Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luffaren91:

Nackdelen är dock att i7 2700k stödjer endast 1333mhz om man inte klockar rammen själv då.

Huh? Har kört mina minnen i sina specifierade 1600MHz hela tiden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Sisyfos: http://ark.intel.com/products/61275/Intel-Core-i7-2700K-Proce...
Default value 1066/1333 mhz

När jag försöker tvinga mina corsair 1600 mhz 4x4gb till 1600mhz så kan jag ej starta min dator inne i bios
vad jag förstår så måste man klocka den eller ha XMP profil på bioset, mitt ASrock z68 extreme3 Gen3 fungerar inte auto så man måste klocka manuellt

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det gör den visst fast bara väldigt lite och det kan DigitalFoundry's video som länkades tidigare visa (Här med 4.4GHz OC: https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0)

Med det sagt så sitter jag ju själv fortfarande med än och spelar i 120Hz+ av en anledning, den är fortfarande jävligt bra.
Men i riktigt tunga titlar så flaskar den dock och det är bara en fact of life efter cirka 5 år, jag är inte besviken med mitt köp

Det är ju skumt med tanke på att jag bland annat lirar GTA V, CSGO, Battlefield 3 & 4 på 144Hz problemfritt.

kör allt och jag säger det återigen allt på 144Hz.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av prozzac:

Om du klockar den till kanske 4.5GHZ så är den ju snabbare än alla dom fyrkärniga med HT som säljs idag, så nog skulle jag säja att de håller än.

Håller med alla som säger att en 2700K @ 4,5 GHz mer än väl räcker till alla spel idag, men det är för att GPU-delen blir flaskhals innan CPU-delen i princip alla spel.

En Sandy Bridge i 4,5 GHz är inte snabbare än Skylake i 4,0 GHz i något fall som är helt CPU-bunden.

Största generella förbättringarna sedan Sandy Bridge är heltal, där är Skylake allt från 25% snabbare i t.ex. hantering av JavaScript (enkeltrådat), till runt 35% i kompilering (HT är mer effektiv än tidigar i Skylake och kompilering är en sak som gillar HT) till extremfall som innehåller otroligt mycket villkorad körning och tighta loopar t.ex. Dolphin emulator som är 70% snabbare (länk#1 länk#2).

Alla dessa procentsiffror är skillnad i IPC, så för att en Sandy Bridge ska matcha 6700K i t.ex. kompilering så måste den klockas till 4,0 * 1,35 = 5,4 GHz

Cinebench och liknande som använder AVX/SSE eller "gamla" flyttalsinstruktioner är nog de som ser minst skillnad i IPC, där verkar Skylake vara 20-25% snabbare än Sandy Bridge, fortfarande så att Sandy Bridge ska upp i 4,8 GHz för att matcha 6700K i stock.

Extremfallet åt andra håller är saker som utnyttjar de nya instruktionerna man lagt till på vägen, t.ex. så är Linpack dubbelt så snabbt i Skylake än Sandy Bridge tack vare FMA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: De stämmer säkert. jag utgick från tester i spel med låg grafik inställt. Måste varit GPUn som bromsade där iaf då.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Din slutsats var i princip exakt det jag sa men ok, ska vi nu vara petiga på den nivån så kostar i dagsläget 6700k 3690:-, sen antar du att man ska ha 16GB vilket givetvis är trevligt men också overkill så 8GB funkar utmärkt. Speciellt om vi ska få Skylake på en tight budget.

Jag reviderar mitt uttalande då med 5-6K.

Ber så mycket om ursäkt för denna missvisande information och hoppas att mitt budskap kom fram ändå trots att jag höftade fel på tusen spänn.

Skiter personligen lite i de 1000kr, men för mig är mer problemet hur pass mycket "beta" Skylake och deras moderkort verkar vara.
De är svårare att klocka,
de är svårare att få stabila med 4 minnen,
de har mängder med BIOS uppdateringar
och Kabylake kommer ha nya funktioner för bla nyare SSD (Xpoint), L4 cache mm som ev kommer göra Skylake "föråldrad" redan.

Just broadwell öppnade en ny värld med detta, och om du verkligen tittar på spelprestanda så är 5775C betydligt bättre val än Skylake i mina ögon, då du får betydligt bättre DX11 prestanda, inkl min fps, trots att CPUn kör i ynka 3,6Ghz och 65W TDP. Och du kan använda befintligt DDR3, och befintliga Haswell moderkort...

Jag ser fortfarande Skylake som en typ av halvt misslyckad "prototyp" av vad som ska komma. Och då är det inte värt pengarna oavsett om det är 4000kr, 5000kr eller 6000kr (+).

Enda fördelen Skylake har är om du gör specifika uppgifter (inte spel) där dens förändringar gör nytta.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande min i5 2500k som är densamma inom spelprestanda och jag måste säga att jag är otroligt nöjd! Den är fortfarande väldigt pigg och hänger med inom alla spel.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kan säga att den inte flaskar, hade q9550 innan med 280x ca 70-90fps i dirt rally ultra. dock 1680x1050
Sen bytte jag till 2600k med 7970/280x crossfire. dirt rally 100-150fps ultra 1080p. 144hz

Så ja framtidens spel kommer avgöra. min 775 rigg stod på sig bra i dagens spel än fast den hade många år på nacken.

Om vi tar som exempel dirt rally så används båda grafikorten 100% men cpun ansträngs knappt.

Dolphin emulator har båda riggar klarat galant 60fps, ser ingen anledning att uppgradera om allt du spelar flyter på.

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av ruf0ns:

Tjo!

Någon som har koll på hur en 2700k står sig mot dagens processorer? Hänger den fortfarande med hyggligt?

Någon som tror att det finns risk för att den är en flaskhals för dagens grafikkort?

Det beror helt på vilka övriga komponenter du använder dig av. En otroligt viktig faktor som väldigt många hobby-entusiaster missar är vad du har för skärm. Kör du full-HD, 1440p eller UHD? Vilken Hz? Vilka inställningar vill du köra på? Vad gör du på datorn, spelar du, redigerar filmer eller surfar? Kommer du exempelvis att köra CS:GO på en 1080p skärm, tillsammans med ett GTX 980, kommer din processor rimligtvis inte vara något hinder. Om du däremot vill klara 144 FPS på en 144Hz-skärm i 1440p med en 980Ti, är risken för en neddragning av prestandan större.

Du förstår; det går helt enkelt inte att uttala sig med säkerhet angående hurivida din processor duger eller inte. Däremot kan man ju fråga sig hur väl en snart fem år gammal processor kommer fungera med nyare perifiala lösningar som kommer att bli "standard" framöver, så som HBM, DDR4 och snabbare PCIportar. En biggie för mig hade varit problemen med att köra NVME-diskar (är inte säker på om de går att koppla in eller inte), bara en sån sak!

Tänk så här: när en tekniklösning blir standard utvecklas spel med den tekninken i åtanke. Till exempel, när HBM i grafikkort blir standard kommer det blir svårt att spela spel utan HBM. På samma sätt kan det bli krångligt att spela spel på en gammal processor som inte hanterar tillräckligt snabba eller nya RAM-lösningar.

Men, för att göra en enorm spekulation på en spekulativ fråga så kan man vagt konstatera att din processor hänger med hyggligt! Vad det innebär vet ingen eftersom hyggligt är relvativt. Det finns ingen krav på att byta men det kanske inte vore helt fel heller?

Skrivet av Erik:

Den står sig väkdigt bra. Den kan bli en flaskhals om du vill ha väldigt hög fps (120+ hz), men annars kommer den sällan agera flaskhals.

Erik

Tyvärr har du ingen aning om det kommer bli en "flaskhals" eller inte, eftersom du inte har tillräckligt med information. Vadå 120+ hz? I vilket spel? I vilken upplösning? 120 FPS i Warcraft 1 i 720p lär ju inte vara några problem. Kanske aningen svårare i Crysis 3 i 4K? En höftning helt enkelt. Utgå aldrig från att alla har samma preferenser, utrustning och upplägg som dig själv.

Skrivet av prozzac:

Om du klockar den till kanske 4.5GHZ så är den ju snabbare än alla dom fyrkärniga med HT som säljs idag, så nog skulle jag säja att de håller än.

Högre Ghz är inte lika med prestanda per definition. Dessutom; vad händer om man klockar de "fyrkärninga med HT som säljs idag" lika mycket? Knasig jämförelse... En viktig faktor är också vad processorn stödjer i övrigt, så som PCI-E-hastigheter, RAMtyper och vilken kringutrustning som stöds, så som NVME och USB 3.1.

Skrivet av anon200632:

Här ser du att det inte är så mycket skillnad, 0-30 fps mot en 2600k
https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw

Nog för att 0FPS är lite, men herregud, det du skriver i ditt inlägg är att det potentiellt är 30FPS skilnad! Det är i så fall enormt!
DigitalFoundrys tester är för övrigt kliniska (kontrollerade, i "labbmiljö" där alla andra faktorer tas ut ur ekvationen utom de som mäts), i verkligheten ser resultaten inte lika dana ut och det är svårt att dra några slutsatser i relation till TS system och eventuella framtida GPU:er.

Som tydliggörs av videon så är det dessutom väldigt beroende av vilka titlar man spelar.

Skrivet av Friterad:

En fin överklockning och du ligger bra till. Kan enkelt mäta sig med en modern i5. Krävs väldigt mycket för att det ska bli en flaskhals skulle jag tro

Tro... just det.
Tro gör man i kyrkan och inte i ett datorforum.

Skrivet av klemze:

Kör fortfarande min i5 2500k som är densamma inom spelprestanda och jag måste säga att jag är otroligt nöjd! Den är fortfarande väldigt pigg och hänger med inom alla spel.

i5 2500K är inte "densamma inom spelprestanda" som i7 2700K. Det säger sig självt. Menar du något annat så behöver det förtydligas :).

Jag blir omedelbart nyfiken på vad "hänger med" innebär, vad "alla spel" är, vilka inställningar du kör, och vilken upplösning du har på din skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Det beror helt på vilka övriga komponenter du använder dig av. En otroligt viktig faktor som väldigt många hobby-entusiaster missar är vad du har för skärm. Kör du full-HD, 1440p eller UHD? Vilken Hz? Vilka inställningar vill du köra på? Vad gör du på datorn, spelar du, redigerar filmer eller surfar? Kommer du exempelvis att köra CS:GO på en 1080p skärm, tillsammans med ett GTX 980, kommer din processor rimligtvis inte vara något hinder. Om du däremot vill klara 144 FPS på en 144Hz-skärm i 1440p med en 980Ti, är risken för en neddragning av prestandan större.

Du förstår; det går helt enkelt inte att uttala sig med säkerhet angående hurivida din processor duger eller inte. Däremot kan man ju fråga sig hur väl en snart fem år gammal processor kommer fungera med nyare perifiala lösningar som kommer att bli "standard" framöver, så som HBM, DDR4 och snabbare PCIportar. En biggie för mig hade varit problemen med att köra NVME-diskar (är inte säker på om de går att koppla in eller inte), bara en sån sak!

Tänk så här: när en tekniklösning blir standard utvecklas spel med den tekninken i åtanke. Till exempel, när HBM i grafikkort blir standard kommer det blir svårt att spela spel utan HBM. På samma sätt kan det bli krångligt att spela spel på en gammal processor som inte hanterar tillräckligt snabba eller nya RAM-lösningar.

Men, för att göra en enorm spekulation på en spekulativ fråga så kan man vagt konstatera att din processor hänger med hyggligt! Vad det innebär vet ingen eftersom hyggligt är relvativt. Det finns ingen krav på att byta men det kanske inte vore helt fel heller?

Tyvärr har du ingen aning om det kommer bli en "flaskhals" eller inte, eftersom du inte har tillräckligt med information. Vadå 120+ hz? I vilket spel? I vilken upplösning? 120 FPS i Warcraft 1 i 720p lär ju inte vara några problem. Kanske aningen svårare i Crysis 3 i 4K? En höftning helt enkelt. Utgå aldrig från att alla har samma preferenser, utrustning och upplägg som dig själv.

Högre Ghz är inte lika med prestanda per definition. Dessutom; vad händer om man klockar de "fyrkärninga med HT som säljs idag" lika mycket? Knasig jämförelse... En viktig faktor är också vad processorn stödjer i övrigt, så som PCI-E-hastigheter, RAMtyper och vilken kringutrustning som stöds, så som NVME och USB 3.1.

Nog för att 0FPS är lite, men herregud, det du skriver i ditt inlägg är att det potentiellt är 30FPS skilnad! Det är i så fall enormt!
DigitalFoundrys tester är för övrigt kliniska (kontrollerade, i "labbmiljö" där alla andra faktorer tas ut ur ekvationen utom de som mäts), i verkligheten ser resultaten inte lika dana ut och det är svårt att dra några slutsatser i relation till TS system och eventuella framtida GPU:er.

Som tydliggörs av videon så är det dessutom väldigt beroende av vilka titlar man spelar.

Tro... just det.

i5 2500K är inte "densamma inom spelprestanda" som i7 2700K. Det säger sig självt. Menar du något annat så behöver det förtydligas :).

Jag blir omedelbart nyfiken på vad "hänger med" innebär, vad "alla spel" är, vilka inställningar du kör, och vilken upplösning du har på din skärm!

shit mannen, inte lite kaxig när du svarar. sen märker man att du inte kan så mycket utan bara spekulerar.
1: spelar ingen roll vad kortet använder sig för minnes teknik, det som är viktigt är om gfx kortet klarar av att maxa bandbredden av pci-express porten eller ej. om den överstiger bandbredden av vad pci-e 2.0 som sandybride använder sig utav då kommer prestandan av graffet garanterat att flaskas av en sandybride cpun.

2 en pci-e baserad ssd med pic-e kontakten lär fungera även på en äldre maskin.

3 vanligtvis är det så att om cpun klarar av att leverera höööga fps i låga upplösningar så kommer du kunna ha lika höga fps i högre upplösning bara du har ett ännu kraftfullare grafikkort. i vissa spel som i rts eller där fysikberäkningar eller andra beräkningar som dimma/rök å så sker på cpun kan så klart påverka pretandan, oftast e det pga spelen har utvecklats till konsolerna där grafiklösningarn har varit svaga och utvecklarna var tvugna att ta till hjälp av cpun i systemet. men i överlag så ska ett vanligt traditionellt PC spel skala på det sättet som jag beskrev ovan. dvs att grafikkortet belastas och begränsar fps före cpun i höga upplösningar. förr i tiden var det lixom det nya och häftiga att grafikkortet skulle stå för allt som både grafik å fysik men konsolerna har dragit ner utvecklingen för alla sys typ.

4 Självklart kommer ett överklockat sandybride sys vara jämförbart med ett nyare system så som skylake/haswell, och alla vet nog att om du klockar ett nyare sys så kommer det att prestera bättre än ett äldre överklockat sys. Det e bara så att i många spel så om du har en quad core på ca 3.4ghz spec intel så kan man vara lugn ett bra tag till när det gäller spel.

5 sen tycker inte alla som dig, när det e redan höga fps så är inte, säg 30 fps till med nyare plattform något att hypa sig över, spec inte om det kostar över 6-7k för att få de 30fpsen.

tycker du ska ta det lite varsamt å kanske vara lite mer ödmjuk än att säga till folk att tro de kan de göra i kyrkan? iaf, mina 5ören.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med alla som säger att en 2700K @ 4,5 GHz mer än väl räcker till alla spel idag, men det är för att GPU-delen blir flaskhals innan CPU-delen i princip alla spel.

En Sandy Bridge i 4,5 GHz är inte snabbare än Skylake i 4,0 GHz i något fall som är helt CPU-bunden.

Största generella förbättringarna sedan Sandy Bridge är heltal, där är Skylake allt från 25% snabbare i t.ex. hantering av JavaScript (enkeltrådat), till runt 35% i kompilering (HT är mer effektiv än tidigar i Skylake och kompilering är en sak som gillar HT) till extremfall som innehåller otroligt mycket villkorad körning och tighta loopar t.ex. Dolphin emulator som är 70% snabbare (länk#1 länk#2).

Alla dessa procentsiffror är skillnad i IPC, så för att en Sandy Bridge ska matcha 6700K i t.ex. kompilering så måste den klockas till 4,0 * 1,35 = 5,4 GHz

Cinebench och liknande som använder AVX/SSE eller "gamla" flyttalsinstruktioner är nog de som ser minst skillnad i IPC, där verkar Skylake vara 20-25% snabbare än Sandy Bridge, fortfarande så att Sandy Bridge ska upp i 4,8 GHz för att matcha 6700K i stock.

Extremfallet åt andra håller är saker som utnyttjar de nya instruktionerna man lagt till på vägen, t.ex. så är Linpack dubbelt så snabbt i Skylake än Sandy Bridge tack vare FMA.

Stämmer ganska bra med minna benchmarks då nya instruktioner inte användes. Då min 3770k@4.5 med minna setting i sign på minne med mera.
Presterar strax under eller över 4970k stock med timings som, som ofta i retention är lite högre satta. I spel är svårt tycker jag då det blir mer delar som används.

OT:
Den 2600k som körs med 2x 7970 i crossfare sen en liten tid tillbaks hade eller snarare har problem i starcraft 2 då man kör SquadTd samt Starwars Battlefront. Då är den inte överklockad. Så skillnaden mellan den och denna burk som kör 3770k OC är så man kommer över gränserna som blir klart märkbara. Beror help på spel, hur kräsen man är samt att jag tror burken med 2600k ligger över 110 processer. På denna burk föröker jag hålla mig under 90st.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Nu missförstod du nog mig. Mitt svar var ett allmänt svar på en allmän fråga.

Men jag får väl utveckla lite. I hyffsat moderna spel så kan en 2700k agera flaskhals, detta är självfallet under vissa förutsättningar och framförallt om du är ute efter hög fps (det var detta jag menade med >120hz). Tex i vissa spel och låga grafikinställningar samt låg upplösning så orkar inte en 2700k att pumpa ut lika många bilder per sekund som grafikkortet, då agerar en 2700k flaskhals.

Däremot i höga upplösningar, tex 4k som du själv anger som ett exempel, så är det sällan som en 2700k agerar flaskhals. Då ligger ofta flaskhalsen i grafikkortet.

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Tro... just det.

Har du inget vettigt att säga så säg inget alls.

Permalänk
Skrivet av Erik:

Nu missförstod du nog mig. Mitt svar var ett allmänt svar på en allmän fråga.

Men jag får väl utveckla lite. I hyffsat moderna spel så kan en 2700k agera flaskhals, detta är självfallet under vissa förutsättningar och framförallt om du är ute efter hög fps (det var detta jag menade med >120hz). Tex i vissa spel och låga grafikinställningar samt låg upplösning så orkar inte en 2700k att pumpa ut lika många bilder per sekund som grafikkortet, då agerar en 2700k flaskhals.

Däremot i höga upplösningar, tex 4k som du själv anger som ett exempel, så är det sällan som en 2700k agerar flaskhals. Då ligger ofta flaskhalsen i grafikkortet.

// Erik

Processorn pumpar inte ut några bilder. Så funkar det inte. Antalet frames är ovidkomligt, det som är intressant och som du kanske menar är att olika saker belastar olika delar på olika sätt. En hög upplösning belastar grafikkortet mer medan fysik och andra beräkningar belastar processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har du inget vettigt att säga så säga inget alls.

Ja! Exakt det jag menar!
Vaga gissningar hjälper inte TS.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Skiter personligen lite i de 1000kr, men för mig är mer problemet hur pass mycket "beta" Skylake och deras moderkort verkar vara.
De är svårare att klocka,
de är svårare att få stabila med 4 minnen,
de har mängder med BIOS uppdateringar
och Kabylake kommer ha nya funktioner för bla nyare SSD (Xpoint), L4 cache mm som ev kommer göra Skylake "föråldrad" redan.

Just broadwell öppnade en ny värld med detta, och om du verkligen tittar på spelprestanda så är 5775C betydligt bättre val än Skylake i mina ögon, då du får betydligt bättre DX11 prestanda, inkl min fps, trots att CPUn kör i ynka 3,6Ghz och 65W TDP. Och du kan använda befintligt DDR3, och befintliga Haswell moderkort...

Jag ser fortfarande Skylake som en typ av halvt misslyckad "prototyp" av vad som ska komma. Och då är det inte värt pengarna oavsett om det är 4000kr, 5000kr eller 6000kr (+).

Enda fördelen Skylake har är om du gör specifika uppgifter (inte spel) där dens förändringar gör nytta.

Ok.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Processorn pumpar inte ut några bilder. Så funkar det inte. Antalet frames är ovidkomligt, det som är intressant och som du kanske menar är att olika saker belastar olika delar på olika sätt. En hög upplösning belastar grafikkortet mer medan fysik och andra beräkningar belastar processorn.

Jag väljer att missförstå det jag kan missförstå och det jag inte kan missförstå det väljer jag ändå att missförstå.

Missförstå mig inte nu.

/Erik

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av larsalarsa:

Processorn matar grafikkortet med information, enkelt förklarat, så det är inte ett helt korrekt uttalande du gör där.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Ja! Exakt det jag menar!
Vaga gissningar hjälper inte TS.

Det var ingen gissning, sedan hjälper det ingen att du är spydig

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det var ingen gissning, sedan hjälper det ingen att du är spydig

Det jag syftar på är att du gör ett påstående som är väldigt otydligt i det avseende att det inte har någon bakomliggande förklaring. Tanken med tråden är väl att den som skapat den ska kunna göra ett informerat beslut. Det ligger en poäng i att man visar var man fått sin information ifrån eller i alla fall förklara varför man hävdar något.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Processorn matar grafikkortet med information, enkelt förklarat, så det är inte ett helt korrekt uttalande du gör där.

Visst är det så, men det är inget som strider mot mitt tidigare påstående. Varje bild (frame) som skickas till skärmen kommer via en signal från grafikkortet. Grafikkortet skapar dessa bilder baserat på information från processorn. Faktum är att processorn kommunicerar med alla delar av datorn. Det innebär dock inte att det är processorn som matar ut bilder (frames).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av larsalarsa:

Visst är det så, men det är inget som strider mot mitt tidigare påstående. Varje bild (frame) som skickas till skärmen kommer via en signal från grafikkortet. Grafikkortet skapar dessa bilder baserat på information från processorn. Faktum är att processorn kommunicerar med alla delar av datorn. Det innebär dock inte att det är processorn som matar ut bilder (frames).

Nej precis men den har en tydlig inverkan så rent indirekt är processorn delaktig i varje bildruta som produceras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Det jag syftar på är att du gör ett påstående som är väldigt otydligt i det avseende att det inte har någon bakomliggande förklaring. Tanken med tråden är väl att den som skapat den ska kunna göra ett informerat beslut. Det ligger en poäng i att man visar var man fått sin information ifrån eller i alla fall förklara varför man hävdar något.

Man behöver inte skriva en hel roman bara för att hjälpa någon. Men vill du förklara mer så kan du göra det utan att vara spydig. Du följer ju inte alltid det du säger nu själv heller så lite motsägelsefullt att bli upprörd för en sådan sak.

Permalänk

@Friterad:

Jag är inte upprörd eller särskiljt spydig. Möjligtvis lite kaxig.
En roman är verkligen inte att föredra heller, det har du helt rätt i!

Permalänk

@Dinoman:
Ja det är ju helt riktigt!

Permalänk
Medlem

Liten bump så här på fredags eftermiddagen. Men hur mycket kan man klocka en 2700k utan att behöva pilla med volt och sånt? Ska försöka få ut lite kräm till ur min.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Liten bump så här på fredags eftermiddagen. Men hur mycket kan man klocka en 2700k utan att behöva pilla med volt och sånt? Ska försöka få ut lite kräm till ur min.

Finns inget svar på det, du får prova. Olika beroende på hur tur du hade med vilken processor du fick.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kajlie:

Om du är lat så är det ju bara att köra en Auto-OC som ditt moderkort stöder för alla chip är olika men moderkortet borde automatiskt kunna hitta en okej inställning på någon minut
Sen så förespråkar jag absolut att lägga ner en dag på att hitta en riktigt hög stabil frekvens istället men det är ju upp till dig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om du är lat så är det ju bara att köra en Auto-OC som ditt moderkort stöder för alla chip är olika men moderkortet borde automatiskt kunna hitta en okej inställning på någon minut
Sen så förespråkar jag absolut att lägga ner en dag på att hitta en riktigt hög stabil frekvens istället men det är ju upp till dig.

Absolut inte lat. Sitter gärna och pillar lite med det en dag. Var mest så jag inte förstör något direkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Absolut inte lat. Sitter gärna och pillar lite med det en dag. Var mest så jag inte förstör något direkt

Börja lågt och prova dig uppåt. 38x och sedan ett steg uppåt i taget kanske? Du märker när det strular i IBT/prime95.