Tänkte köpa ny dator för cirka 15000, vad ska man ha?

Permalänk

Tänkte köpa ny dator för cirka 15000, vad ska man ha?

Har en budget på cirka 15 000 kr, några tusenlappar upp eller ner gör inte så mycket om det är nödvändigt.

Behöver en dator som klarar av alla nyaste spel och uppkommande spel samt att spela in det samtidigt.

vill alltså ha en gaming dator med gärna lång livstid och lite uppasning behövd då jag inte är den bästa på att damma ur datorn precis.

Behöver nytt skal, dator, samt skärm, tänkte koppla upp den till 2 skärmar då jag har en redan och tänkte använda den ena som skärm för att se film i sängen och andra på skrivbordet.

har ingen aning vad som är bra att införskaffa eller om nu är en bra tid att göra det häller ( om det finns vissa tider då delar säljs billigare osv.... behöver hjälp från grunden helt enkelt

Datorn behöver/ska inte se snygg ut utan det enda jag vill ha är något som fungerar så bra som möjligt för priset

Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Har en budget på cirka 15 000 kr, några tusenlappar upp eller ner gör inte så mycket om det är nödvändigt.

Behöver en dator som klarar av alla nyaste spel och uppkommande spel samt att spela in det samtidigt.

vill alltså ha en gaming dator med gärna lång livstid och lite uppasning behövd då jag inte är den bästa på att damma ur datorn precis.

Behöver nytt skal, dator, samt skärm, tänkte koppla upp den till 2 skärmar då jag har en redan och tänkte använda den ena som skärm för att se film i sängen och andra på skrivbordet.

har ingen aning vad som är bra att införskaffa eller om nu är en bra tid att göra det häller ( om det finns vissa tider då delar säljs billigare osv.... behöver hjälp från grunden helt enkelt

Datorn behöver/ska inte se snygg ut utan det enda jag vill ha är något som fungerar så bra som möjligt för priset

Bor i Stockholm.

Kommer att komma nya grafikkort från både nvidia och amd under/efter sommaren, så kan du vänta på dessa tror jag du får en bättre dator för pengarna än vad du får idag.

Permalänk

@MacAllan: Vad heter dessa? och vilken tycker du man ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kommer att komma nya grafikkort från både nvidia och amd under/efter sommaren, så kan du vänta på dessa tror jag du får en bättre dator för pengarna än vad du får idag.

Brukar komma top notch först som äter upp 80% av budgeten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@MacAllan: Vad heter dessa? och vilken tycker du man ska ha?

nvidia kommer med sin "pascal" och amd med "polaris", vilken av dom 2 som kommer prestera bäst går inte att svara på idag.
Dock finns det bra chans att få dagens topp kort billigare när dessa släpps.

Skrivet av fermia:

Brukar komma top notch först som äter upp 80% av budgeten

Som sagt så var väl mer tanken att hitta något av dagens topp kort till bättre pris när de nya släpps.

Permalänk

Behöver hjälp med att välja rätt delar till min dator, och om man kan köpa från andra länder

Har planerat att köpa ny dator plockat ihop lite delar jag tänkt ut, men har fortfarande problem med vad för chassie jag ska välja, behöver något som hjälper bra mot dam och ljud då jag är dålig på att ränsa ur den på damm. och vill även ha lite tips på om jag valt rätt, prisklassen skulle hamna på 15000 men verkar gå upp mot 17000. lite dyrt och funderar på om det finns möjligheter till säkra köp från utomlands till billigare pris. här är delarna jag ska ha, har inte lagt till win10 och en hårddisk då jag tänkte ta mina gamla för det.

http://uk.pcpartpicker.com/p/QgtnWZ

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9196433/2016-02-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Har planerat att köpa ny dator plockat ihop lite delar jag tänkt ut, men har fortfarande problem med vad för chassie jag ska välja, behöver något som hjälper bra mot dam och ljud då jag är dålig på att ränsa ur den på damm. och vill även ha lite tips på om jag valt rätt, prisklassen skulle hamna på 15000 men verkar gå upp mot 17000. lite dyrt och funderar på om det finns möjligheter till säkra köp från utomlands till billigare pris. här är delarna jag ska ha, har inte lagt till win10 och en hårddisk då jag tänkte ta mina gamla för det.

http://uk.pcpartpicker.com/p/QgtnWZ

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9196433/2016-02-27

Jag har beställt en del ifrån caseking.de, de brukar ha rätt bra priser och har sluppit svensk moms så har väl tjänat en del. När euron låg lågt så kanske det blev 20% billigare än att handla här. Dock lär man beställa en del för att inte vinsten ska ätas upp av högre fraktkostnad och nu mer är både pund och euron rätt dyr så åker man även på svensk moms tjänar man nog inget på att beställa från Tyskland/England.

Angående delar så är datorn lite snefördelad, nu får du iof mycket fps per krona med det där men personligen hade jag tagit 6700k, ett Z170 moderkort och ett bättre nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där ser rätt bra ut, Define R5 är ett snyggt och tyst chassi också, jag har R4 och är supernöjd. Men du behöver en processorkylare också?

Priserna utomlands kommer inte variera så mycket, och när du lägger en hel del pengar på en dator så är det ju trevligt att kunna ha svensk support, ångerrätt osv. om det skulle strula.

Permalänk
Medlem

Inom EU så betalar man antingen moms i lander man köper från, eller svensk moms om företaget är momsregistrerat i Sverige (vilket det ska vara om företagets årsomsättning överskrider 320 000 kr). Så avsett så slipper man inte ifrån moms, även om den kan vara lite lägre i andra länder.

Men oavsett så är nog den där sidan du kollat på lite optimistisk om du ska beställa till Sverige, den verkar utgå ifrån att du befinner dig i UK. Kollar man t.ex. på chassit så verkar de två billigaste butikerna inte ens skicka till Sverige, och den tredje billigaste tar 31£ i frakt. Så stora saker som chassin kommer troligtvis bli mycket dyrare p.g.a. frakten. Sen blir det troligtvis problem med support, garanti, etc. Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum här, och svaret är nästan alltid att det inte är värt det att köpa utanför Sverige.

Permalänk

@sKRUVARN: varför hade du häldre valt dom?

Permalänk

@earic12: frågade det med kylare på reddit också och fick svaret "It's a non k version of the i7 so it has a stock cooler that should be fine because you can't overclock it"

Permalänk

fick också rådet nu att köpa https://www.inet.se/produkt/6910098/evga-supernova-gs-650w#/s... istället. tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@sKRUVARN: varför hade du häldre valt dom?

Skrivet av banana12345:

@earic12: frågade det med kylare på reddit också och fick svaret "It's a non k version of the i7 so it has a stock cooler that should be fine because you can't overclock it"

Skrivet av banana12345:

Det där agget är bättre ja, är ändå helt ok så det är väl ett bra val. Jag hade valt en 6700k och ett z170 moderkort för att kunna eventuellt kunna överklocka i framtiden (z170 kommer med fler funktioner över lag dessutom), för nu när du ändå lägger rätt mycket på en dator så är det imo lite dumsnålt att blockera de möjligheterna i framtiden. För den delen så har du valt ett väldigt stort chassi men samtidigt ett litet moderkort som ändå inte stödjer SLI så då hade du egentligen klarat dig lika bra med ett mITX. Men är du inne på ATX ändå så hade jag iaf valt Corsair 400Q istället då det är rätt likt fractal chassit men rätt mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Bättre nätagg. Eventuellt kör på 4790k o z97 med ddr3 om du vill spara in lite utan att förlora nämnvärd prestanda. Lite klen skärm för den budgeten enligt mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@banana12345:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Det agget är bättre än det du valt, men detta är ännu bättre då det är byggt på en bättre plattform.
https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w#/s...

Permalänk

@sKRUVARN: om jag köper den med k måste jag väl lägga till en cpu kylare också? och känns lite läskigt med överklockning

Permalänk

@RealPower: vad skulle du rekommendera för skärm då?

Permalänk

Så här ser det ut nu

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9199627/2016-02-27

och tänkte använda min gamla hårddisk och win10

http://imgur.com/Bgf83aG

kommer allt funka tilsammans? ser det bra ut?

Permalänk

@sKRUVARN: det viktigaste för mig med chassi är att det samlar så lite damm som möjligt och har så lite ljud för sig som möjligt, är Corsair 400Q bra för det?

Permalänk
Medlem

@banana12345: juste, helt rätt när det inte är en k-processor. Men ändå värt att ha en 6700k med en redig kylare som du kan överklocka i framtiden. Det blir dock ca 900-1000 kr dyrare inklusive kylare (priser på prisjakt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Kolla in EVGA GQ 650W. 200 kr är inget att avfärda, speciellt när det är så snarlika agg. Tycker att EVGA har flödat marknaden med bra nätagg med väldigt lite skillnad mellan dem. Av vad jag kan se så är skillnaden till GQ endast att det är semimodulärt (24pin fast, men den måste alltid vara inkopplat ändå så ser inte poängen med helmodulära om du inte ska sleeva). Den är också tillverkad av FSP och inte Seasonic som GS650W, men johnnyguru ger dem liknande resultat, där GQ kniper något högre poäng, men det är nog inom variansen för elektroniklotteriet.

Den är också semipassiv, och under surfande eller lättare spel låter den inte det minsta, har ett nyligen inköpt själv. Däremot en disclaimer: Mitt Sapphire R9 390 Nitro har en lättare spol-buzz i spel och jag vet inte om det är aggets fel eller grafikkortet i sig. I teorin skulle det kunna röra sig om att agget inte levererar tillräckligt ren spänning så att GPUn får jobba lite hårdare. Men å andra sidan verkar folk med mycket bättre nätagg än dessa lida av spoltjut, så verkar vara rent lotto vad som funkar och inte.

Din kundvagn visar tomt:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av banana12345:

Så här ser det ut nu

https://www.inet.se/kundvagn

och tänkte använda min gamla hårddisk och win10

Ser inte alls bra ut, har du tänkt köra utan cpu? Lär inte gå så bra.

Permalänk
Permalänk
Permalänk

@earic12: jo det känns lite jobbit kanske hade tänkt mig 15000 med nya delar och nu blir det 17000 med min gamla hårddisk och win10, om man då går upp till 18000 blir det 3000 över min först satta budget, känns lite mycket. men varför tycker du det är värt med överklockning? skulle det förlänga livstiden på burken med ett år? några år?

Permalänk
Medlem

Kommer du inte att vilja överklocka så är det inte riktigt värt det att skaffa. Speciellt om du är säker på att du kommer att skippa det.
Ska du inte rendera och dylikt så skulle jag gå på inets 4690k paket dom har bundlat med ett Asus z97-a (https://www.inet.se/produkt/v100425/asus-z97-a-intel-core-i5-...). Det är väldigt bra pris för prestanda. Där får du billigare och även överklockningsbar om du nu skulle vilja det i framtiden, men en bra deal i vilket fall. Finns samma deal med 4790k, men det är en tusenlapp dyrare. i5 ser ut att vara klara vinnaren i prestanda/krona om man bara ska ha datorn till spel, film och surf.

Skrivet av jetblack:

Den är också semipassiv, och under surfande eller lättare spel låter den inte det minsta, har ett nyligen inköpt själv. Däremot en disclaimer: Mitt Sapphire R9 390 Nitro har en lättare spol-buzz i spel och jag vet inte om det är aggets fel eller grafikkortet i sig. I teorin skulle det kunna röra sig om att agget inte levererar tillräckligt ren spänning så att GPUn får jobba lite hårdare. Men å andra sidan verkar folk med mycket bättre nätagg än dessa lida av spoltjut, så verkar vara rent lotto vad som funkar och inte.

Jag kör på 2 r9 290 med GQs 1000W-agg och har inte hört något missljud alls. Kan ha haft tur, men jag vet inte.
G2 varianten är den som anses bäst och ger även 2 år extra garanti med ett Superflower OEM i 650W-kategorin. Kommer även det med semipassiv kylning. Jag gillar dock GQ, då jag tycker att FSP är bra och pengen ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@banana12345: Btw! Det ser ut som att du inte använder någon SSD? Skulle rekommendera att skaffa dig en SSD för systemet, det kommer att göra att du får en MYCKET trevligare användarupplevelse, då systemet, surfning, laddningstider och dylikt kommer att kännas mycket "snärtigare".

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

@Slarre: blev tipsad https://www.inet.se/produkt/4304847/samsung-850-series-evo-50... men kostar som fan

kanske räcker med http://www.inet.se/produkt/4304781/samsung-850-series-evo-120... ?? då jag inte behöver mer utrymme, mina 900 gb på min andra räcker gott och väl. dock är den inte m.2 spelar det roll? finns i m.2 men lite dyrare.

Permalänk

@Slarre: lite rädd att om jag skaffar en sämre cpu så kommer den inte klara alla spel som kommer ut osv