32" för FPS på konsoll.

Permalänk

32" för FPS på konsoll.

Tjena!

Söker en 32" tv för att spela på konsoll, har ingen speciell budget men en 32"s tv kan väl inte gå för så mycket nu för tiden?

Ska man ha låg responstid eller hög refresh rate? Jag har ingen aning

Tack på förhand

Permalänk

@viggehN: fokus ska du lägga på responstiden enligt min åsikt då dagens konsoller inte har någon användning av en hög refresh rate

Permalänk
Skrivet av oliver_1998:

@viggehN: fokus ska du lägga på responstiden enligt min åsikt då dagens konsoller inte har någon användning av en hög refresh rate

Tänkte så, men typ 2ms i responstid är då lågt eller?

Permalänk
Skrivet av oliver_1998:

Finns dock inga med låg ms :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Tänkte så, men typ 2ms i responstid är då lågt eller?

Notera att det du letar efter är Input lagg, inte gray 2 gray responstid, idag är denna stat totalt värdelös att bry sig om, det var viktig vid tidig LCD ålder då många skärmar hade problem med ghosting, inte något stort problem idag alls.

De flesta tv apparater där ute har runt 30-40ms i input lagg, men det finns de som har runt 15-18ms input lagg.

I alla fall du har allt du behöver veta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1230807-lista-over-tv-a...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

@viggehN: Hej ber om ursäkt för att jag svara ganska sent... Jag själv spelar xbox one på en 60hz datorskärm från asus med 1 ms resposntid (vn247h) det funkar prima, mitt tips är att kolla runt lite på datorskärmar istället om du känner för att vara på den säkra sidan med resposntiden, givetvis kan det bli lite svårt att hitta en 32' men en 27' kan du lätt hitta. Det beror ju också på hur du kommer att sitta när du spelar. jag själv sitter vid ett skrivbord med en 24'.

EDIT: Du bör tänka på att hitta någon skärm med inbyggda högtalare eller iallafall en hurlursutgång så att du kan koppla in högtalare eller hörlurar denna kanske kan vara ett alternativ. har ingen aning om hur den ställer sig prismässigt emot en tv. Det går även att montera den på väggen med ett vesa fäste 100x100 kostar från 100kr upp till flera tusen beroende på kvalitet och funktion men gissar att du får pröjsa en 200kr för ett vettigt väggfäste http://www.siba.se/datorer/bildskarm/stor-bildskarm-27-tum-oc...

Permalänk
Skrivet av oliver_1998:

@viggehN: Hej ber om ursäkt för att jag svara ganska sent... Jag själv spelar xbox one på en 60hz datorskärm från asus med 1 ms resposntid (vn247h) det funkar prima, mitt tips är att kolla runt lite på datorskärmar istället om du känner för att vara på den säkra sidan med resposntiden, givetvis kan det bli lite svårt att hitta en 32' men en 27' kan du lätt hitta. Det beror ju också på hur du kommer att sitta när du spelar. jag själv sitter vid ett skrivbord med en 24'.

EDIT: Du bör tänka på att hitta någon skärm med inbyggda högtalare eller iallafall en hurlursutgång så att du kan koppla in högtalare eller hörlurar

På min xbox kontroll kan man koppla in ett par hörlurar

Jo, men svårt att hitta en 32" datorskärm tbh :s

Permalänk

@viggehN: ja om 32' är ett absolut krav är det svårt och priset skjuter nog iväg rejält om man väl hittar en bra. kolla länken jag skickade i förra svaret. Jag tror dock inte att du märker av något hinder om du hittar en tv med 3-4 ms responstid du kan nog gå lite över det till och med

Permalänk

Kan inte låta bli att undra hur många i den här tråden som överhuvudtaget vet vad ms står för.
Helt sanslöst.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

En vän blev tipsad om AOC g2460vq6 för konsolspel, mest retro där det är viktigt att latensen ligger under 1 frame (~17ms vid 60fps).
Just denna skärmen ser ut att klocka in med en latens på drygt 5 miilisekunder vilket får lov att anses som väldigt bra.
Förvisso bara 24", men ser ut att vara en väldigt bra skärm för alla konsoler.
Läs mer i Sweclockers recension eller tråden det efterfrågades:
http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1398739-datorskarm-for-...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

vn247h har mellan 10ms input lagg, notera att gray2gray är mindre intressant än input lagg när du letar spelskärmar, som jag redan nämnt, gray2gray vart intressant på äldre skärmar då många led av stora ghosting problem, idag är så got som alla vettiga skärmar snabba nog för hz de kör i så denna siffra är oftast helt värdelös.

Här är en lista på faktiska input lag på en majoritet av alla tv/monitors där ute: http://www.displaylag.com/display-database/

Samt redan länkat till en tråd på sweclockers som handlar just om gaming tv's. det sagt det enda viktiga är att se till att ni skaffar en tv som överlag ligger under 30ms.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Kan inte låta bli att undra hur många i den här tråden som överhuvudtaget vet vad ms står för.
Helt sanslöst.

Öh ja?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

både svarstid för bildbehandlingen och rensning av vad den nu än visar är såklart lika intressant.

som sagts här är det senare inte ett speciellt stort problem idag, men det är ändå så att en bättre skärm oftast har bättre bilduppdatering. samtidigt tenderar en bättre TV också just att ha mer signalbehandling, och alltså större fördröjning av den andra orsaken.

viktigt därför att inte gå på datablad eller recensioner av en TV som "spelskärm", eftersom det är oviktigt i de flesta sammanhang dessa tester brukar göras. (film spelar inte någon större roll om den startar någon sekund efter det tryckts play på kontrollen) därav trådtipset Mugi postade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte[YoT]:

Helt sanslöst.

Förklara gärna för oss tröga massor o oändlige och vise härskare isåfall:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift