MacBook Pro vägrar boota.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro vägrar boota.

Hej! Jag råkade välta ner min MacBook Pro Retina från ett bord med en höjd av 20cm från golvet. Jag kunde inte se någon fysisk skada.
När jag väl skulle starta den så är skärmen helt svart. Ljusstyrkan går att höja och sänka men då blir bara det svarta mer skarp så att säga.

Jag testade att koppla in den med HDMI i en annan skärm och då får jag bild. När jag startar den så kommer en Apple Logga upp och en loadingbar. 1 cm in stannar laddningen och den fryser sig och det händer ingenting.

Är det att skicka in till Mac Forum som gäller eller?

MVH

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Sitter det SSD eller vanlig disk i den? kan ju vara så att om det är en vanlig disk så kan ju den ha gett sig. är väll inte heller jätte kul att skruva upp den själv för att kolla hur det ser ut innuti den?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Hej! Jag råkade välta ner min MacBook Pro Retina från ett bord med en höjd av 20cm från golvet. Jag kunde inte se någon fysisk skada.
När jag väl skulle starta den så är skärmen helt svart. Ljusstyrkan går att höja och sänka men då blir bara det svarta mer skarp så att säga.

Jag testade att koppla in den med HDMI i en annan skärm och då får jag bild. När jag startar den så kommer en Apple Logga upp och en loadingbar. 1 cm in stannar laddningen och den fryser sig och det händer ingenting.

Är det att skicka in till Mac Forum som gäller eller?

MVH

Det kan ha varit SSDn som tog en smäll. Öppna på datorn och se ifall SSDn sitter löst. Gör den inte det så är det svårt att veta vad som kan vara fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Troligen bara att skicka in, hade det varit hårddisken som dött borde du få upp att han inte hittar någon startdisk. Troligen någon lödning som släppt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Troligen bara att skicka in, hade det varit hårddisken som dött borde du få upp att han inte hittar någon startdisk. Troligen någon lödning som släppt.

Tänker också så, är special verktyg för att öppna macen med, inte alls som den gamla MacBook Pro.
Det är en SSD i ja. Jag tänker att en kabel lr dylikt åkt ur från skärmen och att SSDn kanske hoppat ur. Är ju ingen garanti Kvar så att skruva är inga problem egentligen. Felsökning kostar 800kr och de är lite surt att betala..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det kan ha varit SSDn som tog en smäll. Öppna på datorn och se ifall SSDn sitter löst. Gör den inte det så är det svårt att veta vad som kan vara fel.

Det borde väl inte förklara skärmen?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Det mesta (allt?) är väl fastlött i dessa datorer? Om garantin är slut hade jag i alla fall öppnat den själv och försökt se om det är uppenbart att någonting har lossnat eller liknande. Har du drulle på hemförsäkringen är det läge att använda den

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kanske har bra erfarenheter av macforum och du gör för all del precis som du vill.

Jag vill bara göra dig medveten om att macforum har bemött mig katastrofalt. Visst, de vill gärna sälja på saker så den biten funkar väl. Men servicen är under all kritik. Jag köpte en MBP som gick sönder ca 2 år senare. Killen som sålde den till mig var precis anställd då, när jag lämnade in datorn på service var han helt plötsligt "serviceexpert". Han gjorde en totalt felaktig bedömning och ville ha 1600 kr för besväret samt lämnade kostnadsförslag på drygt 16 000 kr. Det slutade med att jag efter mycket bråk betalade de 800 kr som felsökningen kostade och lämnade in datorn på en auktoriserad service i Polen när jag reste dit där de konstaterade att felet gick under ett utbytesprogram som apple infört och jag behövde inte betala ett skit.

Bara så du tänker efter om du vill ha med dem att göra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

Det går, men jag varnar alla som försöker med det .. Dra ut batterier FÖRST annars kan det bli kortslutning, Macbook i alla former kortsluter sig för minsta lilla om batteriet är i medans man grejar med det som ligger under skalet.

Oavsett, sa TS vilken årsmodell han har?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du kanske har bra erfarenheter av macforum och du gör för all del precis som du vill.

Jag vill bara göra dig medveten om att macforum har bemött mig katastrofalt. Visst, de vill gärna sälja på saker så den biten funkar väl. Men servicen är under all kritik. Jag köpte en MBP som gick sönder ca 2 år senare. Killen som sålde den till mig var precis anställd då, när jag lämnade in datorn på service var han helt plötsligt "serviceexpert". Han gjorde en totalt felaktig bedömning och ville ha 1600 kr för besväret samt lämnade kostnadsförslag på drygt 16 000 kr. Det slutade med att jag efter mycket bråk betalade de 800 kr som felsökningen kostade och lämnade in datorn på en auktoriserad service i Polen när jag reste dit där de konstaterade att felet gick under ett utbytesprogram som apple infört och jag behövde inte betala ett skit.

Bara så du tänker efter om du vill ha med dem att göra.

Där hade du tur i slutet, macforum och äveen andra macbutiker här i Sverige rådger sina kunder helt åt helvete och majoriteten av dom betalar för "apple sa ju att..".. När mitt elektroniklabb är klart så är det slut med Apple's ocker vad det gäller Macbook reparationer i detta land!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

Det borde väl inte förklara skärmen?

Jag tror att sladdan till LCD:en kan ha lossnat, i och med att hdmi funkar. Dock att den ändå inte bootar kan även betyda att ssd:n kan ha lossnat lite eller något annat. På jobbet får lossnar LCD sladden hela tiden på HP datorer, så då får jag öppna och trycka i den igen. Kan vara samma. Testa starta med ALT och se om den fungerar, testa återställa och se om du hittar disken. (med hdmi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Det går, men jag varnar alla som försöker med det .. Dra ut batterier FÖRST annars kan det bli kortslutning, Macbook i alla former kortsluter sig för minsta lilla om batteriet är i medans man grejar med det som ligger under skalet.

Oavsett, sa TS vilken årsmodell han har?

Jag köpte den i januari 2014 så jag antar att det är en late 2013?

Skrivet av Hugligan:

Jag tror att sladdan till LCD:en kan ha lossnat, i och med att hdmi funkar. Dock att den ändå inte bootar kan även betyda att ssd:n kan ha lossnat lite eller något annat. På jobbet får lossnar LCD sladden hela tiden på HP datorer, så då får jag öppna och trycka i den igen. Kan vara samma. Testa starta med ALT och se om den fungerar, testa återställa och se om du hittar disken. (med hdmi).

skall jag hålla inne ALT när jag trycker på startknappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Jag köpte den i januari 2014 så jag antar att det är en late 2013?

skall jag hålla inne ALT när jag trycker på startknappen?

Skickades från m.sweclockers.com

håller du inne alt när du startar så väljer du vad du ska boota ifrån.
Du kan prova att återställa SMC & PRAM

SMC
http://support.apple.com/kb/HT3964
PRAM
http://support.apple.com/kb/HT1379

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

Jag köpte den i januari 2014 så jag antar att det är en late 2013?

skall jag hålla inne ALT när jag trycker på startknappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan hålla nere CMD +R för att komma till recovery och se om disken finns kvar i Disk Utility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

håller du inne alt när du startar så väljer du vad du ska boota ifrån.
Du kan prova att återställa SMC & PRAM

SMC
http://support.apple.com/kb/HT3964
PRAM
http://support.apple.com/kb/HT1379

Skrivet av Hugligan:

Du kan hålla nere CMD +R för att komma till recovery och se om disken finns kvar i Disk Utility.

Jag hittade disken i skivverktyg. Så då återstår skärmen! Skall köpa mig en pentalob mejsel på kjell o co imorn och se vad jag hittar under skalet! Tack så mycket för hjälpen. Jag uppdaterar hur det går!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

Jag hittade disken i skivverktyg. Så då återstår skärmen! Skall köpa mig en pentalob mejsel på kjell o co imorn och se vad jag hittar under skalet! Tack så mycket för hjälpen. Jag uppdaterar hur det går!

Nice, det borde lösa sig, iaf om det är kontakten. Ta det lugnt, markera skruvar, ta kort och kolla på ifixit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nice, det borde lösa sig, iaf om det är kontakten. Ta det lugnt, markera skruvar, ta kort och kolla på ifixit.

Det verkar vara krångel med SSDn. Jag kom in i skivverktygen och gjorde en reparation men den fastnar fortfarande på loading screenen.
Bifogar bild. http://www.ladda-upp.se/bilder/duekpoemendzaz/

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

@Hugligan:
Uppdatering. Öppnat upp skalet men har ingen aning vad jag ska kolla på. Ser inga kodningar eller så om rykt.

http://www.ladda-upp.se/bilder/dyoxbhpylptpu/

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topfuel:

@Hugligan:
Uppdatering. Öppnat upp skalet men har ingen aning vad jag ska kolla på. Ser inga kodningar eller så om rykt.

http://www.ladda-upp.se/bilder/dyoxbhpylptpu/

Testa att dra ur och stoppa i alla kablar, SSD osv igen. Funkar inte det är nog moderkortet kört:/

Permalänk
Medlem

Alright, jag släpper detta och tar det på försäkringen istället.
Vilket företag ska man anlita för reparation?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M