TeamSpeak server fungerar ej efter ny ip

Permalänk

TeamSpeak server fungerar ej efter ny ip

Tjena, flyttade idag men min hostade ts server (jag hostar gratis versionen) fungerar ej. Jag kommer in men inte mina vänner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tjena, flyttade idag men min hostade ts server (jag hostar gratis versionen) fungerar ej. Jag kommer in men inte mina vänner.

Domännamnet/DNS som inte blivit uppdaterad?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tjena, flyttade idag men min hostade ts server (jag hostar gratis versionen) fungerar ej. Jag kommer in men inte mina vänner.

Har du portar öppna?
Har du ändrat ditt DNS record så den pekar på rätt IP-adress?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Har du portar öppna?
Har du ändrat ditt DNS record så den pekar på rätt IP-adress?

tro mig har kollat flera filmer på internet för att förstå portar men har aldrig förstått vad portar innebär.
testaDE DOCK förut att göra samma som en via en video. men det funkade inte. Forward porting kallade han det, antar att det är de du menar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Commander:

Domännamnet/DNS som inte blivit uppdaterad?

spelar väl ingen roll? eller har jag fel? gav dem ip.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

spelar väl ingen roll? eller har jag fel? gav dem ip.

Om du gav dom direkt IP så nej, men då är frågan som ovan. Har du anget portforwarding om du har NAT?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

tro mig har kollat flera filmer på internet för att förstå portar men har aldrig förstått vad portar innebär.
testaDE DOCK förut att göra samma som en via en video. men det funkade inte. Forward porting kallade han det, antar att det är de du menar?

Din router har en IP adress som kan jämföras med din vanliga adress.
Den IP adressen har ~65000 olika portar, man skulle kunna jämföra med att din adress har en brevlåda med 65000 olika fack.

Alla enheter bakom din router har i sin tur en egen adress, men den syns inte från utsidan, det är en intern adress. (Tänk Pelle bor i rum 4)

För att något från internet direkt ska kunna prata med någonting på ditt nätverk så behöver routern veta var den ska skicka trafiken.

Denna inställning kallas portforward.
En vidarebefordring av en anslutning mot den externa porten(brevlådan) till en intern adress/port.

Oklart om detta är en jättebra förklaring, jag har druckit lite öl och tycker att det lät bra

Permalänk

fyfan folk. har int en aning vad NAT är. Tack för att ni försöker förklara för mig men e så soppas trött att jag inte kan ta emot information just nu trodde det var enklare än så hehe. Återkommer så ska jag försöka igen imon och med era tips, tack

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

fyfan folk. har int en aning vad NAT är. Tack för att ni försöker förklara för mig men e så soppas trött att jag inte kan ta emot information just nu trodde det var enklare än så hehe. Återkommer så ska jag försöka igen imon och med era tips, tack

Ta dig en titt här:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/router...

Där har du alla routrar som guide på hur portforwarding görs.

Permalänk
Medlem

Vad är det du gjort? har du servern hos dig men flyttat? Ny router? Har alla problem att ansluta eller bara du?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det du gjort? har du servern hos dig men flyttat? Ny router? Har alla problem att ansluta eller bara du?

jaa precis, jag har flyttat, ny router, telia istället för comhem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

jaa precis, jag har flyttat, ny router, telia istället för comhem.

Så antagligen är portarna stängda.

Eller någon som vet om Telia kör CGN på vissa områden?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Så antagligen är portarna stängda.

Eller någon som vet om Telia kör CGN på vissa områden?

Tog en screenshot. dock gick det inte att clicka på apply

https://gyazo.com/c91078589edf39fb1f0774b8ce5cce9e

det är det här jag ska göra antar jag, gjorde som en video på youtube.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tog en screenshot. dock gick det inte att clicka på apply

https://gyazo.com/c91078589edf39fb1f0774b8ce5cce9e

det är det här jag ska göra antar jag, gjorde som en video på youtube.

På internal IP-address ska du skriva den adress du gett servern internt

Permalänk
Skrivet av jocke92:

På internal IP-address ska du skriva den adress du gett servern internt

inte säker på vad du menar. när jag kollar i ts server connection info - ip . ser jag adressen 127.0.0.1:9987.. vilket är annorlunda än min ip jag har på min dator.. förvirrad.

https://gyazo.com/b9540b573bdfabca966cfb9e38b33468

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer:
Har du telia fiber eller adsl?

Om det testar http://www.canyouseeme.org/ är portarna öppna där?

Har du angett portarna till din dator, så att trafiken skickas till din dator

Skrivet av OldSchoolGamer:

inte säker på vad du menar. när jag kollar i ts server connection info - ip . ser jag adressen 127.0.0.1:9987.. vilket är annorlunda än min ip jag har på min dator.. förvirrad.

https://gyazo.com/b9540b573bdfabca966cfb9e38b33468

Det där är local host, dvs att servern fungerar på din dator, försök anslut via din vanliga ip för at se om det fungerar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

inte säker på vad du menar. när jag kollar i ts server connection info - ip . ser jag adressen 127.0.0.1:9987.. vilket är annorlunda än min ip jag har på min dator.. förvirrad.

https://gyazo.com/b9540b573bdfabca966cfb9e38b33468

I bilden där du öppnar portar ska du fylla i din interna adress till datorn som servern sitter på. (dvs. en av 10.0.0.x adresserna)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

inte säker på vad du menar. när jag kollar i ts server connection info - ip . ser jag adressen 127.0.0.1:9987.. vilket är annorlunda än min ip jag har på min dator.. förvirrad.

https://gyazo.com/b9540b573bdfabca966cfb9e38b33468

Börja med att köra ipconfig i en kommandotolk på servern. Då får du serverns IP.

Du kan från din dators TS-klient ansluta mot den IP-adressen lokalt, (dina kompisar behöver ansluta mot den IP du ser på mittip.se samt att du behöver nat-regeln du försöker göra på plats)

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@OldSchoolGamer:
Har du telia fiber eller adsl?

Om det testar http://www.canyouseeme.org/ är portarna öppna där?

Har du angett portarna till din dator, så att trafiken skickas till din dator

Det där är local host, dvs att servern fungerar på din dator, försök anslut via din vanliga ip för at se om det fungerar

fungerar inte via ip. dock funkar de med den ipn jag skrv, med port osv

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

I bilden där du öppnar portar ska du fylla i din interna adress till datorn som servern sitter på. (dvs. en av 10.0.0.x adresserna)

ok bra, f;r det var de jag gjorde, fungerar fortfarande inte

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer:
Har du lyckats öppna portarna då?
Vad har du för router/gateway?

Leta upp din router här
portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm
och gör som det står

Portarna är 9987 UDP och TCP 10011

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare