Permalänk

Fakta om IP-telefoni

Hej!

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag skapar egen tråd för detta. Det är inte att jag inte har sökt mig fram på nätet, utan för att jag har gjort det... vilket är väldigt förvirrande.

Den ena tråden säger något annat som en annan tråd motsäger sig och dessutom en internetleverantör som påstår sig en tredje väg.

Därför skulle jag uppskatta om kunnigt folk kunde förklara detta för mig med IP-telefoni och även backa upp sina teorier. Jag har faktiskt inte allt för höga krav. Jo, det är ju som så att mina gamla morföräldrar (som fortfarande lever kvar med fast hemmatelefon) ska gå över till IP-telefoni från bredbandsbolaget (då detta ingår i hyran). Morföräldrarna har bredband via fiberuttag idag och använder sig av en billigare variant av belkin router med WiFi stöd (har inte hunnit kolla vilken modell).

Enligt första personen jag pratade med (hos bbb) måste en VOIP-telefon införskaffas för att de ska kunna ringa. Vi kunde använda valfri router då.
Enligt andra personen jag pratade med, hos samma firma, kan jag koppla in morföräldrarnas gamla DECT telefon till vilken router som helst utan att behöva köpa nya saker.
Runt på nätet har jag nog inte stött på en enda tråd där folk inte har använt en router med stöd för VOIP, SIP eller ATA box.

Så mina funderingar är:
Vad är sant?
Vad behöver mina morföräldrar för att kunna ringa icke-trådbundet?
Vilket alternativ är billigast med minst komplikationer? (De är trots allt äldre...)

MVH / Martie

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

Hej!

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag skapar egen tråd för detta. Det är inte att jag inte har sökt mig fram på nätet, utan för att jag har gjort det... vilket är väldigt förvirrande.

Den ena tråden säger något annat som en annan tråd motsäger sig och dessutom en internetleverantör som påstår sig en tredje väg.

Därför skulle jag uppskatta om kunnigt folk kunde förklara detta för mig med IP-telefoni och även backa upp sina teorier. Jag har faktiskt inte allt för höga krav. Jo, det är ju som så att mina gamla morföräldrar (som fortfarande lever kvar med fast hemmatelefon) ska gå över till IP-telefoni från bredbandsbolaget (då detta ingår i hyran). Morföräldrarna har bredband via fiberuttag idag och använder sig av en billigare variant av belkin router med WiFi stöd (har inte hunnit kolla vilken modell).

Enligt första personen jag pratade med (hos bbb) måste en VOIP-telefon införskaffas för att de ska kunna ringa. Vi kunde använda valfri router då.
Enligt andra personen jag pratade med, hos samma firma, kan jag koppla in morföräldrarnas gamla DECT telefon till vilken router som helst utan att behöva köpa nya saker.
Runt på nätet har jag nog inte stött på en enda tråd där folk inte har använt en router med stöd för VOIP, SIP eller ATA box.

Så mina funderingar är:
Vad är sant?
Vad behöver mina morföräldrar för att kunna ringa icke-trådbundet?
Vilket alternativ är billigast med minst komplikationer? (De är trots allt äldre...)

MVH / Martie

De behåller sina gamla telefoner med RJ-11 anslutning och kopplar dessa till en : http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator... och ger den ström och kopplar den med en medföljande nätverkskabel till deras router.

Det är allt som behövs. Om bbb har kopplat sina IP-telefoner med VLAN, så kan du behöva ansluta denna boxen till ett specifik uttag på deras router, telia har så.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Men hans morföräldrar hade väl fiberuttag? Då går ju inte denna guiden att applicera? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

@frekish:

Jo men dom har väl inte fiber in i sin dator
Det är väl vanligast med någon form låda med nätverksuttag och antenn för trådlösa
Vanligast då är ju att man ansluter telefonidosan med en nätverkskabel och stoppar en plugg i telefonjacket

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@frekish:

Jo men dom har väl inte fiber in i sin dator
Det är väl vanligast med någon form låda med nätverksuttag och antenn för trådlösa
Vanligast då är ju att man ansluter telefonidosan med en nätverkskabel och stoppar en plugg i telefonjacket

Absolut, de har en router. Men de har en RJ-45 koppling i väggen som de använder för bredband, de använder inte telejacket för bredband utan för deras analoga telefoni. Men nu skall det köra via IP, alltså via samma uttag som deras internet ( RJ-45) och då har de ingen användning för att koppla med första tele-jacket m.m. Därav skall de använda den boxen jag skrev i mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@frekish:

Jo visst men med den lösningen står ju laddarna för dom trådlösa telefonerna på samma ställe som routern
Med BBB's lösning så står ju telefonerna kvar där dom alltid har stått
Har själv fiber och IP-telefoni med fyra trådlösa telefoner och det är rätt skönt att inte ha laddarna i vardagsrummet där nätverket kommer in

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Uslingen:

Men du har väl bara en huvudstation till telefonerna? Ofta när du köper telefoner i två eller tre pack så har du ju en basstation bara. Men nu vet jag inte vad de har för telefoner idag, men har de telefoner som är med tråd etc. så är det värt att ta in din tanke i det hela

Visa signatur

Permalänk

Tack för alla svar!

Det blir som frekish rekommenderade, mina morföräldrar har idag bara en trådlös telefon. Kan ju också nämna att de inte kommer använda den speciellt mycket, då de har mobiltelefoner också.

De använder bara en trådlös telefon idag, så det blir mycket riktigt, att ha laddaren vid routern. Då den billigaste telefonen med stöd för VoIP kostar ca 700kr blir det telefonadaptern.

Tack för all hjälp!

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en ATA-låda, Linksys SPA2102, från aliexpress för 20 dollar inkl. frakt. Jag tänkte testa om den fungerar med ett abonnemang från phonzo.

Jag kan återkomma med rapport om det finns intresse för detta.

Mvh

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Hej!

Absolut! Intresset är stort i detta fall!

EDIT: Kunde inte hålla mig, så jag beställde en Linksys PAP2T för 160kr inkl frakt, dock via ebay.

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Fast trådnamnet är tokfel. Det borde stå om bredbandsbolagets IP telefoni.

Det finnas massor av sätt att implementera IP telefoni och det går inte att generalisera. Jag hade kunnat berätta om SIP, port 5060/5061, RTSP, RTP och en massa annat som är fullständigt irrelevant här, men som beskriver IP telefoni.

Kort sagt så kan många företag köra sin egen lösning och ibland har de faktiskt flera olika varianter själva. Därför går det inte att generalisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag har precis beställt en ATA-låda, Linksys SPA2102, från aliexpress för 20 dollar inkl. frakt. Jag tänkte testa om den fungerar med ett abonnemang från phonzo.

Jag kan återkomma med rapport om det finns intresse för detta.

Mvh

Absolut av interesse!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

ATA-boxen kom strax efter jul och abonnemanget hos Phonzo.se är beställt. Det tog lite drygt 3 veckor från beställning till att den kunde hämtas hos posten. Det var inga problem med att logga in på den, inget lösenord behövdes, så att den var upplåst stämde med beskrivningen på aliexpress.
Så fort jag fått inloggningsuppgifterna från phonzo så återkommer jag med en rapport.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Ok lite snabb info.
IP-telefoni är samma sak som t ex skype.
Varje användare har ett eget konto som man ansluter med på en SIP-server hos t ex. operatören.
SIP är protokollet som används
https://sv.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol

Det finns 2 typer av telefoner, SIP-telefoner och Analoga telefoner.
SIP-telefoner är en telefon med inbyggd "skype-klient" där man anger server, användarnamn och lösenord.

Analog telefon är en "vanlig telefon" så som ett vanligt handtag eller en trådlös DECT-telefon som man ansluter till ett jack, kan vara:
- Gristryne
https://m.telia.se/mediaObject/telia-se/pics/miljobilder/fast...
- RJ11 eller RJ45
http://xsvtoys.net/images/jacks_data_phone.jpg

För att ansluta en analog telefon till SIP-telefoni / IP-telefoni behövs något som omvandlar SIP-kommunikationen till ett analogt uttag. Operatörerna har oftast 3 olika sätt att lösa detta på.
1. SIP-telefon t ex en DECT-telefon med inbyggd SIP-klient.
http://www.mgraves.org/wp-content/uploads/2009/06/siemens-a58...

2. Uttag i fiberbox eller annan gateway.
https://www.telia.se/mediaObject/telia-se/gfx/gateways/tilgin...

3. ATA-box, en box som kopplas till modemet och sedan omvandlar till en analog port.
http://www.icttech.net/content/images/thumbs/0000186_cisco-sp...

De två senare exemplena är att föredra då du kan koppla in och använda dina befintliga telejack.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej på er. Här kommer en liten uppdatering med mina erfarenheter så här långt.

Jag fick som sagt min Linksys SPA-2102 i mellandagarna och abonnemanget från phonzo.se var klart för en dryg vecka sedan.
Jag kopplade in ATA-boxen till min laptop och konfigurerade med dom uppgifterna jag fick från phonzo, kopplade den till telias fiberkonverter i uttaget avsett för ip-telefoni (uttaget märkt med grön färg) och kopplade in en telefon i boxen. Tut, jag fick signal direkt och jag kunde ringa på den utan problem.

Jag kommer att testa med lite andra inställningar också för att se hur det påverkar ljudet, men det var ok som det var faktiskt.

Jag köpte min box på aliexpress.com för USD 22 och har nu beställt ytterligare två som kan vara bra att ha. Det verkar dock som att man får låna en ATA-box av phonzo om man tecknar abonnemang hos dom. Spelar ingen roll för mig för jag gillar att äga mina prylar

Visa signatur