Permalänk

Stängde ner explorer.exe

Var i aktivitetshanteraren och stängde då ner explorer.exe. Jag fick full panik och det första jag gjorde var att starta om datorn. Nu vill den inte starta längre och den vill inte heller återställa från senaste "återställningstillfälle" (restore point).
Finns det något jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen47:

Var i aktivitetshanteraren och stängde då ner explorer.exe. Jag fick full panik och det första jag gjorde var att starta om datorn. Nu vill den inte starta längre och den vill inte heller återställa från senaste "återställningstillfälle" (restore point).
Finns det något jag kan göra?

vad är det som inte vill starta?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Inne i windows, ta ctrl alt del igen, inne i aktivitetshanteran så tar du arkiv sen "kör ny aktivitet" skriv sen därefter explorer.exe och enter, så ska det dyka upp.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Marre09:

vad är det som inte vill starta?

Förlåt att jag var otydlig. Kommer inte in på datorn, kommer bara till reperationsinställningar och att reparera datorn går inte heller. Går inte heller att starta i felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kare:

Inne i windows, ta ctrl alt del igen, inne i aktivitetshanteran så tar du arkiv sen "kör ny aktivitet" skriv sen därefter explorer.exe och enter, så ska det dyka upp.

Kommer inte i Windows utan datorn tar mig till reperationsinställningarna.

Permalänk
Medlem

Att stänga av explorer.exe ska inte ge sånna problem. Att starta explorer.exe igen eller boota om datorn så ska allt vara tillbaka till det normala.

Hur stängde du av datorn?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Att stänga av explorer.exe ska inte ge sånna problem. Att starta explorer.exe igen eller boota om datorn så ska allt vara tillbaka till det normala.

Hur stängde du av datorn?

Tryckte på knappen fram på datorn

Permalänk
Medlem

Du kan inte ändra till "Starta Windows normalt" innan den bootar?
Datorn brukar vilja göra en helt onödig startreparation när den slagits av oväntat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du stänger ner Utforskaren(Explorer.exe) utan att riktigt veta vad det innebär; Var detta verkligen ALLT du stängde ner? Att pilla runt bland alla aktiva processer och stänga av dem kan leda till en ostabil dator(Du får t.o.m. upp en varning om detta i windows?) men borde lösa sig efter en omstart. Och på tal om det, hur stängde du av datorn? Drog du bara ur sladden/liknande eller gjorde du faktiskt en riktig avstängning/uppstart?

Ett tipps är att inte pilla runt bland saker du inte har en aning om vad dem gör
Vet inte varför datorn inte startar som den ska, men att det har med utforskaren och göra känns väldigt osannolikt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

@Fantomen47: varför stängde du av det där?

Permalänk
Medlem

Att döda exploerer.exe har man väll gjort ett antal gånger, datorvärdelns motsvarighet till att kväva nått med en kuddde. Men att det skulle leda till att datorn därefter inte startar är ju i princip omöjligt såvida nått annat inte stängts av/tagits bort, tex tjänster i startup.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Du kan inte ändra till "Starta Windows normalt" innan den bootar?
Datorn brukar vilja göra en helt onödig startreparation när den slagits av oväntat.

Det går, men när jag ändrar till det så bootar datorn om igen.

Permalänk

Spamma f8 när datorn startar för att få fram fler startalternativ

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Du stänger ner Utforskaren(Explorer.exe) utan att riktigt veta vad det innebär; Var detta verkligen ALLT du stängde ner? Att pilla runt bland alla aktiva processer och stänga av dem kan leda till en ostabil dator(Du får t.o.m. upp en varning om detta i windows?) men borde lösa sig efter en omstart. Och på tal om det, hur stängde du av datorn? Drog du bara ur sladden/liknande eller gjorde du faktiskt en riktig avstängning/uppstart?

Ett tipps är att inte pilla runt bland saker du inte har en aning om vad dem gör
Vet inte varför datorn inte startar som den ska, men att det har med utforskaren och göra känns väldigt osannolikt.

Tryckte på knappen på framsidan av datorn. Kommer nu på att jag också krävde avstängningen då Skype inte svarade.
Är ganska säker på att jag bara dödade processer som jag kände igen och när det kommer till explorer.exe så misstog jag den dum som jag är för Internet Explorer.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Fantomen47: varför stängde du av det där?

Trött och dum så misstog jag den för Internet Explorer

Permalänk
Medlem

Har du ett installationsmedium kan du ju allt köra en startreparation och se om det löser problemet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Får upp "System Restore failed to extract the file D:\Windows\Boot\EFI\da-DK\bootmgr.efi.mui" när jag försöker reparera datorn.

Ska testa med Windows 7 skivan nu.

Permalänk

Inte heller Windows-skivan fungerar det.