Dator kraschar utan någon speciell anledning

Permalänk
Medlem

Dator kraschar utan någon speciell anledning

Så jag uppgradera mitt system för några månader sen och allt har funkat fint framtill nu. Under en veckas tid ungefär så har min dator kraschat 10 - 20 ggr, ingen bluecreen, den bara stänger av sig helt. Jag antog först att det handlade om temperaturen på mitt gpu eftersom datorn först började krascha när jag satte på lite mer krävande spel.

Jag testade och se hur varm den var när den kraschade och startade ett spel i ett fönster med mina temperaturer vid sidanom, grafikkortet kom upp i 99 och låg där i någon minut innan datorn kraschade, efter det så var jag ganska säker på att det var grafikkortet. Men för en liten stund sen så kraschade precis datorn medans jag surfade på internet, men minst två tabs uppe samtidigt, bara sådär. Så nu är jag väldigt osäker, vet någon vad det skulle kunna vara??

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Corsair Hydro H75
Moderkort: MSI Z170A GAMING M7
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX SVART
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 HDMI DP 2xDVI 4GB
Hårddisk: 3TB WD (Inte säker på vilken.) & Samsung SSD 840 EVO 120GB
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 650W
Övrig kylning: Fläktarna som kommer med i NZXT 630 Chassit.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: GPU 40~ Idle, CPU 23~ Idle. GPU 90+ Load, CPU 30~ Load.

Permalänk

Vad uppgraderade du i ditt system? Med tanke på dina komponenter så kanske du har överklockat en del som datorn inte gillar? Svårt att felsöka helt öppet... men man får börja stegvis att plocka bort hårdvara/mjukvara för att pinpointa problemet.

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund: Jag uppgraderade allt utom GPU:n, jag har inte överklockat något heller :/

Permalänk
Skrivet av Asdever:

@ivarskoglund: Jag uppgraderade allt utom GPU:n, jag har inte överklockat något heller :/

jag skulle säga om ditt grafikkort når 99grader så är det därför.(dock så krashade den utan att vara varm som du skrev)

annars

testa med ett annat nätagg

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Om jag försöker starta datorn direkt efter den har kraschat så börjar grafikkortet blåsa så starkt det kan i några sekunder. Om det är till någon hjälp för att lista ut vad det kan vara. Jag har även märkt prestanda sänkningar i GPU kraftiga spel på sistone :/

Permalänk

@Asdever:

Okej! Om datorn uppdaterades för flera månader sedan och har klarat sig fram till nu så låter det som någon uppdatering har gjorts som skapat ett ostabilt system. Oavsett om det är en Windows update eller Nvidia drivrutin så skulle jag nog rulla tillbaka systemet med någon form av systemåterställning. Av egen erfarenhet så är det nästan alltid av någon uppdatering som systemet reagerar annorlunda, sällan att det är hårdvaran som håller på att kalka ur (speciellt om du inte överklockat systemet, eller kört systemet bra i 6mån).

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund: Jag verkar bara ha en systemåterställning till igår, eller kan man visa fler på något sätt?

Permalänk

@Asdever:

Det ska finnas en knapp för att visa samtliga återställningspunkter. Alternativt så startar du "Windows PowerShell" och skriver in "Get-ComputerRestorePoint". Tyvärr brukar de gamla tas bort snabbt om man inte har på förhand utökat systemskyddsallokering eller så... :/

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund: Powershell låter mig inte komma åt några återställningspunkter så det ser lite mörkt ut. Skulle en dator-ominstallering lösa problemet??

Permalänk

@Asdever:

Det kan ju lösa problemet genom att ha en fräsh ominstallation av hela datorn. Men det beror ju lite på om problemet är drivrutinsrelaterat/mjukvara eller hårdvarumässigt... Alternativt kan du försöka att ominstallera drivrutiner på ex grafikkortet. Annars försök tänka tillbaka till innan det började strula, vad vare som gjorde systemet instabilt? Programinstallation? Drivrutinsuppd? Osv.

Permalänk
Skrivet av ivarskoglund:

@Asdever:

Det kan ju lösa problemet genom att ha en fräsh ominstallation av hela datorn. Men det beror ju lite på om problemet är drivrutinsrelaterat/mjukvara eller hårdvarumässigt... Alternativt kan du försöka att ominstallera drivrutiner på ex grafikkortet. Annars försök tänka tillbaka till innan det började strula, vad vare som gjorde systemet instabilt? Programinstallation? Drivrutinsuppd? Osv.

TS Grafikkort når 90 grader, inte något rekord direkt men börja med att få bukt med värmeproblemet så kanske det löser sig ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund: Det skulle kanske vara AMD Crimson uppdateringern? :/

Permalänk
Inaktiv

Bättre luftgenomströmning i lådan med några chassifläktar till kan nog ge dig stabilare temps

Permalänk
Medlem

Jag provade att byta till en tidigare driver på mitt grafikkort och har inte kraschat på ett bra tag, förhoppningsvis så har det nu fixat sig, tack för alla svar

Permalänk

@Asdever:

Är inte så kunnig gällande AMDs grejer. Men om programmet har en direkt koppling mot hårdvaran (liksom drivrutin) så kan det vara värt ett försök att ominstallera till en tidigare version eller så. Betauppdateringar bör också undvikas om du inte letar efter något specifikt och kan rulla tillbaka systemet enkelt.