R9 Fury, Black screen efter 30 sekunders spelande.

Permalänk
Medlem

R9 Fury, Black screen efter 30 sekunders spelande.

Hejsan!
Har fått problem med graffekortet, eller det kanske är drivrutinerna?!
När jag spelar GTA, Black Ops III eller Battlefront så kan jag spela hur länge som helst utan någon crash.
Men igår så fick jag lust att spela TF2 och Euro Truck Simulator, men inget av dom spelen funkar...
Har provat äldre drivers men det blir exakt samma problem.
Jag hinner spela i ca 30 sekunder och sen fryser spelet och det avslutas med en svart skärm, där det står "No signal detected".
Med nyare spel så fungerar det att spela hur bra som helst utan någon crash, men dom äldre spelen crashar hela tiden.

Why?!

Någon som vet någon "Fix" till detta?

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

Såg nu när datorn står i "Idle" så snurrar inte fläktarna på kortet. Gick in och ställde in "Måltemperatur för GPU" till 35C, det stod på 85C innan... Och "Målfläkthastighet" 100%. Har jag gjort rätt?!

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen för ditt grafikkort?

Version 7300HB.15.49.0.4.AS02

Description BIOS Update tool for STRIX-R9FURY-DC3-4G-GAMING
Enhanced performance and stability
old version:7300HB.15.49.0.2.AS01
7300HB.15.49.0.4.AS01
new version:7300HB.15.49.0.4.AS02

Permalänk
Medlem

Enligt Asus så är det ok att fläktarna står stilla så länge temp är under den nivå som är satt.

Patented Triple Wing-Blade 0dB Fans

Max Air Flow with 105% Improvement in Air Pressure

DirectCU III features triple 0dB fans engineered with a patented, new wing-blade design that delivers maximum air flow and 105% improvement in static pressure over the heat sink, while operating at 3X quieter volumes than reference cards. The 0dB fans also let you enjoy games like League of Legends® and StarCraft® in complete silence — because the fan stops completely when the GPU temperature remains below a set level*. This makes DirectCU III the coolest and quietest graphics card in the market.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Enligt Asus så är det ok att fläktarna står stilla så länge temp är under den nivå som är satt.

Patented Triple Wing-Blade 0dB Fans

Max Air Flow with 105% Improvement in Air Pressure

DirectCU III features triple 0dB fans engineered with a patented, new wing-blade design that delivers maximum air flow and 105% improvement in static pressure over the heat sink, while operating at 3X quieter volumes than reference cards. The 0dB fans also let you enjoy games like League of Legends® and StarCraft® in complete silence — because the fan stops completely when the GPU temperature remains below a set level*. This makes DirectCU III the coolest and quietest graphics card in the market.

Provade ta ner nya bios, när jag öppnade den så stod det att jag inte behövde uppdatera.
Prövar nu att avinstallera drivers och ladda ner drivers från Asus sida istället för AMD sidan.

Håller tummarna!

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk

Du har inte gjort rätt genom att sätta måltemperaturen till 35C. Den inställningen sätter en temperatur som kortet borde ligga på vid belastning och det är absolut inget fel med 85C som det var innan. Tycker man att kortet låter för mycket kan man sänka den till kanske 75C men aldrig så lågt som du har gjort.

Har du testat med både nya Crimson-drivrutinerna och äldre Catalyst? En sak som jag skulle göra i ditt fall är att kolla hur GPU-temperatur, användning och kanske frekvens beter sig i just de spelen innan det blir svart. Det gör du enklast med AMD Overdrive om du har flera skärmar, annars MSI Afterburner som går att ställa in så du kan se de parametrarna in-game.

EDIT: Kan det vara så att de äldre spelen som crashar kör DX9 och de nya DX11? Kanske har någonting med det att göra.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Har samma problem, samma kort. Finns vad jag vet 2 lösningar.
Ena är att köra Asus drivrutiner. Den andra är att köra programmet ClockBlocker i bakgrunden som hindrar att GPU:n går i energisparläge vid fullscreen 3d.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Du har inte gjort rätt genom att sätta måltemperaturen till 35C. Den inställningen sätter en temperatur som kortet borde ligga på vid belastning och det är absolut inget fel med 85C som det var innan. Tycker man att kortet låter för mycket kan man sänka den till kanske 75C men aldrig så lågt som du har gjort.

Har du testat med både nya Crimson-drivrutinerna och äldre Catalyst? En sak som jag skulle göra i ditt fall är att kolla hur GPU-temperatur, användning och kanske frekvens beter sig i just de spelen innan det blir svart. Det gör du enklast med AMD Overdrive om du har flera skärmar, annars MSI Afterburner som går att ställa in så du kan se de parametrarna in-game.

EDIT: Kan det vara så att de äldre spelen som crashar kör DX9 och de nya DX11? Kanske har någonting med det att göra.

Alright, laddar ner msi afterburner nu för att kolla.
Har endast kört med Crimson, provar nu med Catalyst. Dock så kan jag inte öppna catalyst control center av någon anledning.
Precis! DX9 spel crashar. Tråkigt tråkigt.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Har samma problem, samma kort. Finns vad jag vet 2 lösningar.
Ena är att köra Asus drivrutiner. Den andra är att köra programmet ClockBlocker i bakgrunden som hindrar att GPU:n går i energisparläge vid fullscreen 3d.

Nu provade jag Asus drivrutiner, såklart så funkar det nu verkar det som. Kortet gick upp i 60C innan fläktarna började snurra igen. Hoppas att allt funkar nu! Ska testa TF2 också för o se om det funkar där med.

Progress!

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Nu provade jag Asus drivrutiner, såklart så funkar det nu verkar det som. Kortet gick upp i 60C innan fläktarna började snurra igen. Hoppas att allt funkar nu! Ska testa TF2 också för o se om det funkar där med.

Progress!

Ang fläktarna så är det precis så det skall vara. Fläktarna står stilla tills dess att de behövs. Är man nojig kan man stressa kortet genom att köra ex Furmark bara för att kolla att dom startar när de behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Ang fläktarna så är det precis så det skall vara. Fläktarna står stilla tills dess att de behövs. Är man nojig kan man stressa kortet genom att köra ex Furmark bara för att kolla att dom startar när de behövs.

Alright! Nu funkar det som det skall! Tackar för hjälpen

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Alright! Nu funkar det som det skall! Tackar för hjälpen

Hur fixar man asus egna drivers? :0 Har också en Fury från dem som strular

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gewdis Är det för övrigt nån skillnad på asus drivers eller har dom bara tagit amd:s och länkat till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakiro:

@Gewdis Är det för övrigt nån skillnad på asus drivers eller har dom bara tagit amd:s och länkat till?

På skivan eller: http://www.asus.com/us/Graphics-Cards/STRIXR9FURYDC34GGAMING/...

Är en äldre drivrutin som är testad av Asus.

Annars funkar det för mig att köra http://www.guru3d.com/files-details/clockblocker-download.htm... och de senaste drivrutinerna direkt från AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]