en bra fläkt kurva för varmt kort hjälp!

Permalänk
Avstängd

en bra fläkt kurva för varmt kort hjälp!

Tjena jag fattar inte riktigt på mig det där med göra en fläkt kurva i msi ab och mitt nya asus r9 390X DCIII går rätt varmt speciellt nu när jag har klockat upp det en bit och jag undrar då skulle någon vara så himla snäll och skicka bild om en bra fläkt kurva till mig? har testat att göra det men tycker det låter alldeles för högt när man väl börjar spela Mvh Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Vad har du för temps när du spelar? (full load)

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact Noctua l Asus Rog Strix Z490-F l Intel Core i7 10700K l Asus 4070ti l HyperX 2x16GB DDR4 3600MHz l Samsung SSD 970Evo M2 l Corsair RM850X l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju ganska enkelt, antingen är det kallt och låter eller så är det varmt och låter mindre.
Du får själv testa dig fram, någon annans fläktkurva hjälper inte dig speciellt eftersom de inte har exakt samma konfiguration som du i övrigt.
Slå på FurMark och lek fram en fläktkurva därefter, jag brukar sätta absolut maxgräns vid 80 C och låter det då så låter det helt enkelt. Nivåerna under det får du leka fram, jag har 20% fram tills 60 C och sen börjar det varva med en rätt så skarp kurva.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Vad har du klockat det till? Klart att det låter om du höjer fläktkurvan. Det går ju inte att komma ifrån. Mitt tips till dig skulle vara att klocka det så högt som möjligt med väldigt liten eller ingen spänningsökning alls. Då behöver du inte justera någon fläktkurva.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borkok:

@gamerfreak87: Vad har du för temps när du spelar? (full load)

74 grader med 70% fläkt speed med manuell inställning utan fläktkurva. Drar jag ner fläkt speed till bara 50-55% så går kortet upp till 79-80 grader.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Vad har du klockat det till? Klart att det låter om du höjer fläktkurvan. Det går ju inte att komma ifrån. Mitt tips till dig skulle vara att klocka det så högt som möjligt med väldigt liten eller ingen spänningsökning alls. Då behöver du inte justera någon fläktkurva.

kan testa det! har klockat det till 1120mhz på gpu och minnet får va kvar på 1600mhz stock klock. Power limit gör ju att man får fler antal frames vad jag märkt och inte alls lika mycket av att bara dra upp gpu klock och minnet. Men power limit gör kortet varmare men jag ska låta gpu voltage va på stock så får jag se hur mycket jag kan klocka.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Rekordmedlem

Låter kortet för mycket så får du endera sänka temperaturen i dess omgivning, dvs lägre temp i lådan, hur du gör det får du klura ut själv beroende på hur rum och dator set ut.
Det andra alternativet är att byta kylare, tex vattenkylare med en större radiatorarea än den kylare du har idag och då alltså inte behöver lika mycket hjälp av fläktar för att ge samma kylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

1150/1600 är det högsta jag provat med mitt kort men tycker att det låter för mycket då @gamerfreak87. Tar hellre någon FPS mindre med en lagom och tyst OC då. Brukar köra kortet i 1050/1450 (1000/1250 är stock på mitt) med maxad powerlimit och standard fläktkurva när jag ska spela någonting krävande.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

1150/1600 är det högsta jag provat med mitt kort men tycker att det låter för mycket då @gamerfreak87. Tar hellre någon FPS mindre med en lagom och tyst OC då. Brukar köra kortet i 1050/1450 (1000/1250 är stock på mitt) med maxad powerlimit och standard fläktkurva när jag ska spela någonting krävande.

ja det klarar inte av att klockas så mycket mer än vad det redan är klockat till. Mitt asus kort är redan OCat från fabrik med 1070mhz på gpu och minnet på 1600mhz så att klocka det så mycket mer går inte med denna kylaren och vill inte byta kylare heller för kylaren är väldigt snygg i sig och matchar färgen på mitt moderkort (svart å rött) men gpun går att köras på 1120mhz med gpu voltage på stock och minnet får vara kvar på 1600mhz. Stock klock för minnet på ett 390X är väl på 1500mhz eller? så mitt kort är ju redan uppdraget en bra bit på minnes klocken. Kortet går säkert att klockas högre om jag ökar gpu voltage men kortet blir så mycket varmare och det är då artifakterna kommer i spel så fort jag drar ner fan speed på 50 till 55% så kommer det artifakter men ökar jag fan speed så ser jag aldrig några artifakter så det orsakas av värme problem så det är inte värt att klocka det för mycket mer än vad det redan är klockat till plus att kortet är snabbare än mitt tidigare 290X då jag har jämnfört korten på 3Dmark firestrike. Jag fick 12000 grafik score på firestrike och med mitt nya 390X har jag 14000 och då är ju detta 390X klockat fast det var 290X också. sen så dippar jag aldrig under 60 fps som 290X kortet gjorde vilket är bra. Var väl ingen jätte ökning från 290X till ett 390X men lite men detta 390X är ju mer framtidssäkert och då jag ska köpa en större skärm med 144hz när lönen kommer och då är det ju värt mycket mer. Har bara suttit på en 60hz skärm hela tiden och vill testa en 27 tum 2560/1440 144hz istället

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Låter kortet för mycket så får du endera sänka temperaturen i dess omgivning, dvs lägre temp i lådan, hur du gör det får du klura ut själv beroende på hur rum och dator set ut.
Det andra alternativet är att byta kylare, tex vattenkylare med en större radiatorarea än den kylare du har idag och då alltså inte behöver lika mycket hjälp av fläktar för att ge samma kylning.

Men mitt kort är inte ett referens kort vilket försvårar att byta till en bättre kylare för det är en custom PCB. bytte kylare på mitt tidigare 290X med en arctic cooling extreme kylare då man fick med ett fett stort svart kyl block som ska ligga på ovansidan av kortet vilket inte passade på icke referens kort så jag fick köra utan den kylflänsen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Det är ingen jätteskillnad mellan 290/290X och 390/390X @gamerfreak87. Största skillnaderna är att 390/390X har omdesignad PCB, högre klock direkt ur kartong och 8GB VRAM. Dom är ju som du säger rätt högt klockade redan och jag kan tro att det blir hög ljudnivå om man ska överklocka ännu mer.

Får själv 13774 med 1150/1600 i Firestrike men tycker att prestandavinsten mellan det och 1050/1450 i spel är väldigt liten. Dessutom är kortet lika tyst som vanligt med en lägre överklockning.

144Hz skärm kan jag absolut rekommendera. Köpte min nuvarande AOC skärm som fyndvara klass 1 på webhallen för ungefär ett år sen. Tänkte ha den som andraskärm sen när någon vettig Freesync skärm dyker upp.

Lite sugen på grafikkort med HBM2 sen när dom dyker upp senare i år. Kanske blir en uppgradering där. Blir inte så dyrt att uppgradera om man säljer sitt gamla grafikkort medans det är värt någonting. Mitt 290 kostade mig 2695kr och sålde mitt gamla 7950 för 700kr i samma veva.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

74 grader med 70% fläkt speed med manuell inställning utan fläktkurva. Drar jag ner fläkt speed till bara 50-55% så går kortet upp till 79-80 grader.

Kan ju ställa en tabubelagd fråga, men behöver du klocka ditt kort?:) Vilka spel spelar du och har du en fram limit på? Det kan vara t.ex. en idé att lägga en frame limit nära din monitors uppdateringsfrekvens och kanske köra stock (eller t.o.m. underklocka om man är sån) beroende på spel. Det är inte nödvändigt att spela CSGO i 9001 fps bara för att det går t.ex, eller snarare, man får betala för det i ljud/värme. Finns ju många bra möjligheter i Radeon Software. Detta är också ett sätt att slippa värme och därmed ljud.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetblack:

Kan ju ställa en tabubelagd fråga, men behöver du klocka ditt kort?:) Vilka spel spelar du och har du en fram limit på? Det kan vara t.ex. en idé att lägga en frame limit nära din monitors uppdateringsfrekvens och kanske köra stock (eller t.o.m. underklocka om man är sån) beroende på spel. Det är inte nödvändigt att spela CSGO i 9001 fps bara för att det går t.ex, eller snarare, man får betala för det i ljud/värme. Finns ju många bra möjligheter i Radeon Software. Detta är också ett sätt att slippa värme och därmed ljud.

Nä utan det var mer en kul grej att testa å se vad kortet klarar av man vet rätt fort hur mycket det klarar av å inte jag kör det i 1120mhz och minnet på stock klock som är 1600mhz med power limit på +50 har kört högre på gpu klock men är rätt onödigt att klocka ett redan bra kort mer när jag inte ens behöver mer kräm än vad jag redan har i spel jag spelar. Jag spelar BFH, the crew, rise of the tomb raider och BF4. Väntas nu bara på min acer predator skärm från inet

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5