Permalänk
Medlem

770 till 970 värt?

Är det värt att uppgradera mitt gtx 770 2gb kort till ett gtx 970 4gb kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Är det värt att uppgradera mitt gtx 770 2gb kort till ett gtx 970 4gb kort?

Alla dar i veckan.
Jag får ju spela nyare spel på low med min rigg sign.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Uppgraderade själv från gtx770 till 980. Skillnaden i spel var ok men kanske inte så stor som jag väntat mig. 770 är fortfarande okej till mycket, men det beror ju självklart på vad man förväntar sig. Tycker du ska fråga dig själv om det finns nåt spel du vill spela just nu som kräver ett starkare grafikkort för en (enligt dig) bra upplevelse. Ibland kan ju "ha-begäret" ta över men tycker att det i sådana situationer är bra att vara ärlig mot sig själv och fundera över om man verkligen måste ha nytt kort nu. Tycker nog egentligen du ska spara ihop lite mer pengar om möjligt och köpa nåt som är steget kraftfullare än 970.

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, 670 till 390,värt?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

@ChipZ:

Skulle inte tveka i det fallet! Kommer bli en rejäl prestandaökning

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Alla dar i veckan.
Jag får ju spela nyare spel på low med min rigg sign.

Mjo, jag sitta i samma båt. gtx 770/i7 4770k måste köra de flesta nya spel på low/medium. men vet inte riktigt om det är värt pengarna för ett 970 kort, skillnaden verkar inte vara jätte stor mellan dom

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var värt att gå från 770 till 970 för ett år sedan, men det är ju väldigt subjektivt...

*Det berodde bara på att jag hade 144hz skärm måste tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainfreeze:

Uppgraderade själv från gtx770 till 980. Skillnaden i spel var ok men kanske inte så stor som jag väntat mig. 770 är fortfarande okej till mycket, men det beror ju självklart på vad man förväntar sig. Tycker du ska fråga dig själv om det finns nåt spel du vill spela just nu som kräver ett starkare grafikkort för en (enligt dig) bra upplevelse. Ibland kan ju "ha-begäret" ta över men tycker att det i sådana situationer är bra att vara ärlig mot sig själv och fundera över om man verkligen måste ha nytt kort nu. Tycker nog egentligen du ska spara ihop lite mer pengar om möjligt och köpa nåt som är steget kraftfullare än 970.

Så du tycker jag kanske borde vänta till efter jul och kanske gå på ett 980 kort istället? just nu har jag ett gtx 770 och i7 4770k proccessor men måste köra dom flesta nya spelen på low/medium för att få 100-150 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Jag tyckte det var värt att gå från 770 till 970 för ett år sedan, men det är ju väldigt subjektivt...

är det en stor skillnad mellan korten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

är det en stor skillnad mellan korten eller?

Nja, spelar du inte mycket annat än cs:go eller andra mindre krävande spel är det skit samma... men att gå från 60-70 till 95fps i bf4/andra modernare spel gör stor skillnad med en 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Nja, spelar du inte mycket annat än cs:go eller andra mindre krävande spel är det skit samma... men att gå från 60-70 till 95fps i bf4/andra modernare spel gör stor skillnad med en 144hz skärm

Vilka inställningar kör du på då? O_O jag får ca 150+ konstant, fast allt på low

edit: på bf4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Lånar tråden lite, 670 till 390,värt?

Japp.
770 --> 970 är värt, speciellt om du vill ha högre grafik/fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev ej klart.
Permalänk
Skrivet av zENK95:

Så du tycker jag kanske borde vänta till efter jul och kanske gå på ett 980 kort istället? just nu har jag ett gtx 770 och i7 4770k proccessor men måste köra dom flesta nya spelen på low/medium för att få 100-150 fps.

Ja, jo.. det är lite knepigt faktist. Eftersom du nämner 100-150 fps antar jag att du lirar på 144hz skärm? Kan ju säga att jag inte kommer i närheten av den fpsen i moderna grafiskt krävande spel vid 1080p+höga inställningar. Brukar själv tycka att strax över 60fps är ok trots min 144hz skärm annat än i cs go. Men då prioriterar jag normalt sett höga grafikinställningar över fps när det gäller typ Witcher 3 eller senaste Metal Gear Solid.

Såhär känner jag nog i slutändan: Vill du ha bättre prestanda NU och 970 är det din gräns rent ekonomiskt så kör. Kommer bli en ökning men knappast en chockartad sådan. Googla lite benchmarks för spelen du vill spela så kan du nog skapa dig en bild

Annars, om du kan tänka dig lägga mer pengar/vänta finns ju alternativ som GTX980, r9 390/390x och där beror det lite på vilken upplösning du kör i och sådär.

Fast hittar du en bra deal på 970 nu under black friday så hugg på den. Med en bra kylare kan ju 970 i princip nå 980-nivåer prestandamässigt

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striego:

Japp.
770 --> 970 är värt, speciellt om du vill ha högre grafik/fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Får se hur jag gör, just nu ligger jag på gränsen om jag verkligen behöver en uppgradering eller inte, jag får ca 100 fps på starwars battlefront(low), 150+ på bf4(low) 300-500 på csgo med low-high mix settings

men alltid trevligt med 144+ fps specielt om man kör med en 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainfreeze:

Ja, jo.. det är lite knepigt faktist. Eftersom du nämner 100-150 fps antar jag att du lirar på 144hz skärm? Kan ju säga att jag inte kommer i närheten av den fpsen i moderna grafiskt krävande spel vid 1080p+höga inställningar. Brukar själv tycka att strax över 60fps är ok trots min 144hz skärm annat än i cs go. Men då prioriterar jag normalt sett höga grafikinställningar över fps när det gäller typ Witcher 3 eller senaste Metal Gear Solid.

Såhär känner jag nog i slutändan: Vill du ha bättre prestanda NU och 970 är det din gräns rent ekonomiskt så kör. Kommer bli en ökning men knappast en chockartad sådan. Googla lite benchmarks för spelen du vill spela så kan du nog skapa dig en bild

Annars, om du kan tänka dig lägga mer pengar/vänta finns ju alternativ som GTX980, r9 390/390x och där beror det lite på vilken upplösning du kör i och sådär.

Fast hittar du en bra deal på 970 nu under black friday så hugg på den. Med en bra kylare kan ju 970 i princip nå 980-nivåer prestandamässigt

Intressant!

Jo, jag har en 144hz skärm, men kan inte så mycket om OC, har bara standard kylaren just nu, så får nog köpa en ny cpu kylare också, om det nu är det du pratar om

Edit: https://www.komplett.se/product/824861/datorutrustning/grafik...
ska jag köra på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Vilka inställningar kör du på då? O_O jag får ca 150+ konstant, fast allt på low

edit: på bf4

1080p, 74fov, ultra på allt förutom lightning (medium) effects (high), 2x msaa, 125% texture-vad-det-nu-heter

*körde samma settings fast 104% textures med 770 och hade snitt 20-25 lägre fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Intressant!

Jo, jag har en 144hz skärm, men kan inte så mycket om OC, har bara standard kylaren just nu, så får nog köpa en ny cpu kylare också, om det nu är det du pratar om

Edit: https://www.komplett.se/product/824861/datorutrustning/grafik...
ska jag köra på den?

Kör hårt! c:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@zENK95:

Nä, när jag sa överklockning menade jag på grafikkortet Är betydligt lättare att överklocka grafikkortet än cpun och innebär i fallet gtx970 med en bra kylare (kortet du länkade har en rätt schyst kylare skulle jag säga) en hel del gratis extra fps. Kör tycker jag !!!!

Edit: sen skulle det självklart inte vara fel att överklocka processorn också du kan ju undersöka saken

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainfreeze:

@zENK95:

Nä, när jag sa överklockning menade jag på grafikkortet Är betydligt lättare att överklocka grafikkortet än cpun och innebär i fallet gtx970 med en bra kylare (kortet du länkade har en rätt schyst kylare skulle jag säga) en hel del gratis extra fps. Kör tycker jag !!!!

Edit: sen skulle det självklart inte vara fel att överklocka processorn också du kan ju undersöka saken

har nu lagt en beställning på det kortet! får hoppas på att det flyter på lite bättre nu iaf. tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainfreeze:

@zENK95:

Nä, när jag sa överklockning menade jag på grafikkortet Är betydligt lättare att överklocka grafikkortet än cpun och innebär i fallet gtx970 med en bra kylare (kortet du länkade har en rätt schyst kylare skulle jag säga) en hel del gratis extra fps. Kör tycker jag !!!!

Edit: sen skulle det självklart inte vara fel att överklocka processorn också du kan ju undersöka saken

En snabb fråga bara, ungefär hur mycket mer fps kan jag få om jag överklockar kortet?

Permalänk

@zENK95:

http://www.sweclockers.com/test/19516-msi-geforce-gtx-970-gam...

Här kan du se fps före och efter överklock med ditt kort

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Absolut inte, såvida du inte måste spela något spel som inte fungerar på 770-kortet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainfreeze:

@zENK95:

http://www.sweclockers.com/test/19516-msi-geforce-gtx-970-gam...

Här kan du se fps före och efter överklock med ditt kort

nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Absolut inte, såvida du inte måste spela något spel som inte fungerar på 770-kortet.

Grafikkortet är redan beställt, kunde inte hålla mig. alltid kul med nya prylar

Permalänk
Medlem

Jag passar också på att låna tråden lite då jag sitter med exakt samma fråga. Främsta anledningen till att jag vill byta till 970 är pga att ha 4GB minne istället för 2GB. Min fråga är bara om jag verkligen kommer märka stor skillnad eller om min CPU kommer flaska (i5 2500K). I nuläget kör jag Fallout 4 på High med ~70fps fast den kan dippa till omkring 40 i vissa lägen. Kommer det bli någon större skillnad med ett 970 då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

Jag passar också på att låna tråden lite då jag sitter med exakt samma fråga. Främsta anledningen till att jag vill byta till 970 är pga att ha 4GB minne istället för 2GB. Min fråga är bara om jag verkligen kommer märka stor skillnad eller om min CPU kommer flaska (i5 2500K). I nuläget kör jag Fallout 4 på High med ~70fps fast den kan dippa till omkring 40 i vissa lägen. Kommer det bli någon större skillnad med ett 970 då?

Jag hade nog hellre köpt ett 980 eller 980ti alternativt ett amd kort. Tror inte bytet är värt det om man inte får mycket för sitt gamla kort.

2GB kontra 3.5GB gör väl mest skillnad om man byter upp sig till högre upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på. Tycker man den prestandaboosten är värd pengarna så kör på bara. Jämför hur mycket fps du får i dom spelen du spelar av 770 och 970

Permalänk
Medlem

Nya 970 kortet sitter nu i datorn och måste säga jag är riktigt nöjd! =D

klarar GTA V, Starwars battlefront, Battlefield 4 samt andra spel på ultra utan lagg, mycket nöjd!