Permalänk
Medlem

backup av bilder

jag vill göra backup på bl.a alla mina bilder, vilket är en hel del. har kollat på lite olika lätta, men säkra och smidiga alternativ, helst med app till android också, som inte är alldeles för dyrt. det som verkar mest intressant är owncloud. har dock ingen möjlighet att hosta den själv hemma, så jag har kollat efter någonstans att ha den. dock har jag ingen erfarenhet av ssh och allt sånt, eller hur man gör för att skapa en server för att sen installera owncloud osv. har googlat lite men inte hjälp mig jättemycket. kollat in bland annat http://citycloud.se

har ni några tips på antingen hur jag kommer igång eller några bra och stabila alternativ?

Permalänk
Medlem

OneDrive är bra, 15GB gratis, men 1TB i ett år om du köper Office 365 som kostar runt 499:-, Dock går det ibland att hitta det snorbilligt, men inte just nu.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

OneDrive är bra, 15GB gratis, men 1TB i ett år om du köper Office 365 som kostar runt 499:-, Dock går det ibland att hitta det snorbilligt, men inte just nu.

borde tillägga att jag inte vill ha någon tjänst av microsoft eller google (eller facebook eller nåt liknande)

Permalänk
Medlem

Eftersom Onedrive, Google Drive samt Dropbox + Box (pga kostnaden) och Owncloud är ute ur bilden är en hyrd server ditt enda val, vilket även bör falla bort på grund av den höga kostnaden.

Det enda valet är alltså att tänka om helt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

jag har inte sagt att owncloud är uteslutet, försöker antingen hitta en bra VPS för att hosta owncloud på (inte så farligt dyrt) eller ett alternativ till owncloud om det finns något som fyller mina kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

jag har inte sagt att owncloud är uteslutet, försöker antingen hitta en bra VPS för att hosta owncloud på (inte så farligt dyrt) eller ett alternativ till owncloud om det finns något som fyller mina kriterier.

VPS brukar oftast vara billigt om man bara beställer ett fåtal GB lagring, men ökar drastiskt i pris när man beställer mer. I ditt scenario tänker jag att du kommer att vilja ha en hel del då du vill lagra bilder.

Ett val är att bara köpa en extern backuphårddisk och successivt föra över bilder till den.

Ex:

Smartphone -automatisk överföring-> Dropbox -manuell överföring-> extern hårddisk
Kamera -manuell överföring-> extern hårddisk

Nackdelen är då att du inte får någon fjärråtkomst.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@hye: pms är gratis med automatisk överföring, du behöver bara en server. (bör dubbelkollas dom har en betalvariant med lite mer feautures) https://vimeo.com/88950258
https://www.one.com/sv/ tror jag är billigare än owncloud? 40sek 100gb inkl ssh osv, bör ju dubbelkollas att man har access att slänga upp en server innan.

släng in en klient, typ putty, knappa in kod och ip nummer, också gratis. done http://www.putty.org/

Permalänk
Medlem

@lappen81: jag har ett konto hos one, så det borde ju gå att ordna. var mest sugen på att testa owncloud och one säger att dom inte stödjer owncloud. bara less på alla webhotell och allt sånt. tycker bara det vore skönt med en app som owncloud verkar ha! tack!

edit: plus att one.com tar betalt om man vill ha mer än en domän kopplad till sitt konto
edit 2: ser även att one.com har fått något som heter rushfiles, det kan ju faktiskt vara något. ska kolla in det lite närmre

Permalänk
Medlem

Om du har väldigt mycket data (några hundra GB elller så) du vill ta backup på så kan CrashPlan vara värt att kolla på. Det kostar ca. 500 kr/år för obegränsat med utrymme, och det finns stöd för Windows, Mac, Linux, Android och iOS. Jag använder det själv för att ta backup på mina foton, och har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat upp över 4 tusen screenshots på mitt Google Foton konto, och det verkar som att dom är helt okomprimerade efter som dom både laddas upp och laddas ner som .png format med samma storlek... Vet inte varför dom inte blir komprimerade men det är najs!

Permalänk
Medlem

Flickr erbjuder 1 TB helt gratis åt att antingen dela ens fotografier, eller ha dem helt privat, samtidigt som de är välorganiserade.

Annars är CrashPlan en väldigt bra tjänst, där du får oändligt med lagringsutrymme för knappt 55 kr per månad. Det enda "negativa" med dem, är att du kan inte dela dina bilder när de väl finns där. Du kan endast lagra de där, eller så laddar du hem de till en tillåten enhet. Du kan dock visa bilderna genom deras applikation.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.