Dooh!
Bredbandskollen eller TPtest
Jag har haft Telia fiber 100/100 men måste upphöra för att telia ansluter inte via itux längre. Nu har jag Comhem 500/50. Men
enligt Bredbandkollen kan jag 514/52 medan en minut efter har 188/52 enligt Tptest. Det här upprepar sig hela tiden och tptest har ett medelvärde nedladdning på 220.
Om man spelar onlinespel eller laddar ner torrents eller surfar som galning (VPN mm.) Vilken hastighet ska man lita på.
Är bredbandskollen köpt av operatörerna eller är det operatörerna sm gör en wolkswagen eller är tptest värdelöst för ovannämnda aktiviteter
Ha det
PS det finns flera som uppmärksammat samma problem på just bredbandskollen DS
Många av servrarna som man kör Tptest-programet emot klarar inte mer än 200mbit så ja det är www.bredbandskollen.se som gäller. Du kan i princip inte få bra värden med gamla Tp-test om du beställt 200+mbit oavsett ISP. Vill du verifiera linan med nått annat får du köra speedtest.net men även där är det många av servrarna som inte kan leverera över 200-300mbit. Bredbandskollen är en icke vinstdrivande organisation så köpt är dom knappast, deras servarar står dock väldigt strategiskt placerade precis efter bredbandsleverantörernas peeringnoder vilket också är till den punkt ISPerna ens kan garantera någon hastighet.
Många av servrarna som man kör Tptest-programet emot klarar inte mer än 200mbit så ja det är www.bredbandskollen.se som gäller. Du kan i princip inte få bra värden med gamla Tp-test om du beställt 200+mbit oavsett ISP. Vill du verifiera linan med nått annat får du köra speedtest.net men även där är det många av servrarna som inte kan leverera över 200-300mbit. Bredbandskollen är en icke vinstdrivande organisation så köpt är dom knappast, deras servarar står dock väldigt strategiskt placerade precis efter bredbandsleverantörernas peeringnoder vilket också är till den punkt ISPerna ens kan garantera någon hastighet.
Tack för ett enkelt men ändå uttömmande svar.
Ha det
Hej,
Tänkte bara reda ut några missförstånd.
Bredbandskollen drivs av IIS (Internetstiftelsen i Sverige). Det är samma gäng som ser till att du har en fungerande .SE och .NU-adress, mao långt ifrån en icke vinstdrivande organisation. Läs mer nedan:
http://support.bredbandskollen.se/support/solutions/articles/...-
https://www.iis.se/om/
TPTEST-servern står på en hosting hos Glesys i Västberga, den är ansluten till Internet med 1 Gbit/s och bör fungera skapligt för de flesta mätningar runt 100 Mbit/s. TPTEST är dock tyvärr föråldrat och mätmetoden (inte servern) är inte riktigt optimerad för de hastigheter som du försöker mäta. Vi har lagt all tid senaste åren på att Bredbandskollen ska fungera bra men kommer under 2016 titta på att ersätta tptest med ett annat verktyg som ett komplement till Bredbandskollen.
Var Bredbandskollens servrar står hittar du här, motiveringen till denna placering är självklart att det är den bästa neutrala platsen att placera en mätserver i Sverige och det har inget att göra med var operatörerna ansluter sig.
Var Speedtest-servrarna står och vilken kapacitet de har får du fråga speedtest om, däremot tror jag inte att de har egna servrar i Sverige utan att de förlitar sig på besteffort-lösningar hos olika operatörer. Vilket vi så klart tycker är en sämre lösning.
Syftet med Bredbandskollen är att visa vilken hastighet som maximalt går att få på ens bredbandsuppkoppling. Det innebär inte att andra saker kan vara fel och ifall du upplever andra problem så bör du ta kontakt med din operatör. Och Bredbandskollens positiva resultat ska inte vara en frisedel för operatören att slippa gå vidare dina problem.
Det finns en tråd på Bredbandskollens forum om en användare som hade samma problem, läs mer och kommentera gärna där:
http://support.bredbandskollen.se/support/discussions/topics/...
Vänliga hälsningar, Rickard.
Bredbandskollen är i alla fall inom mitt stadsnät inte någon pålitlig källa för vad vi har för verklig hastighet ut mot Internet.
På en 100/10 lina får vi 97/12.5 mot bredbandskollen 100% stabilt dygnet runt men man kan prova att ladda ner en fil från vilken server som helst så(inkl tptest) varierar bandbredden mellan 20-80Mbit/s beroende på tid på dygnet. Vi kan mäta mot Sunet andra servrar med bra upplänkar men det spelar ingen roll.
Enligt Zitius beror detta på överbelastning i hela nätet och inget de fixar i en handvändning. Men visst byggs det ut varje dag för att bättre på.
Ni ska veta att bredbandskollen ligger väldigt centralt placerad så det är en väldigt "optimerad" mätning.
Väldigt många fler i Sverige har problem med sina linor utan att de har en susning om det. Att få ut 500Mbit/s mot alla servrar i Sverige så som fibernätet är uppbyggt idag är bara naivt att tro...
Prova att tanka en fil från sunet klockan 18-19 så ska ni själv få se hur bra era 500-linor presterar Får ni ut 200Mbit/s ska ni vara jäkligt nöjda. På jobbet har vi en 1gig lina ut mot Internet men inte ens när alla gått hem på kväll når jag över 300Mbit ut mot Internet.
Ut mot bredbandskollen, ja det är en annan femma där går det fort som attan
Med det vill jag inte säga att bredbandskollen är en dålig mätmetod. Har ni bra hastigheter mot bredbandskollen så är sannolikheten stor att er lina fungerar optimalt utifrån förutsättningarna.
Bredbandskollen är i alla fall inom mitt stadsnät inte någon pålitlig källa för vad vi har för verklig hastighet ut mot Internet.
På en 100/10 lina får vi 97/12.5 mot bredbandskollen 100% stabilt dygnet runt men man kan prova att ladda ner en fil från vilken server som helst så(inkl tptest) varierar bandbredden mellan 20-80Mbit/s beroende på tid på dygnet. Vi kan mäta mot Sunet andra servrar med bra upplänkar men det spelar ingen roll.
Enligt Zitius beror detta på överbelastning i hela nätet och inget de fixar i en handvändning. Men visst byggs det ut varje dag för att bättre på.
Ni ska veta att bredbandskollen ligger väldigt centralt placerad så det är en väldigt "optimerad" mätning.
Väldigt många fler i Sverige har problem med sina linor utan att de har en susning om det. Att få ut 500Mbit/s mot alla servrar i Sverige så som fibernätet är uppbyggt idag är bara naivt att tro...
Prova att tanka en fil från sunet klockan 18-19 så ska ni själv få se hur bra era 500-linor presterar Får ni ut 200Mbit/s ska ni vara jäkligt nöjda. På jobbet har vi en 1gig lina ut mot Internet men inte ens när alla gått hem på kväll når jag över 300Mbit ut mot Internet.
Med det vill jag inte säga att bredbandskollen är en dålig mätmetod. Har ni bra hastigheter mot bredbandskollen så är sannolikheten stor att er lina fungerar optimalt utifrån förutsättningarna.
Vad innebär verklig hastighet ut mot Internet? Jag tror inte internet är så enhetligt att man kan prata om "ut mot internet" överhuvudtaget. Det enda bredbanskollen talar om är hastigheten mot deras servrar. Om du vill veta hastigheten mot en annan server får du väl mäta mot den. Det som kan intressera en privatperson är ju vilken hastighet operatören levererar för det är något man i viss mån kan påverka.
Man måste ha klart för sig att oavsett hur snabb förbindelse man har kan det finnas en flaskhals på något annat ställe. Hur mäter man det? Är det ens värt att mäta - man kan ju inte göra så mycket åt det.
Internet bör ju börja vid närmaste switchen från nätägarens nät. Bredbandskollen står hos Netnod så för min del så är ju detta per definition Internet.
Sen kan man diskutera vad det är operatören levererar när den enda servern man nåt upp till sin hastighet är just bredbandskollen. Dom levererar ju inte en tjänst där det går apbra mot bredbandskollen men resten får kvitta.
Jag vet inte hur du känner men jag anser att jag kan förvänta mig en viss hastighet ut mot förväntade snabba servrar som exempelvis sunet eller bahnhofs speedtestserver som är min ISP. Får jag 20-30Mbit/s mot dessa servrar vid vissa tidpunkter så är det inte riktigt enligt förväntan på min 100Mbit lina. På den punkten är jag rätt överens med självfallet Bahnhof men faktiskt också Zitius. Det är också dit Zitius siktar, att bli bättre.
Jag ville bara belysa att vi har kapacitetsproblem på fibernätet i alla fall vissa delar av Sverige. Denna information kommer direkt från Zitius tekniker och är inget bull..
Överbelastning är ett hårt ord, högtrafik är kanske ett bättre sätt att beskriva det operatörer, knutpunkter och allehanda tjänster upplever kvällstid. Bredbandskollen mätning är designad för att ta så mycket plats som möjligt och verkligen utesluta att det är något fel på användarens anslutning. Får man bra kapacitet på Bredbandskollen så visar det att nätet fungerar även om det är högtrafik.
Den hastighet du kan förvänta dig mot "Internet" varierar. Ifall du ska lyssna på en Latinamerikansk radiostation så är Bredbandskollen ett dåligt mätverktyg på hur bra det kommer gå, det är helt enkelt för mycket emellan. Det hade varit finfint ifall Bredbandskollen funnits för alla olika tjänster på Internet.
Läs gärna i vårt FAQ om detta.
Ifall Bredbandskollen ger ett bra mätvärde så är det sannolikt inga problem på deras anslutning. Däremot kan deras operatör vara överbelastad och det får man reda ut på något annat sätt. Vissa operatörer tycker att ett bra resultat på Bredbandskollen är nog för att kunden inte får klaga på något annat, det ställer vi oss inte bakom.
Om en operatör har dålig anslutning till t.ex. Netflix och du trots att du får 500 Mbit/s på Bredbandskollen inte kan titta på film kl 18-19, så ska operatören fixa det, det är deras skyldighet tycker jag eftersom Netflix ska anses vara en tjänst som borde fungera. Latinamerikanskt radio däremot, är svårare.
Whoohoo! Exakt så vill vi att folk uppfattar Bredbandskollen. Bredbandskollen är ett bra mätverktyg för att kontrollera din anslutning. Därmed inte sagt att andra saker inte kan vara fel.
Rickard.
Internet bör ju börja vid närmaste switchen från nätägarens nät. Bredbandskollen står hos Netnod så för min del så är ju detta per definition Internet.
Sen kan man diskutera vad det är operatören levererar när den enda servern man nåt upp till sin hastighet är just bredbandskollen. Dom levererar ju inte en tjänst där det går apbra mot bredbandskollen men resten får kvitta.
Jag vet inte hur du känner men jag anser att jag kan förvänta mig en viss hastighet ut mot förväntade snabba servrar som exempelvis sunet eller bahnhofs speedtestserver som är min ISP. Får jag 20-30Mbit/s mot dessa servrar vid vissa tidpunkter så är det inte riktigt enligt förväntan på min 100Mbit lina. På den punkten är jag rätt överens med självfallet Bahnhof men faktiskt också Zitius. Det är också dit Zitius siktar, att bli bättre.
Jag ville bara belysa att vi har kapacitetsproblem på fibernätet i alla fall vissa delar av Sverige. Denna information kommer direkt från Zitius tekniker och är inget bull..
Många CDN som t.ex. Akamai ställer ut servrar inne i operatörernas nät. Det innebär att du ifall du tittar på ett populärt Svtplay-program mycket väl aldrig tar emot någon trafik från riktiga "internet". Jag tycker operatören har ett ansvar att felsöka oavsett ifall servern står på Internet eller inte.
Som sagt, läs gärna vårt FAQ.
Rickard.
- Allround bärbar 14-tummare2
- Bytte grafikkort och datorn ballar ur3
- Därför stiger bredbandspriserna139
- Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren92
- [LEK] Gissa spelet18k
- Dagens fynd — Diskussionstråden53k
- Nu blir vissa RTX 5070-kort billigare49
- Lear efter ett spel om en trollkarle11
- Vilka eller vilken PC-klassiker skulle du vilja se en remake av?95
- Daggs rugga av doskommandon?17
- Säljes dator utan gpu
- Säljes FormD T1 E-White Stationär Dator + Lite annat gott
- Säljes Quest 3 512gb
- Köpes 4080 Super/5070 ti
- Säljes Gigabyte RX 7800 XT
- Säljes Corsair DDR5 96GB 5600MHz, två kit.
- Säljes 6x4TB HDDs
- Säljes Asus adapter
- Säljes Gainward GeForce RTX 4070 Ti Phantom Reunion
- Säljes Logitech Z906
- Anamma Dark Mode IRL med SweClockers Black Edition-kläder3
- Gigabyte bekräftar grafikkort med för mycket kylgel17
- Ny märkning visar mobilers och surfplattors hållbarhet21
- Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti31
- Därför stiger bredbandspriserna139
- Botar utgjorde mer än halva internet 202433
- Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus38
- Anker lanserar Thunderbolt 5-hubb med unik design31