år till

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads