Hjälp med uppgradering av dator :)

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering av dator :)

Köpte datorn 2011. Nätaggregatet har gått sönder så nu ska jag uppgradera hela datorn. Min budget ligger på max 7500kr och jag har ingen problem att bygga datorn själv.

Jag funderar på att antingen skaffa en gtx 960 eller en gtx 970 och eftersom att jag inte kan någonting om datorer så undrar jag om min gamla processor och moderkort kommer fungera bra eller om det bästa alternativet är att köpa nytt eftersom att jag vill att datorn ska kunna klara spel relativt bra i några år. Jag spelar bland annat GTA V och CS:GO.

Mina specs finns på den här bilden, jag markerade moderkortet och processorn.
Länk till imgur

Ett annat alternativ är att köpa en modifierad version av denna som kommer kosta mig ungefär 7625kr
Komplett.se Gamer i15

Tack på förhand.

Bild
Permalänk
Medlem

Sockelbyte :)

Hej!
Har precis i dagarna suttit med samma fråga, och nästan samma "gamla" hårdvara
Själv hade jag MSI MB med 2500k i5an och 560Ti kort.

Har med dina önskemål i åtanke om pris, och du skrev att du inte kan så mycket om datorer så då valde jag bort överklockningsbart så att säga.
Kollade http://www.systemrequirementslab.com/ för en hänvisning om vad den sa om GTA V på min burk.

Du skrev att PSUn lagt av så en sådan tog jag med, chassie har du så där sparade "vi" slant till och SSD/HDD förutsätter jag att du har
Med moderkort/cpu byte behöver du också ett nytt OS så det föll ned i korgen också.

Jag hoppas du får mer tips från övriga Swecare, för jag är inte helt säker på grafiken. Valde själv ett 960-svalt och lagom för mig som mer bildbehandlar än spelar

Uppgradering Komplett lista

Missade att du inte behövde nytt RAM.
(för att följa upp nedstående kommentar, ja det är väl den mest ekonomiska..men inte den roligaste. Därav att jag valde att tipsa om nytt )

RAM miss
Permalänk
Medlem

öhm varför ska alla envisas med att det e dags för ett systembyte när nån ändå sitter på ett moderkort med socket 1155. Finns eg ingen anledning till att byta från ett sådant moderkort om man bara ska spela. ny dvs begagnad 2500k/2600/2700/3570/3770 cpu, gtx 970 samt då ny nätdel. billigast å bäst så. du kommer knappt märka nån prestandaökning om du tar å köper en hel ny dator som baseras på nya skylake system..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx