Varning för Elgiganten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Exakt hur alla butiker gör eftersom vi har så fina regler om returer.

Ja, returregler och returpolicys är extremt generösa i Sverige. Dock kan man faktiskt ha bättre rutiner och avdrag på priset och avgift på återlämnade varor om de inte längre är i oförändrat skick, men det är en svår balansgång.

I slutändan är det ändå vi konsumenter som får betala för dessa generösa regler, kostnaden som blir läggs ju indirekt på produktpriset. Marginalerna butiken har på varorna ska ju täcka upp samtliga kostnader samt vinst, annars går det inte att bedriva verksamheten.

Man kan man fråga sig om dessa övergenerösa returegler egentligen hjälper mig som konsument, vi får ändå betala för svinnet samt att servicen blir sämre i.o.m att vi får varor som inte är eller tveksamt i oförändrat skick som många inkl jag har svårt att acceptera. Vet flera som testar ut 2-4st sprak nya TV apparater och lämnar tillbaka innan de hittar en som de vill ha, det måste kosta butiken flera tusen kronor i värdenedsättning bara för att sälja en TV....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, returregler och returpolicys är extremt generösa i Sverige. Dock kan man faktiskt ha bättre rutiner och avdrag på priset och avgift på återlämnade varor om de inte längre är i oförändrat skick, men det är en svår balansgång.

I slutändan är det ändå vi konsumenter som får betala för dessa generösa regler, kostnaden som blir läggs ju indirekt på produktpriset. Marginalerna butiken har på varorna ska ju täcka upp samtliga kostnader samt vinst, annars går det inte att bedriva verksamheten.

Man kan man fråga sig om dessa övergenerösa returegler egentligen hjälper mig som konsument, vi får ändå betala för svinnet samt att servicen blir sämre i.o.m att vi får varor som inte är eller tveksamt i oförändrat skick som många inkl jag har svårt att acceptera. Vet flera som testar ut 2-4st sprak nya TV apparater och lämnar tillbaka innan de hittar en som de vill ha, det måste kosta butiken flera tusen kronor i värdenedsättning bara för att sälja en TV....

Ja detta som en stor del av alla våra lagar hänger på att ingen missbrukar det.
Tråkigt när man ser att folk returnerar tio cpus för att de klockar dåligt, samma med grafikkort.
Butikerna skulle nog konka direkt om de inte tullade lite på hur de hanterar returer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det finns ett problem som är allt större som gör det ännu svårare för butikerna att ändra på generös returpolicy. Allt fler teknikprylar som säljs idag har olika former av problem, det kan vara kompatibilitetsmeck hit och dit med befintliga prylar hemma osv. Man kan förenklat säga att de fortsatt måste ha en generös policy för att kunna sälja teknikprylar, i annat fall får de rikta in sig på andra typer av produkter.

Som konsument upplever åtminstone jag att det är moment 22, ett problem som eskalerat med åren. Med dagens rulljans på prylar och modeller hit och dit har jag lixom många andra jag känner samma behov, köpa - testa - behålla/returnera. Det kan i worst case scenario innebära att några produkter köps, testas och returneras. Om däremot man hade haft möjlighet att få testa fler produkter innan köp, sett mer av dem livé osv, då hade det gynnat alla!. Skala ned sortimentet på de lite dyrare prylarna (tv-apparater osv), sätt ut väl valda modeller och en fåtölj framför och och låt folk få testa innan köp. Idag ska det finnas en miljard prylar och allt som oftast ska det säljas på hastighet och folket som jobbar i butikerna har oftast sällan vidare goda kunskaper om vad de ska sälja, vilket jag förstår med tanke på hur mycket olika modeller osv som ska krängas.

Noga utvalda produkter av bra kvalité som har hög "consumer success rate", det är den vettiga vägen och det är inte El-Giganten, Mediamarkt eller någon av de övriga. Det finns en anledning till att de som säljer bra produkter och som inte alltid ska pressa max vinst i varje andetag, tar sig tid för kunden, har väsentligt färre returer.

Vill med detta säga att de stora kedjorna kommer fortsatt få dras med detta. Skulle de ändra villkoren till det sämre, kommer ännu färre folk ens gå till butikerna. Redan idag är det ju via internet som det är smartast att göra sin shopping i flera hänseenden. Det räcker för övrigt med att order är skapat via webben, om sedan prylen hämtas i butik eller skickas hem spelar ingen roll, dist.avt.lagen gäller. Detta kan appliceras på Webhallen, exempelvis.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Gjorde samma misstag att köpa där förr. Bytte till netonnet, alltid jättetrevliga och retunerade varor säljs till reducerat pris där efter de kontrollerats. <3

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller Siba, NetOnNet, CDON, Komplett och troligen majoriteten av alla andra butiker som många andra redan påpekat. Acceptera helt enkelt inte en produkt som inte är ny så är problemet löst.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Samma sak gäller Siba, NetOnNet, CDON, Komplett och troligen majoriteten av alla andra butiker som många andra redan påpekat. Acceptera helt enkelt inte en produkt som inte är ny så är problemet löst.

Exakt! Bara tillbaka med prylarna. Om det köps i butik, gör en initialkoll av förpackning osv innan ni lämnar butiken och åker hem. Jag vet, det är inte lattjo att behöva göra men det kan bespara en del meck, believe me ! Efter alla köp med åren och returer hit och dit har man lärt sig ett och annat.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av basheister:

Gjorde samma misstag att köpa där förr. Bytte till netonnet, alltid jättetrevliga och retunerade varor säljs till reducerat pris där efter de kontrollerats. <3

Även på Netonnet så slinker saker genom.
Jag köpte en Intel NUC som uppenbarligen varit ute och vänt - öppnad plastpåse samt tom liten minneslåda i botten av kartongen. Men de skötte det snyggt oavsett vilket, erbjöd mig att byta hela paketet utan frågor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fult att ljuga för konsumenterna om kalibrering bland annat, men samtidigt så har de ju så pass schyssta öppet köp-regler så att man själv kan göra samma sak.

Ärligt talat, Sverige har rent utav extrema regler vad gäller öppet köp och sånt vad gäller i alla fall webbhandel och jag tror inte riktigt att en genomsnittlig konsument förstår hur mycket det skulle kosta för butikerna att köpa tillbaka använda grejer för fullpris och sen sälja det billigare någon annanstans. Det är inte hållbart att göra så, butikerna går extremt mycket i back på det, så på något vis måste de kunna sälja de öppnade produkterna för fullpris.

Man kan inte förvänta sig att man ska få ha full rätt att lämna tillbaka en klart använd produkt men samtidigt begära att nästa produkt man köper ska vara helt oöppnad. Det är inte schysst mot butikerna.

Skrivet av sunnis:

Hela EU har ungefär samma regler vid distanshandel, 14 dagars returrrätt gäller för alla EUländer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är inte alltid helt lätt för oss som jobbar i butikerna. Vi blir ständigt lurade av kunder som påstår att de t ex inte öppnat eller använt en produkt och i de lägena vill man så klart lita på kunden men vid en närmare granskning i efterhand märker man väldigt ofta att produkten har varit använd och det blir en demovara istället.

Jag skulle påstå att Elgiganten är ensamma om detta eftersom de glatt skyltar med att du kan öppna och använda varan i 30 dagar och sedan returnera den. Vad tror gemene man händer med de returnerade produkterna? De jag har frågat har trott att de blir krediterade av leverantörer/tillverkare. De allra flesta packas dock om och säljs igen som nya produkter. Vi läser ju hela tiden i tidningarna om familjer som hittar porr i sina laptops köpta på Elgiganten.

I kedjan jag jobbar har vi liknande system som många andra, enligt mig seriösa, kedjorna med fyndvarusystem så som CDON, NetOnNet och Webhallen där det åtminstone framgår att produkten varit öppnad/använd och i vissa fall hur pass illa åtgången den är.

Att påstå att alla gör på samma sätt som Elgiganten stämmer verkligen inte, och när det sker i andra butiker beror det oftast på att vi blir lurade eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Caldetron:
Jobbar du på elgiganten? För verkar väldigt dyrt att få tag på nya förpackningar och packa om alla de varor som lämnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@markus9090:

Jag har alltid varit mån om att spara mina kvitton. För om sakerna går sönder så kan jag får den utbytt i framtiden. Min Razer Deathadder hade krånglat i 3 månader. Scrollen levde sitt eget liv och dog stundvis. Jag hittade kvittot efter två och halvt år! Jag hade tre års garanti. Kul tänkte jag. Lönar sig att spara kvitton. Kommer fram till butiken och personalen börjar inspektera produkten. Han säger att scrollen har gått sönder fysiskt, eller av slitage. Jag uppfattar det som att han menar att jag tappat musen eller liknande. Han trycker även mot scrollen sidvis så att den flyttar sig och säger "-scrollen ska inte går att flytta på detta viset, du kan höra hur det klickar" Jag svarar "att om han öppnar en ny Deathadder så kommer den upvisa samma sak" Han svarar "Men det spelar ingel roll, för Razer kommer aldrig godkänna den returen ändå"

Det kan jag ändå förstå, men han påstår att problemet är orsakat av slitage, det gör mig lite irriterad. Musen kostar ändå 700:-
https://imgur.com/a/idiqf

du kan kontakta razer direkt, fick en ny utan att skicka tillbaka min

Permalänk
Medlem

detta är väl inget nytt... fått begagnat från webhallen och en del andra också.. men de var inga prioblem byta.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@Caldetron:
Jobbar du på elgiganten? För verkar väldigt dyrt att få tag på nya förpackningar och packa om alla de varor som lämnas?

Man brukar ju ha som krav att produkten ska lämnas tillbaka i komplett förpackning, i den mån det går.

Permalänk
Medlem

@torbear:
Om något är öppnat idag så ser man det, alltid någonting som går sönder på kartongen Så de måste ju få tag på nya kartonger och sedan plasta in allting igen, är ju princip alltid tunn plast runt allt idag Så förstår inte vad du försöker säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@torbear:
Om något är öppnat idag så ser man det, alltid någonting som går sönder på kartongen Så de måste ju få tag på nya kartonger och sedan plasta in allting igen, är ju princip alltid tunn plast runt allt idag Så förstår inte vad du försöker säga

Jag försöker säga precis det jag sa, komplett förpackning i den mån det går. Detta just för att man givetvis som butik inte vill lägga pengar på nya produktförpackningar.

På sin höjd har man en rulle med sträckplast som man, med hjälp av värmepistol, kan ersätta den tunna plast du pratar om med.

Kedjan jag jobbar på märker i vilket fall som helst upp retur-ex så att kunden är medveten om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

@torbear:
Jo, men varför säger du det? Du tillför inget?

Aldrig sett en vara som inte har plast över sig inte ha en fyndvara lapp på Elgiganten. Det hade kostat de mer att packa om allt i nya förpackningar än att sätta en fyndvaru lapp på och sätta ner priset. På Elgiganten behöver man inte ens ha kartongen med sig, så finns inget anledning alls att snacka om att de lägger grejer i lådor och säljer som nytt hela tiden?

Tror alla butiker har som regler att inte göra så som ni säger, sen att någon har missat någon gång. Det händer överallt.

Permalänk
Medlem

@Zyzlite: Det var du som frågade om man köper in nya produktförpackningar, jag svarade. Är inte det att tillföra något?

Om nu Elgiganten tillåter att man lämnar tillbaka saker utan förpackning så får de väl säljas i den utformningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@markus9090:

Jag har alltid varit mån om att spara mina kvitton. För om sakerna går sönder så kan jag får den utbytt i framtiden. Min Razer Deathadder hade krånglat i 3 månader. Scrollen levde sitt eget liv och dog stundvis. Jag hittade kvittot efter två och halvt år! Jag hade tre års garanti. Kul tänkte jag. Lönar sig att spara kvitton. Kommer fram till butiken och personalen börjar inspektera produkten. Han säger att scrollen har gått sönder fysiskt, eller av slitage. Jag uppfattar det som att han menar att jag tappat musen eller liknande. Han trycker även mot scrollen sidvis så att den flyttar sig och säger "-scrollen ska inte går att flytta på detta viset, du kan höra hur det klickar" Jag svarar "att om han öppnar en ny Deathadder så kommer den upvisa samma sak" Han svarar "Men det spelar ingel roll, för Razer kommer aldrig godkänna den returen ändå"

Det kan jag ändå förstå, men han påstår att problemet är orsakat av slitage, det gör mig lite irriterad. Musen kostar ändå 700:-
https://imgur.com/a/idiqf

du kan skicka direkt till Razer, jag har gjort det och fick en ny produkt från dem när elgiganten vägrade ta tillbaka en produkt..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du kan skicka direkt till Razer, jag har gjort det och fick en ny produkt från dem när elgiganten vägrade ta tillbaka en produkt..

behöver jag elgigantens kvitto? Vad kostade frakten för dig?

Visa signatur

4080 super, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

behöver jag elgigantens kvitto? Vad kostade frakten för dig?

gratis frakt, jag behövde inget kvitto för de var en batch med handkontroller "razer onza" som hade högt % trasiga triggerspakar och alla produkterna har ju ett serienummer som du måste uppge innan du får en returfraktsedel, tror att razer utgår från tillverkningsdatum så om den legat på lager ett tag kanske de nekar dig.

detta var väl 3-4 år sedan och då hade de en separat del på hemsidan för just RMA men idag verkar man gå igenom http://www.razersupport.com/contact-us/

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vet flera som testar ut 2-4st sprak nya TV apparater och lämnar tillbaka innan de hittar en som de vill ha, det måste kosta butiken flera tusen kronor i värdenedsättning bara för att sälja en TV....

Jag är skyldig men det är tillverkarnas fel. Om bildskärmar och TV-apparater hade bättre QA och alla exemplar var i princip lika skulle detta inte hända. Nu har tillverkarna valt att ha väldigt skiftande kvalitet (t.ex. cloudingen & döda pixlar) för att spara pengar och kunna sälja billigare. Majoriteten köpare bryr sig inte/är ovetande. Men om jag ska lägga 10-20k på en TV/bildskärm så tänker jag spela deras panellotteri tills jag får ett exemplar jag är tillräckligt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Jag är skyldig men det är tillverkarnas fel. Om bildskärmar och TV-apparater hade bättre QA och alla exemplar var i princip lika skulle detta inte hända. Nu har tillverkarna valt att ha väldigt skiftande kvalitet (t.ex. cloudingen & döda pixlar) för att spara pengar och kunna sälja billigare. Majoriteten köpare bryr sig inte/är ovetande. Men om jag ska lägga 10-20k på en TV/bildskärm så tänker jag spela deras panellotteri tills jag får ett exemplar jag är tillräckligt nöjd med.

Det är nog få som är beredda att betala för det även om det finns en nischmarknad. Eizo erbjuder t.ex. skärmar med otroligt hög kvalitet och fantastisk QA men då kostar 24" uppåt 20000kr. Men jag förstår hur du tänker och jag skulle inte heller acceptera en skärm med clouding.

Eizo håller generellt väldigt hög kvalitet även på deras billigare produkter.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Däremot så skulle de kunna vara med öppna med att vissa varor är återköp, en lite klisterlapp eller liknande och erbjuda nån månads längre garanti eller nått på de varor.

Elgiganten här i stan gör lite så här. Jag returnerade ett par Philips X2 för en kosmetisk skada, kom hem och upptäckte att det nya paret hade samma fel, om än mindre, åkte och bytte det paret med. Nu stod mitt förra ex i hyllan med en klisterlapp (kände igen kartongen, småskador pga postorder-köp) som klart och tydligt berättade att det var ett returnerat kund-ex. Jag kan ju tycka att det är dåligt att man inte returnerar dem till tillverkaren, men det är så klart för att förr eller senare är det någon som tar dem, och skiter i utseendet, bara de låter som de ska...

Skrivet av morxy49:

En extern hårddisk jag köpte hade till och med den förra kunden öppnat upp och bytt ut den interna 3TB-disken till en 500GB-disk istället, sen lämnat tillbaka och Elgiganten sålde den som ny.

Låter jäkligt spännande. Vad hade de för kommentarer på det?

Skrivet av taliz:

Jag kommer heller aldrig handla av Elgiganten igen, men det är pga deras "verkstad".
Sladden på min Apple magsafe-laddare sprack, vilket är ett välkänt fel som Apple dessutom blivit stämda för i USA. Där byter de ut laddarna utan kostnad.
Vad gjorde Elgigantens verkstad? Jo de hävdade att en hund tuggat på sladden(jag har inga husdjur), och krävde 250kr i "undersökningsavgift".

Jag är inte säker, men... Elgiganten har väl ingen egen verkstad? De nyttjar samma externa aktörer som alla andra gör, så det blir ingen som helst skillnad om du köper din vara där, eller hos någon annan.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är ju inte de enda som har detta systemet. Skillnaden är väl mest att där man på andra ställen sätter på en lapp på kartongen och säljer varan till reducerat pris så ställer man på Elgiganten bara ut varan i hyllan.
En sak bör ju sägas dock, Elgiganten är en av få kedjor som har "prova-på" öppet köp. Det vill säga att du kan köpa varan, använda den i 29 dagar och sen lämna tillbaka den. De flesta andra butiker med öppet köp har Öppet köp vid oanvänd vara och oöppnad förpackning. (Att de inte själv följer detta är en sak vi inte behöver gå igenom här). Elgiganten använder troligtvis detta som en effektiv försäljningstaktik, typ "hos oss får du prova varan i en månad". Att det sen blir lite blowback på det har man säkert redan räknat på och väljer att ta den smällen.

Ang. att det skulle ha med lat eller oduglig personal att göra så är det säkert inte så. Personalen gör vad den är tillsagd att göra. Man har en rutin för returen som säkert inte är mer komplicerad än att man ska titta på varan så att allting är med, paketera om den och ställa ut den igen. Varorna går inte till nån verkstad och ingen kopplar nog ens in dom och kollar så att de funkar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte säker, men... Elgiganten har väl ingen egen verkstad? De nyttjar samma externa aktörer som alla andra gör, så det blir ingen som helst skillnad om du köper din vara där, eller hos någon annan.

B!

De använder samma som alla andra, tyvärr fattar inte 90% av alla människor det

Permalänk
Skrivet av morxy49:

En extern hårddisk jag köpte hade till och med den förra kunden öppnat upp och bytt ut den interna 3TB-disken till en 500GB-disk istället, sen lämnat tillbaka och Elgiganten sålde den som ny.

Haha! Det är rätt fult att göra så som kund, men dåligt av Elgiganten att inte kolla.

Tycker att det generellt ska framgå att man köper en returvara.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

@Caldetron:

Nej, jag jobbar inte på Elgiganten. Jag har dock vänner som har råkat ut för det jag påstod. Jag har dessutom kollegor som jobbat på Media Markt som även de verkar sälja returnerade produkter som nya utan kontroll på skick eller återställning av en dator.

Att få en öppnad förpackning att se oöppnad ut är i många fall inte speciellt svårt. Det är svårt på de produkter som har tillverkningsplomberingar, som t ex Samsung som har sina plombar i papper. Men en hårfön från Philips är inga problem.